Gå til innhold

Det er valg, hvilke partier er mest sykkelvennlige hos deg?


York

Anbefalte innlegg

Hva slags partier lokalt er det som tar initiativ for og stemmer for saker som opptar syklister? For eksempel infrastruktur som legger til rette for sykling, som sykkelveier.

Eller andre ting?

Nysgjerrig på om det er samme trenden nasjonalt 🙂

  • Like 2

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklistforeningen har hatt en undersøkelse i en del kommuner: https://syklistforeningen.no/vart-arbeid/lokalvalgundersokelsen-2023/

Den undersøker i hovedsak hva partier lover de skal jobbe for, ikke hva de faktisk har gjort eller kommer til å gjøre.

Her er f. eks. den for Oslo:

image.jpeg.b73d718f438eb5011ca965064d0d4cc7.jpeg

Så det betyr ikke at Høyre f. eks. plutselig har blitt et veldig sykkelvennlig parti, de har jo stemt nei for mye sykkelsaker. Men de lover i hvert fall mye tiltak for fremtiden så får litt grønne lys her.

  • Like 2
  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lokalt hos meg har det nok like mye effekt å stemme blankt som å tro på at noen av partiene vil få finger'n ut av bakpartiet når det gjelder god tilrettelegging for sykling. Symbolpolitikk og muligheter for klipping av rød snor er en annen sak...

Kall meg gjerne naiv, men jeg er passe lei av alle 3D-animerte luftslott hvor prosjektoppstart er så langt frem i tid at de ikke engang har en dato i arealplanen. I tillegg er planene så luftige at det er behov for årevis med prosjektering og et titalls utvalg og komiteer. Det er massevis av små og enkle tiltak som hadde hjulpet mye mer for pendlere hos oss.

Artig nok er 1/3 av teksten under "Sarpsborg" i teksten hos Syklistene om Oslo.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg sykler mye er nok dette en av de minst viktige sakene jeg tar hensyn til når jeg skal stemme. Mange av de spørsmålene der er lett å svare ja på, men i realiteten skjer det aldri da det vil gå utover noe annet.

  • Like 3

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedenfor at politikerene kommer med generell svada så kunne de kommet med forslag til helt konkrete saker, 
fx Storgata sperres for all biltrafikk og reserveres for syklister i løpet av kommende valgperiode. arbeidet starter senest 1.4.2024 og avsluttes i løpet av samme år

så kan man jo utfordre politikerene og spørre om de har gjort en nytte/kost analyse på noen av kjernesakene sine eller om de har stjært noe på Gardermoen i det siste.

de viktigste sakene for meg er at det skal være trygt å gå på skolen for elever og ansatte, at vi har en god eldreomsorg  og ett godt helsevesen, at oljeindustrien fortsetter med å fylle statskassen med penger.
da er det ikke mange partier igjen å stemme på

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (1 time siden):

Syklistforeningen har hatt en undersøkelse i en del kommuner: https://syklistforeningen.no/vart-arbeid/lokalvalgundersokelsen-2023/

Den undersøker i hovedsak hva partier lover de skal jobbe for, ikke hva de faktisk har gjort eller kommer til å gjøre.

Her er f. eks. den for Oslo:

image.jpeg.b73d718f438eb5011ca965064d0d4cc7.jpeg

Så det betyr ikke at Høyre f. eks. plutselig har blitt et veldig sykkelvennlig parti, de har jo stemt nei for mye sykkelsaker. Men de lover i hvert fall mye tiltak for fremtiden så får litt grønne lys her.

fett å se at selv høyre har skiftet mening on sykkel, jeg har dog lav tilitt til at et samarbeid med FRP i oslo vi være veldig sykkel vennlig samt har høyre tidligere vært litt kjiper i forhold til syklestier osv.

dette er en av de viktiske sakene for meg ettersom at jeg verken har bil eller månedskort kunn sykkel året rundt utenom de værste is periodene

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

får meg også til å lure på om hvilken side av politikken terrengsyklister er generelt, enten er de litt høyre orienterte fordi det er en dyr sport eller så er de litt venstre orienterte siden extremsport typer generelt er det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (1 time siden):

fett å se at selv høyre har skiftet mening on sykkel, jeg har dog lav tilitt til at et samarbeid med FRP i oslo vi være veldig sykkel vennlig samt har høyre tidligere vært litt kjiper i forhold til syklestier osv.

Ja. Forrige valg handlet det om bompenger og bil. I år er stort sett alle partiene og smisker for syklister. En stor og gledelig forandring 😊

Bortsett fra FrP, hvis førstekandidat sa de skulle stanse all sykkelutbygging om de fikk makta. Nå ble jo Lars Petter Solås kastet ut av frp etter nachspiel bråket, så lykke til i valget frp med en kandidat på toppen av stemmeseddelen som ikke lenger er i partiet!

Ingen hemmelighet jeg ikke er fan av ham, kanskje, da han i Nettavisen kalte meg fanatiker haha

"– Det er en bitte liten gruppe med fanatikere som løper rundt med klistremerker og lar seg hisse opp av bilister."

https://www.nettavisen.no/nyheter/kontroversielt-grep-mot-feilparkerte-biler-enkelte-ganger-blir-de-aggressive/s/5-95-881950

  • Like 3

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Torvund har forøvrig gått igjennom alle partiprogrammene (Oslo) og skrevet om hvor sykkelvennlige de ulike er her: https://blogg.torvund.net/2023/08/15/oslovalget-2023-innledning-partiprogrammene-sett-gjennom-sykkelbriller/

  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God sykkelpolitikk er noe som alle partier burde kjempe for. Det er økonomisk fornuftig for enkeltmennesket, jevner ut sosiale forskjeller, er miljøvennlig og gjør at alle kan komme seg trygt på jobb og unngå sykemelding eller invaliditet pga påkjørsel av bil eller kollisjon med fotgjengere.

Forøvrig godt poeng fra NAF at det antagelig er mangel på kunnskap, dårlig utforming av veinettet (og latskap) som gjør at mange bilister tar «lettvinte løsninger» som å parkere i sykkelfelt m.m. Og som FrP-politikeren som prøvde å hente seg inn igjen med at «alle er jo både bilister, syklsiter og fotgjengere» (de ser vel at sykkel er i vinden)

Politikk handler også om prioriteringer, så det kan være partier som sier de er positive kommer til å nedprioritere det satt opp mot andre behov. Da er det interessant å se hva partiene har stemt for og mot i sykkelsaker som har vært.

  • Like 4

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

York skrev (3 timer siden):

God sykkelpolitikk er noe som alle partier burde kjempe for. Det er økonomisk fornuftig for enkeltmennesket, jevner ut sosiale forskjeller, er miljøvennlig og gjør at alle kan komme seg trygt på jobb og unngå sykemelding eller invaliditet pga påkjørsel av bil eller kollisjon med fotgjengere.

det er også svæææært godt for folkehelsen og kan redusere sykefravær og sykehus kostnader i det lengre løp. Mange sitter på ræva 24/7 bare litt sykkel eller gåing hjelper enormt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (13 minutter siden):

det er også svæææært godt for folkehelsen og kan redusere sykefravær og sykehus kostnader i det lengre løp

Faktisk såpass at det for mange år siden var et stunt der de delte ut hundrelapper til syklister, fordi en slik sykkeltur blant ellers stillesittende ville i snitt spare 100 kr i fremtidige helsekostnader.

"Den totale helsegevinsten ved at flere velger aktiv transport er beregnet til drøye 52 kroner per kilometer for gående, og 26 kroner per kilometer for syklende. "

https://www.nrk.no/osloogviken/delte-ut-hundrelapper-1.11933602

  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er lokallagslederen i SP både stisyklist og generelt sykkelentusiast, så da må nok min stemme gå dit, i alle fall om jeg skal ha på kun sykkelhatten. Ahem, hjelmen... 
 

NOTS - Probike AS, Ibis, Forestal og Production Privee Sykler + Outbound Ligthing lykter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Oslo, og kan ikke se at det i praksis er kjempestor forskjell på de ulike politiske partiene, med unntak av Frp når det kommer til tilrettelegging for sykkel. 

Minner om at den sykkelplanen som vi i stor grad ser resultatet av i Oslo i stor grad ble lagt av byrådet som bestod av Høyre, Venstre og Krf. Siden har nåværende byråd i stor grad eksekvert på denne planene og senere utvidet den.  Da den utvidede planen ble framlagt for Bystyret i 2018 stemte alle partier for, med unntak av Frp. Med andre ord virker de på overordnet nivå rørende enige. 

Så kan man sikkert ta enkeltsaker og partiers ståsteder i det, men overordnet er altså alle som sitter i bystyret i dag enige med unntak av Frp for den overordnede planen. Om man er for eller mot sykling på rødt lys sier neppe noe om man er positiv eller negativ til sykling, ei heller om man skal legge til rette for støtteordninger for bedrifter - da må man jo se hva det ellers kunne vært brukt til, ref. det som er linket til fra Syklistenes Landsforening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (14 minutter siden):

Minner om at den sykkelplanen som vi i stor grad ser resultatet av i Oslo i stor grad ble lagt av byrådet som bestod av Høyre, Venstre og Krf

Minner om at å vedta en plan ikke er det samme som å eksekvere på den. Det blir i snitt bygget >10x så mye sykkelvei hvert år nå, som da forrige byrådet satt ved roret. De liker å ta på seg æren for planen, men de satte aldri av penger til faktisk å bygge noe. Venstre og Høyre har og i flere saker stemt i mot utbygginger i henhold til denne planen når det har kommet i konflikt med noe annet. Hver gang det må prioriteres har sykling blitt prioritert ned av disse partiene. Da hjelper det lite med luftige planer.

  • Like 3

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emtb skrev (14 timer siden):

får meg også til å lure på om hvilken side av politikken terrengsyklister er generelt

Jeg opplever at terrengsyklister ikke er så veldig for sykkelinfra eller byutvikling. Mange kjører bil i det vanlige, og bil til og fra marka med syklene sine. Så mindsetet er i hovedsak bil. Til forskjell fra de som hverdagssykler eller sykler mer på landeveien, som mere føler på kroppen hvordan det er å sykle i trafikken.

image.png.97e38a74284747f4d0f338019f6e1916.png

Bilde fra da jeg ble sneiet av en bil med sykler bakpå i Maridalen. Ikke en veldig solidarisk "syklist".

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som beboer på Ensjø har jeg førstehånds erfaring med at det å vedta en plan og det å utføre den er to helt forskjellige ting. Her sloss de nærmest om å utsette bygging av tidligere lovte parker.

Om sykkel er viktigere for meg enn en god sosial-politikk, generelt bomiljø og et inkluderende samfunn? Nei ikke egentlig, men det viser seg i praksis at veldig mange av de partiene jeg vurderer å stemme på også er sykkel-vennlige. 

Prøver så langt som mulig å unngå å sykle i trafikk og tar heller sykkelen på t-banen eller gjør lange omveier til gang- og sykkelveier når jeg skal ut i marka. Slenge sykkel bakpå bilen er siste utvei og for sykling i Oslo syns jeg det er helt meningsløst men jeg kan forstå at om man har barn med på tur så blir det litt mer fristende. Den beste måten å starte en stitur på i Maridalen er toget til Snippen, det er en bakketopp jeg fint kan dø på. Skulle bare ønske det gikk oftere.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (1 time siden):

Minner om at å vedta en plan ikke er det samme som å eksekvere på den. Det blir i snitt bygget >10x så mye sykkelvei hvert år nå, som da forrige byrådet satt ved roret. De liker å ta på seg æren for planen, men de satte aldri av penger til faktisk å bygge noe. Venstre og Høyre har og i flere saker stemt i mot utbygginger i henhold til denne planen når det har kommet i konflikt med noe annet. Hver gang det må prioriteres har sykling blitt prioritert ned av disse partiene. Da hjelper det lite med luftige planer.

Det er INGEN av de etablerte partiene som har noen god track-record ift. eksekvering på sykkelplan for Oslo by. Klarer ikke å gi dagens byråd noe særskilt kreditt for eksekveringen på den planen som ble etablert i 2015, med unntak av Frp stod alle partier bak. Vi snakker brutte løfter siden tidlig 70-tall. At det går fortere nå skulle bare mangle, når bystyret faktisk har bevilget penger, som for øvrig byrådet ikke klarer å bruke opp, og som gjør at man ligger bakpå ift. plan. 

Enkeltsaker er og blir enkeltsaker, at ting i en plan endres både opp og ned med det omfanget som er på denne, kan jeg vanskelig sier om man er sykkelvennlig eller ikke. Evnen til å styre prosjekter i den byrådsavdelingen som er ansvarlig for dette og mange andre prosjekter er vel heller ikke akkurat blendende, og da har vi også fått med oss eneste partiet som ikke var tilstede på 70-tallet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det nåværende bystyret har da beviselig gjort et sinnsykt løft på sykkelveier ifht tidligere bystyrer? Å si "ingen har god track record" føles ut som et retorisk grep for å sidestille parter som absolutt beviselig ikke er likestilte. Et byråd har realisert sykkelveier i huet og ræva, det har ikke det forrige eller noen andre de siste "hvor-enn-mange-årene". Hvem som helst kan se på antall km sykkelvei bygget for sammenligning.

Det sagt, så er det selvfølgelig et poeng at dette kunne ha vært gjort bedre, raskere, smartere etc etc etc. Men å legge det opp slik du gjorde føler jeg er å skjule et poeng bak en falsk likestilling.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas, jakt opp bevisene, så vi andre kan få svaret servert.

Hadde vært interessant å se antall km sykkelvei opp gjennom årene, og kanskje legge et års lag på hvem som har skapt kilometeren. Kan fort være noen har skapt mer rabalder per km enn andre. Før MDG var sykkelvei ikke akkurrat et stort samtaleemne.

Eneste jeg misliker med sykkelveier er at det føles tidvis som ressurssløsing og at ressursene kan kaste mer nytte av seg på samfunnsviktig tilbud til barn og unge. Jeg har vel 2-3 sykkelveier til sentrum i umiddelbar nærhet, i tillegg til en fin rute langs Akerselva.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (4 minutter siden):

Ndreas, jakt opp bevisene, så vi andre kan få svaret servert.

Jeg skrev jo:

Sykkelmafiaen skrev (4 timer siden):

Det blir i snitt bygget >10x så mye sykkelvei hvert år nå, som da forrige byrådet satt ved roret.

Tall hentet fra BYM selv. Feks https://twitter.com/oslosyklistene/status/1663871250513395714 
image.png.f5a9670a6475c5f9a62deed3985f06d9.png

Vi snakker 1-2 km i året med tidligere byråd, nå som regel rundt 20 km.

Andreas skrev (6 minutter siden):

Eneste jeg misliker med sykkelveier er at det føles tidvis som ressurssløsing og at ressursene kan kaste mer nytte av seg på samfunnsviktig tilbud til barn og unge. Jeg har vel 2-3 sykkelveier til sentrum i umiddelbar nærhet

Man hører aldri bilister klage på at de har for mye veier. Poenget er jo å skape et finmasket sykkelveinett, der det er noen hovedfartsårer og så gode stikkveier til disse.
Og som sagt før, er lett å lage sykkelveier billig: Bare å stenge bilistene ute og si det er sykkelvei. Men når folk ikke godtar det, "koster" nødvendigvis det noe å tilrettelegge for alle typer trafikanter.

  • Like 4

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (37 minutter siden):

Men det nåværende bystyret har da beviselig gjort et sinnsykt løft på sykkelveier ifht tidligere bystyrer? Å si "ingen har god track record" føles ut som et retorisk grep for å sidestille parter som absolutt beviselig ikke er likestilte. Et byråd har realisert sykkelveier i huet og ræva, det har ikke det forrige eller noen andre de siste "hvor-enn-mange-årene". Hvem som helst kan se på antall km sykkelvei bygget for sammenligning.

Det sagt, så er det selvfølgelig et poeng at dette kunne ha vært gjort bedre, raskere, smartere etc etc etc. Men å legge det opp slik du gjorde føler jeg er å skjule et poeng bak en falsk likestilling.

Jeg antar du mener Byråd og ikke bystyre, men da snur jeg det. Bevis at ikke de som faktisk la fram planen (Høyre, Venstre og Krf), også minst ville ha eksekvert like godt eller bedre enn de som overtok den? Du forherliger dagens byråd uten at du egentlig vet hva alternativet er. Svaret på dette får vi aldri, men nå får vi forhåpentligvis et skifte i byen, så får vi se hva resultatet blir. 

Så nei, jeg kjøper ikke din argumentasjon, ei heller at dette er falsk likestilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...