Gå til innhold

Gravel-VM 2023


Anbefalte innlegg

tygster skrev (2 timer siden):

Kommende lørdag blir sykkelen som vant dagen før lansert, som vel får navnet Grail SLX. Gitt de samme forutsetningene som for Silex-en så kan vel det og være et alternativ?  

Ja, Grail uten dobbeldekkerstyre har potensial. Jeg har likt Grizl godt også, så en litt mer racingtilpasset Grizl kan være bra. Kasia så jo ut som om hun fikk realt fart på den sykkelen. Det så jo ut som om Valverde m.fl også nøt godt av den kommende Canyon-sykkelen. 
Med økende popularitet for real gravel-racing så kommer syklene til å bli raskt bedre. Lettere og mer aero. 
Jeg har sagt det tidligere og det kommer til å bli mer og mer sant fremover - Det er ytterst få som har noe bruk for en ren landeveissykkel. En gravel-sykkel med to hjulsett vil dekke de aller flestes bukkestyrebehov, inkludert cross, hvis ikke UCI strammer skruen. 
Akkurat nå så er det nok Crux og Ostro Gravel som er mest landeveislike, både i geometri og vekt. Men det vil bli ganske tett om beinet i denne kategorien fremover. 
 

Ny Canyon Grail bør levere rammevekt på <800 gram - kjedestag på <425 mm og stack på mindre enn 580 i 56/M, samt dekklaring for minst 42 mm. Bortsett fra kjedestagslengden og rammevekt så leverer Grizl allerede på det meste her. 
 

Endret av SykkelØyvind
  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Crux stiv og aero nok da? (Ikke testet selv). Ellers syntes jeg moderne «landevei» rammer ala Enve Melee hvor du kan klemme inn 35mm offisielt og mer off the record er alternativer som bør vurderes, avhengig av hvor grove dekk man trenger.

Kunne/ville du tatt sjansen på noe smalere i VM i etterkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (5 timer siden):

Ja, Grail uten dobbeldekkerstyre har potensial. Jeg har likt Grizl godt også, så en litt mer racingtilpasset Grizl kan være bra. Kasia så jo ut som om hun fikk realt fart på den sykkelen. Det så jo ut som om Valverde m.fl også nøt godt av den kommende Canyon-sykkelen. 
Med økende popularitet for real gravel-racing så kommer syklene til å bli raskt bedre. Lettere og mer aero. 
Jeg har sagt det tidligere og det kommer til å bli mer og mer sant fremover - Det er ytterst få som har noe bruk for en ren landeveissykkel. En gravel-sykkel med to hjulsett vil dekke de aller flestes bukkestyrebehov, inkludert cross, hvis ikke UCI strammer skruen. 
Akkurat nå så er det nok Crux og Ostro Gravel som er mest landeveislike, både i geometri og vekt. Men det vil bli ganske tett om beinet i denne kategorien fremover. 
 

Ny Canyon Grail bør levere rammevekt på <800 gram - kjedestag på <425 mm og stack på mindre enn 580 i 56/M, samt dekklaring for minst 42 mm. Bortsett fra kjedestagslengden og rammevekt så leverer Grizl allerede på det meste her. 
 

Ikke glem Cannondale Supersix SE, har både "gravel Supersix" og "landeveis Supersix", helt klart my likt på de to (positivt ment). Min første Cannondale kjøpte jeg foresten av deg, mange mange år siden (Taurin). 

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Nordmarka-grus er 35 mm helt supert.  RaceMax har akkurat plass til 40 mm, men da er det trangt. Slik syklene har blitt synes jeg det virker som om det er veldig lite å vinne på å begrense dekklaringen.  Jeg har syklet 2 mil tempo på 3Ten, uten tempobøyle på 43 km/t i snitt med 330 i snittwatt. Gravelsykler er ganske så raske med landeveishjul- og -dekk. Det kan så klart hende jeg hadde syklet den tempoen enda raskere på en sykkel med kun klaring for 32, men jeg tviler litt. 

Jeg har i det siste lært å sette pris på større dekk, selv om jeg syklet mye med 35 i fjor og forfjor. Jeg syklet Dalsland med 35 mm i fjor og synes det var bra, men jeg syklet 30 min fortere i samme løype i år med 38 mm Maxxis Rambler. 
Store dekk er bra fordi gravelrittene jeg har syklet har så mange typer underlag. Ofte mye kjerrevei med pingpong- til tennisball-store steiner. Dalsland gravel inneholder et parti med jernbanelinje. I VM var det mye grov grus, og også den siste utforkjøringen på sti med grus og steinblokker om hverandre. 

Hva er ikke stivt nok? Jeg har ikke opplevd å teste moderne sykler som ikke er stive nok.  Min gamle Caad 9 går like fort oppover som en moderne sykkel, men jeg kjenner at den er mindre presis i styringen og mindre stiv nedover. Krankstivhet for meg på 73-75 kilo med begrenset behov for å spurte og FTP på under 400 er aldri noe tema. 

Aero er mer relevant, tror jeg. Paradoksalt nok kanskje mer på grus enn på veien. Fordi man sykler oftere alene i gravelritt enn i landeveisritt. Men igjen så er det syklisten som står for det største vindfanget. Sykkelen utgjør en veldig liten del av total luftmotstand - Aerosokker er fort mer verdt enn integrerte bremseslanger f.eks. 
 

  • Like 1
  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (19 minutter siden):

Ikke glem Cannondale Supersix SE, har både "gravel Supersix" og "landeveis Supersix", helt klart my likt på de to (positivt ment). Min første Cannondale kjøpte jeg foresten av deg, mange mange år siden (Taurin). 

Husker godt at du kjøpte Taurinen ja. 
Jeg har testet Supersix SE og den er en kvikk og landeveislik gravelsykkel den og. Lav stack og korte kjedestag - men slakkere styrevinkel enn mange, samt noe høyere krank enn gravel-normalen. 
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (43 minutter siden):

Gravelsykler er ganske så raske med landeveishjul- og -dekk. 
 

Yes, i det siste skodd nettopp Exploro (Team/Primo) med 29mm og kost meg gløgg.

Interessant å se hvordan du som har testet såpass mye resonnerer 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

imag skrev (8 minutter siden):

Time ADHX er et annet alternativ i kategorien flerbrukssykkel. Offisiell klaring for 38C. Er vel også kommet i grovere variant, ADHX 45.

Den er faktisk veldig fin, ja. Syklet noen hundre meter sammen med en herre med denne på lørdagen før VM. Han spurte meg om dekktrykk i farten. Tilsynelatende kvikk og rask geometri, tross noe lange kjedestag, men det er prisen å betale for oppgitt 45 mm klaring. 
 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 11.10.2023 den 10.24):

Vi tar det i pratefart en dag utenom VM vettu! 🙂

Jeg har en uggen følelse av at du aldri har opplevd skikkelig sykkelspesifike kramper i lår og legger 😄

Noen som klarer å embedde krampe-videoen fra Grenserittet for 10 år siden eller så?

  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig interessant prat, og kanskje noe som hadde fortjent en egen tråd, men et spørsmål:

Hva tenker dere om det store C-ordet (compliance) mtp grus-sykler? I mitt hode er det en av forskjellene mellom landevei/grus, at grus har mer fokus på komfort og fleks i rammene  (mindre stivhet) blant annet. Jeg har i så måte mer en eventyrsykkel sånn jeg vil beskrive det i min GT grade carbon elite versus min venn som har Scott Addict som virker mer snappy og litt hardere i feedbacken.

GT reklamerer med 3mm "vandring" i baktriangelet, og de som sykler bak meg sier at de ser en del fleks så noe er det nok, men hva og hvor mye legger dere i såkalt gravel compliance?

 

e: du har meget rett Anders 😄

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (8 timer siden):

Veldig interessant prat, og kanskje noe som hadde fortjent en egen tråd, men et spørsmål:

Hva tenker dere om det store C-ordet (compliance) mtp grus-sykler? I mitt hode er det en av forskjellene mellom landevei/grus, at grus har mer fokus på komfort og fleks i rammene  (mindre stivhet) blant annet.

Jeg er ikke veldig opptatt av compliance til racing-gravel, i hvert fall. Men det finnes jo mange varianter her - GT, Specialized Diverge, BMC URS og URS LT osv. Til langturer med oppakning og god tid tenker jeg at dette er fint, men til rittsykling er det både mindre nyttig og mindre ønsket. Man får ganske mye compliance fra 40 mm dekk med ca 30 psi. Samtidig vil det være underlagsavhengig så klart.  Hvis gravel utvikler seg til å bli det maraton-terrengsykling var for 10-15 år siden så vil syklene komme etter, men forhåpentligvis skjer ikke det. 

Ang Canyon Grail så tikker den i mange av boksene. Over 590 i stack er dog ikke ideelt til rittsykling, i min størrelse, kanskje? Samtidig - kanskje det er mer aero med høyere styre litt lenger fram? Det funket jo bra for Valverde.
En annen utfordring med nye Canyon-sykler, inkludert nye Grail er at styreoppsettet kun kommer i en stem-lengde per størrelse og det er krevende å få levert sykkelen med en annen lengde fra Canyon. I tillegg er det veldig krevende å bytte styre/stem på egenhånd etter at sykkelen er montert. Et generelt problem med integrerte løsninger så klart, men ekstra krevende når sykkelen kjøpes over internett. Samtidig kan Canyons styrer justeres i bredden - det er jo noe. 

 

Endret av SykkelØyvind
  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (18 timer siden):

Samtidig kan Canyons styrer justeres i bredden - det er jo noe. 

 

Ser ikke ut som om styret å nye Grail kan justeres i bredden. I tillegg kommer størrelsene M og L med 440 mm bredt styre?! Det virker litt pussig. Tipper både Kasia og Valverde syklet med smalere enn det 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (1 time siden):

Ser ikke ut som om styret å nye Grail kan justeres i bredden. I tillegg kommer størrelsene M og L med 440 mm bredt styre?! Det virker litt pussig. Tipper både Kasia og Valverde syklet med smalere enn det 

Du kan kjøpe styret i 400 mm bredde, i 80, 90, 100 og 110mm lengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (2 timer siden):

Du kan kjøpe styret i 400 mm bredde, i 80, 90, 100 og 110mm lengde.

Ja, men får du sykkelen levert med det, når man bestiller? 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (På 11.10.2023 den 16.01):

Det er ytterst få som har noe bruk for en ren landeveissykkel. En gravel-sykkel med to hjulsett vil dekke de aller flestes bukkestyrebehov,

Absolutt, veldig pussig at produsentene "ødelegger" i utgangspunktet allsidig gravel sykler med 1x12 og andre rare påfunn som Ai offset og ekstra bredde på kranker.
Samtidig blir Endurace sykler begrenset helt unaturlig til 35mm dekk-klaring. Mens alt som egentlig trengs  er en helt vanlig landeveisramme med plass til 40mm dekk som vil dekke behovet for ritt, komfort racer og grus.

 

Endret av loki
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loki skrev (12 timer siden):

Absolutt, veldig pussig at produsentene "ødelegger" i utgangspunktet allsidig gravel sykler med 1x12 og andre rare påfunn som Ai offset og ekstra bredde på kranker.
Samtidig blir Endurace sykler begrenset helt unaturlig til 35mm dekk-klaring. Mens alt som egentlig trengs  er en helt vanlig landeveisramme med plass til 40mm dekk som vil dekke behovet for ritt, komfort racer og grus.

 

Hvis man ønsker å spesialisere ekstra foran ritt f.eks kan man ganske enkelt med dagens AXS-teknologi/løsninger bytte fra 2x12 til 1x12 og stor kassett på under fem minutter. Bytte av krank, kjede, bakgir og kassett er veldig raskt å gjøre. Men det er klart ganske kostbart å ha både Force Wide bakgir, kassett og krank, samtidig som man også har X0/XX1 bakgir, kjede og kassett liggende. 

Men i det store og det hele er det få ulemper med f.eks 46/33-krank og 10-36 kassett. Evt 43/30-krank hvis man ikke trenger stort landeveisgir. Jeg hadde ingen gir-issues med 2x underveis i hvert fall. Til tross for store mengder støv i det voksede drivverket. 
Jeg så på proffrittet i går og synes det var trivelig å se at Mohoric brukte sitt 34/34-gir ganske tidlig i sistebakken. Da føles ikke mitt 33/36 krabbegir så galt.

Samtidig ser jeg av egen Strava-logg at jeg syklet like fort i de to første bakkene på sistessløyfa på gjenomsyklingen da jeg prøvde å sykle så rolig som mulig, som på søndagen da jeg ikke kunne ha syklet noe fortere. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (16 timer siden):

Ja, men får du sykkelen levert med det, når man bestiller? 

Vet ikke, tror ikke det. 

Tenker at hvis man faktisk har behov for å gjøre denne type endringer i oppsettet så burde man også være kapabel til å bestille en del på internett og montere et styre 😉😉

Det er vel ikke akkurat at man fritt kan endre alle mulige komponenter om man kjøper BMC, Cannondale eller andre merker heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...