Gå til innhold

Badlands


Sun Flyer

Anbefalte innlegg

Syklet BM med mekanisk gir, men har nå byttet til sykkel med Rival AXS (todelt). Har egentlig vært skeptisk til elektronisk på lange turer, men god erfaring med AXS fra terreng (selv om jeg ironisk nå har skiftet til sykkel med mekanisk XTR, fra AXS på den jeg selge, men liker også godt følelsen av mekanisk XTR derfor bytter jeg ikke nå). Grunnen til skepsisen mot elektronisk er som dere nevner over her (det slutter å funke, ikke at batteriet går tom for det får en justert/ladet underveis). Men blir det feks BM neste år, eller annet stunt så blir det med AXS. Liker det pr nå iallefall uten at jeg hadde problem med mekanisk. På BM møtte jeg flere med AXS problem (ikke DI2), også en som brøt pga det. Syklet også med en tysker som fikk vaierbrudd, hadde ikke med ekstra vaier (jeg hadde med dette), men rakk akkurat åpningstiden i sportsbutikk på Vågå og fikk det fikset. Mye å tenke på. Kanskje nøye seg med birken he he.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Soeder skrev (23 timer siden):

Det her blir kanskje litt teknisk i sidesporet, men alt går via hendel og til gir med AXS? Man har ikke en backup som kan redde deg om du har pods elle blips?

Jeg skal ikke sykle ritt eller langdistanse altså, men litt nysjerrige på muligheter hvis man skulle være langt fra allfarvei.

Vil du ev. kunne dytte giret manuelt slik at du f. eks kan få letteste gir opp et fjell også manuelt flytte til tyngste når du skal ned?

Blips fungerer uavhengig av hendel. Men du er avhengig av hendel for å parre blips med gir. Jeg har en MTB med kun blips (en på hver side av styret). Det finnes også lignende fester til bukkestyre hos leapcomponents. Så kan du jo justere topp/bunn skrue på fremgiret til å tvinge en girposisjon, men fjæren vil presse giret mot letteste posisjon.image.jpeg.ab1c015c534ee94477e8fa6e6ad40115.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Soeder skrev (På 7.9.2023 den 12.38):

Det her blir kanskje litt teknisk i sidesporet, men alt går via hendel og til gir med AXS? Man har ikke en backup som kan redde deg om du har pods elle blips?...

https://bikerumor.com/sram-wireless-blips-can-now-be-paired-w-o-shifters/

Kan bekrefte dette etter å ha surret det til med kona's sykkel. Kan fint utelate hendel 😆

Om sykkelen min hadde xdr-boss og dub bb ville jeg faktisk vurdert å bare latt hendelen være til brems når girveieren tok kvelden.

Ikke at jeg har inntrykk av at Blips er driftsikker nok som primærløsning for ultra. Som supplement tror jeg derimot det kan være fint å ha hvis man sykler med bøyler og har AXS. Da har du også backup (til hendel vel å merke).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...