Gå til innhold

Den store (varm)voks-tråden!


Ndreas

Anbefalte innlegg

Selv om vi tøyser nå så er det min påstand at opplysningen om hvor langt kjedet har gått er 100% irrelevant og unyttig. 

Kjedet varer til det er brukt opp. For mye forlengelser = bytte til nytt. For mye pip og skviik vokse på nytt. Om det er 1900 km på rulle med helt rett kjedelinje i støvfritt miljø (altså ikke hjemme hos meg) eller 84 km i korrosiv slipepaste-søle mellom en liten og en litt større by i Innlandet. Så er det samme prosedyre. Det er det samme med bremseklosser. Når de er utslitt bytter jeg selv om jeg bare har syklet 12 km (fakta: det har hendt.)

Hva skal dere egentlig med de kilometer-tallene?

LarsB
 

  • Like 2
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyttig for meg siden dette er min første runde med voksing også, så får jeg et punkt til på lista på pros/cons.

Men du har jo rett egentlig, det er ikke først og fremst penger spart på kjedeslitasje som driver voksingen min. Men det er og nyttig å se hvor langt jeg kommer og hvor mye forholdene påvirker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags kjedelåser bruker folk? Jeg har 11 delt sram kjede, og siden jeg er ny på voks så er jeg ikke så vant med å bruke kjedelås flere ganger. Har sett at noen merker sier det er en engangslås. Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg brukar dei same kjedelåsane mange gongar, og har aldri hatt problem med det. Om du skulle merke at ein lås er begynt å bli litt slapp i låsemekanismen, så kan du kaste den. Dette med "eingongs" er nok berre juridisk "cover your ass" frå produsentane si side.

Normalt er det ikkje krise om kjedet skulle ryke heller. Det kan naturlegvis vere farleg dersom det skjer under ein spurt med 2000 watt i tråkket. Men sjølv der er jo låsen utforma sånn at det skal mykje til at den opnar seg. Det er jo nettopp når det er lite kraft i kjedet at ein slapp lås kan opne seg.

Har nokon her høyrt om nokon som har opplevd problem med ein velbrukt kjedelås?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (15 timer siden):

Tror vi alle vil høre lese hvordan.

Jeg kan fortelle om tilsvarende. 1 helge i Tyrkia med 2 ritt gikk det:

-2 kjeder

-2 sett kranklager

-2 sett trinsehjul

-4 par bremseklosser

-1 sett styrelager.

 

 

 

Hadde jeg ikke hatt med meg 2 sykler hadde jeg bare fått syklet det ene rittet. Sykkelen var helt havarert etter ca 20 km.

 

 

Skjermbilde 2024-04-16 kl. 08.56.26.png

  • Like 1
  • Haha 3
  • Sad 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (53 minutter siden):

Imponerande at kjedene varte like lenge som kranklagra! Du må ha brukt voks 😂

Ble en dyr tur da kranklagerne var keramiske. 😛

  • Like 1
  • Sad 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (3 timer siden):

Jeg kan fortelle om tilsvarende. 1 helge i Tyrkia med 2 ritt gikk det:

-2 kjeder

-2 sett kranklager

-2 sett trinsehjul

-4 par bremseklosser

-1 sett styrelager.

 

 

 

Hadde jeg ikke hatt med meg 2 sykler hadde jeg bare fått syklet det ene rittet. Sykkelen var helt havarert etter ca 20 km.

 

Alle som var med på NM på Skullerud i 2005 da Martin Bratland (RIP) vant husker også at nytt drivverk og nye bremseklosser på start var ubrukelig etter rittet. Nå var dette i XCs forrige periode med vinnertid på ca 2 timer, men likevel. 40-50 km i terrenget kan slite ut det meste av slitedeler på en sykkel hvis forholdene er optimale for det. 
Birken i 2010 var så klart tilsvarende. Hadde du ikke metall-klosser i bremsene på start, så hadde du ikke bremser inn mot mål. 

Ang voksing: 
Det er så enkelt som det beskrives her ja. 
4 steg:

  1. Rense kjedet for olje, fett, skitt. Er et et fabrikknytt kjede kan du droppe dette å bruke en Silca Chip strip
  2. Varm opp voksen til 80-95 grader og la kjedet ligge å bade i det noen minutter. Svisj gjerne rundt litt med en bøyd eike. 
  3. Heng kjedet til tørk - gjerne med den samme bøyde eiken. 
  4. Monter på sykkelen - spinn kranken litt rundt og skift gir opp og ned kassetten noen ganger for å myke opp stive ledd. 

Jeg erfarte i fjor høst å få ca 600 km ut av ett vokset kjede ved sykling på tørre grusveier. Under våte forhold og på terrengsykkelen tipper jeg 300 km vil være forventet varighet. Dette tilsvarer da ca 10 2 timers-turer på sti. 
Med 2-3 sykler i rotasjon og 2 kjeder til hver sykkel i tilsvarende rotasjon belager jeg meg på å bytte kjeder på alle sånn ca hver 5-6 uke. 
Jeg sykler 10-15 timer i uka ute i gode uker. 

  • Like 3

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (20 timer siden):

Tror vi alle vil høre lese hvordan.

Det var under Nordic24 (RIP) i skogene utenfor København. Bakken var en finfin blanding av sand og jord som ble tidenes slipepasta når forholdene ble omtrent som på Olechrs bilde. Det var vått nok og dyp nok søle til at det konstant lå et lag guffe på skivene som slipte vekk klossene selv uten bruk. På det meste gikk det ett sett klosser på en runde. Jeg måtte gå over til å spare så jeg satte opp med enten en kloss med belegg og en uten på hvert hjul, eller klosser med belegg foran og uten bak. 

Så tørket det opp og ble så seigt at jeg måtte grave gjørme ut fra gaffelbroa og bakramma med en pinne. Et par timer etterpå var det raskt og fint igjen. Jeg kjørte heldigvis på lag så jeg fikk spylt mellom hver runde så kjede og kassett overlevde hele rittet. 

Bildene er dessverre gått tapt i slettingen av terrengsykkelforumet. 

LarsB

  • Like 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (35 minutter siden):

Det var under Nordic24 (RIP) i skogene utenfor København. Bakken var en finfin blanding av sand og jord som ble tidenes slipepasta når forholdene ble omtrent som på Olechrs bilde. Det var vått nok og dyp nok søle til at det konstant lå et lag guffe på skivene som slipte vekk klossene selv uten bruk. På det meste gikk det ett sett klosser på en runde. Jeg måtte gå over til å spare så jeg satte opp med enten en kloss med belegg og en uten på hvert hjul, eller klosser med belegg foran og uten bak. 

Så tørket det opp og ble så seigt at jeg måtte grave gjørme ut fra gaffelbroa og bakramma med en pinne. Et par timer etterpå var det raskt og fint igjen. Jeg kjørte heldigvis på lag så jeg fikk spylt mellom hver runde så kjede og kassett overlevde hele rittet. 

Bildene er dessverre gått tapt i slettingen av terrengsykkelforumet. 

LarsB

Det er jo også flust med historier om våte utgaver av Birken hvor man starter med nye klosser, bare for å oppdage under panisk bremsing ned balletttbakken at alt av belegg er borte og alt man får er hylingen av metall mot metall. Regn og grus i kombo spiser bremseklosser til frokost. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (På 15.4.2024 den 9.35):

De to første turene med Silca Super Secret (?) og stripchip gjennomført her nå. Bittelitt mer lyd enn olje (som er 100% lydløst), men noe av dette kan nok tilskrives ny kassett og drev. Må jo kjøres inn litt. Det er dog mer enn godkjent. Må nok ha noen flere kilometer før jeg kan konkludere. 

Kjører xx1 kassett, xx1 kjede og garbaruk drev. 11 delt.

Har nå 200 km på det første kjedet. Fikk testet bra i går, da turen startet med klinete grusvei i regn, så asfalt i regn og til slutt tørt føre i sol. Regn og klin etterfulgt av tørt vær er jo det verste føret for drivverk. Kjedet holdt seg som ventet rent og fint. Tørket over med fille etter tur og turen i dag tidlig (-5°C og tørt) gikk knirkefritt. Enn så lenge veldig bra.

Mulig jeg har blitt litt for godt vant med å ha 100% lydløst drivverk med olje, men det er nå en gang bitte bitte litt lyd fra drivverket. Uansett ikke spesielt plagsomt, og det girer perfekt. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voks er sjelden 100% lydløst. Min erfaring er at det bråker litt første turen. Og så er nesten stille et par turer før det legger seg på et nivå med litt lyd. Men man blir vant til å høre hvilken lyd det har når det trenger revoksing. 

Forøvrig er axs drivverkene mine betydelig mer bråkete enn 11-girs med voks. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (11 minutter siden):

Voks er sjelden 100% lydløst. Min erfaring er at det bråker litt første turen. Og så er nesten stille et par turer før det legger seg på et nivå med litt lyd. Men man blir vant til å høre hvilken lyd det har når det trenger revoksing. 

Forøvrig er axs drivverkene mine betydelig mer bråkete enn 11-girs med voks. 

Absolute Black reklamerer med at deres voks skal være ekstra stillegående, bl.a pga grafen i miksen .

Noen som har erfaring med Absolute Black-voksen kontra Zilca eller annen kjedevoks?

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare brukt Molten Speed Wax jeg... 

På AXS er det vel trinsehjul som lager mye av lyd tror jeg? Men også kassett bråker endel. Har en tidlig utgave 10-33 force kassett uten sånne demperringer mellom drevene og den skrangler merkbart mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, SykkelØyvind said:

Absolute Black reklamerer med at deres voks skal være ekstra stillegående, bl.a pga grafen i miksen .

Noen som har erfaring med Absolute Black-voksen kontra Zilca eller annen kjedevoks?

Absolute Black er snakeoil deluxe. De pynter på testresultater og får stryk fra de fleste kompetente som har testet det. De har til og med blitt anmeldt for stalking av Hambini. Så bare ikke gi de kjeltringene penger.

i tillegg er AB-voksen bæsj sammenlignet med alle andre varmvokser

image.png.73c4f5996628fcaa35eb3206607a1c61.png

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (På 16.4.2024 den 9.58):

Eit nytt kjede i white spirit som skal få stå over natta. Eit brukt kjede i kokande vatn som snart skal i voksvarmaren.

PXL_20240416_075322466.PORTRAIT.jpg

Korleis synest du den voksvarmaren fungerer? Går det høveleg fort å få voksen varm? Er han passe stor? Har du inntrykk av at termostaten er påliteleg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Termostaten verkar å fungere fint. Varmaren er i minste laget, men det går fint å ha eit kjede oppi. Men det er kun 100 watt, så rask kan eg ikkje påstå at den er. For meg er det greit, for eg skrur den på og gjer noko anna inntil voksen har smelta.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag hadde eg forresten ei dårleg voks-oppleving. Eit nyvoksa kjede begynte å bråke etter mindre enn 35 km i terreng. Litt seinare var støyen frå drivverket nesten ikkje til å halde ut.

Eg har ikkje opplevd noko liknande før. Det var litt vått i skogen i dag, men ingenting ekstremt.

Då eg skulle henge eit kjede til tørk forleden dag hang eg det litt ubalansert, og det raste nesten av stativet før eg stansa det. Kanskje øydela dette for vokstørkinga, eg veit ikkje.

Eg kan nemne at eg heva eit augebryn då @SykkelØyvind skreiv om 10 stykk 2-timarsturar på våt sti på ei voksing. Det er nok eit stykke unna det eg får til.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (59 minutter siden):

Termostaten verkar å fungere fint. Varmaren er i minste laget, men det går fint å ha eit kjede oppi. Men det er kun 100 watt, så rask kan eg ikkje påstå at den er. For meg er det greit, for eg skrur den på og gjer noko anna inntil voksen har smelta.

Takk for svar! Kompakt tiltaler meg, men det kan kanskje vera greitt å ha høve til å ta fleire kjeder i slengen. Kan henda kjøper eg berre slow cooker på Finn og bruker eit enkelt steiketermometer.

Merkeleg oppleving du rapporterer om frå bråketuren. Tilgi spørsmålet, men er du sikker på at du har montert kjeda riktig forbi trinsehjula i bakgiret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...