Gå til innhold

Make sykkelritt great again


Lucky

Anbefalte innlegg

baronKanon skrev (1 time siden):

Jeg tror det har også mye med hvor mye ritt markedsføres. Jeg sliter med å se blæsting om ritt siste par årene. Det er ritt som jeg rett og slett ikke har hørt at skal foregå. Terrengsykkelrittet var så dårlig markedsført i år at jeg nesten glemte å melde meg på. Samme med Trysil Enduro. Det var først på terminlisten, så fjernet og så kom det opp en liten info på Facebook der det kom info om ritt.

 

Her er jeg helt enig. 
Ære være til alle som arrangerer og står på, men noen ting MÅ på plass for at de kan forvente at folk melder seg på. Noe av det viktigste er markedsføring. Få det inn i terminlista så fort det lar seg gjøre, del løypetrasè, skryt av løypa, legg ut video eller bilder fra den eller fjorårets ritt, og hold det varmt jevnlig frem til noen uker før rittet hvor det intensiveres. En facebook-post tar ikke så lang tid å fikse. Ang premier, uttrekkspremier er en fin greie. Ser enkelte arrangører skryter av premiene de har til topp 3 som 96% ikke bryr seg om da det ikke gjelder dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år arrangerte vi 1. mai rittet i Halden med ny trasé, hvor alt burde ligge til rette for den vanlige «mosjonist». Vinnertid på drøyt timen og en løypetrasé bestående i hovedsak av lysløyper, grus og lett sti. Parkering rett ved start/mål. Dusj og garderobe.
Drøyt 20 stk til start… Nå var vi maks uheldig med været, men viser bare at det er veldig vanskelig å få folk med.

Nå kan vi helt klart markedsføre enda mer, men tror dessverre ikke det hjelper så mye. Vi får bare prøve til året igjen og håpe på at trenden snur.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grubler skrev (1 time siden):

I år arrangerte vi 1. mai rittet i Halden med ny trasé, hvor alt burde ligge til rette for den vanlige «mosjonist». Vinnertid på drøyt timen og en løypetrasé bestående i hovedsak av lysløyper, grus og lett sti. Parkering rett ved start/mål. Dusj og garderobe.
Drøyt 20 stk til start… Nå var vi maks uheldig med været, men viser bare at det er veldig vanskelig å få folk med.

Nå kan vi helt klart markedsføre enda mer, men tror dessverre ikke det hjelper så mye. Vi får bare prøve til året igjen og håpe på at trenden snur.

Flere fine ritt i Østfold, men de kommer jammen tidlig for de som bor litt lenger nord (Oslo+). Ivrige mosjonister har knapt satt bort skiene og det er fremdeles snø i terrenget. Skyves rittene med ca 1 mnd så er det betydelig større potensiale for å få med deltagere.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sls skrev (8 minutter siden):

Flere fine ritt i Østfold, men de kommer jammen tidlig for de som bor litt lenger nord (Oslo+). Ivrige mosjonister har knapt satt bort skiene og det er fremdeles snø i terrenget. Skyves rittene med ca 1 mnd så er det betydelig større potensiale for å få med deltagere.  

Dette er og et godt poeng. 
Tidlig på året er de ivrigste på, om det passer og ikke krasjer, mens andre kanskje velger de lokale rittene eller de som de vet de liker. 
I juni og juli merker folk at formen begynner å komme og sykkelbeina er bedre enn på våren og ritt frister mer. 

Tror uansett det er viktig for en arrangør å friste målgruppen til å prøve ut akkurat deres ritt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok flere grunner til at det er færre på ritt:

- ble strengere regler for å arrangere på vei (utdanningskrav på vakter), som gjorde at mange arrangører sluttet å arrangere ritt. Andre gjorde om til "trimritt" uten tidtaking....eller et par segmenter med tidtaking, kun for å omgå vaktreglene. Dermed får du ikke samme serie med ritt, som holder folk interessert.

- er jo og trender. Var jo en periode alle skulle sykle ritt, og bedriftene betalte påmelding for ansatte. Det gjør de ikke lenger.

- Mobiltelefoner - ungdommen sitter heller og ser på tiktok.

- Pris - Når det koster 790 kroner for Nordsjørittet påmelding, og engangslisens i tillegg - folk gidder ikke

- Negativ spiral - færre deltakere hvert år, og bare verdensmesterne igjen... er ikke så mye på gøy. Syklet et ritt som en finner på Turritt.com for Rogaland, og er nesten bare aktive syklister igjen, siden det er så få aktive ritt igjen, pga vakt/politi-krav. Var ca 5 stk som kan defineres som halvdårlig trente mosjonister. Resten var aktive syklister, som blant annet har vunnet VM i Master med mer. Personlig syntes jeg det er gøy jo flere som er med, og ekstra kult når de beste er med, og få ser hvor fort de passerer deg opp bakken. Men savner et par å passere 🙂

Kanskje myndighetene må være flinkere å støtte økonomisk slike arrangementer, sånn at påmeldingen blir mye billigere?

Sånn ellers så merker jeg at ungdommen ikke stiller på ritt etter COVID...de har på en måte vært vekke fra konkurranse, og ikke har så lyst å stille igjen. De som trener mye blir ofte kalt "Try hards".... yolo wtf woke lissom

Dramatisk nedgang for sykkelritt, Birken er bekymret – NRK Innlandet – Lokale nyheter, TV og radio

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (På 12.9.2023 den 11.57):

Enig med du NjuK. For vår del (kona og meg) ble/blir det å velge ritt der vanskelighetsgraden ikke er Furusjøen Rundt og lignende. Snakker og hører jo om habile syklister som kjører seg av og blir skadet. Poenget med å sykle ritt må være at vi uten noen særlige terrengferdigheter også kan delta uten å trille sykkelen. 

Så vil noen (av de som er gode i terrenget) si at da må du trene på det du er dårlig til. Det blir som å si at jeg med pers på 400 m på 56.7 må trene mer for å nærme meg Håvard Ingvaldsen sine 44.39. Samme hvor mye jeg trener vil jeg bli så langt bak at til slutt så gidder jeg ikke være med.

Er litt kjedelig for de beste om det bare blir de beste igjen til slutt. Knapperrittet var fine saker. Full gass og henge på så lenge en klarte, og et lite overkommelig terrengparti.

 

 

Jeg skjønner hva du sier her, men trur ikke å gjøre alle ritt om til grusritt som passer alle vil «make sykkelritt great again». Når du skriver at «poenget med å sykle ritt må være at vi uten noe særlig terrengferdigheter også kan delta uten å trille sykkelen» så mener jeg det blir feil. Dette trur jeg heller handler om markedsføring og arrangørens ambisjoner/forventninger. Hvis det blir sånn som du/dere ønsker så blir jo rittene helt like med «lav vanskelighetsgrad», og det bør jo være sånn med mange ritt slik at de «vanlige mosjonistene» melder seg på. Det er jeg helt enig i. Men for de som ønsker terrengritt, i ordets rette forstand, så bør det jo også være mulighet for det. Men da kan ikke arrangøren regne med 1000+ påmeldte og de må også legge det frem som et terrengritt. 
Når vi snakker om make sykkelritt great again så trur jeg også trådstarter og mange snakker om opplevelsen, ikke bare deltagerantallet. Jeg trur å ha masse lette grusritt, selvom jeg liker det veldig godt selv, vil ikke være løsningen på litt lengre sikt. Jeg trur det blir flere påmeldte i starten, så vil folk se at alle disse rittene er stort sett like og så melder man seg bare på de som er i geografisk nærhet etter en stund. Og så forsvinner de igjen litt etter litt. Kanskje det begynner å bli kjedelig og lite utfordrende etterhvert også? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (22 timer siden):

Jeg tror det har også mye med hvor mye ritt markedsføres. Jeg sliter med å se blæsting om ritt siste par årene. Det er ritt som jeg rett og slett ikke har hørt at skal foregå. Terrengsykkelrittet var så dårlig markedsført i år at jeg nesten glemte å melde meg på. Samme med Trysil Enduro. Det var først på terminlisten, så fjernet og så kom det opp en liten info på Facebook der det kom info om ritt.

 

Det virker som at mange rittarrangører har minimal kunnskap når det gjelder markedsføring av ritt og hvordan man bygger opp enn lettfattlig nettside eller FB side. Her kunne forbundet sendt ut en felles mal som arrangørene kunne bruke eller i det minste se til når de lagde nettsidene sine.
Mange nettsider fremstår som uoversiktelige lappverk som er flikket på gjennom flere år.

Så er jeg blandt dem som etterlyser mer samarbeide mellom arrøngerene slik at ritt i samme område ikke arrangeres samme helg. Videre burde det være mulig å lage overordnede cuper slik at det er attraktivt å delta i flere ritt. Fx en Sørlandscup der man hanker inn poeng fra både landevei og terreng, samler poengsum på en egen FB/Strava/nettside. Hvis det ikke kommer inn noen sponsor blir premien heder, ære og sykkel CV på FB/Strava/nettsiden

Videre tillater jeg meg å stille ett par spørsmål om behovet for å løse engangslisens til alle rittene man deltar i når man har privat ulykkesforsikring. Det er en grense for hvor mye jeg ønsker å støtte NCF sentralt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner hva du sier her, men trur ikke å gjøre alle ritt om til grusritt som passer alle vil «make sykkelritt great again». Når du skriver at «poenget med å sykle ritt må være at vi uten noe særlig terrengferdigheter også kan delta uten å trille sykkelen» så mener jeg det blir feil. Dette trur jeg heller handler om markedsføring og arrangørens ambisjoner/forventninger. Hvis det blir sånn som du/dere ønsker så blir jo rittene helt like med «lav vanskelighetsgrad», og det bør jo være sånn med mange ritt slik at de «vanlige mosjonistene» melder seg på. Det er jeg helt enig i. Men for de som ønsker terrengritt, i ordets rette forstand, så bør det jo også være mulighet for det. Men da kan ikke arrangøren regne med 1000+ påmeldte og de må også legge det frem som et terrengritt. 
Når vi snakker om make sykkelritt great again så trur jeg også trådstarter og mange snakker om opplevelsen, ikke bare deltagerantallet. Jeg trur å ha masse lette grusritt, selvom jeg liker det veldig godt selv, vil ikke være løsningen på litt lengre sikt. Jeg trur det blir flere påmeldte i starten, så vil folk se at alle disse rittene er stort sett like og så melder man seg bare på de som er i geografisk nærhet etter en stund. Og så forsvinner de igjen litt etter litt. Kanskje det begynner å bli kjedelig og lite utfordrende etterhvert også? 

 

Ok. Kan ta et eksempel fra Trysil-Knut rittet. Til å begynne med var det et lite terrengparti til å begynne med, og et på slutten. Da var det forholdsvis lett å henge med ei gruppe til man startet klatringene opp mot vindmøllene. Så fant man ut at de måtte legge inn et terrengparti oppe i Osens nordside slik at det ble mer utfordrende (eller for at det skulle ristes av grusrytterne). Jeg vil ikke si at det gjorde rittet til det bedre.

Og tror dere jammen ikke at de som kjørte gravel fikk det slik at de slapp å sykle det terrengpartiet....pussig...

Men ellers enig at problemstillingen er ganske så sammensatt. Jeg syns egentlig opplevelsen er det viktigste, så feks Valdresrittet syns jeg er flott. Overkommelig teknisk (jeg er muligens ikke så dårlig teknisk som jeg skriver..), nydelig natur, god stemning og trivelige syklister. Har deltatt to ganger og kommer tilbake neste år, selv om det var drittvær i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (23 minutter siden):

Ok. Kan ta et eksempel fra Trysil-Knut rittet. Til å begynne med var det et lite terrengparti til å begynne med, og et på slutten. Da var det forholdsvis lett å henge med ei gruppe til man startet klatringene opp mot vindmøllene. Så fant man ut at de måtte legge inn et terrengparti oppe i Osens nordside slik at det ble mer utfordrende (eller for at det skulle ristes av grusrytterne). Jeg vil ikke si at det gjorde rittet til det bedre.

Og tror dere jammen ikke at de som kjørte gravel fikk det slik at de slapp å sykle det terrengpartiet....pussig...

Men ellers enig at problemstillingen er ganske så sammensatt. Jeg syns egentlig opplevelsen er det viktigste, så feks Valdresrittet syns jeg er flott. Overkommelig teknisk (jeg er muligens ikke så dårlig teknisk som jeg skriver..), nydelig natur, god stemning og trivelige syklister. Har deltatt to ganger og kommer tilbake neste år, selv om det var drittvær i år.

Jeg har snakket med en del som syklet det rittet og de fleste var veldig fornøyd, til tross for litt problemer med merking av løype. I fjor var det 75 påmeldte, i år var det 131 så det virker ikke som folk lot seg avskrekke et ekstra terrengparti. Så hvis definisjonen av make sykkelritt great again er antall påmeldte så var jo ekstra terreng løsningen. Men det er selvfølgelig å sette ting på spissen. 
 

Siden du trekker frem trysilknut så vil jeg jo si det rittet virkelig har truffet på mange av de overnevnte punktene i tråden. Det var en grei pris, var det 300,- eller noe sånt? Parkering og toalettfasiliteter bokstavelig talt 100m unna start og mål. En runde som inneholdt litt for alle (singletrack, asfalt, grus, flatt, klatring og nedkjøring). Drikke og mulighet for mat ved målgang. Man kunne stille med ønsket sykkel. Gravel fikk kjøre rundt det mest tekniske partiet og det gjorde at det også passet de som valgte gravel utmerket. Det hjalp jo også at det var strålende vær, men det var veldig mange påmeldt i god tid før siste uke også. 

Endret av Even
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kongerittet på Romerike må vel være det teknisk enkleste grusrittet som fantes, men deltagerne falt av sakte men sikkert der også. Et parti langs en traktorvei over et jorde, ellers var det grus og bittelitt asfalt. Men borte ble det, muligens det også ble for dyrt da var mye vakter som måtte i sving? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å begynne med en spørreundersøkelse i de forskjellige klubbene?

Hvem har mange/noen på fellestreninger? Aldersgrupper? Rekruttering? Hvor mange er med på ritt? Hva slags ritt og hvilke? Har klubben arrangert ritt, hvis - hvordan gikk det? Hvor er klubben lokalisert? Har de noen anlegg til disp? Medlemstall og trender? Ildsjeler og status?

Dersom noen stikker seg ut i positiv retning - kanskje andre klubber kan lære noe? Klart vi når ikke "bærmen" på denne måten, men det gir vel en liten indikator på ståa. Det hjelper ikke når jeg sier at min klubb er død og ikke har terrengsykling på agendaen hvis andre mener det er fullt trøkk i sin klubb. Kanskje NCF har data?

Flisespikkeri på grunner til at ritt dør tror jeg ikke fører noen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så tror jeg

a) tidlig ute med dato, legge inne på EQ/Terminliste med påmelding raskest mulig (har selv irritert meg på hvor sent de legger ut Terningenrittet hvert eneste år enda jeg jeg "maser" om det på høsten. 

b) priser. Mer penger, entusiasme/liv hvis 100 melder seg på til 300 kr en at 60 melder seg på til 500 kr. Iallefall "early bud" vil lokke noen som melder seg tidlig på, som igjen kan dra med seg konkurrenter/venner/bekjente. For 2-300 kr, "ikke sikkert jeg får det til men melder meg på for kan ofre dette hvis det ikke passer likevel".

Hadde vært litt interessant å sett hvordan påmelding styrkeprøven hadde vært hvis de skal feks gi det en siste sjanse, og satt prisen til 500 kr fra Lillehammer, 1000 kr fra Trondheim før nyttår. Gir litt applaus til Birken for å sette prisen til 2/3 første uken de ble lagt ut, selv om det fortsatt er lovlig dyrt med det tilbudet. 

c) klubbene. Få litt entusiasme mot ritt en selv ikke arrangerer . Ha noen/ett satstingsritt der en prøver å få til noe "opplegg", feks telt, cola. 

Personlig ønsker jeg flere lokale ritt (selvsagt), men liker også variasjonen i underlag. Men hadde vi feks fått inn ett type grusritt (Trysil-Knut/Osen og Finnskogen) til her på Innlandet øst for Mjøsa, hvor en både kan sykle mtb og gravel hadde det vært flott. Kan jo håpe det blir ritt på Budor (de hadde prøve arrangement i helga).  Terningenrittet er stirittet og hadde selvsagt vært kult med ett til, men ser ikke hvem som skal arrangere det (Løten burde selvsagt arrangerte ritt i Mosjømarka og ikke Budor he he). Kunne tenkt meg ett landeveisritt til. Hamarrittet som ble arrangert i år var jeg skeptisk til. Rundbane. Men en av de morsommere ritt jeg har sykla i år. Her burde flere vært med og dette tror jeg også er måten å arrangere landeveisritt fremover. 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaiost skrev (6 timer siden):

Ok. Kan ta et eksempel fra Trysil-Knut rittet. Til å begynne med var det et lite terrengparti til å begynne med, og et på slutten. Da var det forholdsvis lett å henge med ei gruppe til man startet klatringene opp mot vindmøllene. Så fant man ut at de måtte legge inn et terrengparti oppe i Osens nordside slik at det ble mer utfordrende (eller for at det skulle ristes av grusrytterne). Jeg vil ikke si at det gjorde rittet til det bedre.

Og tror dere jammen ikke at de som kjørte gravel fikk det slik at de slapp å sykle det terrengpartiet....pussig...

 

Trysil-Knut blir vel et ganske dårlig eksempel? Ingen av terrengpartiene er spesielt krevende teknisk, men man premieres for å opprettholde flyten der, heller ikke det nye i nord. I år ble jeg noe hindret av en med helstiv syklet i det partiet, men ikke mer enn at 70% av de som syklet inn i partiet på rekke var samlet til vindmøllebakken.
Og rittet hadde før for meg 2 timer med grus og asfalt etter startbakken og stien, og til det siste stipartiet så tror 90% syns det var et kjærkomment avbrekk. Grepet med å droppe det i gravelklassen gir vel folk bare muligheten til å velge selv. 

Valdresrittet er et av rittene som har lykkes best med variasjonen, men det er mer sti der enn i enkelte andre ritt som nå er borte, feks Hallingrittet som jeg og likte veldig godt. Montebellorittet var et av de mest populære rittene for 6-10 år siden, men hadde jo noen terrengpartier som skilte godt underveis. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (2 timer siden):

For min del så tror jeg

a) tidlig ute med dato, legge inne på EQ/Terminliste med påmelding raskest mulig (har selv irritert meg på hvor sent de legger ut Terningenrittet hvert eneste år enda jeg jeg "maser" om det på høsten. 

b) priser. Mer penger, entusiasme/liv hvis 100 melder seg på til 300 kr en at 60 melder seg på til 500 kr. Iallefall "early bud" vil lokke noen som melder seg tidlig på, som igjen kan dra med seg konkurrenter/venner/bekjente. For 2-300 kr, "ikke sikkert jeg får det til men melder meg på for kan ofre dette hvis det ikke passer likevel".

Hadde vært litt interessant å sett hvordan påmelding styrkeprøven hadde vært hvis de skal feks gi det en siste sjanse, og satt prisen til 500 kr fra Lillehammer, 1000 kr fra Trondheim før nyttår. Gir litt applaus til Birken for å sette prisen til 2/3 første uken de ble lagt ut, selv om det fortsatt er lovlig dyrt med det tilbudet. 

c) klubbene. Få litt entusiasme mot ritt en selv ikke arrangerer . Ha noen/ett satstingsritt der en prøver å få til noe "opplegg", feks telt, cola. 

Personlig ønsker jeg flere lokale ritt (selvsagt), men liker også variasjonen i underlag. Men hadde vi feks fått inn ett type grusritt (Trysil-Knut/Osen og Finnskogen) til her på Innlandet øst for Mjøsa, hvor en både kan sykle mtb og gravel hadde det vært flott. Kan jo håpe det blir ritt på Budor (de hadde prøve arrangement i helga).  Terningenrittet er stirittet og hadde selvsagt vært kult med ett til, men ser ikke hvem som skal arrangere det (Løten burde selvsagt arrangerte ritt i Mosjømarka og ikke Budor he he). Kunne tenkt meg ett landeveisritt til. Hamarrittet som ble arrangert i år var jeg skeptisk til. Rundbane. Men en av de morsommere ritt jeg har sykla i år. Her burde flere vært med og dette tror jeg også er måten å arrangere landeveisritt fremover. 

 

Syns du skriver mye fornuftig Odd-Erik. 
Jeg og kan ofre å melde meg på tidlig til 300-400kr og tåle at jeg må droppe et av de om jeg ikke får det til likevel. 
Birken hadde et bra tilbud, men både de og andre bør feks ha en eller to perioder med kampanje. Feks desemberkampanje på birken til 30%.. kanskje ett til igjen i mai når folk har fått frem sykkelen. 

Vi burde få til noe her på Nes syns jeg selv, men klubben er blitt ganske liten fra jeg flyttet herfra i 2014 og kom tilbake nå for 3 år siden. Er igjen elitegruppa og noen få ivrige.
Få Helgøyatråkket tilbake, hvor feks hovedrittet er en runde 25km, og en to-runders for eliten og andre overivrige. Et gravelritt her hadde og vært enkelte å få til, nok av veier å ta av, men verre med vakthold og bilveier. Har lekt en del med tanken på ritt her oppe på Nes.. Kanskje jeg får til noe innen noen år, selv om det nok krever litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

personlig savner jeg MTcup her i Innlandet. Ikke så viktig for oss gamlinger, men tror det er viktig for etterveksten, i tillegg til at det er sykt morsomt korte ritt som krever lite planlegging for både arrangør og deltakere. Løypene trenger ikke nødvendigvis holde NC-standard. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...