Gå til innhold

TCR#9 referat


Sun Flyer

Anbefalte innlegg

Velfortjent den ølen og fantastisk moro å lese historien din, blir jo som man lever seg inn. Morsom de memene som du linker inn, forklarer mye hvordan hodet jobber og ikke minst den totale ubalansen mentalt det er faktisk å melde seg på, bruke penger, sette av ferien, glede seg til,  for lide seg gjennom dager med nederlag, dumme avgjørelser, minimal søvn, dårlig mat, ødelagt utstyr. Og kort tid etter målgang vurdere å delta igjen. Grattis med sterk gjennomføring og takk for at du deler det med oss.

Endret av Oddefa
  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for en herlig og usminket rittrapport! En skikkelig realitetsorientering- det krever mer mot en jeg har å sykle inn i så mange ukjente utfordringer. Gratulerer med strålende gjennomføring.

Du er lutheransk selvkritisk som en god Nordmann skal være, tror du at du knotet/feilvurderte i særlig større grad en gjennomsnittsdeltageren? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp skrev (4 timer siden):

Takk for en herlig og usminket rittrapport! En skikkelig realitetsorientering- det krever mer mot en jeg har å sykle inn i så mange ukjente utfordringer. 

Ber om unnskyldning hvis rapporten skremmer folk fra å delta. Generelt syns jeg amatørsykkelmiljøet her hjemme er alt for redd for å prøve nye ting. Det blir jo ramaskrik bare av at trd-oslo trasèen justeres. Det er jo ikke så rart at folk går lei av å sykle hvis man bare gjør de samme tingene år etter år. Jeg var veldig spent på hvordan det skulle være. Men nå ville jeg ikke hatt noen betenkeligheter med med å dra til hvilket som helst europeisk land for en sykkeltur. 

Kopp skrev (4 timer siden):

Du er lutheransk selvkritisk som en god Nordmann skal være, tror du at du knotet/feilvurderte i særlig større grad en gjennomsnittsdeltageren? 

Det føltes sånn når jeg holdt på og etter at jeg var framme. Men etter å ha skrevet dette og gått nøye gjennom trackingen ser jeg at jeg tapte mindre på løypevalgene enn det jeg trodde. Det var heller at det jeg følte var tabber gikk ut over selvtilliten sånn at jeg ikke turte å presse på hardt nok.  Det var jo bare ca 60% av de som startet som kom til mål. Og jeg hadde ingen problemer med sykkel, kroppen eller generell motivasjon. Dermed tror jeg egentlig at jeg knotet mindre enn gjennomsnittet men noe mer på løype og næringsinntak. Mange andre hadde verre problemer med utstyr, psyke og kroppen. Og det er jo mer avgjørende for om man fullfører. Men jeg er sikker på at jeg bare ved å ha en litt råere innstilling kunne kommet inn minst en dag tidligere selv med det samme veivalget. Hvis følelsen er at man er på tynn is tør man ikke å kjøre seg så hardt.

 

saktetur skrev (4 timer siden):

Fantastisk god lesning disse rapportene dine med beskrivelser av opp og nedturer. Gratulerer med vel gjennomført og takk for at du deler👏

Det var også veldig nyttig og lærerikt for meg å gå gjennom rittet. Mye som jeg har lurt på ble klarere mens jeg skrev.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dingo skrev (18 timer siden):

Tusen takk for at du deler, alltid et høydepunkt å lese!

 

Vet ikke om du har leste denne, men kanskje andre i publikum her synes den er interessant: https://www.jameshouston.com/tcr/

Om en som syklet TCR på Brompton. Hva blir det neste? Enhjulssykkel?

Nå har jeg lest den selv om det var fra fjorårets ritt. Veldig grundig og fint lagd. Jeg er litt overrasket over at det er så mye om utstyr. Man skulle jo tro dette var noe man gjorde for å holde utstyrjaget nede og bare konsentrere seg og selve syklingen, men her var mer om utstyr enn på en gjennomsnitts rapport. Inntrykket rettet seg opp når han kom i gang etter den første seriøse utstyrskrisa. Veldig flott rapport. 

Ellers kan jeg også anbefale rapportene fra Will Vousden. Han var av de raskeste i feltet. Will Vousden | Stories from an ultra-cyclist

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått noko oppklaring på kvifor du punkterte så hinsides ofte? Punkterer du ofte i Bergen også?

Eg kan berre hugse å ha hatt tre punkteringar totalt dei siste fire åra. Ingen av dei på landevegssykkel, bortsett frå ein slangelaus som tetta seg sjølv. Så denne delen av historia di synest eg er litt underleg.

Eg ser du køyrer rammeveske med drikkeblære. Korleis vurderer du dette opp i mot halv rammeveske med drikkeflasker under? Eg ser poenget med meir kapasitet og enklare tilgang til drikke, men på den andre sida, er det ikkje meir styrete å fylle drikkeblæra? Og meir arbeid å suge vatn ein meter opp?

Endret av torhovland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Sun Flyer said:

Nå har jeg lest den selv om det var fra fjorårets ritt. Veldig grundig og fint lagd. Jeg er litt overrasket over at det er så mye om utstyr. Man skulle jo tro dette var noe man gjorde for å holde utstyrjaget nede og bare konsentrere seg og selve syklingen, men her var mer om utstyr enn på en gjennomsnitts rapport. Inntrykket rettet seg opp når han kom i gang etter den første seriøse utstyrskrisa. Veldig flott rapport. 

Ellers kan jeg også anbefale rapportene fra Will Vousden. Han var av de raskeste i feltet. Will Vousden | Stories from an ultra-cyclist

Det er én side om utstyr. Det er en nettside, så du kan bruke menyen til å gå til delen som interesserer deg, og du kan hoppe over delene som ikke gjør det. God reise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (52 minutter siden):

Har du fått noko oppklaring på kvifor du punkterte så hinsides ofte? Punkterer du ofte i Bergen også?

Eg kan berre hugse å ha hatt tre punkteringar totalt dei siste fire åra. Ingen av dei på landevegssykkel, bortsett frå ein slangelaus som tetta seg sjølv. Så denne delen av historia di synest eg er litt underleg.

Eg ser du køyrer rammeveske med drikkeblære. Korleis vurderer du dette opp i mot halv rammeveske med drikkeflasker under? Eg ser poenget med meir kapasitet og enklare tilgang til drikke, men på den andre sida, er det ikkje meir styrete å fylle drikkeblæra? Og meir arbeid å suge vatn ein meter opp?

Punkterer sjelden hjemme. Men inntrykket nå er at gp5000 for dekk og slange ikke tåler så mange km. Oppakning sliter mer på dekkene. Går nok tilbake til Schwalbe neste gang. Men husk på at gruspartiene var tildels værre enn Bright Midnight. Rammevesken med drikkeblære er pga jeg bruker liten ramme og det er vanskeleg få plass til både flasker og halv rammeveske. I tillegg er det aero og gir en fin vektfordeling. Men selvfølgelig er det ulemper også. Disse minimeres dersom man har en flaske eller to på lur i tillegg. 

En ting man kan vite er at kroppen ikke tar opp så mye vann i timen. Så om man kaster innpå en halv liter går mesteparten rett ut igjen. Så små slurker gjennom sugerør gir teoretisk bedre utnytting av vannet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for ein utruleg rapport. Eg er veldig imponert over gjennomføringa av ein tur som er krevande på så mange måtar. Eg er nesten like imponert over at du har klart å rekonstruere så mange detaljar i rapporten.

I prologen gjennom Danmark såg det ut til at du ikkje hadde skrudd av automatisk re-ruting i Garminen. Det er kanskje OK til generell navigering frå A til B, men som du opplevde fungerer det svært lite tilfredsstillande når ein skal forsøke å følge ei planlagt rute. Du fekk skrudd av dette før TCR, ikkje sant (sånn at den heller berre gir beskjed når du er ute av kurs)? Eg såg ikkje så mykje av det i sjølve rittrapporten, der såg det ut til at det største problemet var tvilsame val av sidevegar gjort av Ride with GPS. Det har eg lagt merke til sjølv, at den meir enn gjerne veljer ein krøkkete grusveg dersom den kan unngå nokre hundre meter av det den opplever som ein trafikkert bilveg. Strava har langt meir fornuftig ruting, ettersom den baserer seg på kor folk faktisk syklar.

On 11/12/2023 at 1:23 PM, Sun Flyer said:

Men jeg er sikker på at jeg bare ved å ha en litt råere innstilling kunne kommet inn minst en dag tidligere selv med det samme veivalget. Hvis følelsen er at man er på tynn is tør man ikke å kjøre seg så hardt.

Dette høyrest ut som kloke ord, og noko eg skal legge meg på minnet. Ha trua!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (23 timer siden):

Takk for ein utruleg rapport. Eg er veldig imponert over gjennomføringa av ein tur som er krevande på så mange måtar. Eg er nesten like imponert over at du har klart å rekonstruere så mange detaljar i rapporten.

Det skjedde mye mer enn det jeg skrev om. Du kan virkelig glede deg til Atlas. En tur som blir med deg leeenge.

torhovland skrev (23 timer siden):

I prologen gjennom Danmark såg det ut til at du ikkje hadde skrudd av automatisk re-ruting i Garminen. Det er kanskje OK til generell navigering frå A til B, men som du opplevde fungerer det svært lite tilfredsstillande når ein skal forsøke å følge ei planlagt rute. Du fekk skrudd av dette før TCR, ikkje sant (sånn at den heller berre gir beskjed når du er ute av kurs)? Eg såg ikkje så mykje av det i sjølve rittrapporten, der såg det ut til at det største problemet var tvilsame val av sidevegar gjort av Ride with GPS. Det har eg lagt merke til sjølv, at den meir enn gjerne veljer ein krøkkete grusveg dersom den kan unngå nokre hundre meter av det den opplever som ein trafikkert bilveg. Strava har langt meir fornuftig ruting, ettersom den baserer seg på kor folk faktisk syklar.

Tja. Nei, jeg fant aldri ut hvordan jeg skulle slå av rerutingen. Men etter type sveits sluttet jeg stort sett å bruke den egentlige ruten min bortsett fra parcourene, så akkurat dette problemet ble sjeldnere.  Brukte telefonen mer. Hovedproblemet var kanskje at enheten var utrolig treg. Når den startet re-ruting var den som låst i 5 minutter. Da burde jeg heller kunnet zoome kartet ut for å se om streken kom inn på bedre vei lengre framme. Men det var håpløst. Når jeg skulle laste opp fil til strava på slutten av dagen brukte den gjerne 20 minutter. For et par måneder siden kom det en firmwareoppdatering. Etter dèt ble den minst tre ganger så rask. Meget svakt av garmin at det tar et halvt år fra en enhet blir lansert til den viser sitt potensiale. I tillegg er det fremdeles kun en ladekabel som kan lade den opp og det er den samme som jeg brukte i sommer (og det er ikke den som fulgte med). Batteritiden den stipulerer stemmer aldri.

Det med å basere seg på hvor andre sykler er ikke alltid lurt. Det går et mtb-ultraritt i hellas Hellenic Mountain Race; og f.eks "snarveien" i Hellas gikk jo over der. Dermed så det jo ut som dette var en mye brukt sykkelrute i heatmap... Mer brukt enn veien rundt. Det var kanskje noe av grunnen til at så mange valgte den.

torhovland skrev (23 timer siden):

Dette høyrest ut som kloke ord, og noko eg skal legge meg på minnet. Ha trua!

I etterpåklokskapens lys er det enkelt 😄

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...