Gå til innhold

Hund fikk bein av lammekotelett (brukt i fårikål), HJELP!


Anbefalte innlegg

Godt poeng. Og jeg prøver å spise lite brødmat/deig/etc, så jeg får vann i munnen bare jeg ser en pizza.

Den så ganske så god ut da. Kanskje lage en half & half neste gang man har pinnekjøttrester. En del med pinnekjøtt, en uten. Så den deilige ostebelagte crispy pizzabunnen  ikke blir bortkastet om man ikke likte pinnekjøtt på pizza.

Merker det er lenge siden man har spist her 😅

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (5 timer siden):

Angående bein til hund har det vært litt endringer de siste generasjonene. Når jeg vokste opp med bestemor som drev oppdrett av Riesenschnauzer, var det ganske vanlig at de fikk bein etter middagen. Såvidt jeg husker var det aldri et problem, men de hundene er relativt store. Når jeg selv hadde hund, labrador/flatcoat-mix etter år 2000, ble det mer og mer anbefalt å ikke gi bein til hunder pga. at det kunne sette seg fast i tenner eller tarm. Hendte av og til at hunden planla taktiske operasjoner når den så hvor bein ble lagt på kjøkkenbenken/søpla, og knasket i seg dette, uten at det ble forstoppelser. Dog, løs mage kunne inntreffe. Selv endte jeg kun med å gi hunden kraftige kraftbein kjøpt hos slakteren, siden de er så store at hunden ikke klarer knuse de*. Selv mange år etter hundene er gått bort finner jeg et og annet nedgravd/gjenglemt kraftbein i hagen/hager.

NB: Selv en evig jovial labrador, grynta på snuta når man forsøkte å ta vekk kraftbein, så litt nedsider ved noe hunder liker veldig godt.

Forskning.no var inne på temaet i SPØR EN FORSKER: Er det bra å gi hunden restemat?

*det er klart størrelsesnivåer av hunder, de aller største klarer kanskje det.

 

Hadde en samtale om bein med oppdretteren til nåværende hund. Hun avlivet myten om at hunder ikke skal ha bein fra dyr som begynner på F (fugl, fisk, får). Men med forutsetningen om at beinet ikke er  varmebehandlet. Varmen endrer strukturen i de beina, men om de er rå går det fint. Understøttet med anekdoten: Ulver i naturen spiser jo hele dyr med F rå...

Hun var derimot tilbakeholden med kotelettbein, fordi de ofte har skarpe kanter fra slakterens oppdeling. Det var verre enn dyrene på F.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...