Gå til innhold

Dåpsdiskusjon (flyttet)


Anbefalte innlegg

JC1 skrev (39 minutter siden):

Fordi i Norge er det blitt sånn at vi er veldig nedlatende og negative til alt som har med religion å gjøre bortsett fra ved festlige anledninger og feiringer da skal vi plutselig i kirka. Være seg dåp, konfirmasjon og bryllup. Ja også når folk dør da.

Synes det er helt ok jeg. Religion har jo ikke noe å gjøre i hverdagen. At folk fortsatt setter pris på å bruke kirken til spesielle anledninger bør vel den norske kirke være veldig glad for.

Jeg kan ikke se en eneste ting som er positivt i samfunn der religion fortsatt står sterkt, det være seg abort, homofiles rettigheter, moralpoliti, etc.

 

Endret av JoeT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (22 timer siden):

Vi gikk for navnefest, til min mormors store skuffelse. I etterkant angrer jeg, skulle bare kjørt på med dåp også meldt de ut etterpå.

Eller latt ungene ta valget når de skulle konfirmere seg. Da er de (noen i alle fall :-)) gamle nok til å ta valget om de skal ha konfirmasjon, eller konfirmeres humanistisk eller i kirken. 

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ML1 skrev (11 minutter siden):

Gjennomfører Bibel som dåpsgave i de tilfellene jeg blir invitert. Ikke fordi jeg selv tror men mer som statement.. 

Skjønner ikke helt hvilket statement det er?

 

@Staroh69 Jo det vi og tenkte, men skuffelsen var likevel for stor ifht hvor viktig det var for oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (På 6.10.2023 den 7.57):

Hvorfor skal man ha dåp? Barnet har ikke mulighet til å ta stilling til at dette er en religion barnet selv støtter. 

 

Det tryggeste er vel å kutte i pikken  til dåpsbarnet (så fremt det er et guttebarn) , da får en jo en varm og god velkomst til religion.  Vet faktisk ikke om det kuttes noe i pikebarn, men det er jo aldri for tidlig å begynne med kjønsdiskriminering. 

Kan hende dette ble litt på siden av hva trådstarter spurte etter, men det plager meg sånn hver gang jeg tenker på det at jeg ikke klarte å la være 😎

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein del religionar/kirkesamfunn er undertrykkande. Men det er temmelig god konkurranse i undertrykking frå ateistisk hald. Og ja eg veit at desse ateistiske drittsekkane ikkje er representative for irreligiøse som gruppe, og det er poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ML1 skrev (3 timer siden):

Hvis dåp i kirken er det rette, må Bibelen være den fineste gave.. 

Som dåpsgave gir jeg en barnebibel og til konfirmasjon en bibel.

Gavene tas i mot med ett stivt smil og ett formelt takk.
Det er liten tvil om at penger er den foretrukne gaven.

Alternative gaver kan være halskjede med ett kors som anheng, noe i den stilen

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (12 timer siden):

Hvor går grensen for hva som er "respektabelt" og ikke når det kommer til tradisjon versus tro? Er det greit å feire jul, påske og ta fri på religiøse helligdager? 

Nå er vel jula opprinnelig en hedensk høytid fra før kristningen av Norge. Så ja, vi feirer jól.

I førkristen tid feiret man våren med en fest kalt éastre. Så det er ikke helt unaturlig å feire påske som ikke-troende også.

Kristningen har således "kuppet" enkelte feiringer.

Men i dag er det nå en gang slik at fridagene offisielt er knyttet til religiøse helligdager. Så får hver av oss markere dem slik vi ønsker.

Jeg mener fortsatt at det å døpe noen ut fra et tradisjonsargument er feil når foreldrene selv ikke er religiøse. Det har jeg liten respekt for. Om du selv er troende og vil døpe barna av den grunn: Versågod, det respekterer jeg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (11 timer siden):

Eller har vi blitt mer opplyst? Religion er undertrykkende, og har holdt mennesker nede. Kvinner og homofile blant annet.  Å sammenligne dåp med en begravelse er litt far fetch. Når jeg går i en begravelse er det ene og alene for å vise den avdøde respekt, og støtte de gjenlevende. 

 

Jeg har ikke sammenlignet det, hva er det med sykkelforum og stråmenn? Det var en bisetning med unntaket. Unntak fra festivitas men fortsatt like forbanna paradoksalt så løper vi til kirka når det er «noe». Resten av året så jamrer vi over kirka og dens betydning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...