Gå til innhold

TV - hva skal jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Samsungen vår paia under styrtregn og lynnedslag i fjor, får vel si det var greit etter 8 år med 47" som vi angra på bare måneder etter den var kjøpt. 
Gikk for 65" nå og det er passe for oss som sitter ca 2-3 meter fra TVen. 

Siden det kun er strømming som gjelder nå så gikk jeg for en Sony Google TV som jeg synes har mye bedre menyer enn f.eks Samsung TVene. 
Og jeg må si vi har blitt veldig glad i menyene og at strømmeappene vi bruker er installert på TVen og styres vha fjernkontrollen, casting er ikke vanskelig men ift sånn det funker på vår TV er casting ganske tungvint. Spesielt når man har barn, da kan det bli mye strul med casting synes jeg. 
Har de essensielle appene, du finner stort sett de samme appene til TV som du finner til Android telefoner og nettbrett, f.eks RedBull TV og GCN+. 

 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (6 minutter siden):

1.2m for 65" høres helt bananas ut for meg 😄

Enig og det tror jeg går mest på at man kan sitte så nært uten å oppleve forringing av bildekvaliteten på 4k, men det gir liten mening sånn ellers.

På pulten her sitter jeg rundt 80 cm unna 115" fordelt på fire monitorer, men jeg klarer jo ikke å fokusere på hele hovedmonitoren en gang.

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 18.9.2023 den 9.06):

Vil bare si generelt: Smart-tv'er er veldig mye ræva teknologi, abandonware, spyware og bare crap. Vår 2020 the frame kan feks ikke spille de fleste .mkv-filer (er/var visst vanlig for samsung), har fått kanskje to oppdateringer på denne tiden som ikke har gjort noe nevneverdig og Samsung smarthings er også en elendig app som mister enheter i hytt og gevær og krever stedstjenester på "alltid" (kan manuelt skru det av etter du har lagt til enheter). Vår samsung lydplanke koblet direkte til tv'en med ARC-hdmi-porten "mister" tv'en med jevne mellomrom. Twitch-appen kom først til samsung-tv'er i 2022 >.<

Kort sagt har jeg egentlig lyst å fjerne hele suiten og installere noe open source OS hvis det hadde eksistert.

Jeg har løsningen til deg og den heter LG som kjører WebOS 😉 Samsung lager jo som oftest veldig bra produkter, men de har en lei historikk med å designe in kort levetid i produktene sine, og jeg blir ikke overraska over at support-regimet blir kort. Det er utrolig kostnadskrevende å pushe oppdateringer på gamle produkter. Tror nok End of Life er betydelig kortere hos Samsung enn hos LG, men jeg vet ikke altså..

 

Men WebOS på LG fungerer prima, oppdateringer jevnt og trutt. Jeg bruker Plex for å strømme til min, og det er helt nydelig. Plex er i det hele tatt så bra at jeg ikke har angret et sekund på at jeg for snart 6 år siden gikk for Premium Pass til latterlige 1200kr for livstidsabbo. Og telefon-appen er også knallbra. https://www.hellotech.com/blog/how-to-add-streaming-service-to-plex

 

 

 

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endte opp med Samsung Q60C 75" kjøpt på tilbud hos Power til 14.999.

Ligger i sofaen og ser på nå, og tenker jeg er happy med den TVn og er glad jeg valgte såpass stort som 75".

Når det gjelder manglende softwareoppdateringer,  abandonware osv i smart-TVer så løses vel det enkelt med en chromecast en gang i framtiden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessante observasjoner om hva som er viktig. Jeg kjøper 100% at softwaren på TVen er underordnet, og at Chromecast eller Apple TV er det som gjelder. Min gamle Panasonic var fancy med ambilight og kjørte Android. Men hardwaren var så dårlig at jeg knappest fikk startet Netflix-appen. Chromecast var løsningen. Men det er kanskje sånn at alle produsentene trenger softwaren for showcases, og å produsere "rene" TVer som bare spiller fra HDMI ikke er no billigere enn å legge inn OSet?

Jeg er bare i markedet for noe av typen 43" for å se serier o.l. Jeg jobber egentlig mest med meg selv for å finne ut hvor enkel TV kan jeg kjøpe? Økonomisk skal jeg få til både det ene og det andre, men er det vits? Var på Q60C frem til jeg skulle kjøpe i går og kampanjekoden hos nettbutikken ikke fungerte... QLED føles trygt. Jeg har også tenkt at det må være Samsungs innpakning, men er det egentlig sånn? Så vidt jeg forstår er det Samsung som har beskyttet QLED-brandet og selger panel til lavkostmerker? Ref første avsnitt, kunne jeg egentlig klart meg me en Hisense eller Nokia?

Over på LGs verden, hva er forskjellen på panelene deres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Esc skrev (7 timer siden):

Er det bare tull å betale for kalibrering eller bør man ha det?

Om du først skal det, så bør du i det minste sørge for at den er kalibrert til omgivelsene den står i. Hjelper lite med perfekt kalibrert bilde i et mørkt rom om man ser på tv i en lys stue.

Men som nevnt over, «hvermannsen» vil nok ikke tenke stort over dette. Et greit utgangspunkt er om man har en litt dyrere mobil eller laptop, som man vet har gode farger, så kan man prøve å stille inn selv mot noe som ligner. 
 

I det minste bør man f eks sjekke om https://www.rtings.com har en generell guide for tvn din. Som regel kommer man langt ved å skru av eco funksjoner, div motion greier og velge riktig profil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...