Gå til innhold

Birken 2024


Lucky

Anbefalte innlegg

Synes Gravel bør være egen pulje, Det går atskillig raskere med Gravel vrs mtb i en såpass lett løype som Birken, 

Har syklet i liknende løyper sammen med Gravel syklister og opplever det som en altfor stor fordel med Gravel når du selv har mtb, som mtb blir det da bare å bite seg fast så lenge man kan og det er ikke snakk om å klare å bidra i rulla(selv om noen sier at jeg alltid bare ligger bak en god rygg 😉 )

Men tenker at Gravel klassen bør starte først. 

Synes det er flott at Birken har en Gravel pulje/allround pulje, og det bør gravel folket bukke og takke for, og ikke minst stille og å delta i.

Foreløpig tror jeg nok Gravel er ett østlandsfenomen i Norge, og deltakelse i Gravel ritt og Gravel puljer i Norge er jo foreløpig ikke stort,

Skulle Gravel ta av er jeg sikker på at Birken legger enda mere til rette etterhvert.

Tror nok EL sykkel tar mere av i Norge enn Gravel kommer til å gjøre,,,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

traa skrev (3 timer siden):

 

Tror nok EL sykkel tar mere av i Norge enn Gravel kommer til å gjøre,,,,,,

Tenker du da i antall solgte sykler eller som rittformat?

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

traa skrev (3 timer siden):

Foreløpig tror jeg nok Gravel er ett østlandsfenomen i Norge, og deltakelse i Gravel ritt og Gravel puljer i Norge er jo foreløpig ikke stort,

Tja, rittene til Statsskog har hatt bra deltakelse og Classico pleier å være fulltegnet ved start. Riktignok ikke 100% grus men da jeg syklet i 2022 var det en fin kombinasjon av mtb, grussykler og noen på landevei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Rogaland har til nå i år grussyklistene utgjort mellom 20 og 40% av de påmeldte på terrengrittene. At det er så stor andel skyldes nok at mange av de ivrigste har byttet over og de fleste av massene ikke deltar lengre, men allikevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (14 timer siden):

Tenker du da i antall solgte sykler eller som rittformat?

Hmm har iallefall inntrykk av at EL sykler og EL sykling har mer og mer tatt av på sørlandet, registrer ikke så mye Gravel og interesse for Gravel her nede.

Usikker på dette med ritt, da jeg ser veldig mange ute på sykler og vet veldig mange sykler, og det er blitt mer og mer sti grupper som samles over FB og tar tur i hytt og gevær. Det er mange som reiser til Spania på våren osv, trener jo som faen men sykler kun for å være best på Strava, FB, Instagram ser det ut til...

Ritt sykling og ritt deltakelse er jo elendig enten det er mtb, racer, gravel og eller EL.

Mulig mi med trang til å delta i ritt er en utdøende generasjon, da mange sørlandsklubber har store medlemstall og store trenings grupper, men delta på ritt skal de ikke.....

Det lokale Å I HEIANE mtb (Norgescup status & traser for alle, rimelig, enkel logistikk & særdeles trivelige arrangører med mer ()

-rittet har knapt besøk av noen sykelister dessverre

Så ønsker Gravel( også EL - men det har de kanskje allerede?)) hjertelig velkommen i Birken, men personlig jeg at ønsker at det skal være egen pulje for samme type sykkel 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

traa skrev (På 31.5.2024 den 4.57):

Synes Gravel bør være egen pulje, Det går atskillig raskere med Gravel vrs mtb i en såpass lett løype som Birken, 

Det er egentlig lite som tyder på dette. Rittdynamikken spiller nok en viktig rolle her, men når man ser på tidene i Elite og relevante aldersklasser sammenlignet med bukkestyre-klassen er det ikke store utslag i favør bukkestyre. 
Hadde rittet vært et temporitt fra Rena til Lillehammer er jeg ganske sikker på at en gravelsykkel ville vært raskere, men et fellesstartritt er mer komplisert enn som så. Man må skape luker og vinne tid på de riktige tidspunktene. Gravelsykkelens fordel er først og fremst på flatene - her utgjør feltets totale kjørestyrke og -vilje større forskjell enn den mellom en lett hardtail og en lett grussykkel. 
Kommentar til resultatlistene: Jonas Nermoen er master-norgesmester i de fleste disipliner i 35-39. Hans tid på gravelsykkel var ikke veldig mye raskere enn vinnertiden til Ole Christian Mork i 35-39-klassen for terrengsykler. Bersvenn Støen i 40-44-klassen på terrengsykler syklet heller ikke mer enn minutt tregere enn vinneren i gravel-klassen. 
Eliteklassen knuser gravel-klassen med over ti minutter. 

Screenshot2024-06-02at10_54_25.png.be04601a835ae13c138b622eae4eb1fb.png
 

Screenshot 2024-06-02 at 10.52.56.png

Screenshot 2024-06-02 at 10.53.39.png

  • Like 1
  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (19 timer siden):

Det er egentlig lite som tyder på dette. Rittdynamikken spiller nok en viktig rolle her, men når man ser på tidene i Elite og relevante aldersklasser sammenlignet med bukkestyre-klassen er det ikke store utslag i favør bukkestyre. 
Hadde rittet vært et temporitt fra Rena til Lillehammer er jeg ganske sikker på at en gravelsykkel ville vært raskere, men et fellesstartritt er mer komplisert enn som så. Man må skape luker og vinne tid på de riktige tidspunktene. 

Du har helt sikkert rett i det foreløpig 😉 , men jeg tror likevel at når og hvis Gravel blir en stor "ting" så tror jeg forskjellen bare vil øke, skal bli spennende å se etter rittet i år.

Jeg tror likevel også at de fleste har lyst å sykle sammen med andre på relativt like premisser, jamfør relativ lik sykkel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

traa skrev (2 timer siden):

 

Jeg tror likevel også at de fleste har lyst å sykle sammen med andre på relativt like premisser, jamfør relativ lik sykkel.....

Gjør man noen gang det? Vil tro det er større forskjell på en lett HT (med stiv gaffel) og en fulldempa rundbane sykkel enn det er mellom Gravel og lett HT. 

Jeg tror dynamikken i Birken kunne blir skikkelig kul hvis man fikk sykle på det man ønsket. Gravelsyklene vil være raskest noen steder, mtb andre. 

Det jeg tror ville vært det beste med å slippe til alle eller legge mer til rette for det enn nå er at det er ikke så mange som kjøper HT sykler mer. Dette samtidig med at rundbanesyklene blir laget for å takle mer og mer røft terreng, mindre drev osv. Selv hadde jeg ikke giddet å sykle Birken med Sparken jeg har. 

Evnt så kunne man ha laget ett "ultra Birken" på grus og fått det inn i kvaliken for VM gravel. Ganske sikker på Birken, med det opplegget/historien de har hadde fått det ganske greit.

 

 

 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener jo som tidligere beskrevet at man ikke bør blamnde sykkeltyper. Ser det argumneters at det vil føre til større deltagelse og få med gravel folket. Jeg tror det vil være motsatt. Jeg er selv om kjenner mange av de typiske som kjører birken for konkurransens del, og som ikke har gravel sykkel. Disse er jo en viktig kjernedeltaker i birken som stiller år etter år. Mange av disse vil nok fort droppe birken hvis de føler og tror at de har en dårligere sykkel (uanset om det er reelt eller ikke) enn andre. På den andre siden synes jeg birken absolutt burde fått til mer for gravel syklistene. Et alternativ kunne være som med skøytebriken og ha et eget arrangement for gravelsyklister på fredagen. Da hadde man også hatt mulighet til å sykle begge. 

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birken sliter allerede med deltagelsen og jeg tipper det viktigste for de nå er å få flest mulig deltakere med på det arrangementet de allerede har så de slipper å dra med seg enda flere arrangementskostnader. Dette er ganske godt synliggjort i beslutningen om at Ultrabirken skal gå over på GPS-navigering istedetfor godt merket løype med mange bemannede matstasjoner. Fredagsarrengent er etter min mening tull så lenge det er plass på lørdagen. Syklet ultrabirken på fredag sist og det var en trist affære. Lite folk i løypa, lite folk ved løypa, lite folk i målområdet. Eneste plassene det var godt med folk var de hyggelige pensjonistene som var friviliige på matstasjonene. Fredagsarrangement bør de holde seg unna!

Jeg er enig med Ole Christian at man burde innse at Birken er et grusritt og at gravel-sykler er kapable nok til å klare dette. Åpne opp for fritt sykkelvalg. Også enig at man kunne lage en forlenget rute for elite (og ambisiøse mosjonister) som kan kvalifisere til noe ultradistanse og dermed VM kvalikk. Man kunne ha fortsatt mot Hynna og videre for så å surre rundt i ultrabirken-land før man etterhvert kommer inn på løypa på Elgåsen igjen. Får de til 160 km (100 miles) på grus der oppe? Det eneste jeg er redd for med dette er at de da kansje gjør noe drastisk med Ultrabirken.... 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (23 timer siden):

Kommentar til resultatlistene: Jonas Nermoen er master-norgesmester i de fleste disipliner i 35-39. Hans tid på gravelsykkel var ikke veldig mye raskere enn vinnertiden til Ole Christian Mork i 35-39-klassen for terrengsykler. Bersvenn Støen i 40-44-klassen på terrengsykler syklet heller ikke mer enn minutt tregere enn vinneren i gravel-klassen. 

Men Nermoen sykla solo fra gåpartiet og inn. Han hadde med andre ord ingen å samarbeide med på partiene der det går jevnt fort.  Dessuten , i gåpartiet og terrengpartiet ble gravelklassen kraftig forhindret av pulje 3-5'ere, og måtte løpe forbi og sykle rundt folk. Hele pulje 6 og 7 ble vel passert før gåpartiet av de ~15 raskeste i gravel. Seige/våte partier etter gåpartiet ble man også å ligge utenfor idealsporet nesten hele tiden for forbikjøringer. 

Sykler du solo/tempo over fjellet er nok gravelsykkeln en fordel. 

Men, som gruppe er det nok mer hipp som happ.

Det som dog er unektelig viktig er vekt på sykkeln - og det er jo også grunnen til at så mange sykler med stiv gaffel. For de som sykler rundt 3timer er det vel kanskje rundt 5 watt å spare per kilo reduksjon i sykkelvekt opp rosinbakken. Eller om du har samme watt: 3-5 sekunder per kilo. Her kjøres det typisk full gass opp har jeg inntrykk av, og har du en kilo for tung sykkel, kan det bli ei 5 sekunder lang skjebnesvanger luke der gruppa di forsvinner over toppen. Å kjøpe seg til 1kg lettere sykkel er mye kjappere enn å øke 5watt på VO2max'en sin... 

 

Olechr skrev (1 time siden):

Jeg tror dynamikken i Birken kunne blir skikkelig kul hvis man fikk sykle på det man ønsket. Gravelsyklene vil være raskest noen steder, mtb andre. 

Akkurat!  Det hadde blitt et taktisk spill ekstra, og morsom dynamikk. 

Nå ser utstyrsvalg-taktikk hovedsakelig til å være begrenset til om du skal ha stiv gaffel for å ha vektfordel opp kneikene eller dempegaffel foran for å ha fordel siste biten inn mot mål. 

 

Overivrig mosjonist skrev (34 minutter siden):

Jeg tror det vil være motsatt. Jeg er selv om kjenner mange av de typiske som kjører birken for konkurransens del, og som ikke har gravel sykkel. Disse er jo en viktig kjernedeltaker i birken som stiller år etter år. Mange av disse vil nok fort droppe birken hvis de føler og tror at de har en dårligere sykkel (uanset om det er reelt eller ikke) enn andre. 

...jeg har ikke en lett 10 år gammel ultralett birken-hardtail , og akter ikke å kjøpe en heller. Og ikke får du kjøpt sånne annet enn på finn (stort sett overprisa). En typisk gravelsykkel er tyngre enn disse også og mer krevende å sykle på i de tekniske bitene. Tror veldig mange ville valgt å sykle på terrengsykkel om de kunne velge fritt uansett!  "Kjernedeltagerne" ville nok brydd seg katta om det var noen gravelsykler innblanda i feltet. Med en ultralett mtb har du egentlig null ulempe så lenge du har et hjul foran deg å ligge på, etter min mening. MTB dekk ruller lettere enn 40mm graveldekk på alt utenom asfaltsegmentene. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (På 29.5.2024 den 14.34):

Med unntak av eliteklassene så kan de vel egentlig gjøre som de vil. 

Fikk mail at de hadde videresendt noen av spørsmålene/kommentarene mine rundt dette til NCF.  Ganske utrolig at de ikke faktisk har sjekka opp det før, men bare antatt at det er sånn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere ting som kan nevnes her.

Hvis man utelukkende tillater sykler med flatt styre, type XC-sykkel, hvil det da bli flere eller færre deltagere totalt sett ?
Vil flere klasser gjøre eksisterende felt mindre, de nye feltene være små og derav hele rittet som sådan bli mindre innteresant ?

Hva slags erfaringer har man gjort seg i eksisterende ritt der man har åpnet for gravel sykler, er det mange påmeldt med gravel sykkel, har det oppstått uheldige situasjoner pga fartsforskjeller ?
Hvordan er deltagelsen i rene gravel ritt ?

I enkelte ritt er det flere klasser enn det er deltagere og det kan jo være en indikasjon på at man skal gå andre veier enn å innføre flere klasser. Eksempelvis innføre handicap tillegg for alder, kjønn, vekt, ranking. Den listen kan gjøres lang og uoversiktelig, men også ganske kort (alder og kjønn) hvilket gjør det relativt enkelt å beregne fornuftige handicap. Ulempen er eventuelt at man må vente på at en utgammel dame får surret seg i mål på en tid som faktisk blir vinnertiden 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, Jamez said:

Fikk mail at de hadde videresendt noen av spørsmålene/kommentarene mine rundt dette til NCF.  Ganske utrolig at de ikke faktisk har sjekka opp det før, men bare antatt at det er sånn. 

Hei!

Bjørn Birkeland her, leder for teknisk utvalg i NCF.
 

Birken har løpende dialog med NCF om dette, og har hatt det i 25 år, og alle endringene forankres i denne dialogen. I fjor fikk Beitmyren en godkjennelse til å sette på flatt styre på en Gravelsykkel av rittleder, uten at noen tenkte på at han mente «beholde bremser og girhendel». 

Henvendelsen fra Birken til NDF viser bare hvor bra jobb de ønsker å gjøre og hvorfor de i alle år har vært en viktig faktor i terrengsykling i Norge, og er langt fra et tegn på uvitenhet.

Saken er sendt videre fra Teknisk Utvalg, til Grenutvalg terreng, turrittutvalget og UCIs tekniske avdeling. I tillegg er NCFs styre orientert og vi konferer med SCF og DCU for å samkjøre praksis med våre nærmeste naboer. Det er også berammet et møte med NCF og Birken mandag 10.06.  Et offisielt svar er beregnet å komme i løpet av uke 24.
 

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (På 29.5.2024 den 20.45):

Men så melder jo ikke folk seg på i ritt med gravelklasse, jmf Elgrittet nå i helga og Trysil-Knut om ca 1 mnd. Hadde en klart å fått med 10 stk hadde det jo vært flott men det skjer jo ikke. Synes ikke vi kan legge dette på arrangøren heller. Det er rett og slett "vi gravelsyklister" som ikke møter opp til ritt når det blir arrangert. Ser helt klart den med birken og allroad klassen bør starte langt fremme eller til og med seedes i vanlige puljer. For jeg syklet drittdårlig birken i fjor men har aldri syklet forbi så mange i hele mitt liv. 

Men å innføre gravelklasse i terrengsykkelritt er ikke det samme som et gravelritt.  Jeg synes gravelritt blir mindre interessant hvis det er et "kult" terrengparti midtveis, eller et gåparti, gjørmeparti, stiparti osv som gjør terrengritt til terrengritt. Ingen ønsker å herpe gravelsykkelen gjennom et steinete og rotete stiparti i ritt-fart. 
Grenserittet er et annet eksempel på terrengritt med gravelklasse. Løypa er jo ikke teknisk i terrengritt-perspektiv, men den er likevel ikke spesielt grussykkel-vennlig. 

Birken fungerer som gravelritt, men ikke alle "enkle" terrengritt gjør det. 

  • Thanks 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som er litt gira på gravel kan det være ok å være med på åpent møte med NCF. Klippet fra sykling:

 

Første åpne time i Norges Cykleforbund ble gjennomført 21. mai med rundt 20 deltakere fra klubber og regioner. I tillegg deltok en stor gjeng fra NCFs styre og administrasjon. Deltakerne ønsket å ha noen tema å forholde seg til, og derfor har vi satt opp følgende til denne åpne timen:

1) Månedens suksesshistorie; IF Frøy har arrangert 1 NM og 5 NC (der to også var UCI-ritt), Tour of Norway for Kids og et Kalas cup i vår. Vi spør daglig leder og rittleder Jørn Michalsen om tips, triks og hva han har erfart.

2) Talent Team NCF. Vi spør Ken Meland om hvordan BMX jobber for å løfte neste generasjons utøvere videre.

3) Regionene – hvordan kan vi på best mulig måte bruke dette viktige bindeleddet?

4) Gravel – ny gren i NCF? Vi spør Harald Tiedemann Hansen om hvilket potensial Grenland SK har sett i denne grenen og Heidi Stenbock-Haakestad sier noe om hvordan vi som forbund kan utvikle dette sammen med klubbene.

Åpen time gjennomføres tirsdag 18. juni kl. 19.00-20.00 (kan forlenges om det er engasjement) på Teams.
Dere kan selvfølgelig ta opp andre saker også, men greit å ha noe å henge hatten på. Meld dere på til info@sykling.no innen 17. juni.

 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hardtail konvertert til 1x med 38-11 som største utveksling. Tipper jeg kan sykle på ca 2:50.  Blir det for lett utveksling? Min foretrukne kadens er 90-95 på flater. Mekaniker  som konverterte sa det ikke var plass til mer enn 38 tenner men er ikke det egentlig et spm om offset og kjedelinje avveining?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38-11 tilsvarer omtrent 34-10 som mange bruker på Birken. Mener Steffan Repshus sa han brukte 34-10 mye. Han kjører under 2.50

38-11 gir 42.9 km/t ved kadens 90

34-10 gir 42.2 km/t ved kadens 90

36-10 gir 44.7 km/t ved kadens 90. Min foretrukne utveksling på Birken og den jeg skal bruke på Cykelvasan.

Regner med du har sjekket muligheten for å bytte til xd boss på hjulet ditt?

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Birken har nå mottatt «Tolkning av regler for sykler brukt i Maratonritt med tur og eliteklasser» fra Teknisk Utvalg i NCF. Dokumentet ligger som en pdf i forbindelse med rittreglene: 

https://birkebeiner.no/no/sykkel/birkebeinerrittet-84-km#rittregler 

 

Sitat

Konklusjonen er at dersom en rytter velger å sette sammen en sykkel selv, så må denne settes sammen av standardkomponenter ment å fungere som en enhet. Et flatt styre består f.eks av stem, styret, gir og bremser som alle er designet til å passe sammen, slik at UCI 1.3.008 og 1.3.009 oppfylles. Utstyr laget av rytteren selv, ved dreiing, 3Dprinting, laserskjæring, støping, sveising, tilpasning med egenlagete foringer eller andre metoder er ikke tillatt. En rytter som bygger en sykkel selv må, i tråd med 1.3.002, kunne dokumentere at utstyret passer sammen og at sluttresultatet er i tråd med produsentens sikkerhetsstandarder.

Beitmyren-oppsett vil føre til disk, og skulle også vært disk i 2023...

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Kjeksen skrev (3 minutter siden):

Noen som har vært igjennom løypa/deler av løypa siste ukene og kan gi en kort rapport på føret?

Vurderer å sykle gjennom første halvdelen i helga. Kan kommentere etter det.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjeksen skrev (11 timer siden):

Noen som har vært igjennom løypa/deler av løypa siste ukene og kan gi en kort rapport på føret?

En kompis syklet Sjusjøen - Lillehammer for 14 dg siden og Sjøseterveien var visst ikke mye å skryte av - men den pleier vel å bli pusset litt på før rittet uansett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi begynne å snakke litt dekk nå som det nærmer seg? Jeg har fått tak i de nye Maxxis Aspen ST dekkene i 2.25, førsteinntrykket er at dette ruller vanvittig, god komfort, god kontroll selv med lite mønster, skikkelig godfølelse. I tillegg er de svært volumiøse mtp størrelse oppgitt, vekten er også nice, mellom 600 og 610 gram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...