Gå til innhold

Birken 2024


Lucky

Anbefalte innlegg

Oddefa skrev (11 timer siden):

Birken 24 ble en fest som dere andre skriver. Dette fortjener vi, dette fortjener Birken.

.....

 

Men neste år  håper jeg Birken gjør en endring og ser på å plassere puljen som P3 eller P4 og kanskje det var mange nok i år (150-160) til at en kan ha aldersklasser ? 

Usikker på det gravel koneptet med bukkestyre. Jeg tok igjen overraskende mange med bukkestyre og flere av dem sleit tungt med en gang det ikke var bred grusvei men antydning til ujamnt underlag.
Mulig at de i større grad skal få starttid etter estimert sluttid og ikke som en gruppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (3 minutter siden):

Usikker på det gravel koneptet med bukkestyre. Jeg tok igjen overraskende mange med bukkestyre og flere av dem sleit tungt med en gang det ikke var bred grusvei men antydning til ujamnt underlag.
Mulig at de i større grad skal få starttid etter estimert sluttid og ikke som en gruppe

Jeg tok igjen enormt mange med mtb og de sto stille med en gang det ikke var terrengparti (egentlig da også), så jeg er litt usikker på konseptet mtb. 
Litt flåsete sakt av meg, men her handler det om form og tekniske ferdigheter til syklisten. Ved fritt sykkelvalg og puljer hadde disse startet enda lenger bak. Det ser ut som dagens nest raskeste tid, er vinner av bukkestyregruppa. Ådne Holter er raskest i eliten, på tid er dagens nest raskeste vinner av bukkestyregruppe. Som da starter P8… Var mange under 3t på gravel i år, og jeg trur vi kan legge den diskusjonen om at gravel er tregere på Birken død. Med en så «enkel» løype som dette er kommer det an på rytter. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espen Helgesen var nest raskest over fjellet på gravel sykkel , han passerte vel 1500 terrengsykler på turen og mener selv på sin Strava at han sikkert kunne syklet 2 min fortere med klar bane . Det vil si at han hadde hatt raskerste tid totalt .

syklet selv inn som nr 9 i gravel på 2.53 og kunne nok også syklet litt raskere . jeg så ingen på terrengsykkel som syklet raskere enn meg i de terreng partiene Birken disker opp med , syklet stort sett slalom mellom terrengsykler hele rittet.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke uttale meg om hvilken start som er best, men jeg debuterte i Birken fra P2 i år og reagerte på hvor ekstremt nervøst feltet var første 10-15 km. Kjører endel andre ritt også, men dette ble jeg overrasket over, som ett nytt nivå.. Ble fanget i den ene velten og sto bare rolig å «ventet» på å bli påkjørt bakfra. Gikk heldigvis greit for meg og de som var i bakken rundt.

Ellers var løypa en positiv overraskelse med mer variasjon enn fryktet, og Birken-gjengen kan arrangere. Strømlinjeformet event! Kommer trolig tilbake neste år!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo slik at gravelklassen har mye mer spredning  i fart/nivå en feks terrengouljer med seeding og dermed sykler de raskeste ned på 2.30 og de tregeste 6-7 timer. Jeg syklet mye tregere en Kenneth en Even over her men ble ikke tatt igjen eller syklet fra noen på mtb, og det samme gjeldt terrenget. Samtidig hadde jeg fort syklet 10 min raskere med den sjabre dagsformen jeg hadde i går hvis jeg hadde syklet sammen med andre i P2 og eller 3 pga lettere funnet noen på mitt nivå og dermed samsyklet det meste av løypa + veldig mye mindre forbikjøringer hele veien. Nå er jeg ikke veldig opptatt av tiden på Birken og vil heller ha en utordring å sykle det som jeg syntes er morsomt. Men nå når det i år var en stor gravelpulje så bør det endres mht starttid/puljenr. Flere alternativer.

1. Gravelsyklister seedes på likt nivå med mtb og starter etter seeding. Vet at en del (feks her på forumet) syntes det burde være slik og er enig i at et egentlig burde være slik men virker som Birken er tydelig at de ikke ønsker dette i forhold til diverse innlegg her på forumet. Men de revurdere det.

2. Pulje 3 eller 4 Blir ren gravelpulje. De raskeste blir mindre hindret, de halvraske finner i større grad noen på MTB å sykle med, og helt klart mindre forbikjøringer, kø i terrenget og farlige situasjoner. De tregere sykler like fort alene om der i p 3 eller 8 og er få få og for spredt til at de skaper kø feks i Djuposet. Tenker dette er det enkleste endringen for Birken å gjøre. 

3. Selvseeding/første mann til mølla hvor det legges ut 75 gravelstarter i vanlig P3 (feks tenkt raskere en 3.30) og resten i P8 (eller senere) som tror de bruker lenger tid. Fordelen med det er at en får fordelt gravelsyklistene i større grad og og normaliserer bukkestyre og flatt styre sammen på start (som jeg har opplevd på ritt i Sverige). Bakdelen er at nå 75 har fylt opp den P3 så vil det begrense påmelding senere av ambisøse gravelsyklister som venter med å melde seg på. Samtidig kan det motivere folk til å være kjapt på, noe som igjen er bra for arrangør. Men denne er muligens mer krevende tiltak for arrangør. Ca 60 stk var under 3.30 i år ser jeg (inkl 2 kvinner).

Vet noen også er opptatt av merket men personlig er jeg helt uinteressert i det. Men som jeg nevnte i går jeg kunne tenkt med aldersklasser ala UB (10 års klasser) uten at det må vøre premie (det kan godt være 1-3 totalt). Litt fordi det sier noe om prestasjonen, men også fordi det er naturlig å sammenligne med andre på samme alder. For som snart 55 åring er det naturlig å at de som er 5-10-15-20 år yngre sykler  i fra meg men hadde vært litt moro å sett hvordan en ligger an i aldersklasse, både for selviblde he he men også fordi det er naturlig. Spesielt hvis en har nesten 130ish fullførte menn som i år er aldersklasse liste helt legetimt å ha. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (10 minutter siden):

Er jo slik at gravelklassen har mye mer spredning  i fart/nivå en feks terrengPuljer med seeding og dermed sykler de raskeste ned på 2.30 og de tregeste 6-7 timer.

Det er definiivt inntrykket mitt også og jeg støtter forslag om starttid etter seeding, uavhengig av sykkelvalg. Regner med at de beste med bukkestyre blåser gjennom det som er av terreng/singletrack/kjerrevei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hen9ng skrev (2 timer siden):

Jeg skal ikke uttale meg om hvilken start som er best, men jeg debuterte i Birken fra P2 i år og reagerte på hvor ekstremt nervøst feltet var første 10-15 km. Kjører endel andre ritt også, men dette ble jeg overrasket over, som ett nytt nivå.. Ble fanget i den ene velten og sto bare rolig å «ventet» på å bli påkjørt bakfra. Gikk heldigvis greit for meg og de som var i bakken rundt.

Ellers var løypa en positiv overraskelse med mer variasjon enn fryktet, og Birken-gjengen kan arrangere. Strømlinjeformet event! Kommer trolig tilbake neste år!

Stiller meg bak kudosen til birken-arrangøren. De er flinke. Jeg synes at de har vært enda flinkere enn Vasan og Vaettern, faktisk.

  • Like 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lømo skrev (3 timer siden):

Espen Helgesen var nest raskest over fjellet på gravel sykkel , han passerte vel 1500 terrengsykler på turen og mener selv på sin Strava at han sikkert kunne syklet 2 min fortere med klar bane . Det vil si at han hadde hatt raskerste tid totalt .

Helgesen har jo også bunnsolid terrengteknikk i tillegg til sjuke wattverdier. Han er rett og slett jævlig god :-) og hadde hørt mye mer hjemme med elite enn en tilfeldig pulje sånn fartsmessig. 

  • Thanks 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (25 minutter siden):

Helgesen har jo også bunnsolid terrengteknikk i tillegg til sjuke wattverdier. Han er rett og slett jævlig god 🙂 og hadde hørt mye mer hjemme med elite enn en tilfeldig pulje sånn fartsmessig. 

Foreslår at han holdes utenfor diskusjon om hvordan gravel-klassen bør organiseres, han er vel et stykke unna å være veldig representativ for resterende ref. prestasjonen hans i går. 😅 Bunnsolid å være så nærme å vinne totalt når det var mer eller mindre 84 km individuell tempo... 

For meg virker det eneste naturlige å seede gravel-klassen på samme måte som resten. Spiller liten rolle hva slags sykkel man starter på. I de få singeltrack og stipartiene er likevel variasjon i tekniske ferdigheter i puljene veldig store, slik at det vil ikke endre noe veldig på puljedynamikken... 

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo vært flere endringer de siste ti årene.. Først var vel endring ved sjusjøen, slik at vi gikk inn i skiløypa istedet for å følge asfalten. Deretter endringen ved Bringbu - Nysætra.. løypa ble kortere, men kanskje ikke veldig stor forskjell tidsmessig? 
Dog de siste to års endring via Åstdalen er en 4-6 min raskere ca.. Jeg sjekket litt med noen tidligere tider og ser at jeg har +- 5 min raskere tid nå til Djuposet enn fra mitt beste år i Birken for 10 år siden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (8 timer siden):

Helgesen har jo også bunnsolid terrengteknikk i tillegg til sjuke wattverdier. Han er rett og slett jævlig god 🙂 og hadde hørt mye mer hjemme med elite enn en tilfeldig pulje sånn fartsmessig. 

Samtidig så hadde det vært gøy å se hva de som er en del bedre enn han faktisk kunne ha syklet på over fjellet. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gew88 skrev (32 minutter siden):

Det har jo vært flere endringer de siste ti årene.. Først var vel endring ved sjusjøen, slik at vi gikk inn i skiløypa istedet for å følge asfalten. Deretter endringen ved Bringbu - Nysætra.. løypa ble kortere, men kanskje ikke veldig stor forskjell tidsmessig? 
Dog de siste to års endring via Åstdalen er en 4-6 min raskere ca.. Jeg sjekket litt med noen tidligere tider og ser at jeg har +- 5 min raskere tid nå til Djuposet enn fra mitt beste år i Birken for 10 år siden.

Glemte den lille omkjøringa ved skramstad.. den tok jo minst ett minutt sammenlignet med rett frem på veien der ved bommen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgesen imponerer med tiden sin mtp når og hvem han startet med. Det er det liten tvil om, men som Ole Christian er inne på: hva kunne de som er en del bedre enn han faktisk syklet på? Regner med OC referer til de som faktisk stiller opp i eliteklassen, og som er blant de beste i det feltet. Vi var en gjeng som satt kvelden før Birken å diskuterte akkurat dette. Hva kunne eksempelvis landeveisproffene syklet Birken på? Trøkker de til hele veien, eller går det så kontrollert underveis at de kunne ha tråkket raskere gjennom løypa om de hadde ytet maks/som i et proffritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så et par med variant av bar-ends på midten av styret, og styreteip på midten... 

Regler er tydeligvis til for å brytes, uansett hvor tydelige de er. Dette 'anonymiserte' eksemplet havnet på pallplass. Kjedelig for fjerdeplassen i klassen, vil jeg si. 

 

image.png.dcd5a55c29191c8c2be41fbe09c9af38.png

image.png.379d5931cb0080e89a1b6c404bb14001.png

image.png.65da54bc811a34c9e014408b1195fba8.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juffe skrev (På 31.8.2024 den 12.13):

Fint vær ja. Spennende ble det læll da jeg på veg til å levere bagasjen, så klarte en av stroppene på sekken jag skulle levere, å vikle seg inn i forhjulet og med det rive av bremseslangen i samme slengen. Så det gikk som det måtte gå og det ble fullført gravelbirken med kun bakbrems som fungerte. TOk det helt piano ut fra start og lå vel sist ut på langveien. Økte smått om senn og tok igjen noen her og noen der. Tok det fremdeles rimelig piano. Heldigvis hadde de tidligere puljene kommet seg trygt gjennom det første terrengpartiet da jeg og noen andre kom, så vi både rusla og sykla lett gjennom. Vel oppe på grusen, så jeg ingen grunn til å ta det piano på flatene og i motbakkene. Men, fravær av forbrems gjorde ikke akkurat underverker for utforkjøringene på løs grus og hårnålssvingene på vei ned fra fjellet. Balettbakken ble et eget kapittel der jeg gradvis men sikkert begynte å skli mere og mere, fortere og fortere på bakhjulet at jeg til slutt sa at brems fikk være brems og bare pekte forhjulet rett frem og forsøkte å overbevise meg selv om at en sykkel tross alt er selvopprettende. Kanskje ikke helt vanntett, med det fungerte da. Kom likevel i mål på 3:28 uten en skramme. Kommer sterkere tilbake neste år.

Hvis du startet rittet vel vitende om du syklet uten forbrems så har du med overlegg vært til fare for alle andre og du skulle ha vært strøket fra resultatlista.

shame on you 😡

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (1 time siden):

Så et par med variant av bar-ends på midten av styret, og styreteip på midten... 

Regler er tydeligvis til for å brytes, uansett hvor tydelige de er. Dette 'anonymiserte' eksemplet havnet på pallplass. Kjedelig for fjerdeplassen i klassen, vil jeg si. 

 

image.png.dcd5a55c29191c8c2be41fbe09c9af38.png

image.png.379d5931cb0080e89a1b6c404bb14001.png

image.png.65da54bc811a34c9e014408b1195fba8.png

det er ingen grunn til å anonymisere juksemakere, spesielt når de kommer på pallen.
i slike tilfeller skal arrangøren få beskjed og treffe tiltak

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Meld fra til arrangør. Under UCI Gran Fondo Svendborg, kvalifiseringsritt til VM Masters var det 3 stk fra min aldersklasse som stilte seg opp i startfeltet til de i klassa under og som startet 5 minutter før min klasse. De var dobbelt så mange og holdt naturligvis større fart. Funksjonær ble varslet før start, det samme ble rytterne av andre- startet allikevel og kom på de tre første plassene i min klasse. Arrangør ble varslet etterpå, samt UCI Danmark og etter ei uke ble alle tre disket. 
Når reglene brytes bevisst må det få konsekvenser.

  • Like 1
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk survey fra Birken på mail i dag. Kom i min søppelpost. Husk å svare på denne hvis dere ønsker forandringer! Anbefaler hvertfall alle fra allroad om å ytre ønske om annen puljeinndeling hvis man følte det ble mye forbipasseringer og køkjøring. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (38 minutter siden):

Fikk survey fra Birken på mail i dag. Kom i min søppelpost. Husk å svare på denne hvis dere ønsker forandringer! Anbefaler hvertfall alle fra allroad om å ytre ønske om annen puljeinndeling hvis man følte det ble mye forbipasseringer og køkjøring. 

Bra observert Even, min lå også på søppelposten. Rart når den andre mailen deres i dag med diverse info var plasser på vanlig mail.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (19 timer siden):

Enig. Meld fra til arrangør. Under UCI Gran Fondo Svendborg, kvalifiseringsritt til VM Masters var det 3 stk fra min aldersklasse som stilte seg opp i startfeltet til de i klassa under og som startet 5 minutter før min klasse. De var dobbelt så mange og holdt naturligvis større fart. Funksjonær ble varslet før start, det samme ble rytterne av andre- startet allikevel og kom på de tre første plassene i min klasse. Arrangør ble varslet etterpå, samt UCI Danmark og etter ei uke ble alle tre disket. 
Når reglene brytes bevisst må det få konsekvenser.

Jeg syklet ett lokalt ritt for ett par år siden der det stod relativt klart i programmet at det ikke var lov med følgebil. Flinkeste og mest lovende jente med høy status i arrangørklubben punkterte på bakhjulet. Følgebil med mekaniker og ekstra bakhjul fikset dette kjapt og vedkommende kom opp i feltet igjen.

Hvis jeg ikke husker helt feil var protestgebyret på 300,-kr og  da lot jeg fusk være fusk ettersom det ikke berørte meg og klagen sannsynligvis hadde blitt oversett. 
Ut fra kommentarer på klubbens FB sider så var fusket fullt ut aksepetert av de andre damene i klubben. Likhet for loven osv...jaja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...