Gå til innhold

Den store (varm)voks-tråden!


Ndreas

Anbefalte innlegg

Jamez skrev (20 minutter siden):

Enkel løsningen i begge tilfeller er å ha flere kjeder. Jeg har 4 stk på rullering på ene sykkeln. Har egentlig bare slutta med dryppvoks og kjører varmvoksing litt oftere heller. 

 300+250+250 er i meste laget på en runde voksing vil jeg tro. Men, 300 på en og 250+250 på den andre burde jo gå fint. Reservekjede er nå uansett nyttig og ha med seg på så lang tur kanskje? 

 

Hjemme har jeg jo flere kjeder på rullering, så det er ikke noe problem. 

Har aldri vært på langtur med voks før. Med god olje (og uten regn) trenger jeg jo ikke smøre på en tur av slik lengde, og kjede er vel ikke normalt å ha med på så "korte" turer. Kort ift. ulike bikepacking-ritt altså. Jeg skal også bo på campinghyttter, så med liten rammeveske har jeg ikke all verdens plass til ekstra stæsj. Har en liten oljeflaske som jeg bruker på flere dagers-turer om det er drittvær, men vil jo helst slippe å vaske olje ut av drivverket når jeg kommer hjem 😄

 

Uansett tror jeg at jeg må bite i det sure eplet og ta med et ekstra kjede, også en liten oljeflaske i tilfelle drittvær. Evt. kjøpe en flaske Silca Supersecret og funker det ikke så blir det olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid morsomt å sette seg inn i en ny verden...
Etter mange år er jeg nå i ferd med å gå tom for Rock N Roll og har bestemt meg for å starte med voks.

Har lest på internettet til øyet ble stort og vått. La nettopp inn et par bestillinger på Silca sitt stæsj.
Gikk all-in!
...men droppet mikrofiberklutene...

Så vidt jeg kan forstå vil overgangen fra RnR bli så stor at jeg kanskje kan beholde en kilo eller tre rundt magen... 😁

  • Like 2
  • Haha 2

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok hear me out...

Bruker sousvide en del til matlaging, og vakuumpakkeren blir flittig brukt til alt fra pakke mat til lengre turer, marinade osv. 

Voksapplikasjon sweetspot er 75% grader, som er ganske perfekt for sousvide.

For å slippe masse ekstra utstyr så tenkte jeg finne en lang og smal vakuumpose, strippe kjedet, droppe nedi posen med voksperler og så ha det i vannbadet. Lang pose så trekker luft opp.

Noen testet noe lignende eller veldig sterk motforestilling mot? 

Fordel sånn jeg ser det er mindre utstyr man ikke bruker så ofte og tar plass, enkel rengjøring da man bare hiver posen (kan gjenbrukes og forsåvidt) og kan bruke lite voks per gang.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en god ide her jeg står med hørselvern for å dempe lyden av UL-vaskeren.

Vakuumpakke kjede med voksen i posen og droppe i UL-vaskeren med tempen på 75. Da får man både varme og kontinuerlig agitasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (32 minutter siden):

Enda en god ide her jeg står med hørselvern for å dempe lyden av UL-vaskeren.

Vakuumpakke kjede med voksen i posen og droppe i UL-vaskeren med tempen på 75. Da får man både varme og kontinuerlig agitasjon.

Tror det kan være noe, ja. Det var det med å røre litt rundt for å frigjøre luftbobler innerst i det indre.

Det beste ville jo være å vakuumpakke kjedet når voksen er flytende, så suges all luft ut direkte. Men sånne vakumpakkere finnes nok ikke på kjøkkenet til vanlige folk. 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går fint å gjøre det med vakuumpakkerne som var vanlige før de vanlige bordmodellene, de med en beholder man la alt inni, men er ikke helt vanlig nei. Vet at svigers kjøpte en før de innså at den var alt for stor og klumpete, så kanskje snike til meg den 🙂

Da kunne man smeltet voksen, lagt i en beholder med kjedet i, og satt inni. Så trekker den ut all luft i kjedet.

Gjort det samme med agurk i gin for å lage spiselig G&T 🙂 

VacuChef 70 kammer vakuumpakker fra Caso » Gratis Levering

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (14 minutter siden):

Da kunne man smeltet voksen, lagt i en beholder med kjedet i, og satt inni. Så trekker den ut all luft i kjedet.

Eller bare røre litt rundt i den beholderen….helt uten vakuum. Sånn som SILCA og andre anbefaler 🧐

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men du kan i utgangspunktet droppe så mange kjeder du vil nedi. Og som med alt olje i kriker og kroker så sitter luftbobler ganske godt. Men vi er nå veldig på marginene 🙂 

Fordel jeg ser med posetrikset er at man slipper ha en vokssmelter stående et sted, kan bare ha voksen i et syltegøyglass mellom bruk. Fjerner par steg i prosessen som gjør at man kanskje gjør det oftere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidligere, etter tips på discorden, investert i en ALU form fra Biltema som jeg setter i vannbad nedi slowcookeren. Den er lettere å stue bort et sted siden den ikke tar så mye mer plass enn selve posen med pellets gjorde.

Men alt det er akademisk nå siden jeg endte med å kjøpe Silica sin egen smeltedings som nå må stues bort et sted 🙃

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hybridløsning ble testet idag da jeg likevel avfettet et ekstra kjede, og ikke hadde annet enn Squirt kjedevoks.

Tenkte jeg uansett måtte ha en måte å holde kjedet smurt på så det ikke rustet etter stripping, så det ble dumpet i en lang vakkumpose, dæsj flytende kjedevoks, massert godt inn overalt, lagt så flatt og tett som mulig, deretter vakuumert.

Om ikke annet så er det en grei måte å oppbevare kjedet på 🙂

image.png.69f739baadc3fcc72fccaf37bf30b6f6.png

Lite triks i ludo hvis fuktig i posen er å ha en lang pose og så henge den ned over kjøkkenbenken, væske i bunn og luft opp.

image.png.1597309b9f3470072d4745079253c204.png

image.png.bf0cb905810a29d735378a7f142c122b.png

 

image.png.9027ffaffd6ff61dcd48b32a9abb916b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, msteiro said:

Det går fint å gjøre det med vakuumpakkerne som var vanlige før de vanlige bordmodellene, de med en beholder man la alt inni, men er ikke helt vanlig nei. Vet at svigers kjøpte en før de innså at den var alt for stor og klumpete, så kanskje snike til meg den 🙂

Da kunne man smeltet voksen, lagt i en beholder med kjedet i, og satt inni. Så trekker den ut all luft i kjedet.

Gjort det samme med agurk i gin for å lage spiselig G&T 🙂 

VacuChef 70 kammer vakuumpakker fra Caso » Gratis Levering

Nå roer vi oss litt ned her!

  • Haha 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med vokssmeltere fra AliExpress å dele, evt. konkrete anbefalinger? Vurderer å bytte ut saktekokeren med noe som går litt fortere og tar mindre plass når jeg skal bytte MSW-puck i nær framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
imag skrev (På 10.6.2024 den 13.48):

Noen som har erfaring med vokssmeltere fra AliExpress å dele, evt. konkrete anbefalinger? Vurderer å bytte ut saktekokeren med noe som går litt fortere og tar mindre plass når jeg skal bytte MSW-puck i nær framtid.

Jeg er også veldig mottagelig for anbefalinger. Om det så er AliExpress eller andre alternativer.

Ser at det ikke virker som det er en "enighet" om det er riskoker, slow cooker, eller buity maskiner som gjelder.
Ideelet sett skulle jeg hatt noe som sier noe om temperaturen, og som trøkker mer enn 200W.
Men jeg syns 12-1300kr er vell mye penger.

Tenker også at det er fint å ha noe som rommer 4-6 kjeder av gangen.
Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (På 29.8.2023 den 12.22):

Har også brukt Molten med både Silca Drip og UFO drip som påfyll. Syns UFO sin er enklere å påføre. Silca var litt klumpete og samtidig mer rennete. 

Hadde vært gøy å teste Rex sin Black Diamond voks. Kanskje det blir det neste gang , når MSW er brukt opp, men det ser ut som det kan ta noen år... 

 

Ndreas skrev (På 18.4.2024 den 11.51):

Som delvis godværssyklist ser jo https://r2-bike.com/REX-Chain-Lube-Black-Diamond-Hot-Wax-480-g ut til å være betydelig bedre enn Silca etc

Hvem har evt testet ut REX sitt system?

Ser at det er sinnsykt mye billigere å kjøpe det fra utlandet enn fra Gullbrand Sport eller Braasport... De tar ca 1200-1300kr vs 50 euro.

Spent på å høre hvilke erfaringer dere har opp mot andre merker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlexTheKid skrev (18 minutter siden):

 

Hvem har evt testet ut REX sitt system?

Ser at det er sinnsykt mye billigere å kjøpe det fra utlandet enn fra Gullbrand Sport eller Braasport... De tar ca 1200-1300kr vs 50 euro.

Spent på å høre hvilke erfaringer dere har opp mot andre merker.

Han her har vel testet det meste. 
https://zerofrictioncycling.com.au

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AlexTheKid skrev (40 minutter siden):

Ser at det ikke virker som det er en "enighet" om det er riskoker, slow cooker, eller buity maskiner som gjelder.
Ideelet sett skulle jeg hatt noe som sier noe om temperaturen, og som trøkker mer enn 200W.
Men jeg syns 12-1300kr er vell mye penger.

Jeg ble enig med meg selv. Da landet jeg på Silca sin maskin, sammen med Silca sin voks+++

Ikke masse erfaring så langt, men har tatt ett nytt og ett brukt kjede nå.

Karakter: Tipp topp!

  • Like 2

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (På 10.6.2024 den 13.24):

Hybridløsning ble testet idag da jeg likevel avfettet et ekstra kjede, og ikke hadde annet enn Squirt kjedevoks.

Tenkte jeg uansett måtte ha en måte å holde kjedet smurt på så det ikke rustet etter stripping, så det ble dumpet i en lang vakkumpose, dæsj flytende kjedevoks, massert godt inn overalt, lagt så flatt og tett som mulig, deretter vakuumert.

Om ikke annet så er det en grei måte å oppbevare kjedet på 🙂

image.png.69f739baadc3fcc72fccaf37bf30b6f6.png

Lite triks i ludo hvis fuktig i posen er å ha en lang pose og så henge den ned over kjøkkenbenken, væske i bunn og luft opp.

image.png.1597309b9f3470072d4745079253c204.png

image.png.bf0cb905810a29d735378a7f142c122b.png

 

image.png.9027ffaffd6ff61dcd48b32a9abb916b.png

Kunne du ikke satt den på moist? 😅

Alltid spenning når man har kjøpt kjøtt i større stykker og skal fryse ned, om man klarer lage små nok poser og enda ikke marinere maskinen i blod.

God ide. Gir kanskje en bedre WaxFresh-lukt enn vanlig zippose.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei godtfolk!

Da var det endelig min tur til å begi meg ut i den voksende verden. I kjent stil kommer et lengre innlegg med flere erfaringer, spørsmål og synspunkter.

Mitt utgangspunkt er sykling til og fra jobb med racer daglig året rundt, samt elsykkel til å hente/levere i barnehage. Mitt tidligere forhold til smøring og vedlikehold er noe jeg tror mange ikke-nerder gjenkjenner seg i: enkel smøring, sporadisk (les: sjelden) vask, samt utskiftning av kjeder de gangene sykler er inne på service (alt annet enn dekkskift tas på service, som regel to tre ganger i året). Jeg har brukt RockNRoll blå og Morgan Blue race oil til smøring.

Som følge av flere kjedebrudd denne vinteren, begynte jeg å lese sider opp og ned her på forumet, samt alle tester hos ZFC. Deretter kjøpte jeg inn Molten speedwax original, 5 stk KMC X-9 (til raceren) og 3 stk KMC E-9 EPT (til elsykkeln). 

Rengjøring av kjeder:

Flere kilder viser til at kjeder fra KMC er notorisk vanskelig å rengjøre. Jeg brukte følgende fremgangsmetode: 

Først lot jeg kjedene stå natten over i et glass med 1 white sprit. Ristet mye både på kvelden og på morningen. 

Dagen etter skylte jeg kjedene i kokende vann, før jeg lot de stå en time i et syltetøyglass med ny og ren white-sprit. Deretter skylte jeg på nytt med kokende vann. Denne prosessen gjentok jeg hele 5 ganger! Til slutt lot jeg kjedene stå en time i aceton (risting på slutten her også). Da var acetonet glassklart. Deretter lot jeg kjedene tørke i ca. fire timer, og så var kjedene klare for voks. 

Selve voksingen ble gjennomført slik: 

Jeg la «pucken» fra Molten i vannbad (kjele i kjele-prinsippet). Det smeltet greit. Til deg som gjør dette for første gang vil jeg anbefale å måle opp skikkelig (altså før du begynner selve voksingen) for å se at du har god nok plass. Den minste kjelen (som var plassert i en større kjele med kokende vann), hadde nok litt for lite plass på kantene. Dette medførte at da vannet begynte å koke, så var det i hvertfall to vannbobler som sprutet opp i kjelen med voksen. Usikker på om dette påvirket resultatet. 

Jeg vokset fire og fire kjeder om gangen. Det var akkurat plass til at kjedene kunne ligge slik at samtlige alltid var dekket av voks. Jeg rørte kjedene rundt med en gaffel flere ganger. Etter ca 15 minutters bad i voks hang jeg kjedene til tørk utendørs, over en pinne som hvilte mellom to stoler. Kjelen med voks lå under. Jeg er ikke kjent med om voksen eventuelt avgir helseskadelige stoffer, så derfor lot jeg kjedene henge ute til dagen etter (været var varmt og tørt). Usikker på om dette er beste løsningen. 

Da jeg skulle montere nyvoksede kjeder innså jeg at den aller verste jobben gjensto, vask av eksisterende drivverk på syklene. Det er helt utrolig hvor mye drit som samler seg på derailler, framdrev, kassett og trinsehjul. Beste måten å beskrive dette på er som en sort, stedvis hard, slipepasta. Jeg er sikkert jævlig treg, men sykkelen måtte vaskes i nesten fire timer før alt var rent. Alle drev, trinsehjul og kassetter ble fullstendig demontert og vasket. For første gang innså jeg at fremdrevet faktisk er sølvfarget, ikke sort metallisk😂 

Etter litt knot var nyvokset kjede montert. Første, (svært) korte sykkeltur var overraskende stillegående og lett. Dog ble jeg overrasket over at bakgiret hadde gått fullstendig av skaftet, både ved spøkelsesgiring på flere av girene, samt generell treghet i girskiftene. Dette var uvant til å være 9-delt Ultegra. 

Første sykkeltur blir allerede i morgen. Da skal jeg sykle inn til byen for å få bistand til å justere girene, samt annet diverse. 

Foreløpige erfaringer fra første voksing:

  • Selve voksingen er ikke så vanskelig, men det er selve klargjøringen (vasking) av sykkel til nyvokset kjede som er mest tidkrevende. Alt av drivverk ble fullstendig rengjort, for smuss og gammel moro, blant annet: kassetter, drev, trinsehjul, kjeder. Forhåpentligvis er dette en operasjon som ikke må gjentas for ofte. Økonomisk er voks en åpenbar vinner, men tiden vil vise er at voksing er både tidsbesparende i forhold til tradisjonell smøring og utskiftning hos mekaniker.
  • Renseprosessen for kjeder fra KMC er så omfattende (tidkrevende og mye bruk av kjemikalier) at det lett forsvarer en investering i Silca strip-chip (renser fabrikk-smurte kjeder). Åpenbart valg til neste gang. 

Hvis du har orket å lese helt hit, kan du kanskje hjelpe meg med å svare på noen spørsmål: 

  • Tørking av nyvoksede kjeder: Mine kjeder tørket ute over natten. Hva tanker dere om det? Hvordan tørket dine kjeder?
  • De nyvoksede X9-kjedene har allerede begynt å korrodere (se vedlagte bilde). Er dette normalt? Hva kan man gjøre med det i så fall? Er det noe jeg har gjort galt? Tanker, innspill, osv…
  • Lagring av voksede kjeder: Av mangel på bedre alternativ har jeg lagret ferdigvoksede kjeder i den originale forpakningen fra KMC. Har dere noen tanker om det, og evt forslag til bedre løsninger?
  • Gjenbruk av voks: Jeg har som nevnt brukt en gammel kjele til å vokse kjedene. Nå er all voksen størknet i kjelen (se vedlagt). Hvordan bør jeg håndtere voksen?

 

IMG_0910.jpeg

IMG_0909.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer innom i morra med mine perspektiver på posten din, men veldig kjapt:
Bare sett bort kjelen, dekk den til med noe så den ikke blir dekt av støv.
Jeg legger nyvoksa (og kjeder som trenger ny voks) i zip-lockposer i en skuff inne. Jeg lukker ikke posen helt slik at evt fukt får slippe ut. Kjedet jeg skal sette på setter jeg på med en gang eller dagen etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...