Gå til innhold

The bikes of Bright Midnight


Anbefalte innlegg

Justinas har nå begynt å tease neste års løype.

110mil og 20.000hm er de harde fakta😅

Ut fra de få bildene Justinas har lagt ut virker følgende bankers:

Lom - Juvass? - Turtagrø - Tindevegen -Øvre Årdal - «1000-meteren» - Mjølkeruta

Selv om det er mye bakker her er det langt igjen til 20.000hm. Hvis løypa i tillegg ikke går via Aursjøvegen/Trollstigen/Geiranger må det sankes _mye_ høydemeter andre steder. Kanskje Aurlandsfjellet og Rallarvegen hvis det ikke innebærer lange tuneller? Jeg kjenner ikke området.

Tronfjell er jo også logisk for å få nok høydemeter.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han legger inn Jetta/Blåhø og Tronfjell pluss Slådalen med retur over Grimsdalen og eventuelt Einunndalen så blir det ca  5.000 ^. På ruta ligger også Juvass…

For øvrig ei rute etter mitt hjerte 😍

Endret av runermm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter Tusenmeteren/tyin så kan en sykle Aurlandsfjellet og Rallarvegen og ikke noen lengre tuneller som må passeres. Vil nok gi over 3000 hm tilsammen. Men samtidig kan ikke gå for langt nord i start/avslutning før dette blir godt over 110 mil. Og tipper Rallarvegen hadde vært lagt ut som teaser da den jo er ekstremt bildevennlig. Tror derfor  Tron og kanskje Blåhø/Slådalen som Rune sier. Kanskje Tron-Grimsdalen-Slådalen-Blåhø-Juvass-Tindevegen-Tusenmeteren-Mjølkeruta-Per Gynt til Ringebu-Frisveien-Atna-Koppang/Morakjølen-Renåfjellet-Vestsiden Femunden-Os. Kan selvsagt være Tron som avslutning og en start som lignet årets men da til Folldal i stedet for Oppdal og da Grimsdalen og som beskrevet over her, men mer Rendalen variant en Femunden og sånn sett til Alvdal og Tron i sistedelen. 

Kan jo leke seg på Strava og se hvor langt dette blir og ca hm. Noen som skal delta ? Når legges påmelding ut ? og noe info om det rittet fra Lillehammer i August ? 

 

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruno sin Lillehammer-versjonen er nå online, påmelding åpner i morgen.

https://www.mother-north.com/?fbclid=PAAabHm2OLwHh1UN3m9RBD1iKU6vam_OTHzXAwGAQ4CN_qOViKUH3kHhwAOq8_aem_Acrte7ZGG8jkyckUx-XYlWUL9hhWinSAIzoPgBSz565r_cPNyS6J_8cWwLMiSEldRJs

 

Justinas har skrevet at han jobber med påmeldingsløsning for Tolga-versjonen. For min del er det denne som er aktuell, og jeg kommer nok til å melde meg på.

 

Det at promoteringa av det som nå er blitt to ritt ikke samkjøres tyder kanskje på at samarbeidet mellom J og B skar seg?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikG skrev (1 time siden):

 

 

Det at promoteringa av det som nå er blitt to ritt ikke samkjøres tyder kanskje på at samarbeidet mellom J og B skar seg?

 

Jeg spurte Justinas direkte. Svaret var at "vi har skilt oss" og at tiden vil vise om det er nok deltagere til to veldig like ritt med 4 ukers mellomrom. Han virket ganske sikker på at det skulle gå veldig fint å arrangere uten Bruno. Jeg tror nok at lokalsamfunnet på Tolga står bak ham. 

Selv er jeg usikker på om jeg får til Tolga siden det er plassert såpass midt i fellesferien. Det er jo en plassering som passer best for utlendingene. Uten at det er noe galt i dèt. Jeg klarer fremdeles ikke å bestemme meg for hva jeg skal satse på neste år..

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, litt usikker her også. Kjenner igjen hjemmesiden/påmeldingen/svartmetalreferansene fra BM så forstår at det er Bruno som kanskje sto bak det den biten på BM i fjor mens Justinas kanskje komponerte løypen ? okke som antar jeg også Bruna har norske/lokale samarbeidspartnere. Og angående partnere, jeg må nok høre med med min partner også hva hun tror passer "oss" best. 

Argument for Lillehammer:

- Veldig lokalt for min del, dvs trenger ikke overnatting i forkant

- Sannsynlig mye kjente veier for min del, stor sjans for en går lenger sør en Jotunheimen også, feks Rallarvegen (som jeg har syklet noen ganger så ikke noe must, met fett i evt ritt da). Men spent på trasen. 

- Kortere en Tolga og tar ikke like lang tid, praktisk mht fri, ferie, familie

Argument for Tolga:

- Motsatt som for Viggo så passer egentlig fellesferien bedre mht ferieavvikling (men ikke sikkert min samboer er like gira å bruke deler av en uke med å følge en dott på tlf som hun var i fjor.

- Føler litt for å støtte Justinas sitt forsøk på å skape noe lokalt, da han er lokal der oppe. Er heller ikke så langt til Tolga men må overnatte i forkant. 

- lenger og hardere trase en fjor, som var lang og hard. Liker jo spesielt i forkant og etterkant at det lengst og hardest mulig. Underveis hater man jo uansett en sykler dette eller birken. Er spent på trasen også her. Var ganske sikker på at jeg hadde god kontroll på årets trase. Tok tidvis kraftig feil azz. 

 

Pris, ser det ikke er early bud på Lillehammer, pris 285 E, litt mer BM i fjor ? 

Håper Justinas kan komme mer info om sitt opplegg. 

Endret av Oddefa
  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også lysten til å sykle BM til neste år også. Selv om erfaringer fra å ha gjort det én gang ikke nødvendigvis gjør at det går enda bedre neste gang... sånn jeg erindrer det var det jo ganske bra vær, og er en uheldig her så blir jo det av sykling utenfor asfalt en helt annen opplevelse.. jeg var jo en av de få som syklet med skjermer i år, og dette kunne vært smart, hadde ikke bakskjermen vært litt for kort, og fylte kranken med skit, mye mere enn de uten skjermer😎 menmen,  det er jo lærdom i det meste. Kom igjen Viggo,  du kan jo ikke ha det stående at du ikke har et fullført ritt??? 😉

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har snakket med samboer og hun ønsker nok at jeg heller tar en uke ego-sykling i i august og ikke når vi har ferie sammen. Mao er nok det mest aktuelt med Mother North. Selv om det er litt dumt tidspunkt for evt andre ritt som hadde vært aktuelt i denne perioden (Offroad Valdres, Trans Østerdalen) så ga det såpass mersmak at jeg ønsker å prioritere. Og de rittene har jeg deltatt på noen ganger og nye ting frister mer en tidligere ritt selv om de er aldri som flotte arrangement (noe begge de jeg nevner er). En bakdel er at det er ca 2 timer mindre lys i midten av august en i midten av juli. Skal sies at jeg på årets BM ga meg alle dagene ca 22 tiden eller litt før og det er akkurat innafor mørket i augst også. Syklet nesten ikke med lys på. Her må en nok beregne litt mer lys på. En fordl med å ikke sykle BM i juli er i tillegg til å ha mer åpen ferie, mer overskudd i ferien er også at en kan delta på ritt, eller noen drøye turer i juni/juli også, uten å måtte ta hensyn til overskudd for da feks BM. 

Står ikke noe tak eller hvor mange deltakere er påmeldt på Mother North ? er det noen måte å finne ut av det ? finnes det noen internasjonale nettsider/forum hvor en snakker om diverese bikepacker/ultraritt ? har søkt uten å finne noe nyttig. Eller er alt baser på SoMe og jeg må på insta igjen etter å ha klart meg godt uten par år. Hvem vet, før en vet ordet av det så må en tattovere leggen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra instagram ser det som MN ihvertfall skal den ene eller andre veien over rallarfjellet og da regner jeg med Aurlandsfjellet må med også. Hva gjelder påmeldte er det 64 solobilletter "in stock". Det var 71 når jeg meldte meg på fredag. Vet ikke hvor mange det var i utgangspunktet. 80 kanskje? instagram virker å være primærkanalen til MN ihvertfall.

Endret av Levemannen
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (28 minutter siden):

Og da melder jo også Adventure Bike Racing seg på konkurransen om ryttere på sensommeren. Nå lanserer han en kortere rute med mer grus. Såkalt Adventure Route. Ca 1000km og 13000hm. Ruten: Bikepacking Around Norway — Adventure Route | Komoot

Stiller meg tvilende til om det er nok deltagere til alle disse rittene.

Ja ikke sant. Først, hvor mange nordmenn er det som sannsynlig deltar tilsammen på disse rittene ? Deretter er det selvsagt mange tyskere som er interessert, men hvilket tidspunkt passer best for de. Antar at både Bruno og Justinas har samme "miljø/nettverk" som er interessert men ser ikke for meg at det er noen som sykler begge to  selv om det er overkommelig med 3-4 ukers mellomrom. Hvem er Adventure bike racing ? en person eller en gjeng ?

Når det er sagt så er det jo 4 fantastiske bikepacker alternativ i Norge i sommer så flere her som bør kjenne sin besøkelsestid hvis de skal teste segmentet. Og mulig at den gravelvarianten i linken her en nydelig intro i konseptet. Når jeg ser grovt på ruten så ser den ikke så strabiøs mht underlag som det jeg tror BM og MN blir. Men trodde jo BM 23 skulle være plain sailing underlagsmessig he he.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (13 timer siden):

 Hvem er Adventure bike racing ? en person eller en gjeng ?

 

Det er en person; Michael Wacker; som står bak. Tidligere syklet han ritt som Tcr og Trans Am etpar ganger før han begynte å arrangere ritt på egenhånd. Noen av rittene har stor suksess og anerkjennelse i miljøet. Viktigst er Three Peaks som er et slags mini tcr med tre sjekkpunkt i alpene og selvvalgt rute mellom. Justinas Leveika vant dette rittet i 2022. Han har også et ritt i Nederland som pleier å bli fulltegnet. Han har arrangert Around Norway to ganger, i 2019 og 2021 og jeg deltok begge gangene.  Men det har ligget brakk etpar år pga manglende interesse. Nå har han sikkert sett at interessen i for sykling i norge har tatt seg litt og og vil prøve igjen. Tror han trenger 30 deltagere for å gå i null. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HenrikG skrev (På 1.11.2023 den 8.17):

Bruno sin Lillehammer-versjonen er nå online, påmelding åpner i morgen.

https://www.mother-north.com/?fbclid=PAAabHm2OLwHh1UN3m9RBD1iKU6vam_OTHzXAwGAQ4CN_qOViKUH3kHhwAOq8_aem_Acrte7ZGG8jkyckUx-XYlWUL9hhWinSAIzoPgBSz565r_cPNyS6J_8cWwLMiSEldRJs

 

Justinas har skrevet at han jobber med påmeldingsløsning for Tolga-versjonen. For min del er det denne som er aktuell, og jeg kommer nok til å melde meg på.

 

Det at promoteringa av det som nå er blitt to ritt ikke samkjøres tyder kanskje på at samarbeidet mellom J og B skar seg?

 

 

Sun Flyer skrev (På 7.11.2023 den 13.00):

Justinas la ut denne på SoMe for etpar dager siden. Jeg er mest giret på Tolga, det er kun det å få datoen til å passe som er utfordrende.Screenshot_20231107-1257182.png.23beb5e481ca48483a34de69d04f21da.png

 

Sun Flyer skrev (19 timer siden):

Og da melder jo også Adventure Bike Racing seg på konkurransen om ryttere på sensommeren. Nå lanserer han en kortere rute med mer grus. Såkalt Adventure Route. Ca 1000km og 13000hm. Ruten: Bikepacking Around Norway — Adventure Route | Komoot

Stiller meg tvilende til om det er nok deltagere til alle disse rittene.

Hvilket av disse tre bikepacking-rittene vil dere si egner seg best for en fersking?😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På "papiret" ser BAO-Adventure lettest ut. Kombo lengde/hm og ikke minst at løypen ligger ute nå som gjør at en kan studere den, "planlegge" og da få en oversikt over hvor grov grusunderlaget er. Tror BM og MN vil ha en del parti som ikke "kan" sykles, var iallefall erfaring fra BM i fjor og når jeg snakket med Justinas etter målgang var ga han utrykk for at slik skal det være.  BM/Justinas er garantert hardest på lengde og hm, og helt sikkert har med noen av de hardeste klatringene i Norge (ganske sikkert Juvass, sannsynlig Tron, kanskje Blåhø- der har vi de tre høyeste bilveiene i Norgen, klatringer som harde med gode bein, som blir drøye hvis noen dager og 10000 hm i beina i forkant). Tipper det blir noen likheter på løypene til BM/Justinas og MN/Bruno.

Siden sistnevnte er den som nok passer best for meg pr nå både tidspunkt og fra hvor tar jeg meg selv å lure på hvor løypa går. Start Lillehammer-Nordseter-Birkenland (kanskje ut på en sti for å kjenne på det ?)- Birkebeinervegen- så enten Imsdalen eller Vinjevegen (finest) til Friisveien- over til Ringebu-opp til Per Gynt vegen-Gålå-Skåbu-Mjølkeveien-Randsverk-Lom-Juvass-Sognefjellet-Tindevegen-Tusenmeteren-Aurlandsfjellet-Rallarvegen-Fanitull-Hemsedal-Panormavegen-Fagernes-Synnefjellvariant og til Lillehammer. Evt mer Totenvarian over Mjøsbrua og Mesnalia til Lillehammer. 

Når jeg har tid skal jeg leke meg med denne på strava og se hva jeg får av tall. Kan jo være at løypa trekker lenger øst og sørover også ikke Sognefjellvariant. Skal sies jeg ikke har sett andre bilder en info/påmeldingsiden. 

Hadde jeg hatt tid hadde fristet med BAO også, da det hadde vært nydelig å fullført et slikt ritt + det passer bedre musklaturen min å tråkke jevn uten så for mange ekstreme partier (gjelder vel de fleste av oss) ++ trasen går forbi hjembygda mi, hadde vært kult, kunne jeg stukket innom mor underveis på sykkelritt (hvis det er lov da). 

Endret av Oddefa
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok meg litt tid på Strava nå og fulgte den ruten som jeg skriver i innlegget lenger opp, men minus Hemsedal/Fagernes/Synnefjell varianten og da stedet raskeste veien Geilo-Gol-Leira-Dokka-Vingrom og Lillehammer for å ikke bli for lang. Tviler jo på at det blir slik siste 15 milene for er jo litt kjedelig veier og partier med litt mer trafikk. Men sporet blir iallefall 950 km og 17500 hm og nær nok beskrivelsen på hjemmesiden til MN. Men ruten vet en jo ikke før i juli og kan jo bli noe helt annet også. Skal bli spennende å se likhetene mellom Bruno og Justinas sin løype. Og noen parti vil nok være på alle 3 rittene vi snakker om her. Noen som vet om Bruno har med "norske/lokale" medhjelpere ?

MN 24 | 957.7 km Cycling Route on Strava

ca slik. obs at det er min samboer sitt navn og ikke mitt, liker best å lage slike ruter på pc for å få mindre bugs en får på tlf-appen (som jeg bruker oftest) og på pc så er det hennes strava som står logget på og latskap medfører at jeg ikke gidder å endre det. Obs at jeg ikke har sett på detaljer og bare kjørt lange segment for å ikke bruke for mye tid på det. 

Endret av Oddefa
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser rett og slett episk ut. Håper virkelig du treffer på tusenmetern. Både den og flata mot Tyin etterpå er nummer 1 av det jeg har syklet, selv om gleden kanskje ikke er like stor med 500km i beina. Fordelen med MN som jeg ser det er at det arrangeres på et tidspunkt med noe mindre ferie- og turisttrafikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legendarisk skrev (18 timer siden):

 

 

Hvilket av disse tre bikepacking-rittene vil dere si egner seg best for en fersking?😄

Bikepacking around Norway var mitt første ultraritt og jeg tror kanskje det er det enkleste å begynne med. Men det er kun fordi det er i norge. Strengt tatt tenker jeg at Northcape4000 kan være enda mere lavterskel. Da tenker jeg løypeprofil og det faktum at det er så mange deltagere at det alltid er noen andre i nærheten OG at der er det innenfor med drafting. Så det er mer sosialt. 

Akkurat hvor hardt et ultraritt er kommer mest an på egen innstilling. Man kan kjøre alle disse relativt rolig, men det er likevel hardere enn mange er mentalt forberedt på. Fysisk er de aller fleste godt forberedt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levemannen skrev (6 timer siden):

Ser rett og slett episk ut. Håper virkelig du treffer på tusenmetern. Både den og flata mot Tyin etterpå er nummer 1 av det jeg har syklet, selv om gleden kanskje ikke er like stor med 500km i beina. Fordelen med MN som jeg ser det er at det arrangeres på et tidspunkt med noe mindre ferie- og turisttrafikk.

Kan selvsagt være at en ikke skal på Sognefjellet/Juvass, men er jo andre (men ikke gode) veier til Årdal en via Tindevegen og dropper en Sognefjellet kan en jo gå lenger sør før/etter Rallarvegen (slik jeg gjorde spor var den fra Flåm mot Haugastøl men kan jo selvsagt være motsatt). Ser dog utfordring med å få 16000 hm på 95 mil uten Sognefjellet. Kan også være at det som er naturlig å tenke som start for meg med å dra over til Østerdalen for å få med Ringebufjellet ikke er på planen til Arrangør. Ser for meg at de vil begynne med bakker men en kan jo sykle som starten jeg laget og rett nordover på Øyerfjellet og ned til Tretten og derfra Skei og Per Gynt. Kan jo være opp Hafjell som første bakke og da flatt dit. Rart hvis en ikke tenker opp i Birkenland iallfall, ikke minst for mulighet for å legge inn noe terrengparti  hvis de absolutt skal gjøre det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, flott info. Da kan store deler av løypa mi strykes. Ikke Sognefjellet/Juvass/Tindevegen eller Valdresflya, dvs Mjølkevegen er aktuell men da fra/til Valdres/Beitostølen. Dvs tusenmeteren er da enten ned asfalten Tyin-Øvre Årdal og tusenmeteren opp igjen, dvs "t/r", eller så kommer vi fra Lærdal (en vei jeg mener er lite sykkelvennlig med alle tunellene, kun kjørt bil der og da tenkt her gidder jeg ikke å sykle men er vel lov ?), i såfall blir Rallarvegen syklet fra Haugastøl. Antar dette aktualiserer mer sykling i Hallingdal og kanskje sørover retning Rjukan ? Hardangerfjorden (fjord 2 ). Men tror også det betyr at en tar turen over til Østerdalen og RIngebufjellet (Frisvegen, Venabygd eller en kombinasjon), kanskje også Per Gynt Seterveg før en Vinstra-Per Gynt-Melkevegen variant ? Er jo masse grusveier sørover fra Sjusjøen også som kan linkes med veier sør for Mjøsa og sånn sett inn på en Hallingdalvariant, men tror ikke det gir nok hm for km til å gå opp ? spennende dette gitt. 

666 hikemeter vil jeg tatt med en klype salt, er nok mer en svartmetal referanse som jeg skjønner Bruno har mye av.  

Endret av Oddefa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor godt han Bruno skiller fjordene. Skal man sykle Lærdal-Årdal må man jo inn langs Årdalsfjorden. Usikker på den første og lengste tunellen mellom Fra Lærdal, men de andre derifra og inn til Årdal er lov å sykle. Det er dog ett nitrist parti på to hjul på to hjul.

Det eneste som er sikkert er rallarvegen. Umulig å ta ut både tusenmetern og tindevegen/sognefjellet (høyeste punkt 1313), valdresflyvegen er vel heller ikke utelukket med dette. Jeg vil nesten si at tusenmetern er minst sannsynlig da årdalsfjorden er (sannsynlig) ekskludert og det i så fall blir en T/R variant som du sier. Så da blir det opp til Tyinkrysset så enten til venstre mot Årdal og Tindevegen eller rett frem og mot valdresflya.

Hva gjelder 666 hikemeter tolker jeg det enten som helvettes mye eller bare at han ikke vet.

Endret av Levemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...