Gubben Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 Takket være funksjonaliteten yil Strava får jeg logget levetiden på en del deler ganske bra. Kjedene mine holder stort sett 250mil, uansett hvilket fabrikat, modell eller prisklasse jeg legger meg på, så lenge jeg styrer unna billig kjeder. Har logget ett kina kjede ZTTO som holdt 110mil Hvilke erfaringer har dere gjort dere, er det noen gevinst i å handle top kjeder, utover det at man sparer noen få magiske gram ? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 (endret) Hvordan registrerer du det på strava? Og hvor mye strekk bytter du på? Jeg byttet mitt første KMC 10delte sølv-kjede ved første slitasjemarkør, og det var ca 1500km på grussykkelen. 90% asfalt og resten litt våt grus Endret 29. september 2023 av Ndreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsB Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 Gubben skrev (53 minutter siden): (...)Hvilke erfaringer har dere gjort dere, er det noen gevinst i å handle top kjeder, utover det at man sparer noen få magiske gram ? Absolutt. Toppkjedene fra SRAM og Shimano varer vesentlig lengre enn billigkjeder. I testen til Frictionfacts varer SRAM Eagle XX1 og XO1 (som er det samme kjedet etter alt å dømme) 5000 km under kontrollerte testforhold, neste på lista er XTR med ca 3450 og dårligst er et åttedelt Shimanokjede med rundt 1000 km. Han drøfter også om det er verd å kjøpe billige kjeder og bytte ofte, men det er en risiko i å ofte ligge ned mot slitegrensen: "A2 – For racers definitely premium chains. For weekend warriors / commuters – buying cheap chains can often be a false economy. Cheap chains can have such a fast wear rate that they will often rip past 0.5% wear in a blink and result in needing to buy new cassette, even new chain rings – when replace chain. Many cyclists are not on top of chain wear tracking. However – if you are and replace chains prior to them causing damage to cassette, this testing will assist in what is the most economical choice" Les alt og skrekkelig mye mer her: https://zerofrictioncycling.com.au/chaintesting/ 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baronKanon Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 Friction Fact er ikke det samme som Zero Friction Cycling. Friction Facts er en del av Ceramicspeed, og kan ikke sees på som uavhengig lenger. Uansett: dra ZFC trekker jeg konklusjonen at KMC er dritt og Eagle X01 er best bang for buck i lengden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 Utrolig teit av sram å ikke følge navnestandarden sin gitt 😄 heldigvis er jo dyrest = best i akkurat dette tilfellet, men ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andersar Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 Ndreas skrev (2 timer siden): Hvordan registrerer du det på strava? Under Profile - My Gear - Velge sykkel - Add Component 4 Siter Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gubben Skrevet 29. september 2023 Forfatter Del Skrevet 29. september 2023 Ndreas skrev (4 timer siden): Hvordan registrerer du det på strava? Og hvor mye strekk bytter du på? Jeg byttet mitt første KMC 10delte sølv-kjede ved første slitasjemarkør, og det var ca 1500km på grussykkelen. 90% asfalt og resten litt våt grus Jeg bytter på 0,7mm forlengelse av kjedet. På grussykkelen ble kjedet slitt fortere enn beregnet og der var det 1,0mm forlengelse, trinsehjulene var ferdige også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andreas Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 andersar skrev (2 timer siden): Under Profile - My Gear - Velge sykkel - Add Component Må en ha betal-Strava for å kunne gjøre dette? Siter Kaffe- og teansvarlig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 (endret) Ja, min markerer på 0.75, så når den kommer dit bytter jeg. Det ble 1800km på det første kjedet, nå er jeg på 1100 og varmvoks og det ser veldig bra ut så langt. Blir spennende å se! e: Nei @Andreas jeg adda akkurat kjedet mitt 🙂 Endret 29. september 2023 av Ndreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Legendarisk Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 Er konsekvensen av å sykle til kjedet ryker/ikke funker noe annet enn at man eventuelt også må bytte kassett/krankdrev? Har syklet 3500 kilometer med Shimano-kjedet jeg har påmontert, og det funker jo fint enn så lenge. Endring av gir fungerer fortsatt sømløst så lenge kjedet er tilstrekkelig oljet. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baronKanon Skrevet 29. september 2023 Del Skrevet 29. september 2023 Gubben skrev (6 timer siden): Jeg bytter på 0,7mm forlengelse av kjedet. På grussykkelen ble kjedet slitt fortere enn beregnet og der var det 1,0mm forlengelse, trinsehjulene var ferdige også 0,7mm er mye Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars-Erik Skrevet 30. september 2023 Del Skrevet 30. september 2023 På sti bruker jeg konsekvent X01 Eagle, det har desidert best levetid. Hadde en liten affære med Shimano SLX og XT 12 spd kjede ift. med et sykkelkjøp og det holder vesentlig kortere med samme bruk, og med vesentlig mener jeg ca. halvparten. Har en trekkingsykkel med Shimano drivlinje og 10 spd, merker at asfaltsykling sliter vesentlig mindre, selv med bruk gjennom vinteren i salt etc. Pendlersykkelen med Gates-belte og singlespeed bare tikker og går på femte året uten noe som helst vedlikeholdsbehov av drivlinjen. Følger anbefalingene ift. bytte som er 0,5% på 11/12 spd og 0.75% på 10 spd. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JoeT Skrevet 30. september 2023 Del Skrevet 30. september 2023 Lars-Erik skrev (19 minutter siden): Hadde en liten affære med Shimano SLX og XT 12 spd kjede ift. med et sykkelkjøp og det holder vesentlig kortere med samme bruk, og med vesentlig mener jeg ca. halvparten. Jepp. Shimano har virkelig tapt seg på kvalitet. Spesielt på 12 delt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 30. september 2023 Del Skrevet 30. september 2023 baronKanon skrev (12 timer siden): 0,7mm er mye På tidelt også? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 30. september 2023 Del Skrevet 30. september 2023 Legendarisk skrev (23 timer siden): Er konsekvensen av å sykle til kjedet ryker/ikke funker noe annet enn at man eventuelt også må bytte kassett/krankdrev? Har syklet 3500 kilometer med Shimano-kjedet jeg har påmontert, og det funker jo fint enn så lenge. Endring av gir fungerer fortsatt sømløst så lenge kjedet er tilstrekkelig oljet. Vil tippe at giret har lettere for å hoppe opp eller ned et gir når man trår til, eller er det kanskje bare dårlig justering av vaierstrekk som gjør at jeg har opplevd det? Lurer også på hva som er nedsiden med å sykle f.eks 10 000 km på samme kjede. Kan være krankdrevene blir slitt mye fortere sånn at det blir et litt dyrere vedlikehold når man først skal bytte. Og kanskje dårlig opplevelse av girskift de siste 7000 km? 🤔 Lars-Erik skrev (6 timer siden): Pendlersykkelen med Gates-belte og singlespeed bare tikker og går på femte året uten noe som helst vedlikeholdsbehov av drivlinjen. Høres deilig ut med lettvint vedlikehold 🤩 Men bare ett gir er kanskje tungt i motbakker og stopp på rødt? 😛 Hvis ikke sykkelen er lett giret da? 😄 Sykkel med ett gir og kjede kan kanskje også tynes vedlikeholdsmessig, siden det ikke er noe girskift som blir dårlig med slitasje 🙂 Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars-Erik Skrevet 30. september 2023 Del Skrevet 30. september 2023 York skrev (1 time siden): Høres deilig ut med lettvint vedlikehold 🤩 Men bare ett gir er kanskje tungt i motbakker og stopp på rødt? 😛 Hvis ikke sykkelen er lett giret da? Sykkelen er det beste fra to verdener. En laveffekt nav-motor bak paret med et lite batteri lagt i underrøret gir mer enn nok «startgass» inntil en er oppe i fart, og da tråkker jeg uten assistanse. Skulle den gå tom er det heller ikke noe problem. Hele ekvipasjen veier 13 kg og en ser ikke at den er elektrisk. Er kun en av/på knapp på seterøret og kontakt for lader som synes. Må ikke lades noe oftere enn en 85 Nm elsykkel med stort batteri, og det går slettes ikke saktere, heller tvert i mot. 1 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
York Skrevet 1. oktober 2023 Del Skrevet 1. oktober 2023 Vekket interessen min, lyst å dele hvilken modell det er? 😃 Siter - Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars-Erik Skrevet 1. oktober 2023 Del Skrevet 1. oktober 2023 York skrev (28 minutter siden): Vekket interessen min, lyst å dele hvilken modell det er? 😃 Det er første generasjon Ampler Curt. Dagens utgave er litt tyngre og litt mer features. Her med et fælt uorginalt bagasjebrett Nå har de til og med norsk representasjon, hadde ikke det da jeg kjøpte. Da testet jeg den i Berlin, og bestilte den på nett med levering på døra. Fåes i ulike modeller og også med trad giring. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baronKanon Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Ndreas skrev (På 30.9.2023 den 9.17): På tidelt også? 0.7mm er mye strekk per lenke. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Ja er vel ikke så mye mindre sårbart for slitasje på ti vs tolvdelt... Men må nok kjøpe meg en ny måler. Denne er litt for grov isf. https://www.bikester.no/red-cycling-products-chain-wear-indicator-sykkelverktoy-M445189.html Utrolig irriterende at det lages slike produkter... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars-Erik Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Ndreas skrev (1 time siden): Ja er vel ikke så mye mindre sårbart for slitasje på ti vs tolvdelt... Men må nok kjøpe meg en ny måler. Denne er litt for grov isf. https://www.bikester.no/red-cycling-products-chain-wear-indicator-sykkelverktoy-M445189.html Utrolig irriterende at det lages slike produkter... Sårbart og sårbart - 12 spd har vesentlig lenger levetid enn 10 spd, selv om en skal bytte på 0,5% på førstnevnte og 0,75% på sistnevnte. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baronKanon Skrevet 2. oktober 2023 Del Skrevet 2. oktober 2023 Ndreas skrev (2 timer siden): Ja er vel ikke så mye mindre sårbart for slitasje på ti vs tolvdelt... Men må nok kjøpe meg en ny måler. Denne er litt for grov isf. https://www.bikester.no/red-cycling-products-chain-wear-indicator-sykkelverktoy-M445189.html Utrolig irriterende at det lages slike produkter... millimeter. Hvor måler du 0,7mm? VI måler prosent, gjør vi ikke 😛 Kjøp deg en skikkelig måler, enten Pedros Chain Checker Plus II eller Park Tool CC-4 Dette er foreskrevet i en gammel CyclingTips-artikkel. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullars Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Når det gjelder slitasje på 10s vs. 12s så er min erfaring tvert om. 10s Shimano kjede av XT kvalitet varer lenge Siter Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lars-Erik Skrevet 6. oktober 2023 Del Skrevet 6. oktober 2023 Gullars skrev (9 timer siden): Når det gjelder slitasje på 10s vs. 12s så er min erfaring tvert om. 10s Shimano kjede av XT kvalitet varer lenge 10spd Shimano kjede på pendler med snill bruk har dårligere levetid enn stisykkel med 12 spd X01 og hard bruk for egen del. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.