Gå til innhold

Ny racer!


Anbefalte innlegg

rosandholm skrev (13 timer siden):

Factor-sykkelen du så på Finn vurderte jeg faktisk selv, men 130cm stem er for langt for meg. 8k for nytt Black Inc styre fristet lite. SL7 Expertn du linket ser jeg har slamma stemmet og kappa over, ser hissig ut. Orbea'n ser ut som mye for penga, men så er det Unaas og deres rykte da

Factor sykkelen blir fort litt for stor for meg og. SL7-en ser rå ut men kanskje litt vel aggresiv for meg..?

Hva er det med Unaas sitt rykte? Dette kjenner jeg ikke til. Har bare fått med meg at halve Norge sykler på Unaas hjul så noe bra må de jo gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horpest skrev (36 minutter siden):

Noen med erfaring rundt Focus?

Kom inn en Focus Izalco Max Disc 9.7 igår på Finn som er i mitt nærområde. 

Ingen erfaring med SRAM men dette skal vel være på høyde med Shimano.

https://www.finn.no/318924475

Solgte nettopp min Izalco Max 9.7 med Ultegra Di2 fra 2020, syklet rundt 15k på den. Veldig god sykkel, men lett i fronten så den krever en bestemt rytter nedover (min erfaring). I tillegg subber framskiva fort, noe som skal være en kjent sak på denne ramma. Jeg var veldig fornøyd med min, og solgte egentlig bare fordi jeg ville ha ny sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (1 time siden):

Skal sykle brattere bakker enn det som er vanlig i Norge før vekt har stort å si. 


Har noen år nå vært fokus på aero, gjerne på bekostning av vekt. Slik jeg oppfatter det er det i ferd med å nyanseres noe, og vekt er tilbake som en viktig faktor.
Skal en oppover er vekt pr kilo ett av de viktigste parameterne, det vil "aldri" endre seg 🙂


Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (2 minutter siden):


Har noen år nå vært fokus på aero, gjerne på bekostning av vekt. Slik jeg oppfatter det er det i ferd med å nyanseres noe, og vekt er tilbake som en viktig faktor.
Skal en oppover er vekt pr kilo ett av de viktigste parameterne, det vil "aldri" endre seg 🙂

 

Gitt 75kg syklist med normale verdier for rullemotstand, aero og vekt vil han med 300w på en 8kg sykkel sykle opp en 10% bakke i 12.15km/t 

Gi han en 7kg sykkel, og han sykler opp bakken i 12.28km/t, dvs en forbedring på 1% der altså.

Eller han kunne sykla på 8kg sykkel i 303.5watt. 

På flata med 300w er det fort 40km/t , og over 3.5w å tjene på aerosykkelen. Nedover enda mer i favør aero. 

Men, så tilbringer man kortere tid i nedoverbakkene, og lengre tid i oppoverbakkene. 

Vet ikke med dere, men jeg sykler lite i 10% bakker i Norge... Stort sett ganske flatt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (5 minutter siden):

Vet ikke med dere, men jeg sykler lite i 10% bakker i Norge... Stort sett ganske flatt.

Tar gjerne en "gratis" 1% gevinst oppover 😀 Nedover går det som regel fort nok.

10% bakker er vell relativt "normale bakker" i store deler av Norge, med unntak av Østlandet og Stavanger området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SL7 comp er nesten 9 kg i 56 (med pedaler, computer, flaskeholdere etc.), men den er relativt enkel å slanke. Den veide 8668 g ut av esken.

MDVP sin Tour-sykkel veide ~8 kg. Tror det er en grei målvekt. For en WT-syklist representerer luftmotstand gjerne rundt 90% av motstanden. Mindre på kuperte etapper, men da ser det ut som om de fleste er happy med å bare bytte hjulsett.

Aerodynamics vs. Weight: What’s the Tipping Point for Pro and Amateur Cyclists?

Sitat

If we take a case study for an amateur rider: a 75kg rider, 7.5kg bike, 7% gradient climb, 15km/h road speed. Climbing at this speed and slope would require ~275 W. An amount sustainable for a fit amateur rider of this size (3.7 W/kg). The addition of the 1kg dead weight would add only 3W resistance under these conditions. This is not nothing, but it is just a little over a 1% increase in resistance.

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal innrømme at jeg nok er litt tradisjonell av meg og holder hardt på felgbrems, mekanisk gir, tubular, 23/25 mm dekk etc. De fleste syklene jeg har er mellom 7 og 7,5 kg med alt. Har en 2022 endurance sykkel med skivebremser, 28 mm etc som jeg bruker til bikepacking. Den er over 9 kg og oppleves veldig "daff" sammenlignet med de andre syklene jeg har. Selvfølgelig spiller geometri, aero etc inn, men for meg er vekt fremdeles en av de viktigste faktorene. En racer over 8 kg er uaktuell for meg og dermed er enkleste løsningen å kjøpe sykler som er noen år. Det at en får toppspekket sykler til en rimelig peng er selvsagt bare en bonus 🙂

Skal ikke spame denne tråden mer, men oppfordrer trådstarter til å prøve litt ulike sykler før kjøp. Med ulike tenker jeg da på ulik vekt, oppsett etc ikke bare like sykler av ulikt fabrikat.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (På 12.9.2023 den 13.08):

Solgte nettopp min Izalco Max 9.7 med Ultegra Di2 fra 2020, syklet rundt 15k på den. Veldig god sykkel, men lett i fronten så den krever en bestemt rytter nedover (min erfaring). I tillegg subber framskiva fort, noe som skal være en kjent sak på denne ramma. Jeg var veldig fornøyd med min, og solgte egentlig bare fordi jeg ville ha ny sykkel.

Takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (På 12.9.2023 den 13.08):

I tillegg subber framskiva fort, noe som skal være en kjent sak på denne ramma. 

Er det rammen (eller gaffelen) sin skyld at bremsen subber? Forklar meg gjerne det, jeg trodde nemlig det var stemplene i bremsen som var årsaken.

Endret av Panda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Horpest skrev (17 timer siden):

Kjenner denne begynner å friste! Noen som har erfaring med Wilier? Veldig ukjent merke for min del. 

Meget pen sykkel med alt jeg ser etter innenfor budsjett  

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=318079583

Kjipeste fargen de tilbyr + forrige generasjon Di2. Ramma er sikkert knallgod og jeg har sett på Wilier selv, men syns kanskje 50k er litt stivt for den der.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (32 minutter siden):

Kjipeste fargen de tilbyr + forrige generasjon Di2. Ramma er sikkert knallgod og jeg har sett på Wilier selv, men syns kanskje 50k er litt stivt for den der.

Takk! Synes fargen er grei jeg. Når min bakgrunn er mekanisk tror jeg forrige generasjon Di2 holder. Tenker og 50k blir litt mye da jeg får en ny Orbea Orca Aero for ca samme prisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...