Gå til innhold

Skal jeg ha en Garmin 540?


Knutspeed

Anbefalte innlegg

Hmmm. Min 520 begynner å bli meget klar for oppgradering (funker fortsatt som fjell, men batteriet varer ikke lenge når det er minus 10). 

Hvis jeg skal sykle i Norge, Sverige og Danmark - kan jeg da (på Basekamp eller Openstreetmaps) velge kartutsnitt fra Skandinavia, eller blir det også for stor fil? Og fungerer ClimbPro med kart fra Openstreetmaps?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (21 timer siden):

Hmmm. Min 520 begynner å bli meget klar for oppgradering (funker fortsatt som fjell, men batteriet varer ikke lenge når det er minus 10). 

Hvis jeg skal sykle i Norge, Sverige og Danmark - kan jeg da (på Basekamp eller Openstreetmaps) velge kartutsnitt fra Skandinavia, eller blir det også for stor fil? Og fungerer ClimbPro med kart fra Openstreetmaps?

Jeg bruker ikke ClmbPro på min Garmin 1040 selv, men basert på internasjonale forum så sies det at den fungerer uavhengig av Garmin sine egne kart (som er basert på OpenStreetMap). ClimbPro tar enormt med plass, så den kan tenkes at alt som trengs ligger der, alternativt at den baserer seg på noen av støttekartene som ligger inne. 

For egen del bruker jeg kun kart fra frikart.no på min enhet, og jeg kopierer de rett inn. Det fungerer som en drøm, og etter at jeg har slettet alle andre kart enn nevnte støttekart og Europa-kartene så har jeg plenty med plass. Europa-kartene har jeg ikke slettet rett og slett for å ha noe klart i tilfelle jeg skulle dra til ett annet land i Europa for å sykle. Til daglig er Garmins Europa kart deaktivert, Frikart og Garmins støttekart aktivert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så langt har ikke climbpro vært verdt det for meg. Helt idiotisk at Garmin slipper en enhet med 15gb lagring der kun 3gb eller noe er ledig ut av eska.

Hvis du er mye på turer du ikke kjenner godt/sykler på måfå  mye så tror jeg Climbpro er bra, men hvis du pendler og/eller alltid bruker en planlagt rute, så er det helt poengløst etter min mening.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (24 minutter siden):

Så langt har ikke climbpro vært verdt det for meg. Helt idiotisk at Garmin slipper en enhet med 15gb lagring der kun 3gb eller noe er ledig ut av eska.

Hvis du er mye på turer du ikke kjenner godt/sykler på måfå  mye så tror jeg Climbpro er bra, men hvis du pendler og/eller alltid bruker en planlagt rute, så er det helt poengløst etter min mening.

 

Garmin er dessverre ganske så amatørmessige på SW, det har de vist utallige ganger. Enhetene derimot er ganske gode. Den nye ClimbPro som ble lansert for en tid tilbake som forutsetter at man sletter alt av kart etc. man har og så reinstallerer tar åpenbart ekstremt mye mer plass. Min 1040 Solar har 64 Gb standard så plass er ikke noe tema der. Det som imidlertid er tema er antallet kart. 

1040 Solar kommer med omtrent hele verden preinstallert, og når jeg la til 3-4-customkart så fant jeg bare ett av dem i meny-systemet. Da viste det seg at Garmin kun hadde plass til ett kart på toppen av deres egne preinstallerte ift. en begrensing i programvaren. Derfor slettet jeg alt annet enn Europa, og så dukket alle mine custom-kart opp på menyen (frikart sommer/vinter samt MTBOverlay). 

For en stisyklist i Norge er detaljgraden på Garmin sine kart altfor dårlig der jeg ferdes, så for min del er de få kartene jeg har igjen på enheten som er Garmins deaktiverte. ClimbPro er også temmelig uinteressant for meg, så den jobben har jeg aldri tatt for å konvertere til den nye standarden. Hvorfor Garmin ikke tar med seg alle stier fra OSM på sine kart vites ikke, men forsøk basert på deres kart er rimelig mangelfullt i Østmarka i det minste vs. Frikart. En annen fordel med frikart er også at det bare tar dager fra en har oppdatert OSM-kartet til de er der.

Jeg kjøpte 1040 den dagen den kom ut i markedet, det var ingen god beslutning. Det tok faktisk tett på ett år før de mest alvorlige feilene var fjernet for min del, slik at min 1030 kunne få hvile uansett hvilken sykkel jeg tok. Den mest alvorlige feilen var på navigasjon, dvs. at kompasset/kartet pekte feil vei når man var stillestående samt at den snappet sporloggen til ikke eksisterende stier og da gjerne betydelig unna der man faktisk var noe som ikke er så bra, men også at den ikke kunne kombinere data fra AXS og STEPS samtidig. Siden sommeren 2023 har den fungert som den skal, så nå har jeg ingenting å klage på. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 time siden):

Så langt har ikke climbpro vært verdt det for meg. Helt idiotisk at Garmin slipper en enhet med 15gb lagring der kun 3gb eller noe er ledig ut av eska.

Hvis du er mye på turer du ikke kjenner godt/sykler på måfå  mye så tror jeg Climbpro er bra, men hvis du pendler og/eller alltid bruker en planlagt rute, så er det helt poengløst etter min mening.

 

Pendler samme vei 5 ganger i uka. 

Men liker også å ta noen langturer der jeg ikke er så kjent på rute og profil. Men ser jo at dette trolig vil være mer "Heh, morsomt å se" enn noe jeg virkelig savner/behøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var mye av rasjonalet mitt også. Vi får se om et halvt år når veiene har vært åpnet en stund og jeg har fått tatt noen spontane langturer. For de turene der du bare hopper på sykkelen og sykler på måfå tror jeg det kan være bra, men ofte vil jeg heller se vanlige stats enn climbpro. Skulle ønske det var noe man kunne skru på slik at den aldri skrudde seg på hvis bakken var mindre enn X etc.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Samler Garmin-spørsmål her 🙂

Har "bare" Edge 530, men mistenker det er samme problem. Jeg finner ikke noen innstillig for hvilke apper jeg vil skal komme gjennom med notifications når jeg sykler. I videoen fra Garmin ser det ut som jeg må i iOS-innstillinger og velge hvilke apper som generelt skal få lov til å gi notifications mens telefonen er låst, men det virker jo veldig rart? Når mobilen ligger ved siden av meg og er låst tar jeg gjerne notifications fra Messenger, men når jeg er på sykkeltur vil jeg helst slippe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd Garmin connect, innstllinger, varsler og appvarsler? Navigering er kanskje noe annerledes for iPhone, men burde finnes noe tilsvarende.

Jeg mener også at jeg fikk differensiert noe grovinndeling inne på selve enheten en gang (kun anrop/sms), men de gjaldt en eldre klokke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg var i denne problemstillingen, men mener å huske at man ikke hadde den muligheten på iOS.

Et alternativ er nok heller å benytte "Fokus" funksjonen på iPhone, f.eks opprette en som heter sykling, og som aktiveres når du sykler, og ikke slipper gjennom varsler. Mulig man da også kan fikse så den aktiveres automatisk når Garmin skrus på og kobles til iPhone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...