Avdem Skrevet 5. oktober 2023 Del Skrevet 5. oktober 2023 Sikkert nesten like mange Ripmo/af som Ripley i dei norske skoger etterkvart så fortener eigen tråd. Tips, triks og modifikasjonar. Begynner med kveldens oppgradering: https://cascadecomponents.bike/products/ripmo-af-link Hakket meir progressiv og bittelitt meir vandring. Blir spennande å sjå om den kan gje litt meir støtte på bratt vestlandssti. Ellers er sykkelen ein Ripmo AF slx i large med Jade X coil. Bytta til One-up styre (20mm) og stem (50mm). Fått seg ei 200mm skive bak og prøver grønne Galfer klossar no. 4 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polkadot Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Nice. Er interessant at linkene til cascade til ripmo og ripmo af er helt forskjellige. Blant annet så får du lengre vandring i shocken. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roy Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Spennende, gleder meg til å høre om erfaringene med Cascade linken. Siter NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avdem Skrevet 6. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2023 Polkadot skrev (3 timer siden): Nice. Er interessant at linkene til cascade til ripmo og ripmo af er helt forskjellige. Blant annet så får du lengre vandring i shocken. På Ripmo må vel nedre link og byttast? Men det er kanskje forskjell på øvre og.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avdem Skrevet 7. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2023 Roy skrev (På 6.10.2023 den 10.15): Spennende, gleder meg til å høre om erfaringene med Cascade linken. Fikk ei vervindu idag så tok ein tur på referansestien for å teste litt. Har ikkje gjort endringar utover å bytte linken. Jade x coil med 550 fjør. Eg ligg vel rundt 95 kilo ein plass med sko og slikt. Cascade anbefalar 16mm sag på demparen, målte til 17. (Får ete meir knekkebrød.....) Stiane i området er av typen vinsj opp på bratt skogsveg og ned igjen på "naturlege" stiar, lite doseringar, mykje røtter og ein del stein. Merka ingen forskjell i motbakkene, moglegvis litt meir sensitiv i første del av vandringa. På flat sti (det lille som er... ) sitt den nok litt høgare i vandringa, ikkje mykje men ein merkar forskjell. I første stiparti som er bratt, trangt og teknisk utan den store farta opplevde eg bakenden som meir planta, meir kontrollert over større slag, sitt og her litt høgare i vandringa med meir støtte. Vidare på stiparti med større fart er det mykje meir kontrollert og tryggare. Opplev ikkje at ein bruker opp vandringa, tenkjer mindre på å juster fart eller posisjon før slag ein veit kjem. Eit par tilfelle der eg vart litt overraska av at bakhjulet hang igjen, har nok litt å gjere med at eg tidlegare har blåst gjennom vandringa på dei slaga, har tatt felgen der før, mens ein no får ein uvant reaksjon frå sykkelen, tenker det er ein vanesak. Trur eg må ta meg ein tur til Sandane iløpet av hausten og få testa litt meir på stiar med høgare fart og større slag. Totalt sett absolutt ei forbetring. Snø på toppane og...... 🥳 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polkadot Skrevet 9. oktober 2023 Del Skrevet 9. oktober 2023 Har Jade X low compression? Ift at "hang" litt igjen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avdem Skrevet 9. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2023 Luftdemparane er vel i utgangspunktet satt opp med ein low tune for Ripmo, usikker på korleis Jade x er konfigurert. Eg trur nok meir det var uvant at bakhjulet møtte meir motstand i den vertikale røyrsla enn før og at det derfor kjentes ut som om eg ikkje fekk nytta heile vandringa. Ute ein tur i kveld og gjekk inn for å presse meir på nokre parti eg veit er krevjande. Merkbart betre kontroll i desse no.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polkadot Skrevet 11. oktober 2023 Del Skrevet 11. oktober 2023 Faktisk så er DVO helt stock standard, har ikke behov for den traction tune som fox trenger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tron Skrevet 15. oktober 2023 Del Skrevet 15. oktober 2023 Siden vi har en egen Ripmo-tråd nå: Hva gjør dere med periodisk vedlikehold av linkene? Kjør til det knirker/slarker, eller er det noe mer her? For det er vel bushinger i den nedre linken? Har hatt min AF et år nå, og tenkte å gi den skikkelig TLC i vinter. Tror det er første gang jeg har en fulldemper med så mye bevegelig mekanikk i sprutsonen fra bakhjulet, så jeg er spent på holdbarhet på både både lager og bushinger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avdem Skrevet 15. oktober 2023 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2023 Har hatt min sidan jula - 19, lagre i øvre link var ganske grove når eg bytta til Cascade linken no. Trur eg har hatt dei oppe og smurt ein gong. Resten er tight og i god stand framleis. Plukka ifrå kvarandre og smurt/rensa eit par gonger. Ikkje antydning til slitasje i foringane. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tron Skrevet 8. mai Del Skrevet 8. mai Vekker liv i Ripmo-tråden med et spørsmål om bushinger: Er det slik at de trenger å byttes regelmessig, eller smøres opp? Min AF har drøyt 1.100 km på sti nå, ifølge Strava, og har begynt å knirke ved tråkk. Typisk sittende tråkking i oppoverbakke. Det er ikke sete eller setepinne, og internett sier at bushinger i nedre link slites i stykker først. Hva er deres erfaringer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avdem Skrevet 8. mai Forfatter Del Skrevet 8. mai Trur eg har rundt 1700 på min. Eg har plukka ned og smurt opp ein gong i året. Ikkje antydning til slark eller slitasje. Lagra i øvre link er derimot utsatte og treng litt hyppigare tilsyn. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tron Skrevet 8. mai Del Skrevet 8. mai OK, jeg plukker fra hverandre og inspiserer. Virker jo unødvendig å bytte bushinger som ikke har slark, så da må det være et spørsmål om smøring, tenker jeg 🙂 For øvrig en skikkelig rakker av en sykkel! Blir hele tiden hvor imponert over hva den svelger unna! Jeg bare digger den Onyx-gaffelen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roy Skrevet 13. mai Del Skrevet 13. mai Internettet har en tendens til å feilinformere eller overdrive, de bushingene slites ikke fort med mindre man har utslitte lagere eller slark i linkene over. Det e jo tørt vær nå, typisk tid for nye knirkelyder. Siter NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tron Skrevet 13. mai Del Skrevet 13. mai Jepp, jeg skrudde fra hverandre, rengjorde alle komponenter etter alle kunstens regler, smurte opp og monterte med Loctite og riktig moment. Alt er tight og fint, knirkelyd ble borte og sølvpilen er klar for ny sesong 🙂 Hadde dog store problemer med monteringen. Jeg monterte først nedre link og skrudde til med Loctite og korrekt moment, slik jeg mener å ha sett i en instruksjonsvideo for karbonvarianten. Men da ville ikke boltene i øvre link på plass. Fikk inn tre av fire bolter, men den fjerde kom da bittelitt skjevt inn og traff ikke gjengene. Holdt på leeeenge, og skjønte ikke bæret. Virket nesten som om noe var skjevt med ramma. Til slutt tok jeg ut nedre link. Da smatt øvre link fint på plass, og den nedre kunne rimelig enkelt monteres til slutt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tron Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september På tide å diskutere V3, er det ikke? Det er jo ukesvis siden ble lansert. Personlig synes jeg den er rålekker, og mye penere å se på enn V1, V2S og AF. Den første V3 er visstnok på plass i Lillomarka allerede! Mon tro om det blir V3 som overtar for min ellers utmerkede DVO/SLX-utrustede AF... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runermm Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september Ripmo er smashing! Den er litt mindre karakteristisk, men linkdesignet er nok vesentlig stivere og mer holdbart enn forrige versjon, ettersom øvre bakerste ledd er borte. Farger og finish er meget bra! Litt leit at Ripley har blitt tyngre og har unødvendig mye vandring. Den modellen skulle bare fått ny linkdesign og litt geo change. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SykkelØyvind Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september runermm skrev (2 timer siden): Litt leit at Ripley har blitt tyngre og har unødvendig mye vandring. Den modellen skulle bare fått ny linkdesign og litt geo change. De ser vel på Exie som downcountry-sykkelen i linja for tiden og tenker således at Ripley kan jazzes opp ett hakk. Men det er noe med Exie-proporsjonene rent utseendemessig som ikke stemmer like bra som på Ripley og Ripmo. Siter Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei Sykkeltilpasser hos sFit_Helse Grunnlegger av Terrengsykkelrittet For tiden i utdanningspermisjon. Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runermm Skrevet 5. september Del Skrevet 5. september Exie er ikke min kopp te. Den har for lite vandring, fronten er bratt, den tar ikke 2.6-dekk og estetisk ser den ond ut på en gal måte. Sikkert topp sykkel for sitt formål, men ikke noe for en uvøren stinisse med større vilje enn evne. Nye Ripley er sikkert en utmerket sykkel, men de trekker den i litt feil retning. Jeg ville hatt den litt lettere eller samme vekt, slackere styrevinkel, oppdatert linkdesign og ferdig med det. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tron Skrevet 6. september Del Skrevet 6. september Noen som har noe prisinfo på nye Ripmo? Probike har priset nye Ripley på nettsiden, men ikke Ripmo V3. Om jeg ikke har blingset totalt, så koster Ripley og Ripmo det samme i USA, uten at det sier noe om norsk prising... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runermm Skrevet 6. september Del Skrevet 6. september Det er jo samme ramme bare satt sammen med ulik link, så veldig stor forskjell blir det neppe. Kanskje litt dyrere demper/gaffel på Ripmo ettersom det er kraftigere versjoner. Hva er prisene? (Får feilmelding når jeg går inn på Probike.no. Sikkert kona som har satt opp sperre i brannmuren…) 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsB Skrevet 6. september Del Skrevet 6. september runermm skrev (11 timer siden): (...) estetisk ser den ond ut på en gal måte. (...) Den satt rett i sikringsboksen 🙂 LarsB Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roy Skrevet 6. september Del Skrevet 6. september Vi forventer vel at Exie etter hvert får samme design som Ripley V5 og Ripmo V3, når det skjer vites ei men vi tror ikke Ibis forhaster seg. For øvrig må jeg si jeg synes Exie er litt undervurdert som stisykkel, jeg har hatt en selv i 2 sesonger og det var den sykkelen uten motor jeg brukte mest på sti, siden den er så kvikk og leken. Det er ikke bare vinkler og vandring som gjør en sykkel god. Siter NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svene Skrevet 6. september Del Skrevet 6. september På Exie står det i spec at den tar maks 2,4" bak. På min Ripmo V1 står det at den tar maks 2,6" bak. I praksis er det bare plass til 2,4" bak på den (har i dag Specialized Eliminator 2.3" som går akkurat, hadde før Maxxis High Roller 2.4wt som var litt trangt). Begge de dekkene mener jeg å ha målt til ca 2.4" med skyvelærer. (På 35mm indre bredde Ibis felg) Det er klaring på rundt 5mm til ramma med de dekkene. Så hva er da i praksis mulig å få inn på Exie? Vil tro vi nede på 2,1-2,2" dekk… for smalt for min del. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runermm Skrevet 6. september Del Skrevet 6. september Jeg sykler med Hans Dampf 2.6 med 35 mm indre felgbredde på min Ripley. Det er, om ikke rikelig, så i hvert fall god nok plass til det. BTW: En ny Exie med oppdatert link, 120/130 vandring og 65 grader styrevinkel hadde vært en spennende sykkel! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.