Gå til innhold

Hvor mange inngrepspunkter skal bosset/navet ha?


Flo

Anbefalte innlegg

Nå har jeg en del turer på nye hjul med mange inngrepspunkter. sammenlignet med hjul med færre inngrepspunkter kjenner jeg ingen forskjell i praksis. 
Sorry til dere som må 1013 hakk for å komme fram i terrenget. Dere er bare nevrotikere og stæsjavhengige og har sikkert sett masse på youtube om hvor viktig det er med sånne nav.

 

LarsB

Og ja da, jeg har syklet tekniske oppoverbakker. 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JanS skrev (På 5.10.2023 den 23.40):

Fleksen i navet vil jo forplante seg via kjedet og til kranken. Men sidan det er så lite så er det ikkje sikkert du vil kjenne det. Det går kanskje an å teste? Sett framhjulet mot ein vegg, legg bittelitt trykk på pedalen slik at kranken stopper i første pal. Trøkk så for full kraft i pedalen. Vil kranken flytte seg? 

Pedalaksling, krankarm, krankaksling, krankdrev, kjede, kjedestag, kassett, hjul ++ Alt dette vil flekse i ulik grad når du tråkker på pedalen, at du skal klare å kjenne fleks internt i navet, samtidig som du tråkker ca 400-500 grader i sekundet, og beveger deg fremover i 5-10 meter i sekundet, det tror jeg ikke på. 

 

Ellers så er antall inngrepspunkter en tradeoff. Mange punkter kan øke problemer med kickback, det vil være mer krevende å produsere, som fører til større sjanse for feil, og det vil tåle mindre(disse siste punktene gjelder kanskje spesielt for ratchet type). Jeg hadde et syntace-hjulsett der fjærene feilet(dårlig design), som førte til at jeg ikke fikk 100% inngrep mellom ratchetene, som resulterte i kaputt ratchet på veldig kort tid. Dette skyldes nok i hovedsak problemet med fjærene, men hvis jeg hadde hatt f.eks. 10 inngrepspunkter, så er jeg ganske sikker på at det hadde overlevd. Det var mikroskopisk forskjell på flankevinkelen på det som ikke funka og det nye jeg fikk som fungerte. 

Endret av Oyvinsr
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kickback er i praksis ikke noe problem, og er ikke nødvendigvis noe som kommer av mangel på inngrepspunkter (hjulet ruller fremover), men at kjedet og girarm har en masse som blir dratt nedover og dermed napper bakover. Så med mindre du høkker til flatt i smygefart er nok ikke for mange inngrep problemet ditt.

at du ikke merker fleks i nav kommer helt an på. Jeg har Onyx, og selv om det tar med en gang, så er det et mykt inngrep, når stavene i kløtsjen spenner seg opp. Denne kjenner jeg, men er i praksis ikke noe problem. Er verre med klangen i få inngrepspunkter.

Syntace-navene var en designfeil med fjærene, det kan alle være enige om. Så lenge man har god nok anleggsflate totalt, samt god nok hardhet i gods på kontaktflater og god støtte, så er det ikke noe problem med mange inngrep. Noen kjører 6 paler der tre og tre griper samtidig, andre kjører større tannringer i navene, og noen kjører kombinasjon. 

Så lenge kontaktflater og støtte for kontaktflater er godt nok gjennomtenkt, samt at smøring utføres etter behov, så vil de fleste gode nav holde - uansett om det er få eller mange inngrep.

De eneste navene jeg har hørt er notoriske på å poppe er DT 370 med paler. De har gått over til ratchet nå i år (eller var det i fjor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...