Gå til innhold

Askervelodromen


Anbefalte innlegg

Enig med nest siste taler: det er interessant å vite hva som ble valgt bort, når 140-300 mill kr skulle brukes for å fremme sykling. 

Eller, hva var egentlig formålet med velodromen? Hvis formålet var å ha velodrom, er det jo helt prima. Men hvis formålet var å fremme rekrutteringen...

Jeg er fra Asker selv, men bor nå en annen plass hvor det finnes to pumptracks (hva heter det på norsk? pump-o-drom?). Den ene, som også har en liten hopplinje, ligger i nærheten av et 80-talls byggefelt som nå er fullt av unger i tidlig tenårene. Hvor ungene henger etter fotballtrening, etter skolen og på kveldene, uten foreldre? På pumptracken, lekende, uten voksne øyne som gir råd om treningen.

Når det er sagt, tror jeg velodrom blir morsom lek for oss voksne. Men det er bare så forbanna ressurskrevende greier. Nok hall som krever så innmari mye penger for å drive idretten... Jeg blir litt oppgitt...

Endret av Pludrepapp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velodromen er allerede fullbooket i dagene som kommer - tre uker før åpning. Om du ser til Sola, er hallen stappa full hele tiden og det arrangeres mengder med treninger og ritt. 

Asker har et enormt antall lisenstagere innenfor 1,5 time, mange ganger antallet i Stavanger-regionen. Det kommer til å bli stor aktivitet der nok til å forsvare investeringen - også for barn og unge. 

Det ønskebildet som tegnes av Lucky er jo fullstendig urealistisk. Du kan godt gi 30 millioner til Asker CK og tro alt løser seg av seg selv, men du må ha ganske mange ansatte på heltid for å iverksette det bildet som tegnes. 

  • Like 3
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel slik at de pengene hadde man ikke fått ellers.

 

Er mye penger for en "liten" idrett. Samtidig synes jeg det er flott om vi kan ha anlegg i landet også for de idrettene som ikke er på størrelse med fotball.

Uten at jeg har regnet på det er er det nok ganske mange idretter som hadde dødd ut hvis anlegget de har skulle være pengemaskin. Feks hopp er vel greit seigt å regne inn. 🙂

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke hvorfor vi syklister skal krangel om ressurser og hva/hvilken gren som er viktigst osv. Vi bør heller samlet støtte opp om alle prosjekt og iniativ som er positiv for sykling. Hvis det er å spare penger i AS Norge som er målet er det nok av andre helt håpløse ting å ta av. Kutt ned på de så har vi penger til både Velodromer, Pump tracks osv. 

Som både Velodromen i Stjørdal (utendørs) og Sola viser, generere gjerne slike anlegg aktiviteter langt utover selve banesyklingen. Det er med å skaper ett miljø for sykling generelt.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Askervelodromen vil garantert være en boost for mange unge syklister. Det kommer til å være mange syklister fra områdene rundt som vil reise inn til ukentlig baneøkter, noe som vil være en kjærkommen avveksling fra Zwift og sykling på vinterveier for de unge som satser på sykkel. Som følge av veldromen er jeg i tenkeboksen for innkjøp av nok en sykkel til guttungen, men verken utvalget eller min kunnskap om banesykler er stort. Vi får se hva det blir til. Men hvis Vestfoldsyklistene får til en ukentlig baneøkt, så må det skaffes en ny sykkel. 

Økonomisk sett blir det spennende å se hvordan det går. Jeg tilhører vel dem som frykter at det blir en del arbeid for NCF og Asker kommune før det setter seg. 

Endret av Staroh69
Rette, rette

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser bare antallet som bookes inn på akkrediteringskurs i min klubb nå, og det er ikke småtterier. Så at aktiviteten blir høy fra start virker nokså sikkert - jeg håper det er nok til å få det til å gå rundt. NCF trenger noen seire etter mange prosjekter med stang ut de siste 30 (?) årene...

Siden daglig leder er "en av oss" med erfaring fra sportsbransjen så tror jeg dette kommer til å gå bra. Allianser med næringsliv og andre blir viktig for å få dette til å bli attraktivt. Allmenngjøring av banesykling som en "jobbsamling" er en mulighet. Sportsbransje-treff er en annen. Mulighetene er mange, bare man klarer å lage økosystemet rundt, få booking og kursing som funker bra.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (22 timer siden):

Det å bruke 300mill på en så marginal idrett som å sykle på velodrom fremstår som underlig prioritering for meg, forsiktig sagt.

Dersom man ønsker å fremme sykkelsporten så er det mange andre måter å bruke 300mil på. Kapitalkostnaden alene er 15mill i året pluss avskrivninger og vedlikehold av annlegget. Skal vi si at dette annlegget koster 30mill i året og drifte. Ser ikke helt for meg at det er så mange sykkelklubber, eller andre amatøridrettslag, som har ett slikt budsjett eller blir subsidiert på samme måten.
 

Hva hadde Asker CK klart å få gjort med disse pengene ?
Kanskje bygd ett par pumptracks for ungdommen - og holdt sykler.
Fikset på en del av stiene rundt Drengsrud og merket dem for "ungdomsgruppa til Asker CK"
Betalte trenere for ungdomsgruppa og hatt nok lånesykler tilgjengelige
Arrangert ukentlige lokale korte ritt, med premie penger som er store nok til å garantere oppmøte. For 30mill i året så kan man jo betale folk greie summer bare for å møte opp
Oppgraderrt hele trasseen til Vestmarkrittet og kjørt med seriøs omtale og premiering. Med seriøs premiering mener jeg 100' fordelt på de ti beste. For 30mill i året har man penger nor til å betale betydelig større summer også....
Hatt en heltidsansatt i klubben
Kjørt med seriøs omtale og premiering i Askerrittet. se kommentar over

Hvis det er noen som sitter i ledelsen for lokale sykkelklubber, fortell oss gjerne om dere hadde klart å bruke 30mill i året på lokale fornuftige tiltak


 

Bare første året så har man en verdensledende  sykkeldestinasjon som Tweed valley i Scotland. Egentlig to siden Tweed er delt opp i to med Glentress for XC/Trail og Innerleithen med sjuttle for Enduro/DH.

De satser masse på landevei og gravel events også.

Hva de kommende årlige 30 mill skulle ha blitt brukt på er det bare fantasien som setter grenser for. 

Mitt stalltips er at vi allerede neste år får overskrifter om krevende drift og underskudd. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende å se besøkstallene etter 1-3-5 år i drift.

Håper at de finner en god løsning slik at det ikke blir enda et av idrettsprosjektene som må gråte etter store off. midler årlig og kun brukes av de lokale idrettsklubbene. Mtp. hvor mange her inne som sliter med rullemotivasjon, selv om de har en kostbar rulle med swift, bør det være et marked for ritt eller organiserte sosiale treninger utenfor de lokale klubbene. Potensielle kunder kan hentes fra rulleleie syklister og de som bedriver spinning. Utfordringen blir om de klarer rekruttere de pengesterke som kanskje vil betale kr 100-300 2-3 ganger i uka for å sykle der en time. De fleste må vel også leie sykkel, så det øker kostnaden/inntekten. Tidsmessig blir det også sikkert litt utfordringer med at det er vel hovedsakelig etter arbeidstid at de pengesterke har anledning bidra ekstra, og 16-22 er et smalt tidsvindu om tilbudet faktisk blir populært. Det er vel begrensninger for hvor mange brukere som kan være på banen samtidig, og en kan dermed regne ut hva en evnt. "merinntekt" kan bli. Det er vel uansett drømmescenarioet. Tallene for de første månedene vil ikke være spesielt representative for fremtiden, for det vil være en høy andel som bare tester for kuriositetens skyld.

Har en mistanke om at de som har hatt et svært høyt sykkelbudsjett, vil merke dyrtiden spesielt selv om de har gode jobber, fordi de har høyt lån/innt-ratio/forhold.

Velodromen vil slite med å bruke samme argumenter som f.eks. Oslo Skatehall, om forebyggende arbeid . Dog, velodromen har et eldre og mer betalingsvillig kundegrunnlag. Blir det populært er faktisk antall syklister på banen den store begrensningen.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal i hvert fall på åpen trening i morgen. Fin avveksling fra løping og rulle. 
NTG ligger vegg i vegg. Det er svømmehall, ishall og tennishall innen 250 meter. Tror og håper dromen vil løfte sykkelsporten både for unge og voksne. At man kunne fått masse annen moro for 300 mill er jo selvsagt. Men skal man gå etter unyttig pengebruk til idrettsanlegg er det ikke sykkelsporten som leder an akkurat. 
Hopp er jo kroneksempelet der anleggene ikke koster millioner, men milliarder. Holmenkollen er en enorm turistattraksjon, men Vikersund, Granåsen, Lysgårdsbakkene, Midtstuanlegget++ har nok ekstremt mye høyere kost per bruker enn Norges to eneste velodromer. 

  • Like 4

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det sløses og brukes forferdelig mye penger på annen idrett er åpenbart, men det man bør spørre seg er hva man kunne fått av sykkelaktivitet for 300 mill istedet for kun en velodrom for spes interesserte. 

Setter 1000 spenn på at dette går samme veien som den nye hockeyhallen til  Frisk Asker. 

Underskudd og bare problemer. 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke andre idrettsanlegg er det som går med overskudd? Bislett stadion? Ullevål Stadion? 
Midtstubakken? Pumptracker her og der? Bølerbadet? Frognerbadet? Trasop-banen? 
Asker Kommune er majoritetseier av Velodromen. Den er vel en del av et tilbud som vi i Norge ønsker at befolkningen skal ha, i et håp om at det bidrar til økt trivsel, folkehelse og medaljer man kan skryte av. 
Er det egentlig naturlig at en kommunal idrettshall, det er også håndballbane mm i Velodromen, skal gå med overskudd isolert sett? 

Tenker det er urettferdig å veie velodromen opp mot andre sykkeltilbud som også gjerne skulle vært finansiert. Men det er åpenbart at det hadde vært smart å også bruke kommunale penger på stisyklingsanlegg lignende Gullia i Trysil eller 7Stanes i Skottland. Vi får håpe at Askers utgifter med Velodromen ikke blir brukt som argumenter mot å bruke penger på sykkeltilbud i andre kommuner. 

Banesykling oppleves som sært og smalt i Norge nå, men det er og har vært ekstremt viktig med velodromer for utviklingen av syklister i UK f.eks.
Alle som har fulgt sykling i noen år husker at det knapt fantes en brite med mer enn 300 i FTP på nittitallet. (såklart mange unntak her: Boardman, Obree, Pippa York)++, men de siste års satsing fra British Cycling på bane, landevei, MTB og CX har gjort UK til en virkelig stormakt på sykkel. Mange av de største stjernene har kommet fra bane, vært innom bane i noen år, og/eller vekslet mellom bane og landevei gjennom karrieren. Danmark har hatt lignende utvikling de siste årene. Det er utvilsomt at banesykling er en viktig rekrutteringsarena for annen sykling også. At barn og unge kan trene inne i en hall, i stedet for/ i tillegg til ute i trafikken, tror jeg kan føre til ytterligere rekruttering til både landevei, bane og til og med MTB/BMX. 
Med det sagt så burde det vært en skikkelig BMX-bane i tilknytning til velodromen. BMX og bane er veldig likt på mange måter. 

  • Like 4

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ulf martin skrev (1 time siden):

At det sløses og brukes forferdelig mye penger på annen idrett er åpenbart, men det man bør spørre seg er hva man kunne fått av sykkelaktivitet for 300 mill istedet for kun en velodrom for spes interesserte. 

Setter 1000 spenn på at dette går samme veien som den nye hockeyhallen til  Frisk Asker. 

Underskudd og bare problemer. 

 

 

Nå er vel de fleste tilskot til idrettsanlegg basert på arbeid og søknad om et spesifikt anlegg eller tiltak. De 300 MNOK ville nok ikkje blitt løyvd til generelle sykkeltiltak, så å samanlikna alternativkost tenker eg blir litt søkt her. Det blir vel meir som 300 MNOK til velodrom eller ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (2 timer siden):

og 16-22 er et smalt tidsvindu om tilbudet faktisk blir populært.

Er det sant!?

Jeg kunne jo tenke meg å bruke dette på morningen/formiddagen når det forhåpentligvis ikke er så mange folk der, men det utgår jo da dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (13 minutter siden):

Er det sant!?

Jeg kunne jo tenke meg å bruke dette på morningen/formiddagen når det forhåpentligvis ikke er så mange folk der, men det utgår jo da dessverre.

Det er mulighetsvinduet for mange, de som jobber 04-16. Kan ikke finne åpningstidene til Asker Velodromen ved et par raske googlesøk. Offisielle åpningen for velodromen er satt til 13. januar 2024, åpningstidene dukker vel opp da.

ulf martin skrev (1 time siden):

At det sløses og brukes forferdelig mye penger på annen idrett er åpenbart, men det man bør spørre seg er hva man kunne fått av sykkelaktivitet for 300 mill istedet for kun en velodrom for spes interesserte. 

Setter 1000 spenn på at dette går samme veien som den nye hockeyhallen til  Frisk Asker. 

Underskudd og bare problemer.

Hvis man leser om det, så virker det mer som et ledd i en større områdeutvikling. 300 mill. er ganske lite i den sammenhengen. Om de klarer generere positivt årsresultat må nesten tiden vise. Får håpe de som styrer økonomien har lært av div. sportsklubber som har brukt penger som fulle sjømenn. Fotballklubber er gode eksempler der.

Fakta om Veldromen i Asker

  • Velodromen bygges øverst i Langenga og er en del av en større områdeutvikling sentralt i Asker.
  • Anlegget består av 2 bygg; Et idrettsbygg med velodrom og et næringsbygg. Næringsbygget vil bl.a. inneholde kontorer, idrettsbarnehage for 100 barn og vil tilføre Asker ca. 100 arbeidsplasser.
  • Norges Toppidrettsgymnas – ungdomsskole (NTG-U) har per nå 90 elever, men har kapasitet til 180. I tillegg undersøkes muligheten for enda en skole med vekt på realfag og med samme kapasitet.
  • Området fra Risenga ned til Einedammen i Asker vil bli vitalisert med 220 boliger i tillegg til nytt veisystem og infrastruktur.
  • Idrettsanlegg med sykkelbane, idrettsflate på 1 800 kvadratmeter, trimrom og utleiearealer til idrettsklubber.
  • Tilskuerkapasitet på 250 og blir en utvidet del av tilbudet på Risenga idrettspark.
  • Et samarbeid med Olympiatoppen er under etablering hvor velodromen gjøres tilgjengelige for landslagenes samlinger ved behov.
  • Norges Cykleforbund (NCF) vil leie kontor i næringsbygget og etablere nasjonalt senter for sykkelsport.
  • Lokalt er velodromen et viktig tilskudd til sykkelsporten. Asker sykkelklubb har 450 medlemmer og er en av Norges største sykkelklubber.
  • Asker Idrettsråd (AIR) støtter prosjektet og ser frem til ytterligere idrettsflater for idretten som vil bli fordelt etter Askermodellen.
  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For sykkelsporten er det udelt positivt at det bygges en velodrom.

Så må man kunne stilles spørsmål ved om det er Asker kommunes mandat og bygge ett riksanlegg for en tilnærmet ikke eksisterende idrett, spesielt når man ser på kostnadsbildet. Jeg er skuffet, men ikke overrasket, over at journalister ikke er mer kritiske i sin omtale av slike signalanlegg.

Sykkeløyvind ramser opp ett par anlegg i Oslo og jeg tillater meg å kommentere.
Badeanlegg som Bølerbadet og Frognerbadet er kostbare anlegg, jeg regnet på kostnadene ved Drammensbadet og hvert besøk koster kommunen omtrent tusen kroner.
Trasop-banen og andre kunstgressbaner, pumptracks og ballbinger må være noe av det beste ett samfunn kan bruke pengene til, på en 11er KG bane kan opp mot hundre barn trene samtidig.
Ullevål stadion er en pengemaskin for NFF

Vedrørende mitt forslag om at man like gjerne kunne gitt pengene til Asker CK er selvfølgelig ikke realistisk. Kostandene Asker CK ville hatt ved å betale skikkelig lønn til alle frivillige ved sine ritt OG betale fete pengepremier vil dog være en dråpe i havet når man sammenligner det med kosten av å drifte velodromen.
Så kan man spørre seg om hva det er som ville ha rekrutert flest konkuransesyklister eller hadde skapt mest blest om kommunen

Endret av Lucky
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må vel bare innse at det å kunne regne inn slike anlegg i klare tall er vanskelig. Det er sikkert en hel haug med ting som kan skrotes om overskudd er det eneste man ser på. Mulig en kunstrgressbane gir mer bang for the bucks, men er jo dritkjedelig om alt som skal bygges av idrettsanlegg er fotballbaner.

Selvfølgelig er banesykling en tilnærmet ikke-eksisterende idrett da vi inntil nylig har hatt null anlegg å bedrive denne idrett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Asker CK - ACK - nevnes mye her. 

ACK har ikke noe eierforhold eller er involvert økonomisk.

Det er flere instruktører, trenere, funksjonærer, kommissærer og andre frivillige fra ACK.

Likedan det er for IF Frøy, BOC, Tønsberg CK, Horten CK. Etc. Dette er et joint venture på dugnadsiden

Det er jo bra det også

 

Det er stor aktivitet nå innen åpning og vi skal tilby både strukturert trening og åpen trening  Mer info etter hvert 

Det som blir utfordring er vår/sommer hvor 99% av kundene drar på landeveien og skogen  

Heldigvis er det mulighet for handball og basket også  

 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (8 timer siden):

Hvilke andre idrettsanlegg er det som går med overskudd? Bislett stadion? Ullevål Stadion? 
Midtstubakken? Pumptracker her og der? Bølerbadet? Frognerbadet? Trasop-banen? 
Asker Kommune er majoritetseier av Velodromen. Den er vel en del av et tilbud som vi i Norge ønsker at befolkningen skal ha, i et håp om at det bidrar til økt trivsel, folkehelse og medaljer man kan skryte av. 
Er det egentlig naturlig at en kommunal idrettshall, det er også håndballbane mm i Velodromen, skal gå med overskudd isolert sett? 

Tenker det er urettferdig å veie velodromen opp mot andre sykkeltilbud som også gjerne skulle vært finansiert. Men det er åpenbart at det hadde vært smart å også bruke kommunale penger på stisyklingsanlegg lignende Gullia i Trysil eller 7Stanes i Skottland. Vi får håpe at Askers utgifter med Velodromen ikke blir brukt som argumenter mot å bruke penger på sykkeltilbud i andre kommuner. 

Banesykling oppleves som sært og smalt i Norge nå, men det er og har vært ekstremt viktig med velodromer for utviklingen av syklister i UK f.eks.
Alle som har fulgt sykling i noen år husker at det knapt fantes en brite med mer enn 300 i FTP på nittitallet. (såklart mange unntak her: Boardman, Obree, Pippa York)++, men de siste års satsing fra British Cycling på bane, landevei, MTB og CX har gjort UK til en virkelig stormakt på sykkel. Mange av de største stjernene har kommet fra bane, vært innom bane i noen år, og/eller vekslet mellom bane og landevei gjennom karrieren. Danmark har hatt lignende utvikling de siste årene. Det er utvilsomt at banesykling er en viktig rekrutteringsarena for annen sykling også. At barn og unge kan trene inne i en hall, i stedet for/ i tillegg til ute i trafikken, tror jeg kan føre til ytterligere rekruttering til både landevei, bane og til og med MTB/BMX. 
Med det sagt så burde det vært en skikkelig BMX-bane i tilknytning til velodromen. BMX og bane er veldig likt på mange måter. 

Hvorfor skal man bruke 300 mill på å få frem enere på et tilbud som helt klart aldri kommer til å fenge bredden eller andre store brukergrupper. Da mener jeg at det må være mye bedre å bruke pengene på diverse andre sykkelprosjekt og tiltak over hele spekteret av disipliner, ferdighetsnivå, alder og gjerne også prosjekt utenfor den tradisjonelle idrettsmodellen. Folkehelsa og Idrettens behov skiller ofte lag rundt 12 år.

At det finnes en haug med andre idrettsaneraer rundt i landet som nesten aldri er i bruk rettferdiggjør ikke Askerprosjektet slik jeg ser det.

Håpløse prosjekt som dette er jeg redd i tillegg vil gjøre fremtidige investeringer/prosjekt vanskeligere. 

Det siste som mangler nå er at NCF tar initiativ til Velo VM og tar en Bergen og tømmer felleskassa en gang til. 

Endret av ulf martin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir aldri arrangert EM eller VM i Asker. Aldri  Banen er for kort  

Tror Sola kan få til det. Nederlandske landslaget bruker banen aktiv til treningsleir og får mye skryt internasjonalt i miljøet. Gode fasiliteter, knall beliggenhet og rask bane

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (2 timer siden):

Det blir aldri arrangert EM eller VM i Asker. Aldri  Banen er for kort  

Tror Sola kan få til det. Nederlandske landslaget bruker banen aktiv til treningsleir og får mye skryt internasjonalt i miljøet. Gode fasiliteter, knall beliggenhet og rask bane

Men det kan arrangeres både Nordisk, NM og verdenscup om ønskelig. 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alpers skrev (På 21.12.2023 den 12.51):

Velodromen er allerede fullbooket i dagene som kommer - tre uker før åpning. Om du ser til Sola, er hallen stappa full hele tiden og det arrangeres mengder med treninger og ritt. 

Asker har et enormt antall lisenstagere innenfor 1,5 time, mange ganger antallet i Stavanger-regionen. Det kommer til å bli stor aktivitet der nok til å forsvare investeringen - også for barn og unge. 

Det ønskebildet som tegnes av Lucky er jo fullstendig urealistisk. Du kan godt gi 30 millioner til Asker CK og tro alt løser seg av seg selv, men du må ha ganske mange ansatte på heltid for å iverksette det bildet som tegnes. 

De gangene jeg har sjekket bookingen for Sola velodromen så har det alltid vært ledige timer fordelt utover hele dagen.
At velodromen i Asker er fullbooket de første dagene betyr vel ikke stort annet enn at folk er nysgjerrige. La oss se an utnyttelsesgraden etter ett år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...