Gå til innhold

Rullevegring


Juffe

Anbefalte innlegg

Jeg vil slå en slag for å sykle ute hele året, gjerne i kombinasjon med ski/jogging når det er "umulig" å sykle. 
Tre ting som gjør det veldig mye enklere: 
- En ruske sykkel som en ikke trenger å vaske etter hver tur og som en ikke er redd for.
- Piggdekk i så small profil som mulig (maks 30 mm bredde på hybrid/gravel/landevei)
- Gode klær, spesielt hansker/sko (trekk)

Litt etter hvor en bor, så vil det gjøre det mulig å sykle store deler av året.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vegret med litt for å sette opp rulla alt nå, men siden vinteren slo til i innlandet denne uka motiverte jeg meg til å sette den opp å rigge meg til. Har hatt to rolige økter på 45min med en kaffekopp og vann ved siden av. Faktisk ikke så ille allikevel å sette seg inn som man ofte tror. Trenger ikke bare være harde intervaller og ftp test når man sitter på rulla. Vis man bare forbinder rulla med slit så skjønner jeg att det kan bli tungt. Kok en kaffekopp, sett på en god serie/dokumentar og tråkk i det tempoet som matcher dagsformen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (På 26.10.2023 den 7.14):

Har nå forsøkt en økt roing, Brukte EXR appen. Jeg har rodd litt som oppvarming før, men ikke 45 minutter sammenhengende før. Ble relativt nummen i kroppen etterhvert, på en god måte. Ikke visste jeg at man bruke beina så mye, hofteleddsbøyer og setemuskulatur fikk virkelig kjørt seg. Artig, var en del økter der, av varierende lengde. Blir nok prøve flere av disse.

En annen bonus fra roing vs sykling: Var og klatra for første gang på månedsvis i går, og vanligvis er jeg helt gåen med golfalbue-symptom dagen etter jeg klatrer for første gang på i stund.

Men i dag er det bare litt lett spor etter underarmspump, så kanskje skal jeg tilskrive roingen effekten. Vet hvertfall at jeg hadde samme type stølhet dagen etter de første par øktene jeg kjørte på romaskina der jeg gjorde noen driller der jeg rodde noen minutter kun med armbruk for å terpe teknikk.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde romaskin, men den ble brukt lite. Etter å ha hatet rulle i mange år synes jeg nå det er ganske så gøy. Dette kan vel enkelt og greit takke Zwift for. For min del er det kombinasjonen av at det er veldig sporbart/lett å se fremgang på Zwit. Og kanskje viktigst av alt at det er sykt effektivt og går minst utover familielivet. Seigt å trene ute etter tidligst 2000 om kvelden.

Det som har vært en åpenbaring for min trening er å trene "etter" klokka. Jeg får ikke trent så mye lengre, men å trene etter treningsevne/søvn/pulsvar.status indikatorene på Garmin har løftet treningen veldig. Selv om jeg nå trener lite (første uken på 6 uker med over 5 timer trening på en uke) får jeg mye ut av det jeg legger ned i rulla. For de som har lite tid og er mye sliten anbefales det veldig.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (1 time siden):

Hadde romaskin, men den ble brukt lite. Etter å ha hatet rulle i mange år synes jeg nå det er ganske så gøy. Dette kan vel enkelt og greit takke Zwift for. For min del er det kombinasjonen av at det er veldig sporbart/lett å se fremgang på Zwit. Og kanskje viktigst av alt at det er sykt effektivt og går minst utover familielivet. Seigt å trene ute etter tidligst 2000 om kvelden.

Det som har vært en åpenbaring for min trening er å trene "etter" klokka. Jeg får ikke trent så mye lengre, men å trene etter treningsevne/søvn/pulsvar.status indikatorene på Garmin har løftet treningen veldig. Selv om jeg nå trener lite (første uken på 6 uker med over 5 timer trening på en uke) får jeg mye ut av det jeg legger ned i rulla. For de som har lite tid og er mye sliten anbefales det veldig.

Jeg kom aldri i gang med Swift, ble mest 4x4-type økter, men det var liksom planen å bli aktiv på Swift i flere år. Men så ble det litt flytting hit og dit, og spekulering på om jeg hadde plass til sykkel permanent i ny leilighet, før det endte med at rulla ble stående ubrukt i et par år i en bod i Oppdal fordi jeg heller prioriterte å ha plass til andre ting på det middels store soverommet som nå heter kontoret.

Hadde jeg hatt et dedikert rom til oppsett, hadde jeg definitivt beholdt rulle, men når jeg synes det er greit å rydde vekk ting innimellom et par økter i uka så ble det det alternativet som gir mest treningseffekt ift plassbehov, og der synes jeg romaskin scorer ganske bra. Den pakkes vekk sånn ca på centimeteren mellom hyllerekkene på den lille boden jeg har inne i leiligheten her. Gjenstår å se om motivasjonen fortsatt er der om noen måneder 🙂

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (9 timer siden):

Jeg kom aldri i gang med Swift, ble mest 4x4-type økter, men det var liksom planen å bli aktiv på Swift i flere år. Men så ble det litt flytting hit og dit, og spekulering på om jeg hadde plass til sykkel permanent i ny leilighet, før det endte med at rulla ble stående ubrukt i et par år i en bod i Oppdal fordi jeg heller prioriterte å ha plass til andre ting på det middels store soverommet som nå heter kontoret.

Hadde jeg hatt et dedikert rom til oppsett, hadde jeg definitivt beholdt rulle, men når jeg synes det er greit å rydde vekk ting innimellom et par økter i uka så ble det det alternativet som gir mest treningseffekt ift plassbehov, og der synes jeg romaskin scorer ganske bra. Den pakkes vekk sånn ca på centimeteren mellom hyllerekkene på den lille boden jeg har inne i leiligheten her. Gjenstår å se om motivasjonen fortsatt er der om noen måneder 🙂

Ja å ha det helt klart så det bare er å sette seg på rulla er viktig. Tar vel meg 4 min fra jeg bestemmer meg for å sykle til jeg sitter på rulla.

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (3 timer siden):

Ja å ha det helt klart så det bare er å sette seg på rulla er viktig. Tar vel meg 4 min fra jeg bestemmer meg for å sykle til jeg sitter på rulla.

Jeg har gravelsykkelen stående på rulla innimellom, og da blir det som du sier snakk om minutter å komme igang. Men - den har 142 aksling, og det er en skikkelig plage å få sykkelen på plass i rulla (Flux 2). Nesten håpløst å få bolten til å entre gjengene. Har prøvd med originalen samt en Tacx-bolt, men det er like mye kødd hver gang. Dette er en skikkelig turn-off, da sykkelen brukes ute om været ikke er helt håpløst.

Finnes det noen smartere bolt til dette? Hadde vel hjulpet om den var kon i tuppen, kanskje, men en type QR som i gamle dager hadde nok vært å foretrekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (34 minutter siden):

Jeg har gravelsykkelen stående på rulla innimellom, og da blir det som du sier snakk om minutter å komme igang. Men - den har 142 aksling, og det er en skikkelig plage å få sykkelen på plass i rulla (Flux 2). Nesten håpløst å få bolten til å entre gjengene. Har prøvd med originalen samt en Tacx-bolt, men det er like mye kødd hver gang. Dette er en skikkelig turn-off, da sykkelen brukes ute om været ikke er helt håpløst.

Finnes det noen smartere bolt til dette? Hadde vel hjulpet om den var kon i tuppen, kanskje, men en type QR som i gamle dager hadde nok vært å foretrekke.

Kjøpte en dedikert rullesykkel i fjor høst, drev ut og innlemping jevnt før dette. Den dørstokkmila er det godt å slippe, for å si det pent…

  • Like 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er virkelig ikke glad i rulle, men ser at det kan være veldig effektivt. Jeg har hatt det samme problemet som flere her at jeg har måtte montert og demontert sykkel og rulle etter øktene. Jeg har mindre fritid og muligheter til å trene nå pga. små barn. Det som ble løsningen for meg var å ha rulla på jobb. Jeg har flexitid og på dager jeg har mulighet er jeg på jobb en time tidligere. så tar jeg 1t på rulla rett etter jobb, og jeg er da ferdig og hjemme til «vanlig» tid. Jeg er så heldig at jeg har dusjmuligheter på jobb, i tillegg til god nok plass til å ha sykkel stående permanent på rulle. 
Pros: 

- Du er ferdigtrent rett etter jobb

- Tar ikke opp plass hjemme

- Din bedre halvdel har ikke oversikt over mye du trener, så det er lettere å sutre over hvor liten din du har til trening. 
- Du har kveldene tilgjengelig til familie. 
 

Cons:

- Du må ha en jobb som tillater, har plass og ideelt sett mulighet for dusj og skifting. 
- Du må ha mulighet til å dra på jobb og slutte «når du vil»

- Du må høre på all «klaging» fra arbeidskollegaer om all den syklinga. 
 

Prøvde også en periode å sitte på rulla før jobb, men fant ut at det var vanskeligere fordi jeg brukte for lang tid til å komme meg opp, gjøre meg klar, dusje, spise etter økta. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (På 9.11.2023 den 12.03):

Jeg er virkelig ikke glad i rulle, men ser at det kan være veldig effektivt. Jeg har hatt det samme problemet som flere her at jeg har måtte montert og demontert sykkel og rulle etter øktene. Jeg har mindre fritid og muligheter til å trene nå pga. små barn. Det som ble løsningen for meg var å ha rulla på jobb. Jeg har flexitid og på dager jeg har mulighet er jeg på jobb en time tidligere. så tar jeg 1t på rulla rett etter jobb, og jeg er da ferdig og hjemme til «vanlig» tid. Jeg er så heldig at jeg har dusjmuligheter på jobb, i tillegg til god nok plass til å ha sykkel stående permanent på rulle. 
Pros: 

- Du er ferdigtrent rett etter jobb

- Tar ikke opp plass hjemme

- Din bedre halvdel har ikke oversikt over mye du trener, så det er lettere å sutre over hvor liten din du har til trening. 
- Du har kveldene tilgjengelig til familie. 
 

Cons:

- Du må ha en jobb som tillater, har plass og ideelt sett mulighet for dusj og skifting. 
- Du må ha mulighet til å dra på jobb og slutte «når du vil»

- Du må høre på all «klaging» fra arbeidskollegaer om all den syklinga. 
 

Prøvde også en periode å sitte på rulla før jobb, men fant ut at det var vanskeligere fordi jeg brukte for lang tid til å komme meg opp, gjøre meg klar, dusje, spise etter økta. 

Jeg lurer mest på hva slags jobb du har som både har plass til og tillater deg å ha plassert sykkel og rulle der permanent. Heldiggris!😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendarisk skrev (På 12.11.2023 den 19.52):

Jeg lurer mest på hva slags jobb du har som både har plass til og tillater deg å ha plassert sykkel og rulle der permanent. Heldiggris!😄

Jeg kunne også hatt rulle på cellekontoret mitt men syns det blir i overkant sært. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det kommer som en overraskelse på mange, men livet består av mye mer enn bare trening. Hvis man utrolig nok ikke har lyst til å svette på rulla så finnes det andre alternativer. Ett par kalde øl, en dobbel whiskey, gin & tonic. Eller gud forby, man kunne legge seg tidlig med kone/samboer...

Hvis man på død og liv skal pine seg gjennom vinteren finnes det andre treningsalternativer som langrenn, løping, svømming, treningssentre. Det er som regel mye og velge i såfremt du ikke bor ytterst i havgapet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Gubben said:

Mulig det kommer som en overraskelse på mange, men livet består av mye mer enn bare trening. Hvis man utrolig nok ikke har lyst til å svette på rulla så finnes det andre alternativer. Ett par kalde øl, en dobbel whiskey, gin & tonic. Eller gud forby, man kunne legge seg tidlig med kone/samboer...

Hvis man på død og liv skal pine seg gjennom vinteren finnes det andre treningsalternativer som langrenn, løping, svømming, treningssentre. Det er som regel mye og velge i såfremt du ikke bor ytterst i havgapet.

Langrenn: Østfold. Om de får fyrt opp snøkanoner i Trøsken eller Rolvsøy må jeg da kjøre bil for å gå på ski. Utgår.
Løping: ja, men kan jeg løpe ute kan jeg like gjerne sykle
Svømming: Ja, men da må jeg sykle dit. Det er på veien til favorittstiene, så da kan jeg like gjerne sykle
Treningssentre: Har vært støttemedlem opptil flere ganger. Er allerede støttemedlem på Zwift, ender opp med å sykle ute.

Oppsummert: Sykle ute, ta en pils og et glass vin - og tidlig kveld med kone. Fikser ikke Whisky eller GT etter div eksperiment i yngre dager.

Endret av Knutspeed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også noe med å hoppe på treningsredskapet rett fra kontorstolen på hjemmekontoret framfor å måtte skifte altfor mye, plukke fram utstyr, komme seg et sted etc. For meg var noe av apellen med rulla at jeg brukte 45s på å hoppe utav klærne og hive på meg en bib, og bare hoppe på sykkelen som sto der, og 35-40min senere kan jeg ha unnagjort en effektiv økt.

Med annen form for sykling må jeg skifte til mer klær, hente ut sykkel fra boden, pumpe i litt luft kanskje, og så bruke 15-20min på transportsykling (minst), før man kanskje bruker en times tid på sti, etterfulgt av 10-20min på tur hjem igjen. Så er det 10-20 min vasking og smøring etterpå, før sykkel er tilbake i boden, og man er klar for dusjen.

Selv om det er mye morsommere å sykle i skauen, er det å bare hoppe i en shorts og t-skjorte for å ro en halvtimes tid mye mer effektivt og lettvint å få unnagjort i hverdagen hvis man har andre planer på kvelden.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste mann. Skulle jeg i tillegg ha tatt utgangspunkt i langrenn som treningsform de siste vinterne, ja da hadde jeg vært i dårlig form. Forholdene for ski er vel for de fleste av oss ganske så ujevne så sant man ikke skal kjøre mye bil.

 

Ferdig med Zwift økt nå. Ca 10 min oppvarming, 45 min jevnt drag, 10 min nedkjøring og 10 min dusj, skifting og starte maskin. Digg. 😁

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (9 timer siden):

Løpe 4x4 på treningssenteret tar meg mindre enn 50 min inkludert dusjing og skifting. 

Slipper ha rulle i stua. 

Har begynt å løpe nå i vinter og støtter opp om denne. Løping er praktisk både utendørs og innendørs. Sykler 2 økter i uka i wattsone 2 på rulla mens jeg ser på TV-serie for å vedlikeholde litt. Har riktignok eget rom for rulla så det er ikke noe stress det heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, stislask said:

Løpe 4x4 på treningssenteret tar meg mindre enn 50 min inkludert dusjing og skifting. 

Slipper ha rulle i stua. 

Ikke noen transport til/fra senter? 10 min med bil her, evt gå i 25, og parkeringa er svindyr og ofte full. Sykkel er bare å glemme, da må jeg gå hjem uten.
Tar minst 10 min til fra bilen til mølle/ergometersykkel om jeg er ferdig skifta - forutsatt at noen av de er ledige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (2 timer siden):

Ikke noen transport til/fra senter? 10 min med bil her, evt gå i 25, og parkeringa er svindyr og ofte full. Sykkel er bare å glemme, da må jeg gå hjem uten.
Tar minst 10 min til fra bilen til mølle/ergometersykkel om jeg er ferdig skifta - forutsatt at noen av de er ledige.

Hjemmefra går jeg på 5 min til senteret. 

10 min transport til og fra.

4x4 på mølla tar ganske nøyaktig 30 min.

Møllene er alltid ledige. Studioet består stort sett av gym bros. 

Med litt rutine tar ikke skifting og dusjing mer enn ti min. 

Noen ganger kjører jeg innom et annet senter etter kveldsvakt fra jobb. Da er det en omkjøring på totalt ca. 10 min.
 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

stislask skrev (21 minutter siden):

Hjemmefra går jeg på 5 min til senteret. 

10 min transport til og fra.

4x4 på mølla tar ganske nøyaktig 30 min.

Møllene er alltid ledige. Studioet består stort sett av gym bros. 

Med litt rutine tar ikke skifting og dusjing mer enn ti min. 

Noen ganger kjører jeg innom et annet senter etter kveldsvakt fra jobb. Da er det en omkjøring på totalt ca. 10 min.
 

Løping er super effektivt hvis man kan løpe, ingen tvil om det. Selv sliter jeg med knærne når jeg løper 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på om jeg skal prøve meg på skøyter i vinter. Jeg bor på Dikemark der det ofte kan være en halv meter stålis på vannene. Og de gangene jeg har vært utpå isen, så kjenner jeg det rimelig godt i låra etterpå, samt alt balansen får kjørt seg noe. Fint er det å sykle og løpe på også, selv om nevrologen(e) har sagt at jeg helst skal gjøre dette i skogen siden det er mer utfordrene for hjernen.

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...