Gå til innhold

Birken 2024


Lucky

Anbefalte innlegg

Sporer av 😉 trenger råd fra store forum 😃

Fått låne en grusracer til Birken, men står 36 drev med 42/10 kassett på, ( ikke fått testa sykkelen ennå) så lurer på om det er frøktelig tunge gir å sykle Birken med 🤷‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har syklet 36 og 10-42 hvert år siden 2014.  Hilser på letteste giret opp siste kneika i gå partiet hvis det er klar sykkelbane der. Mer enn tungt nok utveksling på flatene og nedover for mine fyrstikk bein. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det blir ikke Birkebeinerritt på meg i år. Jeg er fremdeles preget av Offroad Valdres og jeg tipper det skyldes fatigue fra MS´n. Dette er andre gang jeg mister Birken siden jeg debuterte i 2007. Forrige gang var pga kragebeinsbrudd i 2018, men da syklet jeg rittet virtuelt fra rulla og spydde da jeg var ferdig.

Om jeg skulle delta, så vil det bli på gravel og da bare for å ha gjort det fra pulje 8 😞

Jaja

  • Sad 1

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juffe skrev (2 timer siden):

Vel, det blir ikke Birkebeinerritt på meg i år. Jeg er fremdeles preget av Offroad Valdres og jeg tipper det skyldes fatigue fra MS´n. Dette er andre gang jeg mister Birken siden jeg debuterte i 2007. Forrige gang var pga kragebeinsbrudd i 2018, men da syklet jeg rittet virtuelt fra rulla og spydde da jeg var ferdig.

Om jeg skulle delta, så vil det bli på gravel og da bare for å ha gjort det fra pulje 8 😞

Jaja

Kjipt det da. Du var sterk i fjor. Glemmer fortsatt ikke når jeg trillet forbi deg før klatringen opp til Djuposet og sa "bare heng deg på" før du 1 minutt etterpå bare tråkket i fra meg he he. Gikk fra å føle meg sterk til svak på kort tid der gitt. Men kan jo hende at kroppen våkner hvis du tar turen lell. Og tar du det som tur kan det fort hende jeg holder deg med selskap for pr nå er jeg ikke klar for å sykle fort, vært dårlig form denne uken, og fortsatt ganske forkjølet selv om bedre en tidligere i uken. Men så fremt jeg ikke blir verre igjen skal jeg sykle (gravel/p8).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (8 timer siden):

Og tar du det som tur kan det fort hende jeg holder deg med selskap for pr nå er jeg ikke klar for å sykle fort, vært dårlig form denne uken, og fortsatt ganske forkjølet selv om bedre en tidligere i uken. Men så fremt jeg ikke blir verre igjen skal jeg sykle (gravel/p8).

Da er det en ny påmeldt i gravel klassen, kjøpte startnummer fra en annen som nok var påmeldt i samme pulje. 
Håper Odd Erik er frisk og rask da lagt inn en løs booking av transport, ellers får jeg slå følge med Even tilbake til Rena/Elverum på sykkel 🙂 
Blir spennend å prøve birken på smale dekk, håper fast og fint ned ballettbakken 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedring i formen så tror det blir greit med start i morgen, men blir positivt overrasket hvis jeg klarer å prestere utover middels etter nesten å ikke syklet på siden Stomperudrittet. Men Birken er gøy selv om en ikke presterer så godt som en ønsker, er tross alt det største arrangementet for oss syklister så viktig å være en del av det form eller ikke synes jeg.  

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (11 timer siden):

Birken er gøy selv om en ikke presterer så godt som en ønsker, er tross alt det største arrangementet for oss syklister så viktig å være en del av det form eller ikke synes jeg.  

Dette syns jeg var så vakkert at jeg nå sitter i Lillehammer og skal ta bussen over til Rena klokken sju i morgen :)

  • Like 5

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birken 2024, og for en dag! 
For min del meldte jeg meg over til Birken etter å syklet litt av UB traseen tidlig i uka, og skjønte at det ville bli teknisk, bløtt, vått, gjørmete. Egentlig er jeg heller ikke trent for å sykle ritt veldig mye over 3 timer heller, men syns jo egentlig UB/OFF Valdres, osv er gøy. Helt riktig valg for min del, selv om det var litt kjipt å ta valget. Sykling skal være gøy, og da jeg sykla igjennom UB på tirsdag syns jeg det var stort sett dritt. 


I dag derimot, start i pulje 2, og herremin å fort folk sykler fra start. Det var bare å henge seg på. Det går en velt i p2 pulja etter ca 10-12km og det blir en splitt hvor jeg er bak, og velger å ikke gjøre alt jeg kan for å ta igjen gruppa foran. Vi blir en liten gjeng derfra til Djuposet,  30-40 sek bak den store gruppa foran. 

Etter gåpartiet blir vi en ganske bra gruppe, litt periodevis med bra jobbing sammen og noe rykk og napp, men det går i bra driv til Kvarstadsetra og opp lia til Ljøsheim.. Like før avkjøring venstre før rosinbakken går en i gruppa stygt i bakken, og er ikke ved bevissthet. Stopper og hjelper til som best jeg kan, og ringer 113, det stopper en kar til fra en gruppe som kommer bak og vi får gradvis kontakt med vår uheldige medsyklist. Alt dette skjer veldig raskt. Heldgvis er det kort vei til ambulanse(som sikkert stod i avkjøringa lenger bort) og mens jeg prater med 113 kommer de. Når de har kontroll sykler vi videre og får raskt heng med en gjeng fra pulje 3. 

Beina er gode og kjører jevnt med fronten på den gruppa opp rosinbakken og forbi Elgåsen til Sjusjøen. Krampene melder sin ankomst ved Sjøstervegen, men slipper tak ved å sykle på det letteste jeg kunne for å henge med gruppa og drikke opp resten av flaska. 
I mål på 3.13 som blir justert ned til 3.09, som var min "moving-time". I dag var det gøy å sykle Birken, selv om slike ulykker ikke er veldig artig å bevitne. Heldigvis gikk det bra med vedkommende!

  • Like 7
  • Thanks 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/20/2024 at 4:29 PM, TomD said:

Ja ca hvis du ligger på nivået til merkekravet, kommer selvsagt an på føret 

Fasit ble ca 6 minutter. 3:04 på Grenserittet og 3:10 på Birken. Mulig litt underprestasjon på Grenserittet, og fikk kjørt meg skikkelig i dag i pulje 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, Gew88 said:

Birken 2024, og for en dag! 
For min del meldte jeg meg over til Birken etter å syklet litt av UB traseen tidlig i uka, og skjønte at det ville bli teknisk, bløtt, vått, gjørmete. Egentlig er jeg heller ikke trent for å sykle ritt veldig mye over 3 timer heller, men syns jo egentlig UB/OFF Valdres, osv er gøy. Helt riktig valg for min del, selv om det var litt kjipt å ta valget. Sykling skal være gøy, og da jeg sykla igjennom UB på tirsdag syns jeg det var stort sett dritt. 


I dag derimot, start i pulje 2, og herremin å fort folk sykler fra start. Det var bare å henge seg på. Det går en velt i p2 pulja etter ca 10-12km og det blir en splitt hvor jeg er bak, og velger å ikke gjøre alt jeg kan for å ta igjen gruppa foran. Vi blir en liten gjeng derfra til Djuposet,  30-40 sek bak den store gruppa foran. 

Etter gåpartiet blir vi en ganske bra gruppe, litt periodevis med bra jobbing sammen og noe rykk og napp, men det går i bra driv til Kvarstadsetra og opp lia til Ljøsheim.. Like før avkjøring venstre før rosinbakken går en i gruppa stygt i bakken, og er ikke ved bevissthet. Stopper og hjelper til som best jeg kan, og ringer 113, det stopper en kar til fra en gruppe som kommer bak og vi får gradvis kontakt med vår uheldige medsyklist. Alt dette skjer veldig raskt. Heldgvis er det kort vei til ambulanse(som sikkert stod i avkjøringa lenger bort) og mens jeg prater med 113 kommer de. Når de har kontroll sykler vi videre og får raskt heng med en gjeng fra pulje 3. 

Beina er gode og kjører jevnt med fronten på den gruppa opp rosinbakken og forbi Elgåsen til Sjusjøen. Krampene melder sin ankomst ved Sjøstervegen, men slipper tak ved å sykle på det letteste jeg kunne for å henge med gruppa og drikke opp resten av flaska. 
I mål på 3.13 som blir justert ned til 3.09, som var min "moving-time". I dag var det gøy å sykle Birken, selv om slike ulykker ikke er veldig artig å bevitne. Heldigvis gikk det bra med vedkommende!

Den siste velten der så stygg ut men godt at 113 var på plass i rimelig tid. Jeg var rett bak og så et par som stoppet så jeg trillet sakte forbi. Farten i feltet gikk en del ned, folk skjønte vel at det ikke er noen vits å ofre helsa for knapper og glansbilder.

 

Sterkt levert å komme inn på 3:13 med stopp!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Erik skrev (25 minutter siden):

Den siste velten der så stygg ut men godt at 113 var på plass i rimelig tid. Jeg var rett bak og så et par som stoppet så jeg trillet sakte forbi. Farten i feltet gikk en del ned, folk skjønte vel at det ikke er noen vits å ofre helsa for knapper og glansbilder.

 

Sterkt levert å komme inn på 3:13 med stopp!

Takk. Ja den var stygg, og han lå der helt slapp. Men en hard klaps i ansiktet og litt tid så kom han seg gradvis. Og han fikk sykle til mål(litt rart, men satser på at han bestod noen tester de tok). 
Jeg hadde som sagt en god dag og tok igjen flere fra gruppa fra uhellet ned mot mål.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birken 2024, og for en dag! 
Strøkne forhold, flott vær og usedvanlig hyggelig reisefølge/sjåfør - livet leker ! Jeg hadde en gedigen tur over fjellet selv om sykkelformen er like elendig som alltid

Men, litt malurt i begeret, tror jeg så rundt femten personser som hadde gått på tryne, noen alvorlig og noen med skrubbsår. Ser at innsats og ferdigheter nødvendigvis ikke går hånd i hånd og at utforkjøringer nødvendigvis ikke er stedet og spare sekunder  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint vær ja. Spennende ble det læll da jeg på veg til å levere bagasjen, så klarte en av stroppene på sekken jag skulle levere, å vikle seg inn i forhjulet og med det rive av bremseslangen i samme slengen. Så det gikk som det måtte gå og det ble fullført gravelbirken med kun bakbrems som fungerte. TOk det helt piano ut fra start og lå vel sist ut på langveien. Økte smått om senn og tok igjen noen her og noen der. Tok det fremdeles rimelig piano. Heldigvis hadde de tidligere puljene kommet seg trygt gjennom det første terrengpartiet da jeg og noen andre kom, så vi både rusla og sykla lett gjennom. Vel oppe på grusen, så jeg ingen grunn til å ta det piano på flatene og i motbakkene. Men, fravær av forbrems gjorde ikke akkurat underverker for utforkjøringene på løs grus og hårnålssvingene på vei ned fra fjellet. Balettbakken ble et eget kapittel der jeg gradvis men sikkert begynte å skli mere og mere, fortere og fortere på bakhjulet at jeg til slutt sa at brems fikk være brems og bare pekte forhjulet rett frem og forsøkte å overbevise meg selv om at en sykkel tross alt er selvopprettende. Kanskje ikke helt vanntett, med det fungerte da. Kom likevel i mål på 3:28 uten en skramme. Kommer sterkere tilbake neste år.

  • Like 4

"Makollig Jezfahted and Levdaroum Debahzted, please come to the information desk"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birken 24 ble en fest som dere andre skriver. Dette fortjener vi, dette fortjener Birken.

Hadde litt lave forventinger til meg selv etter sykdom denne uken og nesten ikke noe sykling. Kunne jo håpet på en superkomp og rå føling. Den følelsen la jeg død opp den første bakken og derfra og til litt før Skramstadkysset, måtte jeg inn på plan C som solotur med målsetting om komme glad i mål og nyte folkelivet underveis. Kommer opp en gruppe som var smarte nok til å ikke prøve å henge med tetgjengen litt før nedkjøringen til Åstadalen. Men slipper de i den lange motbakken før terrengpartiet. Har ikke noe å kjøre med. Tar dog igjen noen av disse senere. 

Terrengparti 1 går fint men sakte. Tar igjen par på gravel og prøver å henge meg igjen på de, men slipper etter Bringbu. Bjønnåsen i sol er alltid god stemning enten en har en god eller dårlig dag, mange folk som heier, masse god musikk, må bare holde pusten for mye bål og bålpanner også og dont inhale. 

Mitt favorittparti på vanligbirken er terrengparti 3 etter Bjønnåsen. Vet ikke hvorfor, bare liker det. Og etter det så funker kroppen litt bedre også. Selvsagt finner jeg ikke noen å sykle med for de jeg tar igjen sykler jo saktere og de få som kommer bakfra, dvs 2 stk fra Bjønnåsen og til mål sykler litt for fort. Legger meg noen ganger på hjul men ser ikke poenget så ut i vinden og kom deg i mål gut. 

Har ikke sjekket tider på strava og tror ikke de er veldig bra men er nok fineste turen jeg har hatt fra Kvarstad til Storåsen. Selv om jeg har syklet mye raskere andre ganger, mest fordi jeg finner ett bra tråkk og ikke veldig sliten (på annen side har jeg ikke dagsformen til å sykle raskere heller). Plukker flere gravesykelister som har ligget foran meg fra Storåsen og til mål og det føles greit. Safer ned både balletbakken og ned til Håkons Hall (mørkt der). Tenker jeg ikke skal tryne i siste svingen for der står sikkert min samboer og tar bilde. Jeg tryner. Men flaks så takes bildet ett sekund for tidlig og jeg ser helt rå ut på det bildet der jeg legger meg godt inn i svingen. Ser pro u.t De som ser meg ligge der med plutselig krampe (hvor kom den fra) og ikke klare å sette meg på sykkelen igjen tenker at denne fyren er ikke pro. Fremhjulet er stuck fast av en eller grunn og jeg halter lett blødende bærende med sykkelen i mål mens speaker gjør narr av meg...eller trøster meg, var litt svimmel. Kom jeg glad og fornøyd i mål  ? nei. Nådde jeg da målet mitt ? ja, for var glad og fornøyd 5 minutter senere når jeg fant ut sykkelen var uskadet, det samme med den nye Assos biben (den gamle klubbtrøyen fikk noen hull men det er ok), jeg fikk såret rensket av Røde kors og kunne endelig spise gullbrødet som var mitt matalibi i sekken. 

Tid 3.18, plass 37 i gravel/allroad på en dagsform som var mindre bra er jeg greit fornøyd med. Krysser fingra for at jeg ikke blir syk igjen og at kneet som fikk en trøkk (selvsagt venstre som jeg har slitt med par i ett par år).

Tror jeg går for Gravel/allroad neste år også, lyst å naile den før jeg blir for gammel. Dvs prøve å starte litt roligere eller bli bedre på å starte hardt. Hmm, mest potensiale med det første kanskje. 

Men neste år  håper jeg Birken gjør en endring og ser på å plassere puljen som P3 eller P4 og kanskje det var mange nok i år (150-160) til at en kan ha aldersklasser ? 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var rett bak de to veltene tidlig i pulje 2.  Kjørte ut i grøfta på trynings nummer to og sto igjen noen minutter frem til ambulanse kom.  Desverre tror jeg skramstad åpningen er bedre enn dagens trasee.  Det er altfor nervøst i feltet og alt for mange stressa syklister som naturlig nok vil være langt foran i pulja før gå partiet.  Min oppfordring til birken arrangøren vil helt klart være å gå tilbake til skramstad åpningen

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arh skrev (30 minutter siden):

Var rett bak de to veltene tidlig i pulje 2.  Kjørte ut i grøfta på trynings nummer to og sto igjen noen minutter frem til ambulanse kom.  Desverre tror jeg skramstad åpningen er bedre enn dagens trasee.  Det er altfor nervøst i feltet og alt for mange stressa syklister som naturlig nok vil være langt foran i pulja før gå partiet.  Min oppfordring til birken arrangøren vil helt klart være å gå tilbake til skramstad åpningen

Jeg tenkte det samme.. Det gikk to ut i grøfta ganske tidlig, men disse kom seg raskt opp og videre, så kom velten ved Vivelstadvegen eller hva det heter..  etter 10-12.. Der var det noen som slo seg, heldigvis var det mange der, så "nok folk" til å hjelpe til, bra du var en av de..  
Djuposet ned rister en del, men man får større spredning oppover og delt opp gruppene mer opp til Skramstad. 
Samtidig er det også vårt, syklistenes, ansvar å bruke hodet. Det er enkelte som virkelig ikke tar hensyn i feltkjøringen på jakt etter den livsviktige godtiden i Birken. Han som jeg stoppet ved fikk "klipt" forhjulet av en som tok en altfor stor høyre-venstre bevegelse brått. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mange brå høyre/venstre-«finter» underveis, så ikke overrasket over at det var flere uhell. Selv ble jeg vitne til en rytter som 3 km før Kvarstad forsvant utenfor veien på høyre siden i stor fart. Vi var en stor gruppe, og han havnet i løsgrusen før han stupte i grøfta. Det så ikke pent ut. Dette skjedde rett bak meg. Vi var flere som snudde oss, og så det var noen som stoppet. Vi kjørte derfor videre, og varslet mannskapet på Kvarstad. Noen som vet hvordan det gikk med ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vivelstadvegen vs Skramstadsætra. Ser argumenter for begge. Men vi må ikke bli så historieløse at vi glemmer at det har vært noen virkelige stygge ulykker  nedover mot Djuposet, ikke så mye den selve røffe kjærreveien kanskje, men på grusveien ned til bruen hvor fart blir stor. Ett annet argument mot Skramstadsætra er vel at det har vært vanskelig å vedlikeholde kjerrveien og at kraftig regnvær i forkant flere ganger har vasket bort deler av løypa og det problemet er det ikke på Vivelstadvegen. Når det er sagt så skiller Skramstad helt klart mer og en får mindre grupper tidligere. Personlig liker jeg ingen av de he he. Liker best å komme i mål og kjipt vi må gjennom den vonde starten for å komme i mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Startet i pulje 8 allroad. Når man først treffer grusen, treffer man også større grupper fra puljene som har startet før. Og det er enorm fartsforskjell og det blir en del skumle situasjoner der man må kjøre forbi på venstre side. Siste året det var «Skramstadstart» traff man de puljene i motbakkene og farten var lavere. Det føltes tryggere. Men er som Odd Erik skriver at det har nok vært mange skumle situasjoner og ulykker mot djuposet fra den siden også. 
Har aldri syklet terrengpartiene så sakte, dette pga. kø, men sånn er det. Syklet alene etter 1. terrengparti på en middels dag, men med fantastisk vær. Veldig fornøyd med sykkel, klær, mat og væskeinntak. Kjempefint arrangement. Jeg kunne bare ønske at alle grupper etter eliten hadde fritt sykkelvalg. Min mening er at det går for fort med mange i gravel nå til å starte i gruppe 8. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...