Gå til innhold

Ibis Ripmo - tråden


Anbefalte innlegg

runermm skrev (18 timer siden):

En ny Exie med oppdatert link, 120/130 vandring og 65 grader styrevinkel hadde vært en spennende sykkel!  

Utfordringene med sykler i den klassen hvor brukeren ønsker å herje på sti er at de veldig ofte settes opp med kjip bakdemper, f.eks Fox DPS. Fox 34 synes jeg er helt ok skal sies, men jeg skjønner ikke at de ikke gir det som opsjon å oppgradere. 

Jeg digger Ibis og var førstemann ut med Ripley V4 og senere også Ripmo V2 her i Norge. Utfordringen var at det tok over fem år fra min Ripley kom juni 2019 til den nye modellen kom på plass, og da ett år kortere for Ripmo. Ja, jeg er klar over at de gjorde en liten tweak for UDH, men det er ikke noe i seg selv om utløste "løp og kjøp" følelsen. 

Har lenge vært klar for en oppgradering, men nå på vårparten ga jeg rett og slett opp og gikk og la hendene på en Orbea Occam. Det er en 140/140 stimaskin med piggyback bakdemper og 65.5 graders styrevinkel (og det finnes en LT variant med 64 grader og 150/160 som også har coil-opsjon). Det er ingen sykkel jeg har vært så fornøyd med som min Ibis Ripley, men da merket jeg at tiden hadde løpt fra den. Orbea har også klart å holde vekta nede, så med en Float X bakdemper så veier den fremdeles ikke mer enn min Ripley, dvs. rett over 13 kg ferdig rigget i XL, klar til å rulle med XT Trail pedaler, flaskeholder, ringeklokke og Garmin mount. 

Poenget mitt er at selv om jeg tror at nye Ripley og Ripmo er veldig gode sykler, så er 5 og 4 års produktsykler for lenge. Det betyr at kunder som meg som gjerne vil ha high-end finner alternativer og det er kanskje den gjengen en tjener mest penger på. Nevnte sykkel jeg har nå er satt opp med factory foran og bak og det samme på Fox Transfer setepinnen samt X01 Transmission drivlinje. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (4 timer siden):

Nye Fox Float bør være riktig for en 120-130-stirakett. Den har vel mer olje enn gamle DPS og noe oppdatert demping. Ellers er jo Rockshox Deluxe eller Manitou Mara Pro Inline gode stidempere. 

Kjenner den ikke, men DPS var gamle Ripley sitt svakeste punkt. Tenker at til stibruk med den vandringen at piggyback bør være en opsjon. Storebroren Float X er helt topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (På 7.9.2024 den 9.23):

Poenget mitt er at selv om jeg tror at nye Ripley og Ripmo er veldig gode sykler, så er 5 og 4 års produktsykler for lenge

Nå er dette nesten kjennetegnet til Ibis. Og mtp bærekraft, og freden i heimen, så er dette noe positivt i min bok. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polkadot skrev (4 timer siden):

Nå er dette nesten kjennetegnet til Ibis. Og mtp bærekraft, og freden i heimen, så er dette noe positivt i min bok. 

Nå ble jeg veldig spent på hva du mener med bærekraft i denne sammenheng? Kostnadene til å endre en mal til hhv. karbon/aluminium er ikke gratis, men det har sånn ca. null påvirkning på miljøet. 

For egen del selger jeg også som regel den gamle sykkelen når jeg kjøper en ny, og da fortsetter bruken av sykkelen under nytt eierskap, så den skrotes ikke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra et kundeperspektiv hadde jeg gjerne sett at produktutviklingen var mer trinnvis og evolusjonær. I stedet for big bang hvert 4-5 år så ville jeg hatt en mer gradvis utvikling hvor f.eks Ripley beholdt sitt DNA og hvor de jevnlig søkte å gjøre endringer som kunne gjort en forskjell, men fremdeles siktet på samme mål. 

En annen sak er at av og til ender man helt på villspor og må restarte totalt. Ripley 1, 2 og 3 var et blindspor med en veldig fancy løsning (innvendig eksentrisk link!), men glemte hvilket problem man skulle løse. Fascinerende at Ibis lot det gå seks år før de killed their darlings.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fire års sykluser er jo helt standard. Det er en vinn/vinn for de fleste av oss. Den sykkelen vi har blir ikke "umoderne" på en stund. Produsentene som bruker masse penger på utvikling og dyre karbonformer får nytte av dem litt lengre og vi slipper maset med årsmodeller. Når 2025 modellene blir lekket i mai 2024 og er i butikkene i juni samme år blir det litt tøysete for meg. 

Så er det fritt fram for inkrementelle forbedringer underveis. Ibis har gjort det med nye billige logo-klistremerker og UDH henger. Men sykkelen er basis den samme. Santa Cruz har i stillhet endret styrevinkel, men fint lite annet på Highball, noe jeg ikke har sett andre steder enn i geometritabellen og på geometrygeeks når jeg skulle sjekke noe. 

Det virker som om det ikke er noen nye 2revolosjoner" på gang på tråsykler akkurat nå. Da kan modellene leve synes jeg. Så får heller elsyklene komme med revolusjon på motor, batteri og vekt hele tiden. Braaap, braaap.

 

LarsB 

 

ps. Det er jo også bra at man ikke lanserer nye generasjoner hele tida, da blir det litt vanskeligere å forsvare svære prishopp hvert år. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ikke glemme Specialized Enduro når vi snakker om lange produktsykluser... 

At noe ikke blir endret kan være en bra ting. Det er for mange ting som endres bare for å endres uten å faktisk bringe brukeren merverdi. 

Et eksempel. Kjører 11delt GX på en sykkel og 12delt på en annen. 12delt har kun en fordel, og det er den store spredningen på kassetten. Ellers underlegent. Dyrere, tregere og tyngre. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (7 timer siden):

La oss ikke glemme Specialized Enduro når vi snakker om lange produktsykluser... 

At noe ikke blir endret kan være en bra ting. Det er for mange ting som endres bare for å endres uten å faktisk bringe brukeren merverdi. 

Et eksempel. Kjører 11delt GX på en sykkel og 12delt på en annen. 12delt har kun en fordel, og det er den store spredningen på kassetten. Ellers underlegent. Dyrere, tregere og tyngre. 

Dårlig eksempel med tanke på at Eagle har dokumentert mye lenger levetid på drivverket. Da jeg gikk fra 11spd til 12 spd fikk jeg 2-3x levetid på et kjede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Lars-Erik said:

Dårlig eksempel med tanke på at Eagle har dokumentert mye lenger levetid på drivverket. Da jeg gikk fra 11spd til 12 spd fikk jeg 2-3x levetid på et kjede. 

Tror poenget mitt står seg godt selv om jeg glemte et positivt attribut med 12delte kjeder... 

En kan jo kjøre med 12delt kjede på typiske 11-delte oppsett. Da får du med deg den fordelen også.

Rant følger: Jeg skjønner ikke hvorfor SRAM ikke klarte å lage 11delte kjeder like holdbare, for smalere(12-delt) kjeder betyr ikke mer holdbarhet, alt annet likt. Det er naturlig å tro at SRAM har valgt å lage mindre holdbare kjeder helt bevisst og økt holdbarheten på 12-delt for å ha et salgsargument samtidig som elsykler har blitt mer populære. Tror både Shimano og SRAM vet hva som skal til for å lage veldig holdbare kjeder i alle bredder - om de vil. De viser det jo på sine 12delte oppsett at de kan. 12-delte oppsett gir jo kanskje aller minst mening på elsykkel, så behovet for et salgsargument ekstra var der. For om vi skal være ærlige så gir 10-52 kassett veldig lite mening på en elsykkel, og da spesielt i Europa med 25km/t begrensing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (1 time siden):

Tror poenget mitt står seg godt selv om jeg glemte et positivt attribut med 12delte kjeder... 

En kan jo kjøre med 12delt kjede på typiske 11-delte oppsett. Da får du med deg den fordelen også.

Rant følger: Jeg skjønner ikke hvorfor SRAM ikke klarte å lage 11delte kjeder like holdbare, for smalere(12-delt) kjeder betyr ikke mer holdbarhet, alt annet likt. Det er naturlig å tro at SRAM har valgt å lage mindre holdbare kjeder helt bevisst og økt holdbarheten på 12-delt for å ha et salgsargument samtidig som elsykler har blitt mer populære. Tror både Shimano og SRAM vet hva som skal til for å lage veldig holdbare kjeder i alle bredder - om de vil. De viser det jo på sine 12delte oppsett at de kan. 12-delte oppsett gir jo kanskje aller minst mening på elsykkel, så behovet for et salgsargument ekstra var der. For om vi skal være ærlige så gir 10-52 kassett veldig lite mening på en elsykkel, og da spesielt i Europa med 25km/t begrensing. 

Jeg gikk til 11 spd X0 ved en tilfeldighet den gangen det ble introdusert på markedet og fulgte videre opp med Eagle 12 spd X0 på ny sykkel tilbake i 2017. For egen del var det en super oppgradering så jeg deler ikke ditt syn. Senere har jeg fylt på med AXS som ikke finnes på 11 spd, hvilket kun har vært en positiv opplevelse for min del. 

I år har jeg tatt steget videre og har nå T-Type som helt åpenbart har fordeler opp mot andre alternativer både ift. å gire under last, holdbarhet, modularitet, direkte kobling på akslingen, ingen b-skrue mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke sikker på at "Big Chain" har lagd dårlige kjeder bestandig fram til lanseringen av 12 delt. Men har ikke en forklaring på hvorfor de har blitt så mye bedre nå. Annet enn at toppmodellene har blitt tøysete dyre etter hvert, noe som har gitt rom for bedre materialer/produksjon. Noe får vi håpe vi får igjen når kjedene koster rett under 1000 for Eagle og 2000 for transmission.

Jeg har en kamerat med dokumentert 10.600 kilometer på X01 kjede og kassett. De 11 delte X01 og XX1 kassettene fra SRAM har jo også vært legendarisk holdbare. 

Men dette har bare litt å gjøre med Ibis Ripmo. La oss stoppe her med kjeder og sånn.

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (På 8.5.2024 den 8.41):

Vekker liv i Ripmo-tråden med et spørsmål om bushinger:

Er det slik at de trenger å byttes regelmessig, eller smøres opp? Min AF har drøyt 1.100 km på sti nå, ifølge Strava, og har begynt å knirke ved tråkk. Typisk sittende tråkking i oppoverbakke. Det er ikke sete eller setepinne, og internett sier at bushinger i nedre link slites i stykker først. Hva er deres erfaringer?

Hei

Jeg hadde det samme på min ripmo af fra 2020, jeg strammet alle skruer i bake linkene og da var det fikset. Dette var for 2 år siden og er forstatt inegn ulyder.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (På 10.9.2024 den 10.27):

Fire års sykluser er jo helt standard. Det er en vinn/vinn for de fleste av oss. Den sykkelen vi har blir ikke "umoderne" på en stund. Produsentene som bruker masse penger på utvikling og dyre karbonformer får nytte av dem litt lengre og vi slipper maset med årsmodeller. Når 2025 modellene blir lekket i mai 2024 og er i butikkene i juni samme år blir det litt tøysete for meg. 

Så er det fritt fram for inkrementelle forbedringer underveis. Ibis har gjort det med nye billige logo-klistremerker og UDH henger. Men sykkelen er basis den samme. Santa Cruz har i stillhet endret styrevinkel, men fint lite annet på Highball, noe jeg ikke har sett andre steder enn i geometritabellen og på geometrygeeks når jeg skulle sjekke noe. 

Det virker som om det ikke er noen nye 2revolosjoner" på gang på tråsykler akkurat nå. Da kan modellene leve synes jeg. Så får heller elsyklene komme med revolusjon på motor, batteri og vekt hele tiden. Braaap, braaap.

 

LarsB 

 

ps. Det er jo også bra at man ikke lanserer nye generasjoner hele tida, da blir det litt vanskeligere å forsvare svære prishopp hvert år. 

Det både Ripley og Ripmo har manglet ift. "bleeding edge" er (enda) brattere seterør, slækkere styrvinkel med tilhørende lengre reach, lavere standover og lagring i underrøret. Alt dette er på plass i nye modeller. Jeg tror at Ibis har tapt en del salg på å stå for lenge med de samme modellene, men jeg kan ikke føre bevis for det. 

Sykler har utviklet seg på de fire årene som har gått siden Ripmo V2 kom og fem årene siden Ripley V4 kom. Akkurat for Ripley V4 er det også litt overraskende at ikke karbon-versjonen fikk samme geometri som AF modellen som kom noe senere. 

Ift pris på Ibis, så ser det ut som at inflasjonsjustert så framstår det egentlig rimeligere å kjøpe en Ripley med X0 Transmission i dag enn tilsvarende i 2019/2020 med første generasjons AXS. Prisforskjellen på samme pakke på Rimpo ser også ut til å være omtrent lik som den var den gang - og det kommer av kraftigere og dyrere demperenheter. Det er pakken jeg ville ha kjøpt, derav sammenligningen, de rimeligere modellene har jeg ikke fulgt utviklingen på. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (På 6.9.2024 den 14.36):

Jeg sykler med Hans Dampf 2.6 med 35 mm indre felgbredde på min Ripley. Det er, om ikke rikelig, så i hvert fall god nok plass til det. 

BTW: En ny Exie med oppdatert link, 120/130 vandring og 65 grader styrevinkel hadde vært en spennende sykkel!  

Lars-Erik skrev (21 timer siden):

Det både Ripley og Ripmo har manglet ift. "bleeding edge" er (enda) brattere seterør, slækkere styrvinkel med tilhørende lengre reach, lavere standover og lagring i underrøret. Alt dette er på plass i nye modeller. Jeg tror at Ibis har tapt en del salg på å stå for lenge med de samme modellene, men jeg kan ikke føre bevis for det. 

Sykler har utviklet seg på de fire årene som har gått siden Ripmo V2 kom og fem årene siden Ripley V4 kom. Akkurat for Ripley V4 er det også litt overraskende at ikke karbon-versjonen fikk samme geometri som AF modellen som kom noe senere. 

Ift pris på Ibis, så ser det ut som at inflasjonsjustert så framstår det egentlig rimeligere å kjøpe en Ripley med X0 Transmission i dag enn tilsvarende i 2019/2020 med første generasjons AXS. Prisforskjellen på samme pakke på Rimpo ser også ut til å være omtrent lik som den var den gang - og det kommer av kraftigere og dyrere demperenheter. Det er pakken jeg ville ha kjøpt, derav sammenligningen, de rimeligere modellene har jeg ikke fulgt utviklingen på. 

 

 

Man skulle vel tro at vi som selger sykler gjerne skulle hatt ny versjon av hver modell annenhvert år, men jammen er det deilig å kunne selge sykler som kundene ikke føler er utdaterte så snart de har fått justert demperne skikkelig, pga det har kommet en ny versjon. 

Nå er jo både Ripmo og Ripley oppdatert omtrent slik du og mange andre ønsker at det skal gjøres, at det kommer små forbedringer/endringer som kan trigge kjøpelysten hos mange. Men samtidig så gjør ikke nye farger og små endringer at sykkelen din er avlegs heller om du ikke bestiller ny ramme på flekken. 
Har flere kompiser og bekjente som sykler lykkelige rundt på Ripmo V1 og de første Ripley V4, pga det er gode sykler som krever lite vedlikehold og bare funker, og det de sier til meg er at det er så deilig å ikke føle behov for ny sykkel. 
Det faktum at forrige versjon av både Ripley og Ripmo har solgt jevnt og godt helt frem til V3 og V5 kom tyder jo også på at veldig mange synes de har riktig geo og funksjon, og ikke er utdaterte. 

Til lags åt alle kan ingen gjera, men vi får tro de nye versjonene kan bli like populære, gode og langvarige som sine forgjengere. 
Og at de gir eierne mange fine turer og opplevelser, det er jo målet for flere av oss som både selger sykler og sykler mye selv i alle fall. 

  • Like 4

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roy skrev (4 timer siden):

Man skulle vel tro at vi som selger sykler gjerne skulle hatt ny versjon av hver modell annenhvert år, men jammen er det deilig å kunne selge sykler som kundene ikke føler er utdaterte så snart de har fått justert demperne skikkelig, pga det har kommet en ny versjon. 

Nå er jo både Ripmo og Ripley oppdatert omtrent slik du og mange andre ønsker at det skal gjøres, at det kommer små forbedringer/endringer som kan trigge kjøpelysten hos mange. Men samtidig så gjør ikke nye farger og små endringer at sykkelen din er avlegs heller om du ikke bestiller ny ramme på flekken. 
Har flere kompiser og bekjente som sykler lykkelige rundt på Ripmo V1 og de første Ripley V4, pga det er gode sykler som krever lite vedlikehold og bare funker, og det de sier til meg er at det er så deilig å ikke føle behov for ny sykkel. 
Det faktum at forrige versjon av både Ripley og Ripmo har solgt jevnt og godt helt frem til V3 og V5 kom tyder jo også på at veldig mange synes de har riktig geo og funksjon, og ikke er utdaterte. 

Til lags åt alle kan ingen gjera, men vi får tro de nye versjonene kan bli like populære, gode og langvarige som sine forgjengere. 
Og at de gir eierne mange fine turer og opplevelser, det er jo målet for flere av oss som både selger sykler og sykler mye selv i alle fall. 

Jeg har ikke hevdet at man bør komme med en modell så ofte som du skriver over, men at særlig fem år som det ble med Ripley er i lengste laget. 

Jeg har hatt både Ripley og Ripmo i mange år. og til mitt bruk er Ripley den sykkelen jeg har vært mest fornøyd med av alle sykler over tid og også beholdt lengst. Det sagt så var det 1) overraskende at det ikke skjedde noe da Ripley AF kom, 2) overraskende at det ikke skjedde noe før nå (jeg anser ikke UDH støtten som vesentlig)  

Jeg bestemte meg i våres for å konvertere over til T-type girsystem og fornyet sykkelparken min for å ha full interoperabilitet mellom ulike sykler. Da ble det rimelig uaktuelt for meg å kjøpe en ny Ripley eller Ripmo hvor det eneste nye ville vært støtte for UDH, ellers alt likt som modellene fra 2019 og 2020. Endte opp med en sykkel midt i mellom som veier inn som den gamle Ripleyen og fikk samtidig oppleve at verden definitivt hadde gått et stykke framover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...