Gå til innhold

Hvor har du vært på tur i dag


saktetur

Anbefalte innlegg

andrerav skrev (21 timer siden):

Huff da, leit å høre. Men jeg ble litt nysgjerrig på den fløyta @saktetur 🙂 Har (eller hadde) du en dedikert sykkelfløyte?

He-he, ja jeg hadde en helt vanlig fotball/dommer? fløyte i plast. Det er (var) denne, til venstre for den røde kluten.

A5A982AA-1AB0-46F0-B86F-A9272603964D.jpeg.9658afb4f78ce18a27b8415fffea529f.jpeg

Etter et uhell ved Sokna for noen år siden, hvor jeg ikke hadde fløyte, var det bare flaks at en spinninginstruktør fra Noresund oppdaget sykkelen i grøfta og stoppet for å sjekke og da hadde jeg kauket en stund uten respons.

Etter denne episoden ble fløyta flyttet mellom ryggsekk og sykkel alt etter som hvilken tur jeg var på. Du blir ganske sliten etter å ha ropt på hjelp en stund, og ei fløyte bærer mye lengre, så derfor fløyte. Billig forsikring.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (2 timer siden):

Jeg glemmer ofte hvor gøy det er å sykle på grus og stier. Jeg er nødt til å skaffe med et dyrt sett meg hjul med dekk for slikt, for det vil presse meg til å bruke de ofte😎

17166256522792279589864727092989.jpg

Begynte å lure på om du hadde Aero bøyle på grusracern, men så ser jeg dekkene ☺️

Men enig, skaff deg hjul! Grus er moro!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (3 timer siden):

Begynte å lure på om du hadde Aero bøyle på grusracern, men så ser jeg dekkene ☺️

Men enig, skaff deg hjul! Grus er moro!

Den heter jo GRiT, så det er vel strengt tatt en grusreser, men den er i år mest fokusert på landeveis ultra 😎

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føling i fjæra, her fra Gressvik-marka på odden mellom Helleskilen og badeplassen Foten (Fredrikstads svar på Huk). Området byr på mange spennende ting, blant annet rester av forsvarsverker fra krigens dager. 

Bilde nr. 2 viser ett eksempel, Bilde nr 3. en av flere huler som ble påbegynt i 1937 av det norske forsvaret, disse er tatt på fjellet mellom Djupeklo og Helleskilen. Tyskerne overtok under krigen og det er bygget brygge, bunkers, maskingeværstillinger etc. som for en historieinteressert er ganske kult. Den gangen vi kom ned dit for første gang på midten av 70-tallet var det til og med piggtrådsperringer på rull, slike en ser på krigsfilm fra frontlinjen. Det har også vært ganske mye bryting av stein i området så det ligger delvis gjengrodde veier her. 

Nylig har eierskapet til området blitt overdratt fra Forsvaret til Fredrikstad kommune via Miljøverndepartementet som finansieringskilde. 

 

DSC05060.JPG

IMG_9302.jpg

IMG_9219.jpg

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hatt en tur i tankene en stund og i går stemte både logistikk og været! 
Fra Hell stasjon, ca 0moh til Skarven 1171moh (høyeste punkt i kommunen). Altså en kombo av grussykling (noe asfalt først) og hike.

Utført og i minneboka!

IMG_8796.jpeg

IMG_8810.jpeg

IMG_8812.jpeg

IMG_8821.jpeg

IMG_8430.jpeg

  • Like 7
  • Wow 1

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur i går, Eidsdal - Dalsnibba tur/retur. Mange høydemeter, bakverk, Snickers og turister. Vært der før og trodde det skulle være litt bedre enn i juli, men turistsesongen var i full gang. Geiranger er en alt for liten plass for så mange turister, NCLs "Norwegian Prima" med sine 300 meter okkuperte hele fjorden. Full turistslalåm i Ørnesvingen samt de første 100 høydemeterne på andre siden. Folk suser rundt i disse elektriske firhjulingene fra Ålesund Mobility, bussene tuter og styrer. Fint fra 200moh opp til ca 800moh, etter det kom vinden og det ble kaldt og tungt. Djupvasshytta opp til Dalsnibba var surt, og selve nibba forblåst og pisskaldt som vanlig. Ikke får man tatt noe særlig bilder da det til enhver tid er 50 turister på kanten. Ble så kald at jeg tok bilde av bussene og syklet ned igjen fortest mulig.

IMG_2487.JPG.ba26bb4b4934db0ce1c29e1e8f20bcea.JPG

Den fine delen av turen dokumentert på ett bilde:
IMG_2488.JPG.7f621d5aab18e9d28c0135d81a7211e1.JPG

Fortsatt en del snø på fjellet

 Sola kom da jeg skulle hjem og angret litt på at jeg starta i Eidsdal opp Ørneveien et par øyeblikk, en kuldevant trønder ble godt kokt i solsteiken. Totalt sett en fin tur, men det blir nok en stund til neste tur med Geiranger inkludert i ruta. Dalsnibba er iallefall en checklist-topp og ikke noen gjenganger (sier jeg, som har syklet opp dit to ganger)

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blandadrops på dagens grussøk. Jeg har sykla runden før, men dæven å kratt gror på 7 år da gitt. 
myra tok jeg uten sko, og jeg kom jaggu meg opp Bakken (stor B!) uten fotisett. Snitt på 10% med peaks på 20-22%. 
Det er NOK med ett drev foran! 🙂

IMG_8872.jpeg

IMG_8866.jpeg

IMG_8864.jpeg

IMG_8876.jpeg

  • Like 5

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens tur ble en kombinert test/kom i form til avreise tur, men mest en test av nytt utstyr før nye regnbyger.

Hentet etterlengtet sending på posten og koste meg med kaffe i morrasola mens delene ble montert, og så var det klart for tur.

Og jeg må bare si det før du trekker feil slutninger, jeg ser mellomfornøyd ut, men jeg er egentlig ganske happy når sant skal sies.

2108509E-50A1-408B-8CE6-6D4D2F2C6254_1_201_a.jpeg.c680960bfbc6cbbe2567c692de6ca79a.jpeg

Det var på tide å skifte kassett og da ble det en 11-36 istedet for den originale 11-34.

EEDFDA28-3429-4FAC-9FBD-10331A7B580A.jpeg.7600479600a6ae32e1f20d5f9d803d71.jpeg

Hhmm, må få kjørt ny rens på kjedet ser jeg, men på den positive siden, ingen justeringer overhodet og det ble mikroskopisk lettere i klatringene.

Og så var det disse da; Butyl, TPU, Latex, eller slangeløst. Hva ruller best, hva punkterer mest, ja jeg lot meg rive med i eks antal tråder med argumenter både for og imot. Jeg landet på TPU og det er fortsatt luft i dem etter 50km, hvorav 10 på grus.

 

79D0FFE1-B46F-49B8-A194-209CE25B1A06.jpeg

Og så det jeg er mest fornøyd med. Riser kit til tempobøylen. Riser kittet til Profile Design er vistnok ikke kompatibel med Legacy II, hvorfor skjønner jeg ikke, for jeg var superfornøyd med å få løftet tempobøylen 40mm så jeg kan bruke hele styret til variable grep.2B517A43-0306-404B-ABE3-2D475A2561B5.jpeg.733cffabf5dbf4b2b327cc3ca4d30b33.jpeg

Som en bonus satte ryggen også veldig pris på endringen. Ja det ser litt rart ut og den kommer litt lengre frem og den skal tiltes litt ned, men den er kommet for å bli. Har trua jeg😃

 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere allerede har skjønt, havnet jeg i forrige uke i den selvutnevnte Republikken av Uzupio 🙂 Altså i Vilnius i Litauen.

Benyttet anledningen til å gjenoppta tradisjonen fra gamleforumet med å loffe litt rundt på sykkel ved arbeidsreiser.

Her er noen glimt fra tur gjennom de tre historiske hovedstedene Vilnius-Trakai-Kaunas og videre til havnebyen Klaipeda og Den kuriske landtunge til grensen mot Kaliningrad. Rute i Komoot.

Retur til Vilnius på tog.

1000007591.jpg.07cb172e33703d1fc823a12d2cacde24.jpg

Første pause etter Vilnius like ved grensen til Belarus er øyslottet i Trakai. Krigen hviler med tungt alvor over hele landet og er synlig overalt, med ukrainske flagg, ukrainske flyktninger og militær tilstedeværelse. Litauerne selv er fortvilet over at Vesten ikke lyttet til deres mangeårige advarsler om Putins regime.

1000007607.jpg.b8afefdedfa9c3e52eb5bf817cc31bda.jpg

Litauen er et av disse landene der det bare er nedoverbakker. Deilig etter lange arbeidsdager. Her fra mil på mil med stedlig versjon av strade bianche mellom Trakai og Kaunas.

1000007608.jpg.5a7c89c6cfc05cdc0695c06b76ae4787.jpg

Skogsveiene veksler mellom hardpakket jord, grov kjerrevei og humpete gammel brostein. Ikke et menneske å se. Bare rådyr, rev og fluer.

1000007653.jpg.f11f26684684ee757570831834b2d4b9.jpg

Fremme i Klaipeda, er Den kuriske landtunge kun en kort fergetur unna. Deilig forblåst ødemark i Dødens dal om man løfter blikket fra tilrettelagt og familievennlig sykkelvei gjennom grønn skog. Sykkelveien kan anses som din private landevei der du kan gi jernet i tolv mil mellom små badebyer. Om du legger godviljen til, finner du både en bakke (!) og et par nålsvinger. Et strekk midt på landtungen er stengt for anleggsarbeid og jeg måtte ty til buss. Kjedelig, men i det minste trakk det opp gjennomsnittsfarten å suse i 80 km/t. Skulle vært på Strava!

1000007658.jpg.229a365bd44c8f210d2e9e4d6825d0f3.jpg

Endelig ved havet.

1000007664.jpg.9ad950d65c4264091fd237469ae07c02.jpg

Så langt, men ikke lenger. Grensen midt på landtungen mot den russiske eksklaven Kaliningrad er stengt. Videre er det en folketom spøkelsesvei med fotograferingsforbud foran forlatt tollstasjon og NATOs yttergrense.

***

20211214_111253.jpg.22eed1ab00f5907b9bed928022d75d57.jpg

Jeg opplevde Litauen som fasit for sykkel på offentlig transport. Alt er i rute. Alt fungerer. Turens mest sjarmerende: Et par hundre meter over elva Nemunas fra Birštonas til Alksniakiemis i ferge med plass til fem sykler og like mange passasjer.

Mat2.jpg.f49261324aea341e644d7b785ef4858b.jpg

Litauisk mat er en næringsrik nytelse for en sulten reisende. Ny favoritt-sykkelmat: Kibinai.

Reiseverktøy var min trofaste følgesvenn Kinesis Tripster, duvende på luftputer Challenge Strada Bianca Race 36 mm. Overnattet i gjestehus og leiligheter, som var enkelt som en lek å booke underveis, rimelig og praktisk.

1000007697.jpg.84b7ac9ba5c25a24b07173f55fd39f18.jpg

  • Like 13

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...