Gå til innhold

Dekk-innlegg, hva gjelder nå?


Flo

Anbefalte innlegg

Jeg liker følelsen av lavt trykk og medgjørlige dekk, til et punkt. Jeg liker dempingen og grepet det gir. Jeg er relativt lett så det er sjelden et problem at dekkene vrenger seg. Jeg har spekulert på hva som er best, litt tykkere dekk uten innlegg eller litt mykere dekk med innlegg. Jeg har ikke orket å eksperimentere, jeg kjører innlegg og Maxxis Exo-dekk, dvs i den relativt tynne enden av skalaen hvis jeg skal ha dette forumet som referanse. Må legge til at jeg har karbonfelger på den ene sykkelen og har litt angst for å herpe dem.

Hadde jeg hatt uendelig med tid så skulle jeg gjennomført en sammenligning av tykkere dekk uten innlegg mot tynnere dekk med innlegg, men det er ganske krevende å gjøre rett tror jeg. Du bør jo helst finne det laveste trykket i hvert tilfelle som akkurat gjør at du veldig sjelden punkterer.

Hvis noen har gjort dette eksperimentet så vil jeg høre om det!

Endret av arne_and
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (På 1.11.2023 den 14.03):

Jeg liker følelsen av lavt trykk og medgjørlige dekk, til et punkt. Jeg liker dempingen og grepet det gir. Jeg er relativt lett så det er sjelden et problem at dekkene vrenger seg. Jeg har spekulert på hva som er best, litt tykkere dekk uten innlegg eller litt mykere dekk med innlegg. Jeg har ikke orket å eksperimentere, jeg kjører innlegg og Maxxis Exo-dekk, dvs i den relativt tynne enden av skalaen hvis jeg skal ha dette forumet som referanse. Må legge til at jeg har karbonfelger på den ene sykkelen og har litt angst for å herpe dem.

Hadde jeg hatt uendelig med tid så skulle jeg gjennomført en sammenligning av tykkere dekk uten innlegg mot tynnere dekk med innlegg, men det er ganske krevende å gjøre rett tror jeg. Du bør jo helst finne det laveste trykket i hvert tilfelle som akkurat gjør at du veldig sjelden punkterer.

Hvis noen har gjort dette eksperimentet så vil jeg høre om det!

Ja det är som du säger, mycket "skönare" att köra med däck med tunn casing. Den formar sig bättre efter terrängen - men når snabbare sin gräns och då är det fint med inserts.

Jag körde med EXO* fram och DD bak (Assegai, Agressor) med inserts men om man inte vill känna att man hela tiden slår igenom när farten är relativt hög och man valt fel linje så måste, iaf jag, har tyngre däck. 

ENTER MICHELN DH22.

Första turen på DH22 var allt annat än nice. Jag körde med 22psi fram, som jag burkar på MAXXIS DD däck i fram, men det blev väldigt stötigt och lite komfort. Stabilt och den höll linjen extremt bra - men stötigt. Sänkte gradvis ned till 19PSI och där fann jag sweet spot för mig. Inte lika komfy i låg hastighet som ett tunnare däck - men ett obönhörligt grepp som inte släpper samt en spårvilja som är utav en annan värld. Det är lite som att köra ett par riktigt dämpade skidor med lagom mycket rocker och lång radie. De ligger där och väntar på input. Inget spännande händer - vilket gör att man kan fokusera på att styra vart man vill istället för att hämta in sig av och till när däcket slås ut ur kurs.

 

  • Like 2

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...