Gå til innhold

RC(bil)-tråden


Anbefalte innlegg

Som alt annet, er det en avveining mellom størrelse, hastighet og pris. Og mye mer, selvsagt 😉

Jeg ville prioritert en forholdsvis liten bil i starten, så han lærer seg å kjøre. Gjerne ned mot 1/16 eller de superkule 1/24 bilene. Og ikke gå for noe mer enn 3S cellespenning i starten. (Evt pass på at de er giret ned en god del)

Grunnen er enkel fysikk, jo større biler og mer hastighet, desto mer tid tilbringer bilen på benken for å repareres og det kan ta gløden fra de aller fleste. Spesielt om mor/far ikke har noe mekkeerfaring og må bruke uforholdsmessig mye tid på å hjelpe til.

Deletilgang på alle "forbruksdelene" er viktig - like greit å sjekke litt hva som går i stykker først og bestille opp litt ekstra av dette. Styreservo og bærearmer er gjerne det som kan få seg en trøkk i starten.

Jeg har ikke eid Traxxas, men jeg har to biler fra Losi, ink en 1/10 på 3S og den går styggfort. Jeg har computerradio som jeg stiller ned til 30% effekt når barna på 6 og 9 skal låne den. Ellers blir det fort mye galskap ut av det.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Al_mtb skrev (22 timer siden):

Bumper denne. Guttungen på 13 har lyst til å kjøpe bil. Har blant annet sett på denne:

https://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=56675

Passende bil for nybegynner? Greit å begynne med noe som er bra, mulig å selge hvis det ikke blir sååå gøy, og som det finnes deler til.

Skulle jo gjerne hatt et ekstra batteri og en skikkelig lader, men da er vi nok forbi hans budsjett. 

1/10 passe størrelse?

Noob far også her dessverre 😀

Elefun siden har nedtelling til noe, så får ikke sett produktet. Hvilken bil er det?

1/10 er forresten veldig fin skala. Ville ikke hatt noe mindre, det blir fort kjedelig. Hvertfall når poden er 13 år. Min eldste begynte å kjøre rett på 1/10 da han var 6 år. De tar det veldig fort, bare sørg for å kjøre på en stor åpen plass i starten.

Av svaret før meg virker det som Traxxas. Hastigheten på bilen styres av hvilket batteri som brukes, samt kan man stille inn på 50% hastighet av dette.

Selv et 2S Lipo batteri går mer enn fort nok. Kan med fordel starte med nimh batteri som er billigere og ikke går like fort. Og så er det mindre brannfarlig enn lipo.

Endret av Eirikur
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20% på hele sjappa, så definitivt bra tidspunkt hvis man skal kjøpe bil nå. Må prøve å motstå fristelsen her, har lyst på både en byggy og en større crawler som tåler litt røff utebruk i våte forhold.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...