Gå til innhold

Intervals.icu


Anbefalte innlegg

Hvordan har dere satt opp watt og pulssoner?  

Jeg bruker 7 wattsoner etter Joe Friel preset, satt opp etter ftp, og så har jeg finjustert litt på grensa mellom Z2 og Z3 i forhold til hvor jeg føler min LT1 ligger. Dette funker fint og viser godt om jeg ligger der jeg ønsker på øktene mine. 

Jeg bruker ikke pulssonene like aktivt , men liker å følge med historikken for å se hvor hardt jeg har presset meg, og hvor mye tid jeg har fått på høy puls i perioder og sånt. At sonene er greit fordelt gir mer oversiktlige søylediagrammer på Fitness-tab'en min. 

Først brukte jeg standard "Joe Friel Cycling" preset, men den blir veldig veldig forskjøvet i forhold til wattsonene mine. HR1/"Recovery" er foreslått til 80% av terskel, som for meg havner langt inn i Z3/tempo på watt. Jeg har derfor heller brukt Coggans i en periode, som har 5 soner og aligner mye bedre mot wattsonene mine, men syns statistikken blir litt sånn lite differensiert i toppen 

Gikk derfor nå tilbake til Joe Friel, og justerte HR1 til å passe med Z1-watt, HR2 til å passe med Z2 watt osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (3 timer siden):

Hvordan har dere satt opp watt og pulssoner?  

Jeg bruker 7 wattsoner etter Joe Friel preset, satt opp etter ftp, og så har jeg finjustert litt på grensa mellom Z2 og Z3 i forhold til hvor jeg føler min LT1 ligger. Dette funker fint og viser godt om jeg ligger der jeg ønsker på øktene mine. 

Jeg bruker ikke pulssonene like aktivt , men liker å følge med historikken for å se hvor hardt jeg har presset meg, og hvor mye tid jeg har fått på høy puls i perioder og sånt. At sonene er greit fordelt gir mer oversiktlige søylediagrammer på Fitness-tab'en min. 

Først brukte jeg standard "Joe Friel Cycling" preset, men den blir veldig veldig forskjøvet i forhold til wattsonene mine. HR1/"Recovery" er foreslått til 80% av terskel, som for meg havner langt inn i Z3/tempo på watt. Jeg har derfor heller brukt Coggans i en periode, som har 5 soner og aligner mye bedre mot wattsonene mine, men syns statistikken blir litt sånn lite differensiert i toppen 

Gikk derfor nå tilbake til Joe Friel, og justerte HR1 til å passe med Z1-watt, HR2 til å passe med Z2 watt osv. 

Gjør mye av det samme. Tar og utg.punkt i Friel sine wattsoner, men har justert skillene mellom Z3/4, Z4/5 og Z5/6 litt - opp 2%, etter mye finføling på intervaller over flere år.. Dette har fungert bra og lenge, for meg. Pulssonene har jeg også slitt mer med å få til å korrelere nok til at de har noen relevans. Har nå satt opp 6 soner, dels basert på Friel sine 7, dels på følelse og dels for å få det til å samsvare med wattsonene. I praksis har jeg slått sammen Tempo og SubThreshold til en samlet HR3 temposone og utvidet SupraThreshold til en litt mer rendyrka HR4-terskelsone. Synes det treffer greit nå.. Fordelingen HR1 og 2 er fortsatt litt vrien ifht. Z1 og 2 watt, men forholdet HR1+2 vs HR3 korrelerer greit med tilsvarende wattsoner og HR3 vs HR4 det samme ifht. Z3 og Z4 watt. Over der bryr jeg meg mindre om pulsen.

Endret av Joaaso
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...