Gå til innhold

Hvor har du vært på tur i dag


saktetur

Anbefalte innlegg

Føling i fjæra i dag - flott tur i Gressvik-marka i en kystnær variant. Gressvik-marka er ellers mest kjent for det årlige crux-jam, ferdighetssenteret i Trondalen og ikke minst Sprinklet-tårnet. 
 

Bildene er fra Hubukta i retning Strømtangen, Helleskilen og overblikk over badeplassen Foten (Fredrikstads svar på Huk i Oslo)

IMG_9969.jpeg

IMG_9968.jpeg

IMG_9966.jpeg

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve Er skrev (15 timer siden):

Testa Gjøvik Oslo - østlig rute over Totenåsen, Brovoll og Romeriksåsene Veldig fin rute - med noen utfordringer underveis.20240914_134907.jpg.015ff8c4503510b996034626ba45418e.jpg

Skjønner ikke hvorfor dere vasser når det ligger en bred og fin stokk over der dere kan sykle på😀

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det endelig dagen (på lørdag)! Ganske nøyaktig et år og tre uker etter ideen slo rot for første gang. Det ble vanskelig å finne match for alle tre den første høsten før det ble for mørkt, og enda verre i vår, sommer og høst da enkelte hadde fylt opp alt av helger fra mai til oktober ca! (spoiler, det viste seg at vi tre ikke kom til å sykle denne turen sammen :D)

En av de originale tre fikk gjennomført turen for et par uker siden uten at vi to andre kunne, og nå var det min tur. Sistemann får sikkert en tur ila oktober, eller hur @andersar?

Jeg rekrutterte en kompis, som igjen henta inn en kompis kvelden før så vi var tre som satte oss på toget tidlig på morran. Jeg fant bare sommerskoene mine, så det måtte improviseres litt da det var meldt ca 6 grader de første tre timene. Jeg snekra et par aerosokker av noen gamle ullsokker jeg har klokka seks på morran før jeg dro, og de var utrolig bra at jeg fikk med meg. De hadde jeg på helt til jeg kom til Tryvannskrysset i Sørkedalen, da tok lokalskammen over og jeg stappa de i baklomma, job well done.

Kleskoden var sykkelshorts og trøye, med løse ermer/ben, litt foret jakke også en veldig pakkbar vindjakke utpå den første timen. Syklet vel litt med jakken (og til dels trøya) åpen i noen av klatringene (fy fan Mylla-bakken var et slit :D), ellers var bekledningen helt feilfri dog "aero"sokkene hadde nok gjort meg fortjent til et nakkeskudd på stedet hvis stilpolitiet hadde jurisdiksjon over gruskvernere.

På stasjonen i Oslo så jeg sikkert 10stk utenom oss som var på samme ærend, og da vi gikk av i Gjøvik var det 20 syklister som skulle mot Oslo (tror jeg). Det så ut som om alle valgte forskjellige ruter til mål, for med _et_ unntak så vi aldri noen igjen av den gjengen og vi holdt absolutt ikke et veldig høyt tempo. Han som tok oss igjen hadde forlatt selskapet sitt på en pizzarestaurant i Brandbu da han hadde noe å rekke inne i byen. Han så vi aldri igjen, så chapeu!

Tempoet i starten var bra, selv om vi tok det rolig opp den første klatringa fra Gjøvik, tredjemann var noen hakk bedre enn oss så han var ofte vår Stake Laengen som tempoholder/vindfang hvis han ikke stoppa og lot oss sykle for å ta noen KOM'er på veien. Det var en litt stygg ferist i starten vi alle tok i ganske godt tempo, hvor vi to bakerste fikk litt smell i bakhjulet, men ingen tekniske problemer på hele turen. Det var noen få seksjoner med ganske våt/løs grus, ikke noe farlig, men jesus hvor mye watt det føret sugde ut av deg. Veldig fint på den nyfiksa veien ved Gjerdingen var det også.

Jeg gomla smågodt som en fireåring (dog 6 plussgrader gjør noe med tyggemotstanden) og heiv innpå med vestlandslefse mellom slagene. Solbærsirup med ekstra salt var sportsdrikken, men det var digg å komme til Brandbu for ei kjapp pølse og et par Powerade.

Ellers gikk turen mye av seg selv, nydelig natur, høstfargenes spede start, tørt og fint med unntak av en kort trillesti som egentlig bare ble fin variasjon fra all grusen. Den største opp/nedturen var å komme på toppen av Mylla (den siste store klatringen) hvor jeg fant ut at det var hele 50km igjen hjem. Det viste seg å være mye bedre enn fryktet, med mye nedover og høy fart. Sørkedalen landhandel passerte vi samtidig som en i rødt med en sjukt aero rød/svart landeveissykkel, og etter å ha konferert med tredjemann som meldte seg av satte vindfangeren og jeg igang jakten. Jeg holdt en god stund, det røyna litt på og vindfangeren fikk en luke til meg som jeg på et eller annet mirakuløst vis klarte å lukke, men da var jeg ganske greit helt dau ved neste akselerasjon. Jeg ble droppa og vindfangeren tok igjen mysteriemannen i rødt ca tredve sekund senere, lykkelig uvitende om det ville løpet han hadde vært med i. Jeg fikk høstet en serie med PR'er som også var veldig hyggelig (og SJUKT hvor feil stravas watt-estimering var der da dette var første innsats med wattmåler :D).
Stats på turen: 7t sykletid, 8t totalt. 150.5km og 2673hm. Snittfart 21.6km/t

Alt i alt en perfekt tur, ser med glede fram mot våren når vi får med sistemann, og vindfangeren vår fra denne turen skal ta oss igjen ved å starte to timer senere! Jeg tipper vi blir tatt litt etter Mylla, men vi får se.

 

IMG_0342.jpeg

IMG_0346.jpeg

Sean og A Gjøvik.jpgIMG_0350.jpeg

IMG_0358.jpeg

IMG_0359.jpeg

  • Like 6
  • Thanks 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 time siden):

 Sistemann får sikkert en tur ila oktober, eller hur @andersar?

Ser ikke spesielt lovende ut, jeg har verdens mest frosne bein. Blir voldsomt feil å sykle med varmesokker i oktober, men redd det er nødvendig om det skal la seg gjøre. Hadde vi fått barfrost så kunne jo denne turen blitt sinnsykt rask, men det stiller litt andre krav til bekledning og ikke minst hastighet når dagene blir korte.

I morra drar jeg på treningsleir på Mallorca i stedet!

  • Sad 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kremt! Verdens mest frosne bein/føtter er jeg som har! 
varmesokker er greit det, vil også slå et slag for varmesåler, med batteripakka på leggen, litt som ei fotlenke (har jeg fått høre). 
Allerede vært i bruk denne høsten, med iskalde 10-12c…

 

ja, det hender jeg har halvkort og varmesåle-kombo. Fryser ikke på legga, kun tærne (og balla faktisk… der dytter jeg gjerne en slik pose man putter hundebæsjen i)

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...