Gå til innhold

Sykling på gang- og sykkelstier


Anbefalte innlegg

Sykkelmafiaen skrev (3 timer siden):

Nja, det synes jeg ikke, all den tid fokuset ditt var på å få bilene fort frem og at syklistene var i veien. Da synes jeg det er på sin plass å påpeke at begge grupper bare vil til jobb effektivt, men bare den ene får kjeft.

 

Du leser virkelig med dine egne briller på, når det var dette jeg skrev, knyttet til en konkret veistrekning: 

"En ting er hva du har rett til/mulighet til. En annen ting er grunnregelen om å ta hensyn til andre. Hvis det å ta gang- og sykkelveien medfører minimal forskjell for deg, og større forskjell for en del andre, bør valget være enkelt."

Når du virkelig har så piggene ute og tolker innlegg bare slik at du kan bli provosert, så er det lite poeng i å fortsette diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (3 timer siden):

...(men for litt mer whataboutisme: syklister får kjeft om man har på ørepropper, mens det er greit man kjører i en lydisolert boks med høy musikk blant myke trafikanter, også litt rart).

Ref. høy musikk på ørene/i bil, så er det ikke helt greit dersom musikken hindrer en å være aktpågivende. Ref paragraf 3. Men når det er sagt, så er det likevel lov for døve å kjøre bil 🙂

  • Like 1

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (3 timer siden):

I dette tilfellet blir brukerkostnadene lavere enn samfunnets samlede kostnader ved transport

Godt argument for at kollektiv transport skal være billig, men ikke gratis?

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkel samfunnsøkonomisk teori tilsier at hvis noe er gratis, blir det ofte "overkonsumert" siden individer har da lav terskel for konsum. En kan se til prisen på helsetjenester hvordan dette prises på en måte som gjør at du akkurat ikke går til legen med tulleting, men hvis det er noe en lege bør se på så er det billig nok. Skrubbsår :nei. Betent bit fra en zombie: ja.

Transportøkonomi er et stort fagfelt, men det er også et veldig teoretisk fagfelt. Avstanden mellom teori og praksis er litt stor. Det blir mye "bør være", når det er helt urealistisk at det kan skje, siden det krever at noen(staten eller velgere) dekker enorme kostnader. Og da må politikere krangle ferdig, noe de aldri blir. En kan se hvordan kollektivtilbudet i Oslo finansieres, og hvor mye floskler som kommer fra enkelte politikere.

Når det kommer til hovedveiene f.eks. i Oslo, glemmer mange aktivister at nesten alle varer inn og ut av Oslo kommer på disse veiene. Pakken med Oreo-kjeks som jeg kjøpte i lunsjen, kom ikke med sykkelbud. Den kom med en gedigen lastebil. Det gjelder de fleste varer. I tillegg kommer mange av tjenestene som må utføres i Oslo inn via disse veiene. Svært mange av disse holder til utenfor byen, da det ikke er praktisk å ha en flåte med gravemaskiner innenfor Ring3.

For å dempe trafikken inn i Oslo, hadde det kanskje vært fornuftig bruk av midler å gjøre områdene rundt Oslo mer attraktive ved fornuftig utbygging, flere statlige virksomheter (ikke alle trenger være i Oslo sentrum), bedre kollektivtrafikk. De jeg kjenner som jobber utenfor byen, startet alle optimistisk med togpendling, men alt kaoset rundt det, gjorde at de endte opp som zombier i et halvår/år før de kjøpte seg elbil.

Det er helt klart at det finnes endel som jobber f.eks. på Barcode og bor på Vindern (billig eksempel), som kunne syklet til jobb eller tatt t-bane/buss istedenfor deres relativt forurensende Range Rover. Utfordringen der er at disse individene har råd til å forurense. Og så spørs det egentlig hvor mange det er av dem. Rent anekdotisk synes jeg det har blitt færre biler i kjelleren(e) på Barcode.

De fleste jeg kjenner som kjører bil i rushtiden (ingen til sentrum såvidt jeg vet), gjør det ikke fordi de synes det er gøy, men fordi alternativene er dårlige. Tror svært få sitter 2-3 timer i rushtrafikk fordi de synes det er gøy. Tidskabalen må gå opp for alle, og det er lett som ung eller singel person å anta at alle kan tilpasse seg på samme måte. Det å presse innbyggere slik som enkelte politikere ønsker, fører bare til en motreaksjonen. Gjerne fra sine egne velgere, som går fra å være 18år til 25-30 år, med alt det medfører. De er kanskje ikke lengre studenter med god tid og mikroskopisk hybel. De har jobb, barn, partner og bolig, som alle krever sitt, til riktig tid.

Når det er sagt, personlig skjønner jeg ikke hvem som bor i Oslo, og som kjører til sentrum, såfremt det ikke skal hentes noe tungt (som de ikke kan få andre steder) eller man er dårlig til beins. Må jeg kjøre bil, gjør jeg som de fleste, forsøker så godt jeg kan å holde meg langt unna rushtidene.

Syklister og bilister er ikke homogene grupper. De fleste oppfører seg bra, noen er idioter. Alltid dumt å forsvare idiotene i en gruppe, ved å peke på idiotene i den andre grupper, og si de er verre.

 

Burde sikkert ikke tatt den siste doble americanoen. Får ta en titt i tråden til de koffeinfrie hippiene.

  • Like 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...