Gå til innhold

Koffeinfri kaffe - erfaringer?


Anbefalte innlegg

NjuK skrev (4 timer siden):

Ble inspirert av tråden, og kjøpte Friele sin koffeinfrie filterkaffe. Lager den litt sterkere, da synes jeg den er ganske ålreit. Drikker som regel opp mot 1 liter kaffe pr. dag, og kanskje en redbull i ny og ne. 

Merker det også på søvnen, at den har blitt bedre, og mer ro i kroppen generelt. Og, hodepinen er nesten forsvunnet.  Så, jeg prøver en stund til. 

Og, tenk når rittene begynner igjen neste år, hvilken effekt en gel med koffein har da, når man ikke inntar 600mg+ daglig.

Utvalget er dårlig i koffeinfri kaffe, finner bare Friele sin i butikkene her. 

God søvn trumfer effekten av koffein under ritt🙂

High-five for Team Koffeinfri 😅

Endret av torbjornhb
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (På 14.9.2023 den 21.38):

Etter sigende så skal det være veldig individuelt hvordan man reagerer på koffein, så det kan jo hende du er en av de som er immun mot koffein, som noen skal være.

Jeg er nok følsom for koffein og reagerer ganske brutalt om det blir for mye.

Merker stor forskjell når jeg klarer «å styre meg» litt over tid

Det stemmer at det er forskjeller.

Noen har genetisk økt koffeinmetabolisme, dvs leveren deres bryter ned koffein raskere enn "normale". Nedbrytningsproduktene (metabolittene) paraxanthin, teobromin, og teofyllin har alle sammen mildere effekter enn koffein. 

Tobakksrøyking øker forøvrig også metabolismen av koffein. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (2 timer siden):

Jeg kommer sikkert ikke til å hive gel og bar med koffein. Det er det daglige overforbruket av kaffe jeg vil teste uten. 

LarsB

En kompis og kollega på en tidligere arbeidsplass syklet semiprofesjonelt tidligere på Joker Bianchi. Han avstå fra kaffe i hverdagen, og inntok kaffe bevisst kun før sykkelritt. For han så hadde det en voldsom effekt og ga han en boost før konkurranser.

Kan godt hende du får en ekstra piff hvis du faktisk "sparer" koffein inntaket til slike sammenhenger🙂

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NjuK skrev (14 timer siden):

Og, tenk når rittene begynner igjen neste år, hvilken effekt en gel med koffein har da, når man ikke inntar 600mg+ daglig.

Og, tenk på hva magen sier! 💩

Får ta koffein siste timen, så vil enten den eller trangen gjøre at det blir høy fart inn mot mål!

Endret av Sykkelmafiaen
  • Haha 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Sitat

Jeg prøvde å kutte kaffe i 60 dager for et par år siden. tror jeg leste om en som ble ett nytt menneske og tenkte det høres gull ut. 
Jeg har en tendens til å hente en kopp på kontoret når jeg jeg skal tenke, eller ha et teamsmøte eller fyser på fingrene eller en masse andre unnskyldninger. 

Resultatet ble absolutt ingen ting. Ikke fikk jeg abstinens, ikke ble jeg trøtt, grinete, våken, positiv, opplagt, hissig eller et nytt menneske. Alt jeg ble til var en frukttedrikker. 
Det hender jeg tar en koffeinfri kapsel til nespressomaskinen når jeg husker det. Men kafferi var dessverre en ikke-begivenhet.

LarsB

LarsB skrev (På 20.9.2023 den 13.42):

Jaja. Da skal jeg gi det et nytt forsøk. 
Jeg hopper til koffeinfri fom. i dag og ser om jeg merker noe denne gangen. 

LarsB



Nok en periode med ikke-begivenhet. 
I tre måneder drakk jeg ikke koffeinholdig kaffe. Det var skikkelig kjedelig at det ikke føles som man blir et nytt menneske. Faktisk var jeg helt lik. 
Ikke bedring i søvn, ikke mindre våken. Ikke mer produktiv, grinete eller sutrete. Det var bare litt kjedelig å drikke urtete til avisen før jobben. 

Nå er jeg tilbake på kaffevogna og har heller ikke nå noe spesielt å bemerke annet enn at lørdagstrauet med espresso og steamet melk er både godt og hyggelig. 
På jobben tar jeg like gjerne dekaffinert som vanlig kaffe. 

Det er mulig det er genetisk at jeg ikke påvirkes særlig mye i følge en rekke googletreff. Her er i alle fall en ganske troverdig sammenfatning av temaet. (Og ja det er ikke forskningrapport, Washington Post er ganske troverdig likevel) 

opps. linken ble borte, her er den:
https://www.washingtonpost.com/wellness/2023/10/10/caffeine-sensitivity-coffee-heart-genes/

LarsB

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, LarsB said:


Det er mulig det er genetisk at jeg ikke påvirkes særlig mye i følge en rekke googletreff. Her er i alle fall en ganske troverdig sammenfatning av temaet. (Og ja det er ikke forskningrapport, Washington Post er ganske troverdig likevel)

Har litt samme erfaring. Kan godt bøtte nedpå fra morgen til sengetid uten prob, mens kona blir hyper og får ikke sove om hun tar en cappuccino klokka 18. Hun drikker vanligvis ikke kaffe, men te.

Tidligere drakk jeg mest sur jobbkaffe, Nespresso og frysetørret pulver. Merket forskjell når jeg skaffet skikkelig espressomaskin - der blir jeg "mett" en god stund etter en (riktignok kraftig) espresso eller melkebasert. Kan også kjenne på et hint av hyper. Bonus er at jeg har blitt mer snobb på smak, og har redusert inntak av fulkaffe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (47 minutter siden):

 Det var skikkelig kjedelig at det ikke føles som man blir et nytt menneske. Faktisk var jeg helt lik. 
Ikke bedring i søvn, ikke mindre våken. Ikke mer produktiv, grinete eller sutrete.

Hva sier de som omgås deg?

Har du fått komplimenter for den nye gløden i huden?

  • Haha 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som god protestant er jeg dømmende & jævlig og tenker mitt om folk som drikker koffeinfri kaffe. Det blir litt som kjøttfri ribbe, altså noe en driver med fordi en er på vei utfor kanten.

Kaffe uten koffein gir ikke mening, og husk på at mening>glede. 

 

Drikk te i stedet.

Hva med å heller snevre inn koffeinvinduet ila en dag? Jeg drikker ikke kaffe etter kl to. 

 

 

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan komme med en oppdatering her 🙂
Jeg har ikke drukket koffeinholdig kaffe siden jeg sluttet på dagen denne tråden ble startet. Resultatet har vært veldig bra for min del. Kort oppsummer:
 

- Mindre urolig.
- Mindre sur mage.
- Synes koffeinfri kaffe smaker mildere og bedre.

Ironien oppi dette er at jeg fikk testet hvordan det er å gå tilbake til koffeinholdig kaffe ved et uhell. Tidligere drakk jeg gjerne tre kopper kaffe på styrten en fredags kveld, og sovnet som en stein etterpå. Etter to måneder uten koffein, klarte fattern å servere med en liten kopp koffeinholdig kaffe ved en feiltakelse en sein kveld. Den natta ble et lite mareritt. Jeg lå å skalv i hele kroppen, og vurderte flere ganger om jeg bare skulle reise meg opp å sette meg på spinningsykkelen som står 50 cm fra sengen min.

 

Man reagerer naturligivs ulikt fra person til person, men det å se at koffein har såpass stor virkning på meg, gav et nytt perspektiv på ting.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...