Gå til innhold

Minimalistisk lommebok/kortholder


Anbefalte innlegg

Jeg gjorde litt u-sving, og gikk for en med glidelås lell: https://www.mukama.com/en/bellroy-card-pocket-wallet Greit med plass, og muligheten til å slenge inn en Airtag frista nok til å teste ut konseptet.

  • Like 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (2 minutter siden):

GarminPay på klokka (funker med Sbanken) og førerkort på mobil pluss nøkkelkortet til jobben løst i lomma. Kortholderen i skinn (to kort på hver side, et visittkort og en nødseddel i midtlomma) blir nå bare brukt ved reising.

Jeg er for indoktrinert med sjølinger som aldri forlot hjemmet uten en halvkilostung hesthandlerpung med siste halvannet år med kvitteringer stappa nedi, så må ha en eller annen form for lommebok til alle korta jeg hoarder i tilfelle jeg har bruk for dem 🙂

Dessuten er en skamdyr og overprisa lommeboksak fortsatt billigere enn å fornye Fenix2 med noe nytt.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå en "standard" Exentri med sånn klips som gjør den litt mindre kompakt. Godt fornøyd med den altså, og virker som den tåler tidens tann godt. 

Tidligere har jeg hatt en fra "Dash Wallets", som funket greit, men kvaliteten var kanskje litt dårligere. Men den var veldig kompakt.Det er lenge siden nå, og mulig de har kommet med andre og bedre modeller nå. Har i hvertfall brukbart utvalg virker det som: https://dashwallets.com/collections/shop. Aner ikke hvordan de er på frakt og moms osv nå til dags. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eirikur skrev (20 timer siden):

Jeg er mest nysgjerrig på hva disse 7-10 kortene er for noe?

Jeg har kortholder for fire kort. Er en skinnsak. Tre bankkort og et førerkort. Men etter at jeg la inn Google Pay/Wallet og har førerkort på mobilen, er det ofte den ligger hjemme.

Google Pay/Wallet fungerer med alle banker, tror jeg. Grunnen til at DNB ikke vil la Apple ha sugerøret i pengebingen, er fordi Apple nekter samme grad av åpenhet til betalingsløsninger som Android. Apple prøver jo å kjøre monopol på alle systemer og standarder. Så hvem er egentlig den kjipe her... 

Apple gir ikke DNB direkte-aksess til NFC chippen i mobilen, og om det er bra eller dårlig er øyet som ser. 
 

Jeg synes personlig det er bra at alt som bruker chippen er validert, og synes også det er bra at det finnes kombinasjonsløsninger som digital nøkkel som jeg har til min bil som er sikker. At den virker internasjonalt, noe Vipps ikke gjør er også pluss. 
 

Rent generelt er sikkerhetsnivået i Apple-produkter top-notch, det samme gjelder også kompabilitet med softwaregenerasjoner, men det har en pris. 
 

DNB er uansett en bank jeg har forlatt for lenge siden, og denne «kampen» med Apple tror jeg ikke de vinner. 

Endret av Lars-Erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (På 2.10.2023 den 15.26):

er det noen personvernhensyn jeg burde tenke på før jeg går i gang med Apple Pay / Google Wallet?

Noen som vet noe? Har aldri hørt noe om det, og søk på nettet gir lite svar. Ikkeproblem? 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å slippe å drasse på et kort? Høres digg ut, det er ofte jeg trenger kortet men ikke har det med meg 🙂

image.jpeg.7a5ad6c2ed9c05c481c1415c2d13d5b8.jpeg
Det var bare det om jeg vil bli rundlurt til å kjøpe masse dilldall jeg ikke har bruk for pga målrettet reklame og lignende konsekvenser? /konspirasjonsmodus 😄

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (4 timer siden):

Noen som vet noe? Har aldri hørt noe om det, og søk på nettet gir lite svar. Ikkeproblem? 🙂

Du kan jo vurdere om du synes informasjonen her er god nok: https://support.apple.com/no-no/HT203027

Sitat

Apple lagrer ikke og har ikke tilgang til originale kortnumre for kreditt- eller debetkort eller forhåndsbetalte kort som du bruker med Apple Pay. Og når du bruker Apple Pay med kredittkort, debetkort eller forhåndsbetalte kort, lagrer ikke Apple transaksjonsinformasjon som kan knyttes til deg.

 

Endret av jaknudsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for skinn-kortholder. Holdt på å besvime da jeg skulle betale den i en veskebutikk for noen år siden (sto ikke prislapp på). Men måtte jo spille kul og uanfektet. 500? Nå 650,-

https://www.boozt.com/no/no/tony-perotti/creditcard-holder_1677049/1677050?localLanguage=1&gclid=CjwKCAjw9-6oBhBaEiwAHv1QvGA8fLXXPMX-LUKvE4Aki49rMNU3N0qX2scxRbpXfkCA_WerVDQkwxoCOBoQAvD_BwE

4 lommer på hver side. Sklir aldri ut. Ligger i ene lommen alltid, og mobilen i andre lommen. Har tidligere kjøpt på Wish, men var et par hakk bedre kvalitet her.

Har prøvd metall før, men var ubehagelig og skarpt. 20231003_221840.jpg.70f9fc6cf5575da5d4f7ce9a36c68927.jpg

Endret av Mannen Faller Ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en overgang til Google Pay først og Apple Pay deretter og bruker stort sett bare en enkel kortlomme klistret bak på telefondekselet til daglig.

I denne ligger Id kort (det som kan brukes til reise i Schengen) et felles debetkort som jeg og kona har som ikke kan legges i Apple Pay og 1 kreditkort (som også ligger i Apple Pay).

Kreditkortet er med etter et forsøk på å leie bil i Trondheim med Apple Pay som ikke funka da leseren deres ikke taklet betaling med telefon.

Endte opp med en håndlaget kortholder for kortene kjøpt via Etsy.com som er produsert av en finsk kar som heter Juuso Virtanen/LuavaFinland .

Kosta meg rett under en tusenlapp og foventer å ha den mer eller mindre resten av livet.

il_340x270.3179245328_39yo.jpg

Det var en positiv opplevelse hvor man bestiller og får bekreftelse og deretter begynner produksjonen for hånd.

Den er laget i tjukt gjennomfarget lær og sydd med solid tråd.

Det er hurtiglomme for mest brukte kort på baksiden.

Kan anbefales om du liker den stilen😀

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (11 minutter siden):

Hadde en overgang til Google Pay først og Apple Pay deretter og bruker stort sett bare en enkel kortlomme klistret bak på telefondekselet til daglig.

I denne ligger Id kort (det som kan brukes til reise i Schengen) et felles debetkort som jeg og kona har som ikke kan legges i Apple Pay og 1 kreditkort (som også ligger i Apple Pay).

Kreditkortet er med etter et forsøk på å leie bil i Trondheim med Apple Pay som ikke funka da leseren deres ikke taklet betaling med telefon.

Endte opp med en håndlaget kortholder for kortene kjøpt via Etsy.com som er produsert av en finsk kar som heter Juuso Virtanen/LuavaFinland .

Kosta meg rett under en tusenlapp og foventer å ha den mer eller mindre resten av livet.

il_340x270.3179245328_39yo.jpg

Det var en positiv opplevelse hvor man bestiller og får bekreftelse og deretter begynner produksjonen for hånd.

Den er laget i tjukt gjennomfarget lær og sydd med solid tråd.

Det er hurtiglomme for mest brukte kort på baksiden.

Kan anbefales om du liker den stilen😀

Stilig! Nå har jeg som nevnt en lommesak fra Bellroy på vei, men den dagen den slites ut kan nok noe sånt være aktuelt. Har forøvrig noen kjente som driver litt med lær og, kanskje se på et design jeg liker fra noen andre og høre om de kan lage noe lignende. Har litt sansen for de enkle med minst mulig søm.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ennå kulere med noe som er laget av kjente og der du i enda større grad kan påvirke designet😀

Belroy funker nok det og😀

Den forrige kortholderen (ikke Belroy) hadde jeg i bortimot 10år, men læret tynt, foret med stoff og begynte å få sprekker.

Sikla på Belroy løsningen lenge, men likte ikke glidelåsen.

Baksiden ser slik ut så det er i praksis et grovt stykke lær som er brettet rundt seg selv og hvor hver søm har minst 1 funksjon.

Læret i denne er nok bortimot 2mm.

ADCreHfgSoPGd357UvIhP-4qjWOKV6BlPXkl0kXuq0G_WcOv6FdFKgoDlGQngs5SbJCFyiZsGcH4lwEE47vOqcHkUD6Rbd8t9XD-p6-3unC21xj9LzYnCRBgxxfBvJFIDrjqkDamcvytkUpV9kZsg_qv9KkOd2Xp-ECG3wH8gykyqmt3Ig7edqYREza5uNyOIBUQ9itfPl9GRMNh2BymofI-8uyuv-jmDtH6bmEuGA_GlvyEZ1tQzjB62RDGgfpcrFI2PbEv_uAt4wCXDAUFFGo-kOUfGGPxV-B8Gm0GVE-GAJhstmhXfoXO7BRyWUcPmPVDjARcQl9zQvkqB1rVbpj-u2AxEjw2FvwIWaOQzAkQtFpChDUmhTAG01qa5lkF1SwLVrXtz55C3U0pgkB6P2uLQ4i0BMOHl0yIyz3cKapJC04js7zljpxOHABnG2itclQERDVUCKRLaHocpn-H3eL8gjy9HwzV7f2fFYNS2pXpBlp3-RRbSLeTL90HkG6npLrpTpWkTq0XSXRPDfHDCx4mLI7orbP77NZbzDEck4BOmD7_ZQDX1mVSRrJodsx2SUNLVv_7_KLfNsLj-FXuWtgo_N6lCIdj__O6bF6WTIv-y1N3GTbQPCt4yHYLegK0FEh5TcFQD6iCALZfTHYxPh1CkTsOI8Xix4lhMPQh4wRAxzOkKl7iL_m9OWtMxpn-07bewg7x6T6y2wmYV5551ae3xLbt0eNe0qZ99eBnwW65zaEILOh8jlmOiWmauBtJv4ljqac2SQBrpnEio2gXmWMZbUa7pTh93Gup_4mf-gVT0smCv1VC4d1BBDtTTlfL_agCxcJ_S4L2OYPZuzEww3HD-aPVQvUuc8TUdxCExt9w5srdD_lK0V44KNmD14GlaShy7IdVApHImMRKc3Xr1tlAGy8=w680-h906-s-no?authuser=0

Endret av Gullars
Ny info

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var veldig nære å kjøpe denne, som jeg kanskje liker bedre enn den jeg kjøpte, men med frakt ble det over 2000kr, og det ble litt heftig syntes jeg: https://www.mukama.com/en/bellroy-apex-slim-sleeve

Likte den glidelåsvariantens mulighet til å få med seg både lite og mye, samt en Airtag, så selv om det ikke var favoritten håper jeg funksjonen gjør glidelåsen tolererbar.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fort når frakten er dyr, DHL kom på døra her nå.

Ser ut til å passe utmerket til behovet denne, og fikk kvitta meg med noen gamle kort jeg ikke bruker samt kort jeg kan bruke digitalt i samme slengen. Og RIP Oakley-kortholderen jeg kjøpte 1998 eller når det var. Overlevd mye, men nå var det bare symbolske mengder stoff og skinn igjen på baksiden.

IMG_2851.jpeg.e7d76118c61827436c0e98cca34e58ab.jpeg

  • Like 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (På 3.10.2023 den 22.23):

Slår et slag for skinn-kortholder. Holdt på å besvime da jeg skulle betale den i en veskebutikk for noen år siden (sto ikke prislapp på). Men måtte jo spille kul og uanfektet. 500? Nå 650,-

https://www.boozt.com/no/no/tony-perotti/creditcard-holder_1677049/1677050?localLanguage=1&gclid=CjwKCAjw9-6oBhBaEiwAHv1QvGA8fLXXPMX-LUKvE4Aki49rMNU3N0qX2scxRbpXfkCA_WerVDQkwxoCOBoQAvD_BwE

4 lommer på hver side. Sklir aldri ut. Ligger i ene lommen alltid, og mobilen i andre lommen. Har tidligere kjøpt på Wish, men var et par hakk bedre kvalitet her.

Har prøvd metall før, men var ubehagelig og skarpt. 20231003_221840.jpg.70f9fc6cf5575da5d4f7ce9a36c68927.jpg

Akkurat en slik type jeg har, et annet merke og til fire kort. Helt perfekt. Til en som ønsker flere kort ville jeg anbefalt dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (17 timer siden):

For oss som liker å tukle på greier før vi kjøper.

Hvor i hovedstaden går man? 

Hanskén ved Rådhuset? De spesialiserer seg åpenbart på skinn anser, men kanskje ligger lommebøker tett opp til deres utvalg?

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...