Gå til innhold

Fjellsko for brede føtter og spørsmål om dagens lærkvalitet hos Hanwag (og andre)?


Anbefalte innlegg

Da har jeg hatt ei helg på fjellet med Hanwag Ancash II og såler fra Trondheim ortopediske. Det gikk veldig bra. Ingen antydning til vondten i foten etter en tur på litt over en mil. Med sko som er mye bredere og 1,5 størrelser større er det en litt ny følelse, men alt-i-alt særdeles fornøyd. Deilig å kunne ha bevegelse i tærne og kjenne at foten har rom samtidig med at jeg slettes ikke sklir rundt i skoen.

Ankash er jo et knepp høyere en mange andre sko - den har en hempe mer - og det var veldig fint i blaut myr og for å få en skikkelig god tetting mot buksa. Jeg bruker fortsatt et par korte gamasjer, men hadde jeg gått i en mer tatt bukse kunne jeg droppet dem. 

Det er vel omtrent 10 år for tidlig å si noe om holdbarheten på læret, men Hanwag skal være kvalitet fra øverste hylle og læret kjennes godt ut (sa han som ikke er skomaker). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 20.9.2023 den 10.23):

Hvis du overpronerer finnes det øvelser for å styrke opp fotsålen. Usedvanlig kjedelige øvelser. Bla. dra til seg håndkle/teppe med tærne, stå på et ben hvor en drar i en strikk med henda for ubalanse og tåhev. Har alltid hatt dårlig etbens balanse, og fikk beskjed av fysio at overpronering kunne være en av årsakene. Min Hallux valgus(skjev stortå) har også blitt langt bedre etter øvelser. Vakker blir den aldri.

Fått bedre balanse etter å ha gjort øvelser. Føler at det er fordi jeg har styrket musklaturen i fotsålen, siden den kollapser ikke like fort som før, dog jeg har også øvd endel på balansen. Merker litt mer stabilitet under styrkeøvelser og løping. Er gjerne når foten utsettes for ekstra vekt at en merker det kollapser skikkelig, spesielt om en er sliten i den muskalturen som som regel tar støyten.

Øvelsene du beskriver her er omtrent nøyaktig det fysioterapeut anbefalte meg og jeg skal skjerpe meg og begynne med dem igjen. Jeg har også dårlig enfot balanse. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...