Gå til innhold

Shimano tilbakekaller pre-2019 kranker


Anbefalte innlegg

The Dark Side skrev (På 6.10.2023 den 13.18):

Og hva med de av oss som har kjøpt Canyon-sykkel med Shimano-krank? Returnere kranken til Canyon for inspeksjon? Eller er det uansett lokal LBS (som er Shimano-dealer) som skal inspisere kranken?

I det amerikanske markedet er det bare å ta med kranken "hvorsomhelst" uten å tenke på hvor den er kjøpt- Er det feil byttes den ut. 
For Eu(ropa) er regelene ikke klare. men jeg kan ikke tenke meg at det blir særlig annerledes her. 


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (På 5.10.2023 den 9.58):

Det vil si man bør holde øye med kranken hele tiden og håpe det ikke oppstår en sprek under ritt og at det utvikler seg fatalt i spurten.

Better safe than sorry er nok ikke et begrep de bruker i Japan tilsynelatende.

Som jeg forstå det fra Geek Warning podcasten og de bildene jeg har sett er dette korrosjon som utvikler seg over tid. 
En sprekk oppstår og blir større og til slutt ryker det. Det er neppe noe som skjer plutselig, i alle fall ikke for oss som vasker og sjekker syklene våre jevnlig. Men de som ruller rundt inngrodd i møkk og med øredøvende knirk fra overalt vil ikke oppdage utviklingen. 

Jeg tenker 11 åringen din er trygg så lenge pappa sjekker kranken jevnlig og sykkelen ikke oppbevares i sjøsprøyt. 

LarsB

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Personlig er jeg svært lite bekymret for mine affiserte kranker. Ser de fine ut nå, så utgjør neppe disse noen større fare enn alle andre deler på syklene. Er mye mer bekymret for plutselig rammebrudd, styrebrudd, setepinnebrudd, felgkollaps, dekkpopp etc. Skal man gardere seg mot plutselige uhell burde vi som syklister strengt tatt følge instruksene som ofte følger med hver sykkel ved kjøp. Der står det ofte at sykkel skal inspiseres før hver bruk. I mange andre idretter er det forøvrig en selvfølge. 

 

Edit: Og der så jeg at jeg hadde svart på en eldgammel post. Krankene mine er forøvrig like fine 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk brekkasje idag, på min Dura-Ace R9100 krank. Kjøpte den på finn i juni og har sykla kanskje 1500 km på den.

Sjekk bildet, ser jo ut som Mysil Bergsprekken og Blodstrupmoen har vært og sagd.
 

Jeg spør Milslukern om hjelo med å kjøre saken, er det noen som har tips om en annen sjappe å spørre?

Media - 2024-09-06T102319.902.jpg

  • Sad 1
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutes ago, Stigstrong said:

Jeg fikk brekkasje idag, på min Dura-Ace R9100 krank. Kjøpte den på finn i juni og har sykla kanskje 1500 km på den.

Fikk du forvarsel i for av ulyd før den brakk? Min lager ulyd når jeg tråkker på. Har kjøpt meg en ny krank som jeg får i dag. Men vil jo gjerne levere inn den gamle også for å få ny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...