Gå til innhold

Birken 2024


Lucky

Anbefalte innlegg

Jeg savnet heller ikke nedkjøringen fra mot Djuposet fra den gamle løypa. Likevel var min opplevelse fra lenger frem i pulje 1 at det var en ganske stor kamp om plassene og masse nesten uhell helt fra vi begynte bakkene ned mot elva og langs elva. Ned mot elva hadde jeg hjertet i halsen et par ganger. Så jeg synes faktisk det har opplevdes tryggere å kjøre ned mot djuposet i mindre felt enn det var med det store feltet i den nye traseen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eOpseth skrev (På 5.9.2023 den 14.22):

Finnes det arbeidskravsanalyse for ritt som Birken? Kanskje ikke helt forskermat, men noen har kanskje drodlet om dette? Offentlig eller i sin egen pain-cave? 

Det er dette vi ender opp med å disktere under middagen kvelden før hvert eneste år, og vi er alltid like uenige. (hilsen en med god FTP og lav relativt O2... )

Det kommer an på. Hverken kropp eller rittutvikling er lik for de første og de siste.

Overordnet for røkla generelt (eliten spør ikke meg, og det gjør de rett i...), grusritt gir større vekt på jevnt høyt pådrag. Det er lavere fart og større rullemotstand enn på asfalt, så det koster mer selv om man ligger på hjul. Det betyr ikke at veien til ære og berømmelse er å ha høy terskel, men så ingenting over. Monoman trening på eget ansvar. Det skjer alltid noe underveis, og da trenger man en verktøykasse.

(I tillegg hvis du har høy terskel og lav O2, begynner terskeltreningen å bli mindre effektiv. Det spiller inn det også.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (På 5.9.2023 den 8.24):

Nå har jeg fått supertilbud fra Birken med spesialpris på rittet i 2024 og undertegnede er herved påmeldt.

For sesongen 2024 var planen å unngå overtrening så jeg skal legge mer vekt på å hvile meg i form. Uansett kan det ikke gå dårligere enn i år eller tidligere år

Er det ikke masse Sone 2 som er den nye veien til suksess? 😁

Noen som har forslag til konkret treningsprogram for å sykle Birken 2024 raskest mulig, med utgangspunkt i dårlig trent kropp? To dager med intervall i uken, og to dager med sone 2 (to timer hver)?

Endret av Mannen Faller Ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (1 time siden):

Er det ikke masse Sone 2 som er den nye veien til suksess? 😁

Noen som har forslag til konkret treningsprogram for å sykle Birken 2024 raskest mulig, med utgangspunkt i dårlig trent kropp? To dager med intervall i uken, og to dager med sone 2 (to timer hver)?

Ukeplanen min blir i grove trekk:
3t høy sone en
3t sone tre
1t sone fire
1t med knebøy/styrke

hvis det blir skiføre blir det nok flere timer totalt og mange av dem havner i sone tre og fire

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Gew88 skrev (På 6.9.2023 den 9.36):

Hvis folk sier "nei, jeg gidder ikke sykle Birken om jeg ikke får syklet forbi Skramstadsætra" daaa 😂 
Jeg kan skjønne at noen liker det ene bedre enn det andre, men synes forskjellen er såpass lite merkbar at om Birken har en god grunn(feks økonomisk) til å endre, så må det være helt greit. Argumentet om å sammenligne tid er nesten det eneste valide, men her spiller jo vær og vind veldig mye inn. Det var jo ikke akkurat 2014 forhold 😛 

Nå har de jo endret løypa med jevne mellomrom. Alt fra årets løype til løypa rundt 2010 på 92km. 

Folk må slutte å være så forferdelig sære, og heller være glad for at det fortsatt er organisasjoner som fortsatt gidder å være med på å arrangere birken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stosu skrev (11 timer siden):

Nå har de jo endret løypa med jevne mellomrom. Alt fra årets løype til løypa rundt 2010 på 92km. 

Folk må slutte å være så forferdelig sære, og heller være glad for at det fortsatt er organisasjoner som fortsatt gidder å være med på å arrangere birken

Jeg er helt enig. 
Jeg likte bedre løypa slik den var i 13, 14, og 15, enn slik den var etter omleggelsen opp om Nysætra, men har meldt meg på og startet 3 ganger fordi jeg syns det er gøy å sykle uavhengig av bølge og trend, og melder man seg på blir litt tidlig blir det noen ekstra økter her og der enn om man ikke har noe å se frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

...sender en mail til Birken for å høre om det er noe nye planer for Allroad klassen i år. Kjenner litt på at jeg ikke gidder starte i pulje 8 som en rar sidekick iår også. 

Blir sannsynligivis flatbar-variant eller Beitmyren-style i pulje 1 ellers tror jeg. Mest på trass. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (15 minutter siden):

...sender en mail til Birken for å høre om det er noe nye planer for Allroad klassen i år. Kjenner litt på at jeg ikke gidder starte i pulje 8 som en rar sidekick iår også. 

Blir sannsynligivis flatbar-variant eller Beitmyren-style i pulje 1 ellers tror jeg. Mest på trass. 

Ja gjør det. Gikk rykterom at det har vært møter om allround klassen, men usikker på hva som har kommet ut av det. Synes det er super rart at de ikke bare åpner opp for å sykle med den sykkelen man har. Blir litt kappgang over det hele. " ahh du har sykkel som er laget for grus, nei den får du ikke bruke. Du må bruke sånn sykkel vi brukte på 90 tallet". 😛

 

For min del blir det nok Ultra i år.

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sørvestlandet har de åpnet for å stille med den sykkelen en har i alle puljene. Det har gått fint til nå og når forhåpentligvis Nordsjørittet får gjennomført med stor suksess så er det jo lov å håpe at Birken følger opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

På grunn av mange endringer internt i Birken har vi ikke kommet så langt som vi nok kunne ønske med en evt. utvikling av Gravel.

Vår nye daglige leder startet 1.mai i år.

Det blir derfor ingen endringer nå i 2024, men vi vil jobbe videre med dette for 2025 i løpet av høsten.

 

Angående fritt sykkelvalg:
Birkebeinerrittet er underlagt regelverket til NCF og UCI for terrengsykkel (MTB) – det er ikke tillatt å konkurrere i samme klasse med forskjellig type sykkel – altså bukkehorn-styre mot flatt styre.

UCI_MTB_Rules_-_Part_IV_-_ENG_-_V05.2023.pdf (ctfassets.net), se § 4.1.0.40.

Løsningen pr nå er derfor at sykler med bukkehornstyre konkurrerer i All-Road/gravel klassen og har start fra en og samme pulje i selve Birkebeinerrittet (MTB).

 

Angående modifisert terrengstyre: Det er ikke tillatt. Se utdrag fra rittregler:
(https://birkebeiner.no/no/praktisk-info-sykkelbirken)

Utstyrsregler

  • Racerstyre/bukkehornstyre eller tempobøyler er ikke tillatt (Unntak: All-Road/Gravel klassene) Det er heller ikke tillatt med noen form for modifiserte bukkehornstyrer.

 

Intet nytt på saken... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (5 minutter siden):

 

Intet nytt på saken... 

Dette er vel egentlig bare for å være vanskelig? Med unntak av eliteklassene så kan de vel egentlig gjøre som de vil. 

I siste podcast med marginal gains så intervjuer de sjefen for gravel serien som gir kvalifisering til VM. Selv der kan man sykle Gravel og MTB sykkel. At da ikke Birken som er et mosjonsritt kan få det til har jeg vanskelig for å tro. (I selve VM må man ha bukkestyre)

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (25 minutter siden):

Med unntak av eliteklassene så kan de vel egentlig gjøre som de vil. 

Var akkurat det jeg svarte dem. At de faktisk slipper en Allroad-klasse ivei som pulje 8 viser jo nettop det. 

Du kunne jo alle klassene vært "allroad" da, med fritt sykkelvalg... 

Videre sier jo ikke reglene noe om modifisering av terrengstyre, som jeg påpekte og sendte dem link til deres egen artikkel om Beitmyren med bilde av CX'en hans. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og noe som helst om sikkerhet kan de hvertfall ikke bruke som argument , all den tid jeg måtte sykle forbi ~1000 MTB'ere i pulje 3-7 ifjor, rope  "venstre" osv . Tidvis med voldsom fartsforskjell. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (1 minutt siden):

...og noe som helst om sikkerhet kan de hvertfall ikke bruke som argument , all den tid jeg måtte sykle forbi ~1000 MTB'ere i pulje 3-7 ifjor, rope  "venstre" osv . Tidvis med voldsom fartsforskjell. 

En løsning er jo å la grævel gjengen med bukkestyre starte først siden de sykler så voldsomt mye fortere....

Eller at de starter sammen med andre med samme seeding - dvs grævel og MTB omhverandre. Hvis seeding tiden er satt med MTB så kan man evn bruke en "grævel faktor" for å finne estimert seeding tid slik at de sykler sammen med andre som holder samme voldsomme fart

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (9 minutter siden):

En løsning er jo å la grævel gjengen med bukkestyre starte først siden de sykler så voldsomt mye fortere....

Bare noen i gravelgjengen sykler fortere. Noen sykler likt. Noen tregere. 

Burde vært seedet inn med vanlige klasser, som minimum ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (4 timer siden):

En løsning er jo å la grævel gjengen med bukkestyre starte først siden de sykler så voldsomt mye fortere....

Eller at de starter sammen med andre med samme seeding - dvs grævel og MTB omhverandre. Hvis seeding tiden er satt med MTB så kan man evn bruke en "grævel faktor" for å finne estimert seeding tid slik at de sykler sammen med andre som holder samme voldsomme fart

Ingen grunn til å ikke seede som vanlig. Kom med den sykkelen du har og bli med som alle andre. Om det er racer, hybrid, mtb, fulldempet eller HT skjønner jeg ikke at skal ha noe å si. 

 

Ønsker de å være gammeldagse så kan de evnt låse eliten til å sykle med mtb (skjønner ikke hvorfor de skal det heller.)

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (5 timer siden):

Dette er vel egentlig bare for å være vanskelig? Med unntak av eliteklassene så kan de vel egentlig gjøre som de vil. 

I siste podcast med marginal gains så intervjuer de sjefen for gravel serien som gir kvalifisering til VM. Selv der kan man sykle Gravel og MTB sykkel. At da ikke Birken som er et mosjonsritt kan få det til har jeg vanskelig for å tro. (I selve VM må man ha bukkestyre)

Forskjellen her er jo at gravel er gravel. Det har færre regler enn MTB. Birken kan fint omdefinere Birken til et gravelritt for alle, evt for alle unntatt eliten og tillate både bukkestyrer og flate styrer. De færreste ville ha merket noen som helst forskjell på om de deltar på et terrengritt eller et gravelritt med fritt sykkelvalg. 
At de ikke klarer dette kan dessverre bety at de mister graveltoget og en mulighet til å få litt ny entusiasme rundt arrangementet. 
Det er rart og synd at svenskene har klart å stable på plass mange fine gravelritt allerede, til tross for mye lavere sykkelinteresse enn i Norge, mens vi i Norge ikke har noen, ennå. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så melder jo ikke folk seg på i ritt med gravelklasse, jmf Elgrittet nå i helga og Trysil-Knut om ca 1 mnd. Hadde en klart å fått med 10 stk hadde det jo vært flott men det skjer jo ikke. Synes ikke vi kan legge dette på arrangøren heller. Det er rett og slett "vi gravelsyklister" som ikke møter opp til ritt når det blir arrangert. Ser helt klart den med birken og allroad klassen bør starte langt fremme eller til og med seedes i vanlige puljer. For jeg syklet drittdårlig birken i fjor men har aldri syklet forbi så mange i hele mitt liv. 

Men før vi skal få svenske tilstander i Norge må vi klare å få stablet nok folk i gravelklassene til at vi kan fylle en pall iallefall. Hvorfor er det slik ? Her i Østerdalen/Hedmarken er det mange som sykler gravel, til og med sykler fort og jager Strava-segment/KOMer, men ritt skal de tydeligvis ikke sykle. Og vi snakker også om billige ritt her (feks Trysil-Knut, og antar Elgrittet var billig også). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som flere her at det er helt passe å lage et tilbud der gravel og mtb starter i samme puljer, men tror Birken er veldig opptatt av at de skal kalle seg et "Terrengritt" og da tolker de det strengt mht flatt styre. 

For egen del må jeg bare holde det gående på en sykkel som brukes et par uker i året, for jeg samler jo på merker! Og ellers i året er det fint nok å sykle uten startnummer. Dessverre får man vel si, for det bidrar jo ikke til suksess i de ritt som tilbys 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (1 time siden):

Men så melder jo ikke folk seg på i ritt med gravelklasse, jmf Elgrittet nå i helga og Trysil-Knut om ca 1 mnd. Hadde en klart å fått med 10 stk hadde det jo vært flott men det skjer jo ikke. Synes ikke vi kan legge dette på arrangøren heller. Det er rett og slett "vi gravelsyklister" som ikke møter opp til ritt når det blir arrangert. Ser helt klart den med birken og allroad klassen bør starte langt fremme eller til og med seedes i vanlige puljer. For jeg syklet drittdårlig birken i fjor men har aldri syklet forbi så mange i hele mitt liv. 

Men før vi skal få svenske tilstander i Norge må vi klare å få stablet nok folk i gravelklassene til at vi kan fylle en pall iallefall. Hvorfor er det slik ? Her i Østerdalen/Hedmarken er det mange som sykler gravel, til og med sykler fort og jager Strava-segment/KOMer, men ritt skal de tydeligvis ikke sykle. Og vi snakker også om billige ritt her (feks Trysil-Knut, og antar Elgrittet var billig også). 

Jeg tror det er fordi det er en egen gravelklasse. Kjør på med alle i samme klasse så er jeg helt sikker på at du kommer til å se flere og flere med gravelsykkel i ritt. 
 

Hadde Birken startet så hadde snøballen begynt å rulle. At Norge som var en stor grusnasjon ikke har klart å få med seg denne trenden i ritt er utrolig. Var på en distributørsamling for 14 dager siden med folk fra forskjellige steder i verden. De fleste meldte om det samme, Gravel er det som gjelder. Rittene har ikke nødvendigvis flest deltagere enda, men %økning pr år er ganske heftig. 

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, @Olechr . 

Å åpne for for fritt sykkelvalg i et såpass etablert og kjent sykkelritt som Birken kunne vært et startsskudd for å sykle ritt med gravelsykkel i Norge!  Jeg vet så mange som sykler Birken og har fete gravelsykler stående hjemme. Men, så har de beholdt en 10-15år gammel Birken-MTB som brukes en gang i året. Hadde det vært fritt fram tror jeg fort de hadde valgt annerledes. 

Jeg starter en ny tråd for Birkensykkel 2024 - tror ikke jeg gidder allroad-klassen i pulje 8 iår også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar utgangspunkt i at det ikke blandes sykler: Birken kunne løst dette ved at feks pulje 2 eller 3 var allroad, og kjørt seeding uten mål om å fylle opp puljene. Da kunne feks 50 stk startet i pulje 3, og da er de 50 pulje 1-4/5 materiale. Så kunne pulje 8 eller 10 vært en ny allroad for de med pulje 6-12 kapasitet.. Da vil ikke forskjellen være så stor, og det vil være færre som passeres her og der for alle. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...