Gå til innhold

Hvordan henger denne parkeringsbransjen sammen?


Anbefalte innlegg

Det jeg syns er verst er at ved P-plasser ved hospitaler, sykehjem og helsehus må man betale.

Dette var tidligere kommunale P-plasser som var gratis. Grådighet hos kommunene/fylkene gjorde at de begynte å kreve penger for å stå der.

Etterhvert ble de P-selskap som overtok og fritt frem med takster  Er svin dyrt å stå på Rikshospitalet 46 kr / timen  

Rett og slett skammelig. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (11 timer siden):

Det jeg syns er verst er at ved P-plasser ved hospitaler, sykehjem og helsehus må man betale.

Grådighet hos kommunene/fylkene gjorde at de begynte å kreve penger for å stå der.

Det er faktisk mange, om litt uintuitive, grunner til at parkering ved sykehus koster penger. Ingenting av det har med grådighet å gjøre.

Hvordan er det ved en del sykehus som har hatt gratis parkering? Jo, umulig å finne plass! For de gratis plassene blir fylt opp av de som arbeider på sykehuset, besøkende som kunne kommet seg dit på andre måter, til og med folk som jobber i nærheten bruker da sykehuset til å parkere gratis. Så i praksis blir det dårlig plass til de som faktisk trenger å kjøre, fordi alle ender opp med å gjøre det selv om flere kunne tatt kollektiv eller parkert andre plasser eller lignende.

"Gratis parkering" er heller ikke "gratis". Det er bare et subsidie til de som eier bil. Hva med de som ikke en gang har råd til bil, eller pga sin sykdom/alder osv. ikke kjører til sykehuset men betaler for kollektiv? Litt rart at de må betale, mens det blir gratis å kjøre. I praksis er det de mer velstående som da får subsidiert sin tur til sykehuset.

Retningslinjene sier at helseforetak ikke skal tjene penger på parkering, så det er ikke grådighet. Det bare er dyrt å bruke mye areal på parkering. Samtidig skal jo så klart ikke parkering subsidieres fra behandlingsbudsjettet!

For litt tall: Oslo Universitetssykehus har feks 24 000 ansatte, og rundt 3000 parkeringsplasser. 3000 parkeringsplasser er enormt mye (Oslo City har 450, Storo storsenter ~800), men da så klart ikke nok, og de må derfor gjøre slik at de som ikke trenger det ikke bruker plassene.

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 3

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parkering ved sykehus varierer nok mellom helseforetakene, ellers kan man nok søke om refusjon fra Pasientreiser, men kjenner ikke reglene godt nok for hvilke tilfeller det gjelder. Sykehuset Østfold HF ("mitt" lokalsykehus) har gratis parkering for foreldre til inneliggende barn på Kalnes og har også langtidsparkering.

https://fagbladet.no/nyheter/parorende-sliter-med-a-ta-regningen-for-parkering-pa-sykehusene-6.91.838924.206d45ce98

https://sykehuset-ostfold.no/parkering

Endret av Skogsmatrosen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kreve at man installerer en app og registrerer et kredittkort FØR man kjører inn på disse kameraplassene finner jeg ganske urimelig, for da sitter man bak rattet og har kanskje en kø av biler bak seg. Det er noe helt annet å installere en lade-app i ro og mak før man plugger inn en ladekabel. 

Jeg har ikke noe imot å betale for parkering. Gratisparkeringer fylles jo opp av bobiler, varebiler og bilvrak. Men det må opplyses klart og tydelig hva det koster! Et skilt som sier er ekspressparkering med progressiv prising + fakturagebyr er ikke en prisopplysning.

Håper virkelig forbrukermyndighetene starter et korstog mot parkeringsbransjen og parkeringsapper når de er ferdige med ladebransjen.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (På 29.8.2023 den 10.15):

Haha, det er jo kostelig å se de beskrive "store kostnader" ved fakturautsendelse. Jeg skulle likt å se regnestykket for hvordan denne kostnaden fremkommer. Med automatisk skiltgjenkjenning og automatisert utsendelse med bulk-avtale hos Posten, så snakker vi kanskje en kostnad pr brev ink papir og postgang på 10-15kr? Hvor langt må det gå i selskapenes systemer før det tas noe som helst manuelt her i det hele tatt?

Mangler bare at daglig leder heter Kjell T Ringen.

Forbrukerrådet anslår kostnaden for å sende ut papirfaktura til 5-10 kr. Ser f.eks at Motkraft som sender ut papirfaktura til selvkost tar 6 kr per faktura.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tron skrev (På 28.8.2023 den 21.40):

Hvorfor synes Amfi Ullevål det er greit at Aimo Park flesker til med et fakturagebyr på 59 kr uten at det står et kvekk om det på skiltene utenfor? Hvem er OnePark og hvem er Autopark.io?

Pussig tilfeldighet kanskje, men jeg var på akkurat den parkeringen her om dagen for å hente noe stæsj på Braasport. Stoppet da på en sånn ekspressplass og starta opp i EasyPark, med automatisk stopp når man kjørte ut. Fra skiltet mente jeg bestemt at det stod 10kr første timen og så progressiv takst etter det. Men da jeg fikk regninga så klokka jeg inn 1kr/minuttet. Jeg prøvde å gå inn hos Aimo og se hva som er riktig, men som en utpreger service bedrift så står det selvsagt ikke noe som helst om takstene på hjemmesidene. Når man ikke følger med på dette kontinuerlig så tror jeg det er gode muligheter for å betale feil og aller helst for mye. 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (8 timer siden):

Hva med de som ikke en gang har råd til bil, eller pga sin sykdom/alder osv. ikke kjører til sykehuset men betaler for kollektiv? Litt rart at de må betale, mens det blir gratis å kjøre. I praksis er det de mer velstående som da får subsidiert sin tur til sykehuset.

Hhmm, det er vel ikke gratis å kjøre ?

Når jeg sykler bidrar jeg ikke med mye til statskassa, tar jeg derimot bilen,,,,,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er hvem i parkering, del 2:

Aimo Park er en stor aktør i Norge med en omsetning på 700 mill. Onepark omsetter til sammenligning ca 1 milliard. Aimo var tidligere Q-park, men byttet navn etter oppkjøp og er nå eid av det japanske konglomeratet Sumitoto, børsnotert i Tokyo. Operasjonelt samarbeider de med EasyPark. Har få fornøyde tilhengere i sosiale medier. Neppe helt enkelt å engasjere japanerne i eventuelle klagesaker 😅

Endret av runermm
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (56 minutter siden):

Hhmm, det er vel ikke gratis å kjøre ?

Når jeg sykler bidrar jeg ikke med mye til statskassa, tar jeg derimot bilen,,,,,,,,

Skulle skrevet "gratis å parkere". Når du sykler "bidrar" du til skatskassa ved at det omtrent spares 26 kr i fremtidige helsekostnader for hver kilometer du sykler i stedet for å kjøre bil. Mens selv med alle avgiftene man betaler for å kjøre, er man ikke i nærheten av å betale kostnaden man påfører samfunnet.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ser det er en gjentagende misforståelse her om kameraparkering. 

Nei du må ikke ha app med kameraparkering, dette er helt frivillig. Selv med app er det et frivillig valg for hver enkelt bil du har lagt til i appen om du ønsker kameraparkering aktivert.

Faktura er for de som velger å ikke aktivere ovennevnte løsning og heller ikke gidder eller glemmer å betale for å benytte parkeringen innen en gitt frist, oftest 48 timer. Da kommer det naturligvis en faktura med påfølgende gebyr, hva annet er det å forvente når du har hatt flere muligheter for å betale?

Easypark er det beste som har skjedd på parkeringsfronten å fungerer smertefritt i 90% av mine parkeringer. Jeg betaler gladelig de 15% påslag for å ha dette samlet i en tjeneste. Utfordringene er de resterende 10% av parkeringene der man må ty til andre løsninger, lese skilt, glemte passord osv. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...