Gå til innhold

Den store (varm)voks-tråden!


Ndreas

Anbefalte innlegg

Jeg gjør mitt andre forsøk på å begynne med voks og kjøpte meg Silca varmeren. Kan hvertfall anbefale den. Gikk fort og alt funket som det skulle. 

 

Den koster mer enn hva man kan få det for, men jeg setter såpass pris på podcasten Silca har at jeg kjøpe gjerne produkter derfra når det gir mening

Endret av Olechr
  • Like 3

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ndreas said:

Jeg kjørte silcapose i vannbad, og det var kjipt syntes jeg. Tok laaang tid å få smelta all voksen og vanskelig å treffe sweet spot mtp temp. Den er også litt for lang og tynn (sa brura), så det var leflete å få delt opp klumpene i voksen så det smelta raskere. Tror jeg brukte 40min eller noe før alt var klart. Har kjøpt en voksvarmer nå fra Normal til et par hundre kroner, men skal sjekke størrelsen før jeg tar den i bruk

Støtter denne, jeg gjorde det også i posen og vil ikke anbefale det. Tok som sagt lang tid og var heller knotete. Klarte også å stikke hull på posen når jeg skulle rydde den bort i etterkant så da må jeg uansett kjøpe noe å smelte den i til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører vannbad med kjele i kjele, og kjenner meg ikke igjen i trøbbel med temperaturer og lang tid for å smelte. Med vannbad får du aldri høyere temperatur enn 100°C,og det tåler voksen. Og du kommer aldri dit. Legg kjedet i voksen, legg pose/kjele i vannbad, kok opp og følg med til voksen er helt flytende. Swish litt frem og tilbake når det er flytende og fjern fra kjelen/posen fra vannbadet. La avkjøle. Ved første antydning til snerk, løfter du ut kjedet, ferdig. 

Endret av baronKanon
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/19/2024 at 9:04 PM, baronKanon said:

denne tror jeg er for liten og ikke blir varm nok.

Det der er sånn eg har, og den fungerer fint. Temperaturkontroll, varm nok, og akkurat stor nok til eit kjede. Men den er ikkje stor nok til swisher også, så det er litt styr med å få plukka opp ferdig kjede.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg også kastet meg med på hårfjerningsprodukt-trenden og handlet en pakke Molten Speed Wax + en herlig voksvarmer fra Fashiongirl.no (Prowax 100, 400 ml kapasitet og maks 100 grader). Fikk med 100 gram voksperler med lavendel-lukt, kanskje det kan brukes 😄  

  • Like 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, thostr said:

Da har jeg også kastet meg med på hårfjerningsprodukt-trenden og handlet en pakke Molten Speed Wax + en herlig voksvarmer fra Fashiongirl.no (Prowax 100, 400 ml kapasitet og maks 100 grader). Fikk med 100 gram voksperler med lavendel-lukt, kanskje det kan brukes 😄  

Ett eller annet sted sitter det nå en DBA og lurer på om det er noe kødd i databasen, da kjønnsfordelingen på kundene kobla mot mest solgte produkt ikke helt ser ut til å stemme med antagelser.

  • Haha 5

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tenker vel at syklister er veldig opptatt av aero, og shaving av ben ikke er lengre nok.

LegWaxGuide.jpg?v=1632497797

Jokes on them. Her vokses kjeder.

(Kunne tatt en spøk om at dette ligner mer på brazilian wax enn de forstår, men dumt å ta en slik skrivefeilspøk på et seriøst og voksent forum som sykkel.org.)

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har brukt silca molten wax i drøyt halvannet år nå. Har 3 kjeder i rotasjon, alle var nye og fabrikkoljen ble nøye fjernet før de ble vokset. I starten var alt veldig bra, etter litt innkjøring ble systemet nesten helt stille og det var deilig å sykle med. Men fra tredje kjedet og utover har jeg aldri fått det til. Jeg bruker kun molten wax, og vokser i henhold til silca sine instruksjoner samt råd og tips. Men allikevel bråker det noe følt fra kjedet, uansett hvilket av de 3 kjedene jeg bruker. Jeg synes selv det bråker såpass mye at det er flaut når jeg sykler forbi andre syklister, fordi det høres ut som jeg er en nybegynner som aldri har oljet kjedet.

I tillegg skifter ikke girene like godt nå som før.

Så derfor har jeg en idé om at det er girene som må finjusteres. Har ultegra Di2, og ikke funnet noen gode instruksjoner på hvorda justere dette. Noen som vet om en plass i Oslo området hvor de har peiling på Di2. De plassene jeg har vært innom har lite kjennskap til dette. 

Er det noen andre idéer til hva som er galt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, KjetilS said:

Hei.

Jeg har brukt silca molten wax i drøyt halvannet år nå. Har 3 kjeder i rotasjon, alle var nye og fabrikkoljen ble nøye fjernet før de ble vokset. I starten var alt veldig bra, etter litt innkjøring ble systemet nesten helt stille og det var deilig å sykle med. Men fra tredje kjedet og utover har jeg aldri fått det til. Jeg bruker kun molten wax, og vokser i henhold til silca sine instruksjoner samt råd og tips. Men allikevel bråker det noe følt fra kjedet, uansett hvilket av de 3 kjedene jeg bruker. Jeg synes selv det bråker såpass mye at det er flaut når jeg sykler forbi andre syklister, fordi det høres ut som jeg er en nybegynner som aldri har oljet kjedet.

I tillegg skifter ikke girene like godt nå som før.

Så derfor har jeg en idé om at det er girene som må finjusteres. Har ultegra Di2, og ikke funnet noen gode instruksjoner på hvorda justere dette. Noen som vet om en plass i Oslo området hvor de har peiling på Di2. De plassene jeg har vært innom har lite kjennskap til dette. 

Er det noen andre idéer til hva som er galt?

Tipper kanskje du får mer svar om du lager en justeringstråd i landeveisforumet framfor spørsmål i det som jo er en litt smal voksetråd. Alle som selger landeveissykler bør forøvrig kunne sette opp et Di2-gir.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (På 20.3.2024 den 22.08):

Ved første antydning til snerk, løfter du ut kjedet, ferdig. 

Ved å vente til voksen begynner å få snerk før du tar kjedet ut, fører vel bare til at du får mye mere voks på utsiden av kjedet etterpå? Det er jo inni rullene at voksen gjør jobben, og dit kommer den bare når det er skikkelig varmt og voksen tyntflytende. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, knuthaug said:

Ved å vente til voksen begynner å få snerk før du tar kjedet ut, fører vel bare til at du får mye mere voks på utsiden av kjedet etterpå? Det er jo inni rullene at voksen gjør jobben, og dit kommer den bare når det er skikkelig varmt og voksen tyntflytende. 

Når det er skikkelig varmt og det er tyntflytende, renner det også fortere ut igjen. Derfor vente til noe med avkjølt for å få minimert voks som renner ut

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg får litt lyst til å teste jeg og nå når det er på tide å ta ut kjedesyklene. Bortskjemt med belte på brukssykkelen, men det er jo på høy tid med et vårslipp snart, og jeg har vært for dårlig på vinterstisyklinga i år, og veisykkelen har ikke piggdekk enda.

Liker konseptet med stativ og full pakke på den Silca-varmeren, er det noen løse produkter av den varianten å få kjøpt som kan matches med et DIY-oppsett? (Ikke at det er umulig å snekre noe sånt sjøl heller da).

Tror kanskje det er en viss fare for at jeg og går for den fra Silca, liker en kompakt løsning som kan brukes andre steder enn på kjøkkenet.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (På 20.3.2024 den 22.08):

Jeg kjører vannbad med kjele i kjele, og kjenner meg ikke igjen i trøbbel med temperaturer og lang tid for å smelte. Med vannbad får du aldri høyere temperatur enn 100°C,og det tåler voksen. Og du kommer aldri dit. Legg kjedet i voksen, legg pose/kjele i vannbad, kok opp og følg med til voksen er helt flytende. Swish litt frem og tilbake når det er flytende og fjern fra kjelen/posen fra vannbadet. La avkjøle. Ved første antydning til snerk, løfter du ut kjedet, ferdig. 

Det er akkurat det samme jeg gjør.
Så dette må være fasiten!

 

LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@KjetilS Jeg hadde mye bråk på kjedet mitt nå etter sist runde, sykla bare 200km før jeg skjønte at jeg hadde kjørt kjedet via "blokkeren" i cagen, så det slepte forbi den på noen gir. Det var litt pinlig 😄

Nå går den rett fra tannhjul til tannhjul og det høres mye stillere ut.

Basert på min erfaring så begynte kjeder å bråke noen ganger etter ca 800km (avhengig av forhold), men siden dine hadde gått så lite er eneste jeg kan tenke meg at voksen var alt for varm og du ikke har fått fylt rommet rundt rullene helt med voks.

  • Like 3
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (22 timer siden):

Ett eller annet sted sitter det nå en DBA og lurer på om det er noe kødd i databasen, da kjønnsfordelingen på kundene kobla mot mest solgte produkt ikke helt ser ut til å stemme med antagelser.

En av mine hobbyer er å sabotere captcha-tester ved å skrive _nesten_ riktig husnummer, tagge traktorer som busser osv 😇

  • Haha 2

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Ndreas said:

@KjetilS Jeg hadde mye bråk på kjedet mitt nå etter sist runde, sykla bare 200km før jeg skjønte at jeg hadde kjørt kjedet via "blokkeren" i cagen, så det slepte forbi den på noen gir. Det var litt pinlig 😄

Nå går den rett fra tannhjul til tannhjul og det høres mye stillere ut.

Basert på min erfaring så begynte kjeder å bråke noen ganger etter ca 800km (avhengig av forhold), men siden dine hadde gått så lite er eneste jeg kan tenke meg at voksen var alt for varm og du ikke har fått fylt rommet rundt rullene helt med voks.

For varm voks ja, det kan hende. Har en slowcooker fra Jula, kan være den varmer ting for mye opp. Skal vokse kjedene på nytt nå til vårslippet, skal da prøve "snerk" metoden og se om dette gjør noe forskjell.

 

Takk for godt forslag

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/20/2024 at 10:30 AM, Olechr said:

Jeg gjør mitt andre forsøk på å begynne med voks og kjøpte meg Silca varmeren. Kan hvertfall anbefale den. Gikk fort og alt funket som det skulle. 

Hvor kjøpte du den? Ser ut til at både lokale leverandører og Silca sjøl er tomme. Tror jeg har landa på at jeg vil ha en jeg og.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (21 timer siden):

Hvor kjøpte du den? Ser ut til at både lokale leverandører og Silca sjøl er tomme. Tror jeg har landa på at jeg vil ha en jeg og.

Jeg kjøpte rett fra Silca. Jeg bestilte omtrent når den ble lansert. 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KjetilS skrev (På 22.3.2024 den 3.15):

Hei.

Jeg har brukt silca molten wax i drøyt halvannet år nå. Har 3 kjeder i rotasjon, alle var nye og fabrikkoljen ble nøye fjernet før de ble vokset. I starten var alt veldig bra, etter litt innkjøring ble systemet nesten helt stille og det var deilig å sykle med. Men fra tredje kjedet og utover har jeg aldri fått det til. Jeg bruker kun molten wax, og vokser i henhold til silca sine instruksjoner samt råd og tips. Men allikevel bråker det noe følt fra kjedet, uansett hvilket av de 3 kjedene jeg bruker. Jeg synes selv det bråker såpass mye at det er flaut når jeg sykler forbi andre syklister, fordi det høres ut som jeg er en nybegynner som aldri har oljet kjedet.

I tillegg skifter ikke girene like godt nå som før.

Så derfor har jeg en idé om at det er girene som må finjusteres. Har ultegra Di2, og ikke funnet noen gode instruksjoner på hvorda justere dette. Noen som vet om en plass i Oslo området hvor de har peiling på Di2. De plassene jeg har vært innom har lite kjennskap til dette. 

Er det noen andre idéer til hva som er galt?

Jeg har opplevd noen ganger at det er litt for mye hard voks som sitter på siden av kjedet. Hvis lyden som nyvokset kjede ikke har gitt seg etter 10 min tråkking har det som regel vært noen små harde klumper noen steder på kjedet. Etter å ha skrapt av disse har det blitt helt stille igjen. Det virker som at voksen har blitt komprimert og herdet (hvis det er mulig for voks) på de stedene det skjer. Den er mye hardere der enn resten av voksen som er på kjedet. Min hypotese er at det som normalt skrelles av ved girskift og tråkking har blitt komprimert akkurat nok til å ikke skrelles av ved girskift eller er for hardt til at det faller av som vanlig.

Dette skjer nesten utelukkende på 12-delt Shimano. Har mindre problem med dette på 10-delt GRX, selv om jeg har hatt et tilfelle av samme problem der også, men tror det kom av at jeg tok i bruk kjedet før 24 timers herdetid.

Jeg bruker for øvrig Jula-kokeren som er nevnt tidligere i denne tråden sammen med Silca-voks. Svært fornøyd med den komboen. En halv pose har vært nok til å starte med til et kjede. Har fylt etter ved behov. Pleier å ha den på varmeste setting inntil den er OK smeltet og bytter deretter til laveste temperatur. Syns størrelsemessig den passer veldig bra til et kjede på svisjer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er det noe kritikkverdig (sett bort fra det grusomme youtube-bilde) som gjøres i denne videoen?

En ganske lettforklarende video.

Selv om mange har mer utdypende beskrivelser eller youtube-videoer (host - Silca), så skriver de en bok om fremgangsmetoden eller lager youtubevideoer som minner meg om kurs. Litt for omfattende for meg som ikke er helt inn i vokssekten (enda).

Metoden er vel ganske simpel for nye kjeder:

1 - Legg kjede i glass med White Sprit, rist det litt, la ligge over natten. Rist litt til. Ta ut. Dra over med en klutt. (noen sier 15-20min)

Steg 1 må kanskje gjentas 2-3 ganger om white spriten i glasset er veldig skitten.

(Frivillig) - Rens kjedet med kjederens og tannbørste

2- Legg kjedet i glass med Blåsprit/Aceton, rist det litt, la ligge over natten. Rist litt til. Ta ut. (noen sier 15-20min)

3 - Lufttørke. Bare la det ligge/henge et par timer.

4 - Slowcooker eller vannbad, 65-88grader eller 90-95 grader. Legg i kjede så det får samme temp som voksen, rør litt rundt, vent 1 min ish.

5 - Ta ut uten å søle, gjerne la det dryppe oppi slowcookeren så en ikke mister den dyrbare voksen.

6 - Når voksen er kald, skrap sammen den  dyrbare voksen og putt det i posen (eller kanskje på et eget glass)

7 - Monter vokset kjede på rengjort drivverk.

8- Kjenn på opplevelsen og tenk om det er verdt styret. Finn ut hva normale bruker en slowcooker til. Gå videre i livet.

  • Haha 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen av de stegene der jeg tenker lett fjernes med den strip chip-greia til Silca 🙂 

Kjenner den fulle algoritmen der er akkurat litt for mye for meg, kan jeg fjerne å ha flere glass med white spirit og annen drit stående, kjøper jeg heller den dyrere cookeren med høy nok temp til å bruke strippechippen.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Andreas said:

4 - Slowcooker eller vannbad, 65-88grader eller 90-95 grader. Legg i kjede så det får samme temp som voksen, rør litt rundt, vent 1 min ish.

5 - Ta ut uten å søle, gjerne la det dryppe oppi slowcookeren så en ikke mister den dyrbare voksen.

Kor har det blitt av 4,5 - Skru av varmen og vent til voksen skal til å få snerk på overflata?

I min voksvarmar køyrer eg voks og kjede opp til 93 grader fordi det er det som står på Molten Speed Wax-pakka mi, og så ventar eg til det kjøler seg ein del ned. Er det smartare å berre varme opp til 65-88 grader?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...