Gå til innhold

Kald oppbevaring av fulldemper, har det noe å si?


Anbefalte innlegg

Har nylig flytta inn i nytt hus og med det blitt stolt eier av en garasje som bilen ikke passer i. Da ble det fort klart at dette ble en glimrende bod for sykler og annet.

Der jeg bodde før hadde jeg en liten isolert bod med plussgrader året rundt, som syklene fikk bo i. Nå er jo det historie og jeg står mellom garasjen som ikke er isolert eller å trøkke en landeveissykkel og en fylldemper inn i en kjellerbod som er full nok som den er.

Så da lurer jeg fra folk med erfaring. Om vi antar at det ikke blir kaldere en -10° på vinteren, hvordan påvirker dette bremser, kulelagre og kanskje spesielt dempere? Blir det noe ekstra service til våren eller noe annet man bør tenke på?

Syklene henger i dag fra kroker i taket og planen var å la de fortsette med det over vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (2 timer siden):

Kanskje jeg skal si det til konen din, hvis du ikke vippser meg noen kroner 😀😀😀

Hørt slik utpressing! 
Kom fra haugevis av plass til mindre plass, men sålenge vi fortsatt har en grei mengde av annet skrot ingen av oss orker ta tak i, vi utsetter… 🙂

Noe mer overraskende er det at datteren er bekvem med at det henger en racer i "hennes" inngangsparti…

 

edit: går tøffe tider i møte, nevnte veggsykkel skal vaskes og varmtvann frister. Å låne datterns bad krever sin stoltenberg i diplomati.

 

Endret av Ivar Elverum

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Henrik skrev (14 timer siden):

Har nylig flytta inn i nytt hus og med det blitt stolt eier av en garasje som bilen ikke passer i. Da ble det fort klart at dette ble en glimrende bod for sykler og annet.

Der jeg bodde før hadde jeg en liten isolert bod med plussgrader året rundt, som syklene fikk bo i. Nå er jo det historie og jeg står mellom garasjen som ikke er isolert eller å trøkke en landeveissykkel og en fylldemper inn i en kjellerbod som er full nok som den er.

Så da lurer jeg fra folk med erfaring. Om vi antar at det ikke blir kaldere en -10° på vinteren, hvordan påvirker dette bremser, kulelagre og kanskje spesielt dempere? Blir det noe ekstra service til våren eller noe annet man bør tenke på?

Syklene henger i dag fra kroker i taket og planen var å la de fortsette med det over vinteren.

Det ække et alternativ å isolere garasjen? 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (3 timer siden):

Det ække et alternativ å isolere garasjen? 

Absolutt et alternativ. Jeg har tenkt litt på dette de siste dagene. Etter @baronKanon sitt svar er skuldrene senket, men dette åpner jo for andre bruksområder av garasjen (eller skal vi kalle det en bod med vippeport) og gjør den jo virkelig mer helårsvennlig for andre prosjekter og tinkering. Er jo deilig å ha sitt eget krypinn vekk fra unger og kone når det trengs 😅

Garasjen har vegger i støpt betong. Må nok isolere fra innsiden siden deler av veggen er under bakkenivå på to av sidene og siste veggen er ut mot bilvei med alle naboenes postkasser hengene på.

Rekker nok ikke dette i høst ser jeg, for da må deler av rotet ut i gata, men dette er jo et finfint vår/sommerprosjekt. Har du noe erfaringer + en finger i lufta på hva noe slikt vil lande på? Vi snakker trang én bils garasje sånn dimensjonsmessig. 

Endret av Hans Henrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Henrik skrev (25 minutter siden):

Absolutt et alternativ. Jeg har tenkt litt på dette de siste dagene. Etter @baronKanon sitt svar er skuldrene senket, men dette åpner jo for andre bruksområder av garasjen (eller skal vi kalle det en bod med vippeport) og gjør den jo virkelig mer helårsvennlig for andre prosjekter og tinkering. Er jo deilig å ha sitt eget krypinn vekk fra unger og kone når det trengs 😅

Garasjen har vegger i støpt betong. Må nok isolere fra innsiden siden deler av veggen er under bakkenivå på to av sidene og siste veggen er ut mot bilvei med alle naboenes postkasser hengene på.

Rekker nok ikke dette i høst ser jeg, for da må deler av rotet ut i gata, men dette er jo et finfint vår/sommerprosjekt. Har du noe erfaringer + en finger i lufta på hva noe slikt vil lande på? Vi snakker trang én bils garasje sånn dimensjonsmessig. 

Ja, det åpner for andre bruksområder. Paincave, furtebod, mekkerom osv. 

Min garasje er isolert, men jeg varmer den ikke opp. Akkurat plass til bil, som kjøres inn vinterstid, resten av året står den ute.

Skal ikke ta på meg kostnadsberegning. Litt usikker på om halve veggen under jord krever fuktsikring osv.

Lett stenderverk, du trenger jo ikke tenke bæring, 10cm isolasjon og osb-plater. Noen kroner blir det jo, men skal du ikke restaurere noe annet er jo dette også et prosjekt 🙂

så har du porten… Har du dør i tillegg? Vurder evt hvor ofte du må opp med port og sett en lettvegg innafor? 
 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porten må nok opp hver gang man skal inn ja. Enkel isolasjon skulle nok gått bra og akseptert et varmetap de gangene man åpner, men fukt er jo noe dritt da. Er nok her deler av slaget står siden duggpunktet blir på innsiden

Mulig man bare må akseptere at kald garasje får duge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...