Gå til innhold

nesten kollisjon, hvem har skylden?


Emtb

Anbefalte innlegg

Emtb skrev (20 minutter siden):

inkluderer dette E6 nevoder? ungår denne i helgene værtfall 

Tja, E6 nedover synes jeg egenlig godt kan unngås, særlig i helgene ja. Anser egentlig E6 utelukkende som transport oppover, og den er jo heller ikke spesielt morsom nedover uansett. Om man ikke kjører veldig fort, og det skal man jo ikke. Mye bedre å ta Hobo eller Gule/pipedream om man er i området der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flo skrev (3 timer siden):

Men mellom sykkel og fotgjenger er jeg faktisk uenig. Det er mye enklere å annpasse seg og passere fotgjengere om man har samme fartsretning. Om det kommer mye møtende trafikk er det jo bare å ligge i gangfart bak fortgjengerne og cruise til man kan passere trygt. Om man møter fotgjengere ansikt til ansikt må man jo stoppe om ikke veien er klar.

Kommer man bak noen i 15kmt som går i 5kmt tar man dem igjen med 10kmt. Kommer man i møte er møtehastigheten 20kmt. Det gir kortere tid til å anpasse og avvikle møtet trygt. Det legger jo selvfølgelig alt ansvar over på syklisten ettersom fortgjengeren ikke vet at syklisten kommer bak. Da kan man bruke bjelle, og man passerer uansett ikke raskere enn gangfart. 🙂 

Gode argumenter. Ulempe at man ikke får blikkontakt, men fordel at man får mer tid. Bli flinkere å bruke bjelle er en god ting, jeg har sagt til meg selv at det er bedre å plinge en gang for mye enn en gang for lite. 

For de som går med propper i ørene tenkte jeg det burde vært en automatisk varsling om at det kom syklister bakfra (så man ikke sjangler idet hen sykler forbi). Kanskje det kommer i 2084 ☺️ 

Eventuell sjangling eller uoppmerksomhet er den store ulempen hvis folk skal gå på høye side. 
 

Jeg digger det når jeg møter fotgjengere som går på venstre side, og føler jeg har enormt god kontroll på situasjonen når jeg får blikkontakt og legger meg ut. Men jeg tenker kanskje litt mer på eventuelle risikoer enn de fleste, og lovpriser meg lykkelig når jeg legger meg ut for å sykle forbi en med ryggen til, ala «håper han ikke stikker ut armen nå!»

Så må vi huske at venstreregelen kun gjelder for vei, men ellers gjelder ingen regler. Om det er venstre eller høyre. Det burde ihvertfall vært en regel sånn at alle gjør likt 🙂

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (33 minutter siden):

inkluderer dette E6 nevoder? ungår denne i helgene værtfall 

Jeg visste at jeg formulerte meg litt dårlig, men var for opptatt av å spise lunsjen min samtidig. Jeg siktet til grusveien Ullevålseter-Sognsvann.

En utfordring med de gode stiene er at stisyklister skaper bedre stier for turgåere, et tveegget sverd. En merker det spesielt nå i sopp/bærsesongen. Det er mange pensjonister som bruker disse stiene, de hører dårlig og beveger seg dårlig. Tar en det rolig, og passer på at en har god oversikt, går det som regel bra. Turgåere synes også det er knall når man viser hensyn og smiler pent.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

Turgåere synes også det er knall når man viser hensyn og smiler pent.

Dette er løsningen på 90% av alle konflikter i marka. For et par uker siden passerte jeg en som gikk opp Svahili, hilste pent og sa at jeg nok snart kommer nedover igjen samme vei men at jeg kom til å ta det rolig nok til at de ikke skulle behøve å være redd for å bli påkjørt. Bare smil og "god tur" å få tilbake. Jeg passerer alltid gående i gangfart på sti eller om det er trangt på grusvei og selv folk som starter med sure blikk blir hyggelige når man viser at man tar hensyn. Kanskje jeg har vært ekstremt heldig med de jeg har møtt men har til nå ikke hatt en dårlig opplevelse med andre brukere av marka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...