Gå til innhold

Dekk-innlegg, hva gjelder nå?


Flo

Anbefalte innlegg

Hei. 
tenker å prøve noe nytt på dekk/innlegg. 
kjører nå schwalbe supertrail med cushcore bak, og har gjort dette i noen år uten å tenke om det finnes bedre løsninger. Har måtte sette i slange på stien en gang etter å ha flerret dekket. Det frister ikke til gjentakelse. Finnes det nå noen dekkinnlegg som gjør det å ta av og på dekk til noe mindre smertefull opplevelse? Helt greit når man står i boden, men ute i skogen var det rent helvete. 
har også vurdert å droppe innlegget og gå for noe downhill-type dekk. Vektmessig blir dette relativt likt. Men man mister jo de andre fordelene med innlegg. Hva bruker dere bak på sykkelen? 🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt Efetto's TyreInvader i år etter to sesonger på Vittoria Airliner. 

TyreInvader er generelt lettere å ha med å gjøre, men er tynnere og gir nok litt mindre beskyttelse. Skulle uhellet være ute på stien er den enkel å stroppe til ramme eller sekk.

Med Airliner er dekkmontering en liten kamp, særlig om man skal unngå at det ligger å slenger rundt inni dekket, og er noe kjeitete å få med seg om man i nøden må fjerne innlegget på tur. 

Noen som har testet Nukeproof's "ARD", Tubolight's variant eller Panzer? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg debuterte med dekkinserts i fjor høst, og ble overrasket over at det ikke var mer styr å installere Rimpact ("vanlig" framme, Pro bak). Hadde ett steintreff på bakhjulet i sommer som jeg var sikker skulle ødelegge både felg og insert, uten at jeg ser noen spor på felgen etterpå.

Har dog intrykk av at inserten suger til seg mye tetteguffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (13 timer siden):

Rimpact Pro vinner tester, og funker fint, synes jeg. Litt bedre ventiler også. 

Til lettere bruk skal jeg benytte meg av Vittoria Air Liner XC, som er lette og nok beskyttelse. 

Har kun prøvd vanlig Vittoria Air liner, og syntes det gjorde at det kjentes så "dødt". Hvordan kjennes XC-varianten til sammenlikning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knutspeed skrev (1 time siden):

Har kun prøvd vanlig Vittoria Air liner, og syntes det gjorde at det kjentes så "dødt". Hvordan kjennes XC-varianten til sammenlikning?

Den har jeg ikke funnet på lager enda, og "skal benytte meg av" er futurum.

Det er to forskjellige produkter. Dødt er egentlig bra, da du ikke vil sprette av ting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mye erfaring med Tuboligth (gamle runde typen). Med unntak av at man må fylle guffe (men trekker den til seg? Er fortsatt fjærlett) litt oftere er den helt prima. 

Nå har jeg cushcore xc. Føles helt likt. Veier 90kg påkledd, kjører 21/23psi på 2,35 dekk. Kjører hardt og verken punger eller vrenger dekk. Veldig fornøyd.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjører Cushcore Pro på grov stisykkel, XC på den lette. Har kjørt dette oppsettet noen sesonger. Fungerer bra, men vanskelig å få av i felten når jeg må inn med slange. 
 

Kanskje noe annet fungerer bedre?

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (1 time siden):

Hva med å ikke bruke noen ting? 

 

Det funker fint det også.  Nå har jeg 30psi og et utslitt Dissector 29x2,4 dekk. 

Til uka blir det et Assegai EXO+ dekk i 2.5. 

 

 

Jeg liker heller tynne dekk og innlegg enn kraftige dekk uten. Har kjørt litt med SuperGravity i det siste pga nerroverkjøring, og det blir litt ufølsomt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler sterkt PTN dekkinnlegg som brukes av mange i norgeseliten i rundbane. De har innlegg til alt fra CX/ gravel til rundbane og enduro. De holder formen meget godt og gir prima beskyttelse. Selges i sett med to innlegg og to ventiler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (16 timer siden):

Hva med å ikke bruke noen ting? 

 

Det funker fint det også.  Nå har jeg 30psi og et utslitt Dissector 29x2,4 dekk. 

Til uka blir det et Assegai EXO+ dekk i 2.5. 

 

 

Nå skal ikke jeg legge meg opp i hva gamle konservative utforsyklister gjør, men du kommer til å få en hallelujaopplevelse mtp grep når du begynner å kjøre 5 - 8 psi lavere trykk på tur.

Jeg kjørte 2,5 dekk med rundt 30 psi på utfor og sti i 15 år før jeg prøvde innlegg og lavt trykk. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (8 minutter siden):

Nå skal ikke jeg legge meg opp i hva gamle konservative utforsyklister gjør, men du kommer til å få en hallelujaopplevelse mtp grep når du begynner å kjøre 5 - 8 psi lavere trykk på tur.

Jeg kjørte 2,5 dekk med rundt 30 psi på utfor og sti i 15 år før jeg prøvde innlegg og lavt trykk. 

https://www.pinkbike.com/news/tire-set-up-of-20-world-cup-dh-riders-from-les-gets.html

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg likte følelsen av 22ish psi med cushcore, men ble alt for mye felgbulker av det. Tror også jeg fort ble offer for en domino-effekt etter første skikkelige bulken, der bulk fører til litt trykktap som senker psi for mye som fører til ny bulk etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (6 minutter siden):

Lite innlegg der i gården ja. Men hverken betaler eller bytter felg selv.

Kun interessant lesing, ikke ment direkte mot deg overhodet 🙂
Hastighetene er også høyere i WC og man skal komme ned det ENE runnet.

Virker som flere kjører inserts i enduro, de må holde ut.

Ellers er jeg jo enig med deg, kjører selv 20-22 rundt i Trondheim, med DD fra Maxxis. Må opp til 23-25 for dager i Åre(eller når jeg har exo+)
For meg handler det om at dekket ikke "vrir" seg, swirmer, på felgen.

Og, hvor mye stein har man. Vi har lite stein her oppe, og det skal ikke mye til før jeg slenger i et par psi til for å unngå gjennomslag.

Kjører sjøl et hjulsett uten insert og et med insert bak. Foran har jeg aldri behøvd det. Dytter dog inn insert foran for rene heisdager(med DH-dekk) da jeg kun har 160mm og farta gjerne går betydelig opp over lenger tid.

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (16 minutter siden):

For meg handler det om at dekket ikke "vrir" seg, swirmer, på felgen.

Samme her. Både på grusracer og stisykkel har jeg så lite luft jeg kan uten at dekket vrir seg/slår gjennom. Ved heisbasert og grovere sykkel går jo da lufttrykk opp.

Ellers er jo både sykkeloppsett, dekktrykk og demperoppsett for proffer intressant, men irrelevant for oss dødelige.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (39 minutter siden):

Samme her. Både på grusracer og stisykkel har jeg så lite luft jeg kan uten at dekket vrir seg/slår gjennom. Ved heisbasert og grovere sykkel går jo da lufttrykk opp.

Ellers er jo både sykkeloppsett, dekktrykk og demperoppsett for proffer intressant, men irrelevant for oss dødelige.

Kan være interessant om man tror man MÅ ha 30psi for å sykle da 😄

  • Haha 2

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Cushcore i flere år jeg også. Både Pro og XC. Jeg liker følelsen av høyere dekktrykk, men ikke når det er superglatt. Det triller så bra på min nymotens elsykkel. 🙂

 

Har forøvrig et nytt sett Rimpact Original liggende som kanskje blir montert bak. 

 

Endret av Chalshus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jag har tesat Airliner som jag tyckte var crap. Den ger ingen större stabilitet som tex CushCore gör och efter börjar Airlineren att bli större och därmed åker du runt lite i däcket. Det går att öppna och fixa - men är rätt irriterande med sånt man helst vill ha som "set and forget".
Annars har jag kört CushCore Pro på alla mina cyklar sedan 2018 så installation är inget jag bryr mig stort om längre. Deras special tyre-lever gör jobbet enkelt 👍
Annars är känslan 2-sidad. PÅ ena sidan så tar det bort en del trailchatter och små slag - men samtidigt så känns det mellanhårda smällar mkt hårdare eftersom luftfickan i däcken är mindre än normalt och därmed mer progressivt. Jag har tesat att köra uten en stund nu och ja, det smäller mycket mer i fälgen än utan CushCore (24Psi på 2.4 DH däck) men det känns mer smooth än med CushCore i.

CushCore XC känns inte helt värt det på däck större än 2.3 om du frågar mig. Det är mindre på alla sätt och vis som gör att du blir av med det extra stödet som är en stor selling point för CushCore. Jag har testat det både fram och bak och även om det känns bättre bak för att ta bort de värsta slagen så är det inte lika givet på att ha ett på framhjulet pga det jag skrev nyss.

Importerad cykelnörd. NOTS-evangelist. https://nots.no/han-skal-fa-fart-pa-nots/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg melder meg som representant for de som velger et litt kraftig dekk uten innkegg. Jeg kjører nok veldig pent, for jeg er kun like over 20 psi bak og ned mot 18 foran. Som Jørgen var innom er jo underlaget her i Trondheim ganske snilt. Jeg har prøvd diverse innlegg, men gikk lei av å gamble med svake dekk og plages med punkteringer. Jeg liker også den mer direkte feelingen et litt stivere dekk gir. Mykt dekk, innlegg og lavt trykk blir litt "limp noodle" synes jeg. Når det er sagt så bruker jeg innlegg bak på HTen for å våge enda lavere trykk. Så jeg anerkjenner effekten av innlegg. Jeg synes bare ikke den er verdt det på heldempern. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...