Gå til innhold

Den store (varm)voks-tråden!


Ndreas

Anbefalte innlegg

torhovland skrev (1 time siden):

(...)

EDIT: Det tok omtrent to sekund å klekke ut ein plan om å skrape bort litt voks med ein kniv. Er det nokon som gjer det?

Tommelfingernegl er det jeg bruker. 

LarsB

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (21 timer siden):

Om man har syklet i øs-pøs så må man revokse med en gang for å unngå rust (og bør vaske det i kokende vann først, i hvert fall etter terrengtur), og det er kjipt og en ganske stor ulempe med voksing. Men sånn er det. Men man står jo ikke og ser på en kokende gryte, likevel.

Det er dette som gjør meg litt skeptisk til voksing. Jeg er glad i lange turer, og de er av og til i øs-pøs. Nå bruker jeg Morgan Blue olje og da kan jeg sykle i time på time i drittvær uten ulyder. Ja, det blir litt grisete, men det er lydløst og det skifter bra. Får uansett en 2-2500km på et XX1 kjede til 500kr, så det er ikke gærent. Har nå kjøpt meg 3 nye kjeder og en pakke med Silca supervoks, så skal gi det en sjanse. Hadde en halv sesong med Smoove for et par år siden og det var IKKE bra. Hvis jeg må re-vokse etter en 100km grustur i litt regn, så går jeg fort tilbake til olje.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rust kommer an på lagring og tørking også. Jeg holdt mine ikke-ept-kjeder rustfrie vha dette. Men må nok regne med å bytte kjede etter skikkelige våte turer, men det ser man jo selv.

Endret av Ndreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (9 minutter siden):

Det er dette som gjør meg litt skeptisk til voksing. Jeg er glad i lange turer, og de er av og til i øs-pøs. Nå bruker jeg Morgan Blue olje og da kan jeg sykle i time på time i drittvær uten ulyder. Ja, det blir litt grisete, men det er lydløst og det skifter bra. Får uansett en 2-2500km på et XX1 kjede til 500kr, så det er ikke gærent. Har nå kjøpt meg 3 nye kjeder og en pakke med Silca supervoks, så skal gi det en sjanse. Hadde en halv sesong med Smoove for et par år siden og det var IKKE bra. Hvis jeg må re-vokse etter en 100km grustur i litt regn, så går jeg fort tilbake til olje.

Min opplevelse, også på 120km og 11 timer på offroad valdres i fjor i veldig våte forhold er at det holder ekstremt bra underveis i turen, både skifting og lydmessig. Men du har fortsatt fått vann og grus og dritt inni kjedet. Vokser du på nytt får du vekk det og dekker også innsiden av rullene med voks. Gnir du av utsiden og tar på olje har du da fått en fin blanding av olje og dritt inni kjedet, som bidrar til høyere slitasje framover. Du blir ikke kvitt skitt inni kjedet uten grundig rens, og voksing er god måte å få til det på. Kan også gjøres på andre måter, selvsagt.

Endret av knuthaug

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang levetid får du på kjedet til stibruk? Som du sier så blir du ikke kvitt dritten inni ett oljet kjede ved å vaske/tørke av, men arbeidet tatt i betraktning så må man jo opp på det tredobbelte av "vanlig" levetid om det skal ha noe for seg. Pluss at med olje så kan jeg etter en lang tur i gjørme vaske sykkelen, tørke over kjedet og ta på ny olje. Klar til neste tur. Om man må bytte kjedet med et nyvokset (eller evt. koke og vokse på nytt) for hver tur i drittvær så blir det jo en del ekstra jobb av det. Jeg tester på grusracer først, og er det bra så står stisykkelen i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, Jamez said:

Med voks er det greit å gå for kjeder som tåler mye før de strekker seg i linkene (typisk = dyre kjeder), siden slitasjen inni rullene blir redusert til omtrent null. 

 

Det er inni rullene kjeder "strekker" seg. Det er ikke mekanisk strekk, kun slitne metallflater som har gnidd seg mot hverandre som gir et "strukket" kjede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste for å unngå rust er at ikke kjedet blir stående fuktig over lang tid. Man unngår veldig mye rust om man drar over kjedet med en mikrofiber etter avsluttet tur! Enda mer om man skylder i lunka vann før man drar over så det er litt varme i kjedet før man tørker. 

Når jeg har klart å kjøre vokset kjede på pendlersykkel i saltsuppe i hele vinter, så burde de fleste andre bruksscenarioer være mulig også. 

 

baronKanon skrev (1 minutt siden):

Det er inni rullene kjeder "strekker" seg. Det er ikke mekanisk strekk, kun slitne metallflater som har gnidd seg mot hverandre som gir et "strukket" kjede.

Sideplatene strekker seg vel også? Er det ikke derfor SRAM sine flat top kjeder har mer materiale i mellom leddene. Min erfaring er at disse AXS kjedene holder utrolig lenge før de strekker seg. Er vel summen av strekk og slitne pins/ruller.  

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...da må det ha mer med hvor hardt metallet i sideplatene og pins er, med tanke på motstandighet til å slites da... innerlinkene roterer vel på pin'en , og graver seg litt inn i den. 

Sram XX1 og AXS kjedene er hvertfall holdbare hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (5 timer siden):

Det viktigste med voks er å prate nok på internett om hvordan det endrer alt!

Litt som isbading, kalddusjing og crossfit.

Ikke ødelegg!

Venter på tørt vær så ikke montert kjedene(gravel og elsykkel) enda, og lever i en naiv tro om en livsendrende og smoooooth sykkeltilværelse.

Har lest man blir slankere, får mer watt i beina og ikke minst øker 1RM i knebøy med 10%, etter at man går over til vokset kjede. Noen sier også at navy seals vokser sykkelkjedene sine, for å sykle ekstra lydløst.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (21 timer siden):

Hvor lang levetid får du på kjedet til stibruk? Som du sier så blir du ikke kvitt dritten inni ett oljet kjede ved å vaske/tørke av, men arbeidet tatt i betraktning så må man jo opp på det tredobbelte av "vanlig" levetid om det skal ha noe for seg. Pluss at med olje så kan jeg etter en lang tur i gjørme vaske sykkelen, tørke over kjedet og ta på ny olje. Klar til neste tur. Om man må bytte kjedet med et nyvokset (eller evt. koke og vokse på nytt) for hver tur i drittvær så blir det jo en del ekstra jobb av det. Jeg tester på grusracer først, og er det bra så står stisykkelen i køen.

Er ikke så dypt investert at jeg har et tall på antall kilometer på sti per kjede, dessverre. Jeg er mere vokser-etter-beste-evne-og-måler-strekk-innimellom og bytter når det nærmer seg 0.5 (12-delt). Når jeg blir et godt og bedre menneske skal jeg bli flinkere til å måle kjeder oftere. Men jeg tror ikke jeg er typen til å finmåle antall kilometer per kjede. Og når man har et par-tre kjeder i omløp, så er det mere vrient å telle kilometer per kjede. 
 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (23 timer siden):

Er ikke så dypt investert at jeg har et tall på antall kilometer på sti per kjede, dessverre. Jeg er mere vokser-etter-beste-evne-og-måler-strekk-innimellom og bytter når det nærmer seg 0.5 (12-delt). Når jeg blir et godt og bedre menneske skal jeg bli flinkere til å måle kjeder oftere. Men jeg tror ikke jeg er typen til å finmåle antall kilometer per kjede. Og når man har et par-tre kjeder i omløp, så er det mere vrient å telle kilometer per kjede. 
 

Strava er din venn(ish)
image.png.63c847c53808209553cc431678e8a9f7.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (41 minutter siden):

Strava er din venn(ish)
image.png.63c847c53808209553cc431678e8a9f7.png

Fullt klar over at det kan trackes med strava, men jeg gidder ikke å prioritere det. I hvert fall ikke det å drive å bytte hvilket kjede som er i bruk når jeg bytter mellom de to eller tre forskjellige kjedene jeg har per sykkel. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (2 timer siden):

kan trackes med strava, men jeg gidder ikke å prioritere det

Samme her. Har 3 til graveln og 4 til racern. Måler bare strekk nå og da. De har litt ulik strekk, men det kan like godt være fordi noen har blitt brukt mer i regn. 

På de 4 (axs, 2stk Force, 2 stk Rival) kjedene på racern har jeg syklet tilsammen 13 000km nå og enda er ingen av dem klare for utskifting... 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to første turene med Silca Super Secret (?) og stripchip gjennomført her nå. Bittelitt mer lyd enn olje (som er 100% lydløst), men noe av dette kan nok tilskrives ny kassett og drev. Må jo kjøres inn litt. Det er dog mer enn godkjent. Må nok ha noen flere kilometer før jeg kan konkludere. 

Kjører xx1 kassett, xx1 kjede og garbaruk drev. 11 delt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, Ndreas said:

Strava er din venn(ish)

Både Strava og Intervals.icu kan logge kilometerstand på komponentar. Men begge ser ut til å vere dårlege på komponentar som du byter fram og tilbake, for eksempel sommardekk/vinterdekk eller fleire kjede som går på rundgang.

Eg kan registrere ein ny komponent på ein gitt dato, men eg kan ikkje angi at eg byta kjede ein gong førre veke.

Finst det betre løysingar for å enkelt halde styr på sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (5 minutter siden):

Finst det betre løysingar for å enkelt halde styr på sånt?

Excel 😛 

Edit: Og om du registrerer dato du setter på og tar av kjede X , så kan du jo på Intervals.icu søke fra dato til dato på den aktuelle sykkeln og få kilometer sykla i perioden, som du kan plotte over i excel-arket... 

  • Confused 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er veldig tullete at strava ikke er bedre på dette. Er jo bare tekst-felter...

Men for meg funker det ok så langt med å pensjonere og legge til nytt, men hvis kjedene skal holde 10-15k så blir det jo et par rader nedover 😄

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (På 12.4.2024 den 12.10):

Noe av problemet mitt er at jeg husker ikke hvilke sykler jeg rensa ting og begynte med Squirt og Smoove på, og hvilke som bare har brukt RnR. 
 

Skal jeg begynne med fjong Silca-voks, er det kanskje like greit å starte med nye kjeder på alle?

Det er det nok. Det er også mye mer jobb å rense gamle kjeder med olje/voksrester og annet grums i, enn det er å fjerne fabrikksmøring fra nye kjeder. 

  • Like 1
  • Thanks 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutes ago, perbl said:

Noen som orker lage en Invision-plugin for kjedetracking knytta til profilen kanskje? 🙂

Hmm, så vi kan ha ein tråd med namn "Kjedetracking for forummedlemer". Alle postar ei melding kvar gong dei byttar kjede (gjerne med henvisning til ein dato i fortida, det var jo litt av poenget her). Pluginen hentar data frå Strava, og kvar onsdag ettermiddag postar den ei oppsummering med alle sin gjeldande status. Då kan den også ha eit leaderboard med dei som har fått eit kjede til å vare lengst. Eller noko sånt. Artig 🙂

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er noen IT-studenter her, så er det sikkert en fin mulighet til å lage en enkel kjede/drivverk-app som skoleoppgave, for en særdeles liten og pirkete kundegruppe. Sikkert noen som er villig til å betale 2-5-10$ i året.

  • Like 1
  • Haha 3

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...