Gå til innhold

Hvor mye må man egentlig betale for en god mobil (Android)?


Anbefalte innlegg

Raskall skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke erfaring med P8P, men har en Pixel 7a. Derfor har jeg vært litt på Reddit og lest om denne telefonen, med det resultat at Reddit varsler meg om ABSOLUTT ALT som har med Pixel-telefoner å gjøre.

Som nevnt i første post vurderte jeg også 7a før jeg ble kjent med varierende brukererfaringer. For min del handlet det mest om batteriet. I skrivende stund bruker jeg Xiaomi 11T og den fungerer egentlig veldig greit, bortsett fra kameraet. Det er mest for å kunne ta ok bilder av barna at jeg ønsker greit mobilkamera. Om jeg faktisk skal fotografere bruker jeg heller vanlig kamera, men dette går jeg ikke rundt med til hverdags.

Det er en viss fare for at jeg plukker opp en 8 Pro i dag, men vi får se.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (22 timer siden):

Noen som har erfaring med Pixel 8 Pro?

Jeg har P8 (non pro) og er superfornøyd. Jeg synes Pro versjonen er for stor, og det er ikke veldig stor forskjell ytelsesmessig.

Jeg valgte Pixel ene og alene fordi de har 7 år med oppdateringer. Men AI-redigering av bilder er gøy da 🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (1 minutt siden):

Som nevnt i første post vurderte jeg også 7a før jeg ble kjent med varierende brukererfaringer. For min del handlet det mest om batteriet. I skrivende stund bruker jeg Xiaomi 11T og den fungerer egentlig veldig greit, bortsett fra kameraet. Det er mest for å kunne ta ok bilder av barna at jeg ønsker greit mobilkamera. Om jeg faktisk skal fotografere bruker jeg heller vanlig kamera, men dette går jeg ikke rundt med til hverdags.

Det er en viss fare for at jeg plukker opp en 8 Pro i dag, men vi får se.

Batteriet på 7a var en frustrasjon til å begynne med på Android 13, men etter oppgradering til 14 er batteriet minst like godt som noen andre enheter jeg har hatt før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (6 minutter siden):

Jeg har P8 (non pro) og er superfornøyd. Jeg synes Pro versjonen er for stor, og det er ikke veldig stor forskjell ytelsesmessig.

Jeg valgte Pixel ene og alene fordi de har 7 år med oppdateringer. Men AI-redigering av bilder er gøy da 🤪

Jeg har også vurdert non pro fordi den er mer enn god nok for min del, men etter en runde med liten skjerm (6,1" på S22) har jeg savnet stor. 11t-en er 6,6" og 8 Pro er vel 6,7" mens non pro er 6,2". Men non pro er ikke utelukket, jeg må holde begge før jeg bestemmer meg.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (18 minutter siden):

Jeg har også vurdert non pro fordi den er mer enn god nok for min del, men etter en runde med liten skjerm (6,1" på S22) har jeg savnet stor. 11t-en er 6,6" og 8 Pro er vel 6,7" mens non pro er 6,2". Men non pro er ikke utelukket, jeg må holde begge før jeg bestemmer meg.

Inspirert av denne tråden sjekket jeg ut forskjellene på 8 pro og non-pro. I mine øyne er den eneste fordelen med 8 pro den store skjermen. Som i mine øyne ikke er en fordel, siden jeg har telefonen i bukselomma, samt liker å kunne bruke telefonen mye med én hånd. Og med en prisforskjell på omtrent4 høvdinger, så hadde jeg gått for non-pro hvis jeg skulle hatt meg ny telefon i dag og heller brukt de 4 høvdingene på noe sykkelstæsj.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg erstattet en OnePlus 8 pro med Samsung S21+ for et par år siden. Årsak var at DJI dronen min ikke 
ville fly med OnePlus 8. Programvaren støttet kun OnePlus 9.
Samsung opplevdes bedre på et punkt, kameraet som var et knepp bedre under krevende forhold, utover det
lite å bemerke. Burde solgt telefonen, men har ikke rotet meg til det enda.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EspenE skrev (4 minutter siden):

Jeg erstattet en OnePlus 8 pro med Samsung S21+ for et par år siden. Årsak var at DJI dronen min ikke 
ville fly med OnePlus 8. Programvaren støttet kun OnePlus 9.
Samsung opplevdes bedre på et punkt, kameraet som var et knepp bedre under krevende forhold, utover det
lite å bemerke. Burde solgt telefonen, men har ikke rotet meg til det enda.
 

Erstattet en OnePlus 8 Pro med en vanlig S21 i 2021 da jeg byttet jobb. S21 hadde bra kamera, men OnePlus var bedre på alle andre områder. Fikk ny jobbtelefon nå (2 års refresh) så kona fikk S21-telefonen. Valgte faktisk iPhone 15 og er fornøyd så langt. Hadde dog valgt Pixel 8 om vi fikk velge den, dessverre var bare Pixel 7 alternativet. Solgte OnePro'en på Finn for 2k, så det lå mange så og si ubrukte telefoner der til rundt den prisen. Min var også ganske strøken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingenting å klage på når det gjelder batteri på min 7a, men fingeravtrykksleseren i skjermen er den dårligste jeg har vært borti. Funker kanskje annenhver gang i snitt.

Ellers er det en flott telefon til 3995 som den gikk for i desember.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pbk1 skrev (3 minutter siden):

Har ingenting å klage på når det gjelder batteri på min 7a, men fingeravtrykksleseren i skjermen er den dårligste jeg har vært borti. Funker kanskje annenhver gang i snitt.

Ellers er det en flott telefon til 3995 som den gikk for i desember.

Det opplevde jeg også. Men jeg leste et eller annet sted at det hadde blitt bedre fra android 13 til 14, men man måtte slette fingeravtrykkene og legge de til på nytt. Etter at jeg gjorde dette så har det fungert mye bedre. Men den bommer fremdeles omtrent 1 av 10 ganger. Men det skyldes ofte kalde, fuktige eller skitne fingre.

PS! Jeg har også lagt til face unlock, som også gjør det mye bedre. Men det fungerer ikke i mobilbank, vipps, osv. Der er det fremdeles fingeravtrykket som gjelder.

Endret av Raskall
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status etter en drøy uke er at det er en god mobil som fungerer dårlig med alternative launchere. Det er litt kjedelig, men foreløpig til å leve med. Med tanke på hvor mange som har problemer med Pixel 8 og blant annet Nova, har jeg håp om at det blir løst. Det hjalp å slå av varighetsskala for animasjoner, men det løste ikke problemet helt. Batteritiden er god, kameraet er godt og telefonen er rask og responsiv, med unntak av litt launcherlugging. 

  • Thanks 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (11 minutter siden):

Status etter en drøy uke er at det er en god mobil som fungerer dårlig med alternative launchere. Det er litt kjedelig, men foreløpig til å leve med. Med tanke på hvor mange som har problemer med Pixel 8 og blant annet Nova, har jeg håp om at det blir løst. Det hjalp å slå av varighetsskala for animasjoner, men det løste ikke problemet helt. Batteritiden er god, kameraet er godt og telefonen er rask og responsiv, med unntak av litt launcherlugging. 

Gratulerer med flott telefon, og takk for feedback. Hvordan er den å bruke med en hånd? Ok størrelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, baroudeur said:

Status etter en drøy uke er at det er en god mobil som fungerer dårlig med alternative launchere. Det er litt kjedelig, men foreløpig til å leve med. Med tanke på hvor mange som har problemer med Pixel 8 og blant annet Nova, har jeg håp om at det blir løst. Det hjalp å slå av varighetsskala for animasjoner, men det løste ikke problemet helt. Batteritiden er god, kameraet er godt og telefonen er rask og responsiv, med unntak av litt launcherlugging. 

Jeg har en S21 nå og har brukt Nova launcher i åresvis. Etter en nylig oppdatering har Nova begynt å hikke litt, så det er ikke sikkert at dette er et rent Pixel-problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (4 minutter siden):

Jeg har en S21 nå og har brukt Nova launcher i åresvis. Etter en nylig oppdatering har Nova begynt å hikke litt, så det er ikke sikkert at dette er et rent Pixel-problem.

Jeg tror du er inne på noe og ser flere mener det er knyttet til Android 14. Og så virker det som om enkelte har et bruksmønster som fremprovoserer hikkingen litt oftere. For min del er det bruken av app-mapper, som har en tendens til å henge på sist brukte app.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, baroudeur said:

Jeg tror du er inne på noe og ser flere mener det er knyttet til Android 14. Og så virker det som om enkelte har et bruksmønster som fremprovoserer hikkingen litt oftere. For min del er det bruken av app-mapper, som har en tendens til å henge på sist brukte app.

Jeg har akkurat samme problem med mapper 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også S21 og Nova og har lagt merke til noe frys på hjemskjermen, men løser seg ved å skru skjermen av/på. Har ikke opplevd noen problemer utover dette, og har heller ingen mapper.

Kan forøvrig komme med et Android-tips jeg har benyttet meg av de siste 10 årene; øke hastigheten på animasjoner (0,5x) slik at telefonen oppleves mer responsiv. Innstillingene finnes under "Developer options:

Screenshot_20240118_123337_Settings.jpg.858b04dbc5849a5999fcc7982054b371.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

olve skrev (2 timer siden):

Har også S21 og Nova og har lagt merke til noe frys på hjemskjermen, men løser seg ved å skru skjermen av/på. Har ikke opplevd noen problemer utover dette, og har heller ingen mapper.

Kan forøvrig komme med et Android-tips jeg har benyttet meg av de siste 10 årene; øke hastigheten på animasjoner (0,5x) slik at telefonen oppleves mer responsiv. Innstillingene finnes under "Developer options:

Screenshot_20240118_123337_Settings.jpg.858b04dbc5849a5999fcc7982054b371.jpg

Knallbra tips! Bruker noe lignende på Galaxy smartklokkene. Oppleves mye smoothere og kjappere 🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Min trofaste Samsung S9+ begynner å oppføre seg rart, med bla. en slags grønnaktig skjermdimming, som krever omstart for å fikse. Og det går fort fra 25% batteri til 0%. Erfaring fra tidligere Samsung-telefoner er at slike ting er tegn på at det begynner å nærme seg slutten for mobilen, og enden som regel pleier å være kort/brå.

Har jeg flaks holder den kanskje til sommeren eller et år til, men jeg er litt medgjørlig for å kjøpe før den avgår med døden, siden jeg har lyst på et bedre kamera. Mao. en grei tid å begynne å se etter ny telefon. Jeg er ingen superbruker av mobil, men jeg er for lat til å dra med meg kamera, så fotoegenskaper er noe jeg kan være villig å ønske å legge litt penger i. Ser en Samsung Galaxy S24 koster kr 8990 på tilbud om dagen. 

Har skjønt at uansett hvordan jeg vrir på det så vil jeg være gammel gubbe som synes det er altfor mye penger for en mobil, men enkelte ting må man bare akseptere at koster 4 x Silca Fullpakke(System/Stripchip/kjedeolje).

Det er sikkert endel som har forsøkt mange telefoner her inne, så:

Hva er folkets erfaring med bildekvaliteten på Samsung S24 og Iphone 14? Og er det stor forskjell fra min aldrende S9+?

Hva får en egentlig bildemessig om man velger S24 Ultra eller Iphone Pro utgavene?

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (5 minutter siden):

Min trofaste Samsung S9+ begynner å oppføre seg rart, med bla. en slags grønnaktig skjermdimming, som krever omstart for å fikse. Og det går fort fra 25% batteri til 0%. Erfaring fra tidligere Samsung-telefoner er at slike ting er tegn på at det begynner å nærme seg slutten for mobilen, og enden som regel pleier å være kort/brå.

Har jeg flaks holder den kanskje til sommeren eller et år til, men jeg er litt medgjørlig for å kjøpe før den avgår med døden, siden jeg har lyst på et bedre kamera. Mao. en grei tid å begynne å se etter ny telefon. Jeg er ingen superbruker av mobil, men jeg er for lat til å dra med meg kamera, så fotoegenskaper er noe jeg kan være villig å ønske å legge litt penger i. Ser en Samsung Galaxy S24 koster kr 8990 på tilbud om dagen. 

Har skjønt at uansett hvordan jeg vrir på det så vil jeg være gammel gubbe som synes det er altfor mye penger for en mobil, men enkelte ting må man bare akseptere at koster 4 x Silca Fullpakke(System/Stripchip/kjedeolje).

Det er sikkert endel som har forsøkt mange telefoner her inne, så:

Hva er folkets erfaring med bildekvaliteten på Samsung S24 og Iphone 14? Og er det stor forskjell fra min aldrende S9+?

Hva får en egentlig bildemessig om man velger S24 Ultra eller Iphone Pro utgavene?

Jeg har sverget til iphone i alle år, og bruker det fremdeles som min primær telefon. Men, jeg nærmer meg veldig å bytte til Samsung dersom Apple ikke skaper seg. I forbindelse med jobben min så har jeg vært heldig å få teste nye forskjellig. Skrev faktisk en test av S24 Ultra kun fordi jeg ble så positivt overrasket at jeg fikk lyst til å gjøre det. I stedet for å teste ytelsestall, grafikk, etc., så hadde jeg en tilnærming som gikk mer på hvordan telefonen er i daglig bruk.

Jeg bruker S24 Ultra bare mer og mer, og kunne ikke vært mer fornøyd. Bildekvaliteten mener jeg overgår iphone. Mye klarere bilder, og fargene er mer naturtro. Tidligere har det jo vært motsatt. Når jeg skal ta detaljbilder av klokker, så bruker jeg S24 Ultra.

Grunnen til at jeg fremdeles holder meg på iPhone tror jeg har med størrelsen å gjøre. Hadde ambisjoner om å kjøpe S24, men har ikke somlet met til det. Så ekstremt travelt om dagen 😬

Dersom ikke størrelsen er av betydning, så får du i hvert fall et verktøy som er langt mer enn "bare" en telefon, og en multidingseboms du kan ta i mange år.

Kan legge til at Google Pixel 8a kommer om en måned. Den blir nok forholdsvis rimelig, og vil nok tilby meget god valuta for pengene. Kjøpte Pixel 7a til modern i jakten på den beste bildekvaliteten i en kompakt telefon, og den har levert strålende. Dog kommer jeg til å kjøpe S24 til henne om ikke så lenge.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes min S9+(15,81 x 7,38 x 0,85 cm) er akkurrat passe til at det ikke irriterer meg. Ser Ultra(16,23 x 7,9 x 0,86 cm) er endel større enn den vanlige S24(14,7 x 7,06 x 0,76 cm). Dog, ikke så langt unna den jeg har. Burde kanskje ta en tur i butikk og kjenne hvordan den er i lommen. Ultra er nesten kr 6000 dyrere enn den vanlige, det er litt stivt, om jeg bare vil ha litt bedre kamera.

s24-s24-s24-ultra-displays_sz8e.1920.jpg

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (34 minutter siden):

Jeg synes min S9+(15,81 x 7,38 x 0,85 cm) er akkurrat passe til at det ikke irriterer meg. Ser Ultra(16,23 x 7,9 x 0,86 cm) er endel større enn den vanlige S24(14,7 x 7,06 x 0,76 cm). Dog, ikke så langt unna den jeg har. Burde kanskje ta en tur i butikk og kjenne hvordan den er i lommen. Ultra er nesten kr 6000 dyrere enn den vanlige, det er litt stivt, om jeg bare vil ha litt bedre kamera.

s24-s24-s24-ultra-displays_sz8e.1920.jpg

Mange som sier at årets 24+ faktisk er det beste kompromisset. Jeg har både S23 Ultra og S24 Ultra liggende. S24 Ultra er merkelig nok litt lettere å holde.

Først benyttet jeg er deksel fra Quad Lock som gav meg bedre grep enn uten. Men nylig skiftet jeg til et supertynt silikon deksel som gir enda bedre grep. Kunne nok ikke brukt det som den eneste telefonen ettersom jeg er avhengig av å kunne operere telefonen med en hånd, men funker til enhånds bruk når du ikke er veldig i farten.

Hadde for øvrig S22+, og den lå veldig godt i hånden. Den er vel litt rundere i kantene enn Ultra.

Har trua på S24+. Faktisk nesten bare glemt at den finnes 🙄

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
torbjornhb skrev (På 13.4.2024 den 8.57):

>>>>>>>>>

Kan legge til at Google Pixel 8a kommer om en måned. Den blir nok forholdsvis rimelig, og vil nok tilby meget god valuta for pengene. Kjøpte Pixel 7a til modern i jakten på den beste bildekvaliteten i en kompakt telefon, og den har levert strålende. Dog kommer jeg til å kjøpe S24 til henne om ikke så lenge.

Er det noen som har klart finne ut om Pixel 8 og 8a kommer få Google sin Sattelitt SOS funksjon og når det kommer til at skje her i Norge?

Etter jeg knuste lårbeinet i Nordmarka så kom jeg frem til at det kan vare en lurt tillegg til bedre fritidskade-forsikring om man surrerr rundt langt fra sivilisasjon på både skogssykling og høyfjells-kite turer..

Men etter et halvår med iPhone (som jo har Sattelitt SOS hvis jeg kjøper nyere modell) så har jeg kommet frem til at Android passer bruket min best.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjulservice skrev (4 minutter siden):

Men etter et halvår med iPhone (som jo har Sattelitt SOS hvis jeg kjøper nyere modell) så har jeg kommet frem til at Android passer bruket min best.. 

Nødanrop på Iphone er vel ikke tilgjengelig i Norge og norden?

Til slikt trenger en vel noe ala Garmin Inreach. Selve dekningen på vanlig nødanrop via mobilnett er ørlitegrann bedre enn vanlig data/samtaledekning, uten at jeg hadde stolt så mye på det. Det skal ikke spesielt mye til før koller blokkerer signalet.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...