Gå til innhold

Rockemusikk som går utenpå alt annet


Anbefalte innlegg

Når vi først har en tråd om rockemusikk som går «utenpå alt annet», så må vi nesten nevne Devin Townsend. Fyren er like mye standupkomiker som musiker på konserter, og har et helt enormt spekter. Alt fra megatungt til melodisk og nedpå. Helt unik stemme, og en katalog med sinnssykt mye snacks. Her kan du boltre deg i alt fra metal til 20 min lang, eksperimentell prog.

«Kingdom» er en klassisk intro for nye lyttere, og øvrige anbefalte sanger er «Deadhead», «Hyperdrive», «By Your Command» og «Life».

Han har litt forskjellige prosjekter, så opererer både under eget navn, Devin Townsend Band og Devin Townsend Project. Anbefalte albumer er «Ocean Machine», «Empath» og «Ziltoid the Omniscient». 

 

  • Like 1

Journalist i Landevei og Terrengsykkel.

@knut_lone på Instagram og Twitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde på Slomosas konsert fra Hellfest 2022 her om dagen. Vanskelig å unngå rockefot og diskre headbanging på butikken, bussen eller i enhver kø når Horses dukker opp i spillelista.

Minte meg på at det er på tide å bestille seg en tskjorte fra merch-storen deres, link.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kal92 skrev (På 13.9.2023 den 9.25):

Når vi først har en tråd om rockemusikk som går «utenpå alt annet», så må vi nesten nevne Devin Townsend. Fyren er like mye standupkomiker som musiker på konserter, og har et helt enormt spekter. Alt fra megatungt til melodisk og nedpå. Helt unik stemme, og en katalog med sinnssykt mye snacks. Her kan du boltre deg i alt fra metal til 20 min lang, eksperimentell prog.

«Kingdom» er en klassisk intro for nye lyttere, og øvrige anbefalte sanger er «Deadhead», «Hyperdrive», «By Your Command» og «Life».

Han har litt forskjellige prosjekter, så opererer både under eget navn, Devin Townsend Band og Devin Townsend Project. Anbefalte albumer er «Ocean Machine», «Empath» og «Ziltoid the Omniscient». 

 

Devin spilte inn Sex & Religion som 19 åring mener jeg sammen med Steve Vai, kan anbefales varmt. Han hadde en fantastisk stemme allerede da!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noggen skrev (På 13.9.2023 den 1.50):

Artig å se det finnes flere som liker Coheed & Cambria her inne. Samme med Slomosa osv..Når er vi inne på sjangeren til Slomosa så må jo Elder nevnes. Kongeband både live og på plate. Anbefales. Særskilt dette albumet:

https://www.youtube.com/watch?v=_0t4Va7uLkc

 

Baroness er jo også råbra. Samme gata og skjønner Kvelertak er fan av dem f.eks.

 

EDIT: Hvordan i alle dager legger man inn Youtube video direkte på forum?

Ja, Baroness er knallbra. De kom med et nytt album på fredag og det er fantastisk!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (På 13.9.2023 den 1.51):

Artig den, men jeg synes nå disse gjestene er en smule bedre 😄

(Det finnes andre videoer på YT med bedre kvalitet, men de har ikke med Dave sin tale først og den hører med)

Den har ikke jeg fått med meg men er heller ikke på youtube... 😛

Så da får man følge opp med denne, hele albumet er knall men linken ble bare første låta... 

 

 

Endret av JC1
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Veldig moro at Baroness nevnes her også. Synes Purple er HELT fantastisk men med en helt forjævlig mix, den ønsker jeg remastra..

Fans av Elder må selvfølgelig sjekke ut Pallbearer også.

 

 

Ellers vil jeg tipse om denne spillelista som stiller med masse bangers

 

 

Endret av pharynx
la til video
Lenke til kommentar
Del på andre sider

noggen skrev (På 13.9.2023 den 1.50):

Hvordan i alle dager legger man inn Youtube video direkte på forum?

Det er bare å klippe og lime videolenken. Resten går av seg selv.

perbl skrev (På 13.9.2023 den 9.27):

helt dilla på Tool

Sikkert unpopular opinion, men: APC > Tool

Og kanskje også Puscifer.

 

  • Like 2

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye snadder, men har ikke hatt tid til å sjekke ut innholdet før nå når jeg sitter hjemme ganske så forkjølet (så sjelden jeg ikke husker sist hvis en ser bort fra covid). Men Helloween (var også på konserten sammen med Otoen), Maiden, Priest, Opeth (liker best Blackwater park perioden) og ikke minst indieheltene Fugazi. Har hørt masse på de, 13 songs og Repeater er klassikere og de som kom senere er også ganske så bra. Kult at flere også hører på stonerprogen til Elder (hørt masse på) og Stoned Jesus (hørt litt på). Det finnes mye bra norsk stonerock, Slomosa helt klart. Men her ett nytt bidrag fra kanskje det første norske stonerbandet, Wolfnaut. Gitt ut 2  plater under Wolfgang og nå 2 under Wolfnaut. Fra skogen i Elverum, bassisten Tor Erik er kompis av meg og Otoen og sykler en del sti så relevant her på forumet. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne dokumentaren om et av Norges beste rockeband gikk meg hus forbi da den tydeligvis kom i 2021-ish, men da jeg var innom musikk-seksjonen på NRK sin video-app dukket historien om Backstreet Girls under epidemien opp.

Veldig verdt en titt for de som liker rock og tåler synet av rotete leiligheter 😄 

https://tv.nrk.no/se?v=KOID75003021

Endret av DesmoSkier
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pharynx skrev (På 23.9.2023 den 6.40):

Spidergawd, Norges beste rockeband, enorme live også. 

Jeg har sett dem to ganger, men begge gangene har det vært dårlig lyd. Sist gang var Årabrot oppvarming og det var en positiv overraskelse. Karin Park var et fyrverkeri og sang med Spidergawd på avslutningslåta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, her snakkes det om Trondheim's fineste, og Norges beste rockeband,  og prog, uten at Motorpsycho nevnes( hvis ikke jeg har gått glipp  av det)????

Grenser til useriøst.  Heldigvis er vi forskjellige 👍 men om en vil åpne for noe artig; smell på noe Primus! Helt latterlig leken musikk, som ikke er helt lett å kategorisere. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (7 minutter siden):

Alt var mye bedre før. Særlig Motorpsycho live 🤩

Det er forsatt en stor opplevelse å se de live etter min mening.  Jeg har sikkert sett de minst 20 ganger , og de siste gangene med min nå 14 år gamle sønn, som er blitt like stor fan som faren😎 Da får det heller våge seg at han ikke liker å sykle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Rockefeller for to uker siden og har vært på utallige konserter med dem siden jeg så dem på Knaus i 1990.

Det er jo aldri havari, men etter at de kasta Tomas som trommeslager og ga ut et, hva skal vi si, alternativt album er toppen definitivt over, men bunnen er neppe nådd.

Det var glimt av gammel storhet på Rockefeller, men ganske langt unna hva Motorpsycho kan være. 

Ta tilbake Tomas som trommeslager, gi ham rom og plass og finn tilbake til den gode, gamle Motorpsyho-energien er mitt tips.

Noen og enhver kan bli litt småsær etter å ha holdt det gående sammenhengene i over 30 år (kudos!), men å åpne opp for andre impulser er ofte en god medisin. 

 

 

Endret av runermm
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (13 minutter siden):

Jeg var på Rockefeller for to uker siden og har vært på utallige konserter med dem siden jeg så dem på Knaus i 1990.

Det er jo aldri havari, men etter at de kasta Tomas som trommeslager og ga ut et, hva skal vi si, alternativt album er toppen definitivt over, men bunnen er neppe nådd.

Det var glimt av gammel storhet på Rockefeller, men ganske langt unna hva Motorpsycho kan være. 

Ta tilbake Tomas som trommeslager, gi ham rom og plass og finn tilbake til den gode, gamle Motorpsyho-energien er mitt tips.

Noen og enhver kan bli litt småsær etter å ha holdt det gående sammenhengene i over 30 år (kudos!), men å åpne opp for andre impulser er ofte en god medisin. 

 

 

 Jeg vet ikke omstendigheter omkring hvorfor Tomas gikk ut, og det var så absolutt et tap for de etter min mening. Det ultimate ville være å Gebhardt tilbake, jeg er med på en spleis 😎 . Jeg er alltid livredd når nok en trommis går ut, om det er slutten vi ser. Men de har heldigvis forsatt mye å gi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...