Gå til innhold

Den store (varm)voks-tråden!


Ndreas

Anbefalte innlegg

Wolframdisulfid forekommer naturlig som mineralet wolframitt. PTFE er plast (polytetrafluoretylen), og brytes ikke ned og var vist seg å være skadelig (mikroplast). Såvidt jeg vet vil ikke wolframdisulfid fordampe. Er vel parafinvoksen som er verre da. Og hvor har man parafinvoks. I vokslys 😉

Fun fact: Kashima er anodisering kombinert med WS2. 

Er mye brukt som tørrsmøring av skruer etc i industrien. Det tåler ekstremt høyt trykk før det mister smøreevnen. Derfor brukes det som smøremiddel. 

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/4/2023 at 1:01 PM, Ndreas said:

Litt på siden, men her er John fra Molten ref det å levere voksen i en varmebestandig pose for å eliminere behovet for en egen voks-kjele:

 

Papir er ikke det spor bedre for miljøet pga høyt vannforbruk under fremstilling. Men det er en annen påvirkning. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det tid for første kjedebytte på ruskeværs-sykkelen, 275 km er tallet. 
 

Kjedet (kmc ept 10-delt) er møysommelig renset og deretter vokset med Molten speedwax . Dette står på en helt ny 11-34 kassett, mens krankdrev på 50-34 er brukt. Tiagra gir fra 2022 om det har betydning. 

Kjedet var for det meste mykt og lydløst de første 200 km. I tillegg er jo alt helt rent! Alt i alt en meget positiv opplevelse!  Etter 200 km ble det tiltagende høyere gnisselyd, og til slitt ganske så knirkete. 

Sykkelen er utelukkende kjørt på landevei, i dårlig vær og/eller når asfalten er våt. Verken sykkel eller kjede er vasket etter at kjedet ble satt på. Under disse omstendigheten, er 250-275 km innenfor hva man kan forvente å få ut av et kjede før det må vokses på nytt? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja høres ikke urimelig ut etter hva jeg er vant til. Friksjon skal vist holde seg lav endel lengre enn når det blir litt lyd men skal man ha det forholdsvis stille er det deromkring jeg ofte tar en ny runde også. Better safe than sorry og er så fort gjort... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vær nøye med å tørke av overskuddet, og å la det tørke skikkelig inn. Kjørte ceramicspeed sin dryppvoks for å fylle på en våt vinteraften og da hadde jeg voks-sprut langt oppå støvelen.

Min anbefaling og praksis er å kjøpe minst 3 kjeder om du sykler mye, som du roterer på. Da vokser du tre ganger så sjelden, og legger til et minutt eller noe pr kjede i voksingen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 time siden):

Men vær nøye med å tørke av overskuddet, og å la det tørke skikkelig inn. Kjørte ceramicspeed sin dryppvoks for å fylle på en våt vinteraften og da hadde jeg voks-sprut langt oppå støvelen.

Du må huske at CeramicSpeed Ufo drip skal tørke minst over natten. Helst 24 timer. Lar du den gjøre det etterlater den et tørt hvitt belegg som virkelig er glatt - likt det som er på de svinedyre Ufo-kjedene. 

 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smoove og Squirt har bør ikke brukes som dryppsmøring i kombinasjon med varmvoksing. De har visstnok et for høyt parafininnhold og vil forurense voksen. UFO drip eller Silca funker bra - jeg liker førstnevnte pga. enklere påføring (litt tykkere konsistens).

Ellers finnes det noe med det utrolige navnet BananaSlip Tungsten AllWeather som hardner i løpet av mye kortere tid (5-10 minutter, visstnok) og som i tillegg skal være et bra voksbasert smøremiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at den sveivingen med en kost under det varmeste rennende vannet i krana og påfølgende tørking med fille ser ut til å fjerne nok Smoove/Squirt til at jeg har valgt å ikke bekymre meg om forurensning av voksgryta. Hvor mye er det igjen av det i forhold til alt i gryta liksom?

Men vitenskapelig ja sikkert. Så jeg vurderer sikkert noe annet når Smoove og Squirt er brukt opp om en sju- åtte år eller noe. 

pragmatisk hilsen
LarsB

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

san skrev (På 30.5.2024 den 12.32):

Er det noen som har prøvd denne? Ment for MC, men gjør det noen forskjell?


image.png.aa8a5be6a83c3c72ba0eb7b9f54faadf.pnghttps://www.thansen.no/scooter-mc/olje-rens-og-pleie/kjedespray/putoline-1kg-kjedevoks/n851427/pn851434/

 

Jeg brukte noe lignende fra Reynolds(?) i min grønne ungdom. Slik jeg husker det tjærelignende greiene så var det noe ekstremt klissete saker. Av ymse årsaker fikk jeg totalforbud mot å bruke det på kjøkkenet igjen, mutter ble urimelig grinete i lang tid. Forsåvidt hverken første eller siste gang...

Har en mistanke om at MC-kjeder snurrer raskere enn trøsykkelkjeder og at det derfor er viktig med god vedheft, hvilket igjen tilsier at det blir en støvmagnet. For våte høstturer på asfalt vil jeg tro at det stoffet er veldig bra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olve skrev (6 minutter siden):

Har god erfaring med white spirit i syltetøy glass over natta. Enda en natt i nytt bad hvis du har tid.

Ja, Olve har rett. Må ha minst en runde, helst flere, med whitespirit eller tilsvarende harde stoffer for å bli kvitt fettet først. Blåsprit er bare for å ta vekk smårester og evt. whitesprit i kriker og kroker. 

  • Like 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to glass med whitesprit og ett med såpevann
ett glass med whitesprit for møkkete kjeder og ett for nye kjeder. Har kjedet oppe i glasset og rister litt, plukker det ut og gjentar ved behov.
Skyller deretter i  ett glass med såpevann og tar en kjapp runde i glasset med ren whitesprit.
Skyller deretter i  ett glass med såpevann, bruker en spruteflaske med isopropanol/spylervæske og tørker med papir.
Lar kjedet henge litt til tørk føre det går i voksbadet.

Ser ikke noe behov for å la kjedet ligge timesvis i whitesprit bad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 time siden):

Nå er det et godt år siden sist jeg lefla med nye kjeder, men etter et godt bad og mye risting i blårens så er fortsatt kjedene klissete. Noen tips? Burde kanskje kjørt en sitrusrens først?

Bruk whitesprit, diesel eller bensin. Isopropanol er dårlige greier, mulig varmt såpevann er bedre

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

UFO clean tar fabrikksgreaset faktisk. Men holder ikke med en runde. Bruker å spraye ned kjedet med det, riste det godt, kokvann, riste, kokvann, riste, og repeat et par ganger. Føler det blir like rent og godt preppa som White sprit. Men har kjørt en runde blårens etterpå likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/12/2024 at 1:25 PM, Ndreas said:

Lot den stå over natten inne, men det var nok ikke helt 24t. Sikkert 14t elns.

Du hadde vokssprut av eit kjede som hadde tørka i 14 timar??

13 hours ago, Gubben said:

Jeg har to glass med whitesprit og ett med såpevann
ett glass med whitesprit for møkkete kjeder og ett for nye kjeder.

Du brukar den same whitespriten fleire gongar? Dette har eg lurt litt på. Blir whitespriten "metta" av fabrikkvoksen den løyser opp, eller kan den gjere jobben gang på gang? Whitespriten blir i alle fall grå og grumsete av å rense eit nytt kjede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (55 minutter siden):

Du hadde vokssprut av eit kjede som hadde tørka i 14 timar??

Du brukar den same whitespriten fleire gongar? Dette har eg lurt litt på. Blir whitespriten "metta" av fabrikkvoksen den løyser opp, eller kan den gjere jobben gang på gang? Whitespriten blir i alle fall grå og grumsete av å rense eit nytt kjede.

Jeg har brukt samme whitesprit lenge og til sikkert 10 kjeder. Men bare til nye.
Når det er tid for revoksing bruker jeg bare kokende vann. 

  • Like 1

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (5 timer siden):

Du hadde vokssprut av eit kjede som hadde tørka i 14 timar??

Du brukar den same whitespriten fleire gongar? Dette har eg lurt litt på. Blir whitespriten "metta" av fabrikkvoksen den løyser opp, eller kan den gjere jobben gang på gang? Whitespriten blir i alle fall grå og grumsete av å rense eit nytt kjede.

Whitespriten vil blande seg med voksen, men jeg kan ikke se at det er noe problem føre WS er så møkkete at du ikke ønsker å bruke den uansett. Hvis du har en 50/50 blanding av voks og whitesprit så nærmer konsistensen seg konsistensen på Squirt

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...