Gå til innhold

Valg av rekkehus


Anbefalte innlegg

Gubben skrev (På 18.9.2023 den 12.59):

I Viken så får man litt eldre rekkehusleiligheter på 100+kvm for rundt fire mill, litt usikker på hva det er som gjør folk villig til å betale 14mill mer for tilsvarende kåk i Bærum.
Mange steder i Viken har god offentlig komunikasjon direkte til Oslo, gode turmuligheter, lite kriminalitet, trygge oppvekst forhold, lite trafikk mm. Det er jo selvfølgelig finere å si at man bor på Oslo's vestkant enn å bo i Lillestrøm fx - men er postnummeret virkelig verdt 14mill ?

Grunngi gjerne for dette skjønner ikke jeg

Dette handler mye om personlige valg og den hverdagen en står i. For egen del er jeg født og oppvokst i Oslo, flyttet ut til Nordre Follo da vi fikk barn, bodde der i 25 år og er nå tilbake i Gamle Oslo tett på sentrum og synes det fungerer veldig mye bedre for meg i det daglige og jeg bruker mye mindre tid på reise, den er også mer forutsigbar, begge deler er noe jeg verdsetter.  

Jeg jobber i en bransje hvor tyngdepunktet ligger i de store byene, og da særlig Oslo. Da er det bare kommunene som er innenfor Stor-Oslo som er interessant å bosette seg i. Reisevei og tid er et vesentlig poeng. Da jeg bodde i Nordre Follo brukte jeg motorsykkel i sommerhalvåret rett og slett fordi offentlig kommunikasjon ikke var pålitelig. Om vinteren fikk vi virkelig føle på det, og det er ikke særlig morsomt, og det er fremdeles ikke stabilt selv nå i 2023 - det vet jeg fordi mine barn fremdeles bor i Ski/Oppegård. 

Jo lenger unna en bor, jo mer tid bruker man på reise i hverdagen, og det er noe jeg gjerne unngår. Nå etter covid ser vi også at hjemmekontor-andelen er på vei nedover, og at både offentlige og private virksomheter nå regulerer dette i stadig økende grad. 

Prisnivået i Stor-Oslo er på full fart oppover utenfor selve byen og nærmer seg det vi ser innenfor, tar vi f.eks Kolbotn/Ski så er kvm. priser der fullt på høyde med den en ser i Oslos sentrale strøk, så en må enda lenger ut, og får enda lenger reisevei. Kommer man langt nok, f.eks til Fredrikstad så er igjen kvm. prisene ganske så høye på de objektene jeg kunne tenke meg. 

I det lange løp har investering i bolig alltid lønt seg, det har det også gjort for meg, jo dyrere bolig, jo større relativ positiv prisutvikling og formuesutvikling. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (2 timer siden):

I det lange løp har investering i bolig alltid lønt seg, det har det også gjort for meg, jo dyrere bolig, jo større relativ positiv prisutvikling og formuesutvikling.

I % er det vel småleiligheter som øker mest, siden det er der unge faktisk har råd til å by. Derfor er det der "boliginvestorene" investerer. Prisveksten på småleiligheter forplanter seg oppover pga. det gir økt EK.

Når det kommer til større leiligheter og hus, er det gjerne et samspill av årsaker til at noen har råd til å hoste opp kr 14 000 000 - 30 000 000. De færreste har en lønn som er i nærheten av å kunne få lån til noe slikt, spesielt i øvre spekter. Har en først fått muligheten til å kjøpe hus, og en hadde endel EK fra før, gir det muligheter for å kjøpe en sekundærleilighet som investering. Og boligprisspiralen fortsetter pga. at noen har muligheten for å ta opp mer lån enn andre.

Det er derfor renten(rentekostnaden) spiller en så viktig del i boligprisutviklingen, og derfor de siste 15årene har gjort økonomer litt blinde på hva som er bærekraftig over lengre tid (fordi vi ser på gammel data når vi "spår/tipper" fremtiden). Lav rente kom av stagflasjon, over tid kan det gi solide ubalanser og for høy verdisetting, litt som det en ser f.eks. i næringseiendom nå. Pga. den enorme offentlige sektoren i Norge, har norsk økonomi alltid en "buffer" i trøblete tider, men den er ikke like hjelpsom når det kommer til høy inflasjon, der er det nesten motsatt fordi det kan gi høyere rente.

Angående pendling så kjenner jeg flere som har pendlet ut av byen i lengre perioder. De starter alltid positivt og entusiatisk. Over tid kjenner de på det at de må stå opp grytidlig og komme hjem sent. De som jobber skift fremstår som zombier ut over uka, og det sosiale kveles. Kollektivtrafikken fungerer fint når det fungerer, men så plutselig er tog innstilt/forsinket, buss-for-tog og alt annet kaos. Tror de fleste bare har endt med å kjøpe elbil, for å slippe risikoen av å bli stående på en togstasjon uten at det er ventet et tog de neste 2 timene.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir jo spennende å se det neste året om boliglånsrente på 5,5-6% begynner å bite på boligprisene, eller om det er så mye "gamle penger" og leilighetsboende etterkrigsbarn som ikler seg trekasse som bringer penger til huskjøpere, som gjør at kjøperne ikke trenger lån.

Kan jo være de dyre husene får positiv utvikling, mens de billigere lånebefengte boligene synker....siden det er de fattige som må betale for inflasjonen/renten, mens Rimi-Hagen kan le hele veien til hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I gatene rundt der jeg bor har det lille som har vært til salgs, alltid blitt solgt i løpet av veldig kort tid, type dagen etter visning eller maks tre uker.

Nå er det plutselig 6-8 eneboliger/tomannsboliger som ligger til salgs. Noen har allerede ligget i mange uker.

Typisk pris er 6-9 millioner.

Helt tydelig at det er noe som skjer og det er helt tydelig at ingen kjøper før de har solgt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (6 timer siden):

Synes veldig synd på de unge nyutdannede som gjerne kjøpte hus for 2 år siden med 5 millioner+ i gjeld. Var ganske mange prosent som sliter nå. 105.000 i Norge har mer enn 5 ganger så mye gjeld som inntekt. 448.000 har over 3 ganger så mye gjeld som inntekt, og mindre enn 100.000 på konto.

5 millioner delt på to er vel ikke så ille. Til sammenligning er det ikke uvanlig med studenter som låner 90% (eller 100% om man skrur 5-10 år tilbake) av 2-2,5m for en ett/toroms eller 3-3,5m for en treroms og betjener dette med studielån, deltidsjobb og litt leieinntekter for de som har et ekstra soverom. Da er det bedre å være to om 5m med fast inntekt.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder valg av bolig så ville jeg alltid valgt den med minst trapper , det er en potensiell risiko for små barn og et slit for godt voksne . 
kjørte litt cross tidligere og fikk selvsagt med de skadene som hører med ,  var på den tiden singel og bodde i rekkehus hvor min leilighet var i 2 etg med innredet loft , det ble sjukt mye trapper for en som gikk litt på krykker.
Den ene runden med knust ankel og 14 uker med krykker setter litt spor i forhold til valg av bolig .  
bare noe å tenke på 😅
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lømo skrev (16 minutter siden):

Den ene runden med knust ankel og 14 uker med krykker setter litt spor i forhold til valg av bolig .  
bare noe å tenke på 😅

Skriver under på minst mulig etasjer, mest mulig på ett plan! 

Når vi fikk vår første bodde vi i rekkehus på drøye 100kvm med 3 etasjer, inngang i første, kjøkken/stue i midt, sov øverst.

Jeg gikk på krykker i 8 uker pga kneoperasjon når poden kom, ingen god kombo.. Slapp forsåvidt unna mye bleieskift da man måtte enten opp eller ned for å komme til bad. Krykker, nyfødt og trapp er lite stas! 

Endret av suverin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen til mine foreldre solgte eneboligen sin, det var en eldre slitt bolig fra femtitallet med relativt liten tomt.. Salgssum rundt 12''. Kjøper rev boligen og bygde nytt.
Mao kostet byggeklar tomt på minstemål for enebolig i Oslo drøyt 12'' i 2022

med det som bakteppe er 14'' for nytt rekkehus på beste vestkant greit nok

 

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (På 23.9.2023 den 7.04):

5 millioner delt på to er vel ikke så ille. Til sammenligning er det ikke uvanlig med studenter som låner 90% (eller 100% om man skrur 5-10 år tilbake) av 2-2,5m for en ett/toroms eller 3-3,5m for en treroms og betjener dette med studielån, deltidsjobb og litt leieinntekter for de som har et ekstra soverom. Da er det bedre å være to om 5m med fast inntekt.

Ja, det ville vært enda verre å være alene. Er mange kostnader som deles på to, som renovasjon, vannavgift (øker 20% i Oslo neste år) osv. 

Isolert sett ville 5.000.000 ikke vært så ille for to stk, men ofte har en jo gjerne bundet seg til diverse dyre vaner som ikke alltid er reverserbare.

Hvis de to har 500.000 i lønn hver (ref 3-årig utdannet, lite ansiennitet i offentlig sektor) = 1.000.000, og med lån på 5 millioner med 25 års nedbetaling med 5,8% rente så har du en årlig annuitetsbetaling på 385.767, som er 32.147 i måneden. Dersom den ene betaler alt som har med huslånet å gjøre så vil han kunne trekke fra over 60.000 på skatten, og betale 11% i skatt. Han får da utbetalt 37.083, og har da ca 5.000 i måneden etter at lånet er utbetalt. Den andre parten har da 31.731 utbetalt. Så da har to personer ca 37.000 til overs til å betale kommunale avgifter, tv, og alt annet....eller 600 per dag per person....ja, det går jo gjerne på et vis...men hvis de i tillegg har to unger, barneklær, barnehage osv.....oh lord....selv om de da får litt barnetrygd.... Blir litt tungt....

Får håpe de unge løper til banken og prøver å sikre avdragsfrihet, før bankes kvote av dette for "unntakstilfeller" er oppbrukt.

Og verdt å nevne at disse inkassotallene er fra første halvår i år, og ikke innbaker de siste rentehevingene siden det tar 60 dager fra en renteheving varsles til den iverksettes, og så enda noen uker før du merker økt terminbeløp på kontoen, og enda en stund før det ender hos inkasso, etter diverse purringer.

Inkasso.....jpg

Endret av Mannen Faller Ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (På 22.9.2023 den 22.57):

Det blir jo spennende å se det neste året om boliglånsrente på 5,5-6% begynner å bite på boligprisene, eller om det er så mye "gamle penger" og leilighetsboende etterkrigsbarn som ikler seg trekasse som bringer penger til huskjøpere, som gjør at kjøperne ikke trenger lån.

Kan jo være de dyre husene får positiv utvikling, mens de billigere lånebefengte boligene synker....siden det er de fattige som må betale for inflasjonen/renten, mens Rimi-Hagen kan le hele veien til hagen.

Tror private utleiebaroner sikrer grei bitt-beskyttelse mot prisfall i Oslo iaf i tillegg til de du nevner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 minutter siden):

Tror private utleiebaroner sikrer grei bitt-beskyttelse mot prisfall i Oslo iaf i tillegg til de du nevner

Ja, ikke lett å spå i dag. På den ene siden gjør rentene at mange ikke klarer å kjøpe / bo i sine boliger, men på den andre siden så bygges det utrolig lite sånn at det støtter økning. Er jo og utrolig mange ledige jobber i Oslo som trekker folk til byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...