Gå til innhold

Den store (varm)voks-tråden!


Ndreas

Anbefalte innlegg

10 hours ago, san said:

Hva mener du med klin, klebete?

Veldig klissete resultat. 

Bruker du varmvoks fra Silca eller Molten (eller ren parafinvoks fra Panduro hobby), vil du få et godt resultat. Det er viktig at kjedet er fritt for olje før påføring, da voksen sitter dårlig i fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte en boks for å prøve.
Prisen for 1kg fullraffinert parafinvoks varier  veldig. Fant en til 89,- pr.kg hos Voksogveker, Strømmen.

Avfetting. 
Har en dunk med PrickBort stående for avfetting. Ser at Biltema ikke har typen lengre men flere andre har. Biltema har en rekke andre typer for kaldavfetting. Er det noen spesielle dunker som anbefales?
Tanken var å bruke dunken jeg har eller kjøpe en annen type dunk og deretter skylle med isopropanol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første forsøk på varmvoksing. Prøvde meg på den tidligere nevnte Plutoline kjedevoks. Er vel i utgangspunktet ment for MC.  Stor bred boks, 24 cm bredde. Derfor ble det platetoppen og ikke på primusen.
Boksen har en flens i ytterkant under så den kom ikke direkte i kontakt med plata. Tok derfor en god stund før voksen smeltet og ble skikkelig varm. Sort voks på ytterkanter av kjedet ble tørket av mens kjedet fremdeles var varmt. Etter avkjøling ble det blankt og rent, ikke klissete. La det i isvann etter at det var avkjølt for å se om det ble stive ledd. Det var ubetydelig og når kjedet var tilbake i romtemeretur ble det mykt og fint. Hørte ingen knekk av støknet voks.

Så da er det bare å få testet for å se og høre resultatet. Er det vellykket så varer vel denne boksen livet ut.

image.png.4750393ea73dff299323e00551f0426b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grr, kjedene mine er i litt for god stand til at jeg orker å ta byttet akkurat nå, men har litt lyst til å bestille litt stæsj snart 🙂

Det er vel fortsatt enighet om at det er dårlig idé å bytte smøring på kjeder som har gått endel, men fortsatt er et stykke unna kritisk strekk.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, LarsB said:

Nei. Det er vi ikke enige om. Det er bare å beregne (mye) mer whitespirit i syltetøyglasset. Og flere runder med risting. 
Det er et lite problem egentlig. 

Just what I need to know!

Men det er kanskje ikke det beste utgangspunktet for å bruke Strip Chip, som jeg jo er litt frista til å bruke når jeg først skal igang. Men kan jo evt kjøpe inn utstyret og så basere meg på grovrens for brukte kjeder inntil jeg starter med box fresht drivverk som strippes med chip.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strip Chip "voksifiserer" rent fabrikksfett, det renser ikke gammel olje. Du vil bare forurense voksen om du slenger et møkkete kjede i gryte med Strip Chip. Spar det til du har ett nytt kjede neste gang. 

Bruk Whitespirit eller lignende remedier. Og et par runder mer enn du tror. Avslutt med blåsprit/isopropanol. 

LarsB

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved behov.

Tørk kjedet reint og tørt før du setter i gang.

 

LarsB

Edit: Silca selger selvsagt spesielle mikrofiberkluter for dette, hvis du vil gå all inn for kjedetørking er det veien å gå. 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, LarsB said:

Strip Chip "voksifiserer" rent fabrikksfett, det renser ikke gammel olje. Du vil bare forurense voksen om du slenger et møkkete kjede i gryte med Strip Chip. Spar det til du har ett nytt kjede neste gang. 

Bruk Whitespirit eller lignende remedier. Og et par runder mer enn du tror. Avslutt med blåsprit/isopropanol. 

Jau, det står forsåvidt hos Silca og mener jeg. Tolka bare et par tilbakemeldinger tidligere i tråden som at folk hadde erfaring som tilsier at man må streve litt for å få ting skikkelig rent når en starter med et kjede godt innsmurt med andre remedier.

Men RnR bør kanskje ikke være det verste utgangspunktet, iom at det jo er tildels voksbasert allerede.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innsauset er aldri bra, men ikke umulig.
Med RnR ville jeg først vasket kjedet på sykkelen med kost og grønnsåpe og varmt vann. Ta kassetten i samme slengen. Dette pleide å funke for å få RnR behandlede kjeder ganske reine. Etter det kan  du gi kjedet en omgang med det varmeste vannet i springen for å se om det løsner noe av voksen fra inni der. Da sparer du en del runder med whitespirit. 

LarsB

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@perbl kan jo bare kjøpe inn nye kjeder og kose seg med voksingen. Så har han nye waxfresh kjeder når de gamle er slitt.

Varer de gamle kjedene for lenge, er det bare å sykle mer.

Det er virkelig deilig med et nytt vokset kjede. Det revolusjonerer ikke syklingen, men jeg føler det er mye mer stillegående. Kan overtale meg selv til at det er smoothere. For min del er det veldig fint å slippe lyden av skranglete kjede. Bare høre lyden av milene som sklir forbi.

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et mulig selvpåført problem kan oppstå med egenprodusert dryppvoks. Jeg bruker altså Tynner som hjelpestoff i "produktet" og det er ikke særlig populært å ta med på fly. 

Kan selvfølgelig starte turen med å kjøpe remedier og lage blandingen. 

Ta med voksen og stikke innom et verksted/maler etc og spørre om å få kjøpt litt tynner.

Kjøpe kommersielt fremstilt dryppvoks. 

Vist jeg velger det siste, finnes det blandt en av disse kjøpeproduktene mulighet for å sykle videre "umiddelbart" etter påføring, eller må turen pauses i et halvt døgn, helt døgn?

Hva sier dere som har erfaring med kjøpt dryppvoks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 3.6.2024 den 16.35):

Det er virkelig deilig med et nytt vokset kjede. Det revolusjonerer ikke syklingen, men jeg føler det er mye mer stillegående. Kan overtale meg selv til at det er smoothere. For min del er det veldig fint å slippe lyden av skranglete kjede. Bare høre lyden av milene som sklir forbi.

Hvordan drivverk og voks? Er det noe jeg savner med olje er det nettopp et stillegående drivverk. Om jeg virkelig skal pirke, så har jeg lyd i mitt. Typ bittelitt tørt kjedelyd. Giring er perfekt. Sram stålkassett og silca secret blend.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (57 minutter siden):

Kjøpe kommersielt fremstilt dryppvoks. 

Vist jeg velger det siste, finnes det blandt en av disse kjøpeproduktene mulighet for å sykle videre "umiddelbart" etter påføring, eller må turen pauses i et halvt døgn, helt døgn?

Hva sier dere som har erfaring med kjøpt dryppvoks.

Kjøp ferdi - koster da ikke så mye. 

Du slipper nok ikke utenom venting. Det som voksen er oppløst i må få fordampe før det er bare voks igjen... Påfør etter endt tur. Ikke før. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten update fra en nybegynner på voks:

Har for det meste kjørt i tørt vær de 2 mnd jeg har holdt på. Er på en grusracer, så går da mest på grus og litt på asfalt. Har hatt et par turer med skikkelig grisevær. Senest i helga, så var det 30 min regnvær av bibelske proporsjoner deretter 6 timer på grus i godvær. Drivverket oppførte seg eksemplarisk. Så syklet jeg t/r jobb 2 ganger etterpå før jeg skiftet kjede til nyvokset. 550 km er det lengste jeg har kjørt på en voksing og det var på kun tørt føre. Egentlig kjempefornøyd, men jeg sliter litt med denne lyden da. Ved pådrag er det helt lydløst, men litt lyd av "usmurt" kjede når jeg kjører rolig. Giring har vært supert uten unntak.

Rensing har jeg gjort i kokende vann. Ristet det så i sprit de første gangene, men viste seg at koking tok det aller meste av dritt. Har temp.kammer på jobb, så da har jeg bare slengt kjedene oppå voksen og kjørt kammer til 75 grader (etter å ha tørket kjedet). Enkelt og greit egentlig.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som sykler langt: Hva gjør dere?

Jeg skal på en tredagers nå i juli (300+250+250 km) og stoler ikke på voksen så lenge. Har dere med ekstra kjede, bruker dere silca voks på flaske (Silca sier MIN. 12 timers tørketid, og jeg får vel maks 6-7 timer), har dere med olje eller bare gønner dere på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (47 minutter siden):

Kjøp ferdi - koster da ikke så mye. 

Du slipper nok ikke utenom venting. Det som voksen er oppløst i må få fordampe før det er bare voks igjen... Påfør etter endt tur. Ikke før. 

 

Nei kostnaden i denne sammenheng betyr ingen ting, men ventetiden?????.    Lang ventetid  er grunnen til at jeg bruker tynner i blandingen og den er ca fordampet når jeg er ferdig med å pakke sykkelen. Ergo kan jeg fortsette syklingen stort sett når jeg vil.

Men forstår jeg det rett når alle ferdigproduktene bruker vann som hjelpestoff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JoeT lyden synes jeg varierer, og min teori er at når jeg får bråkete kjede så er det fordi jeg har hatt litt for varm voks som deretter har rent litt for mye av. I ditt spesifikke scenario til slutt ville jeg starta med ferskt voksa kjede og hatt med en dryppvoks (og kanskje en klut). til worst case ville jeg hatt en mikrobeholder med olje, tilfelle alt gikk til helvette

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (1 time siden):

Jeg skal på en tredagers nå i juli (300+250+250 km) og stoler ikke på voksen så lenge. Har dere med ekstra kjede, bruker dere silca voks på flaske

 

saktetur skrev (1 time siden):

Ergo kan jeg fortsette syklingen stort sett når jeg vil.

 

Enkel løsningen i begge tilfeller er å ha flere kjeder. Jeg har 4 stk på rullering på ene sykkeln. Har egentlig bare slutta med dryppvoks og kjører varmvoksing litt oftere heller. 

 300+250+250 er i meste laget på en runde voksing vil jeg tro. Men, 300 på en og 250+250 på den andre burde jo gå fint. Reservekjede er nå uansett nyttig og ha med seg på så lang tur kanskje? 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...