Gå til innhold

Det er valg, hvilke partier er mest sykkelvennlige hos deg?


York

Anbefalte innlegg

Lars-Erik skrev (19 timer siden):

Svært lite imponert over analysen din, vi har skjønt at du ikke er fan, og vi har sett hvordan du vrir og vrenger på saker for å få det til å passe deg og så presentere det som fakta.

Det jeg skriver og har argumentert med mot deg tidligere har vært begrunnet i rapporter fra TØI og lignende. At du ikke liker at fakta ikke passer din sak betyr ikke at jeg "vrir og vrenger" på fakta. Om noe er det jo du som velger å se bort ifra rapporter og tall jeg legger frem som ikke passer ditt syn...

Og vi har skjønt "du er fan". Skal jeg derfor avfeie alle dine argumenter på samme måte som du avfeier mine? Rar argumentasjonsform, i så fall.

Lars-Erik skrev (19 timer siden):

Reis som du snakker om kanskje bortfaller er etter initativ fra fylkesrådet i Akershus, så plasser skylda der den hører hjemme og det er ikke hos Byrådet. 

Hmm, mon tro hvem som bestemmer der? Hint: samme parti som i Oslo. Det er forøvrig mulighet for å ha det lokalt for Sone1.

Lars-Erik skrev (19 timer siden):

- De ønsker å redusere månedskortprisen med 150 kr / måneden fra september og videre ned til 499 i løpet av valgperioden

Bra, men bare lovnader over et år frem i tid. De kan få kudos for det når det faktisk er gjennomført. Det jeg derimot er redd for når reis ryker  er at det blir for dyrt med enkeltbilletter for de som reiser sporadisk kontra månedskort, slik at mange som stort sett går/sykler men trenger enkeltbilletter noen ganger ender opp med å kjøpe månedskort og belaste kollektivtrafikken enda mer siden de da likegreit kan ta bussen hver dag. Eller at bilister som tar kollektiv en gang i blant mener det blir for dyrt med enkeltbilletter og derfor velger å alltid kjøre selv når de vanligvis ikke ville gjort det.

Lars-Erik skrev (19 timer siden):

har det jo ligget i kortene i flere år nå at de avgiftene dessverre må kraftig opp, og byrådets forslag følger den planen som er lagt, verken mer eller mindre. 

Jepp, akkurat som alle sa på forhånd, altså. At det var et valgløfte de ikke ville kunne klare å holde. Lurer på hvor mange som derimot gikk på "skal ikke øke kommunale avgifter" lovnaden, som de så brøt allerede i første budsjett. Det er det jeg påpeker her: økningen er fornuftig og alle andre partier ville gjort det samme, men valgløftet var løgn fra dag 1.

Lars-Erik skrev (19 timer siden):

Listen over dårligere løsninger fra avgått byråd eksisterer den også, men igjen passer den ikke i narrativet ditt

Stråmann, jeg har ikke skrevet noe om at avgått byråd var bedre. Jeg påpeker bare de rare prioriteringene fra nytt byråd rett fra startgropa, og min skepsis til at de klarer å holde løftene sine om at det nå skal bli bedre og sammenhengende sykkelveier. Selv i forrige periode har V / H gang på gang gått ut og forsøkt stoppe sykkelprosjekter så fort det kommer noe motbør. Tviler på de vil gjøre noe annet nå, og at det igjen bare vare tomme valgløfter.

Endret av Sykkelmafiaen
  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Legger til her framfor å lage ny tråd:
"Byrådet foreslår å fjerne makstaket på antall elsparkesykler i ytre by og vil vurdere å gjenåpne syklene på nattetid."

betalingsmur: https://www.aftenposten.no/oslo/i/73lnOw/myker-opp-elsparkesykkel-reglene-aapner-for-flere-sykler-og-vurderer-nattekjoering

 

Etter sinnsyke mengder skader og advarsler fra akkuttleger må jeg si at dette virker ganske idiotisk.

Endret av Ndreas
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (11 minutter siden):

Legger til her framfor å lage ny tråd:
"Byrådet foreslår å fjerne makstaket på antall elsparkesykler i ytre by og vil vurdere å gjenåpne syklene på nattetid."

betalingsmur: https://www.aftenposten.no/oslo/i/73lnOw/myker-opp-elsparkesykkel-reglene-aapner-for-flere-sykler-og-vurderer-nattekjoering

 

Etter sinnsyke mengder skader og advarsler fra akkuttleger må jeg si at dette virker ganske idiotisk.

Ser at frislippet av maksantallet skal gjelde utenfor Ring 3. Er det mye mobilitetshjelp da? Da må gjerne tanken være at en hopper over til annet transportmiddel når en kommer frem til ringen? Og så skal elsparkesykkelen bare slutte å virke når en kommer til Ring 3? Noe geofence-greier? En har heldigvis fortsatt 0,2 promillegrensen. Tipper politiet får det travelt, om de gidder. Største problemet er vel at folk tryner over fortauskanter osv. Kanskje de først skulle utbedret veier/stier og kjørt på. Kanskje de i tillegg skulle hatt krav til sete, bremser og brede dekk, så folk ikke kiler dekket fast nedi trikkeskinner. Men er jo ikke lett å endre regler på kjøretøy....EU og greier...

Ring 3.jpg

EVsssss.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (2 minutter siden):

Og så skal elsparkesykkelen bare slutte å virke når en kommer til Ring 3?

Fungerer jo akkurat sånn i dag med soner der man ikke kan kjøre eller parkere feks. 

Får varsel og så dør den, de fleste kjører vel da heller til nærmeste buss eller tbane stopp istedenfor. 

Eneste som er innihelvetes irriterende er på elsyklene som triller godt, og den stopper i toppen av bakken ned mot Alna så man triller lenge før man merker at sykkelen er død. Så må man trille den tilbake for ikke åfå saftig gebyr.

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (27 minutter siden):

Og må bøter eller noe til ved feilparkering, skapes sjukt mye farlige situasjoner av idiotparkerte sparkesykler

Ja, bøter ville nok hjulpet. Dersom kommunen skal tillate mer sparkesykler burde de og laget sparkesykkel-parkeringsplasser. Særlig ved vanlige avstignings-/påstignings-plasser, som ved randen av Ring 3 / bussholdeplasser osv.

Hadde vært 10 ganger bedre om de i stedet tillot vanlige elsykler hvor en ikke behøvde å trø, sånn at folk fikk store hjul, sete, 5 punkter mot sykkelen og skikkelige bremser, og vekt til å holde mot styret når de bremser.

På en måned med elsparkesykler var det altså 421 stykk på legevakten etter elsparkesykkel-ulykker... (på det verste)...og da tar en selvfølgelig ikke med de som bare tok taxi hjem med skrubbsår og andre skader som ikke krevde legevakt.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (20 timer siden):

Etter sinnsyke mengder skader og advarsler fra akkuttleger må jeg si at dette virker ganske idiotisk.

Jeg er ikke uenig, men skulle ønske samme tankesett ble brukt om biler i byen vår 😅

  • Like 3
  • Thanks 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke uenig, men skulle ønske samme tankesett ble brukt om biler i byen vår 😅

det er nå en gang tryggere å kjøre bil enn elektrisk sparkesykkel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste må være å få så mange som mulig over på miljøvennlige alternativer til bil. At all unødvendig bruk av bil reduseres til et minimum. Etter store startproblemer ved el-sparkesykkelens inntog i bymiljøet, vil forhåpentligvis både trygg ferdsel med doningene, samt et reglement i stadig utvikling for bruk/parkering, gå seg til. Dette tar mest sannsynlig bare litt tid å implementere, men vi nordmenn er nå engang gode i folkesporten klaging på alt som er nytt. 
 

 Vet ikke hvem jeg stemmer på lenger, men miljø står høyt. 

Endret av zwift
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

zwift skrev (2 timer siden):

Det viktigste må være å få så mange som mulig over på miljøvennlige alternativer til bil. At all unødvendig bruk av bil reduseres til et minimum. Etter store startproblemer ved el-sparkesykkelens inntog i bymiljøet, vil forhåpentligvis både trygg ferdsel med doningene, samt et reglement i stadig utvikling for bruk/parkering, gå seg til. Dette tar mest sannsynlig bare litt tid å implementere, men vi nordmenn er nå engang gode i folkesporten klaging på alt som er nytt. 
 

 Vet ikke hvem jeg stemmer på lenger, men miljø står høyt. 

Det Oslo trenger er "The Throttle Guy", som sørger for at byen fylles opp av denne sykkelen, som har gasspedal hvor den late ungdommen slipper og trø 😉, men likefullt har tilgang på skivebrems, bagasjebrett, gir, store hjul...alt en kløne trenger for å la være å tryne nedi brosteinen.

Best FOLDING Electric Bike with Pedal-Assist & a Throttle (highcountryebikes.com)

Det er lov med sykler hvor en slipper å trø i Florida. Make it happen in Oslo.

E-Bikes Without Pedals: Are They Legal in the US? (himiwaybike.com)

 

 

Throttle.jpg

Endret av Mannen Faller Ikke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Ja, da fikk jeg for første gang se effekten av det nye byrådet. På mindre enn 24t har de strippa alt av spor etter sykkelveier i asfalten i Rådhusgata. Har sendt mail til bymiljøetaten, men har foreløpig ingen forklaring. Kjenner jeg blir veldig provosert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (17 minutter siden):

Ja, da fikk jeg for første gang se effekten av det nye byrådet. På mindre enn 24t har de strippa alt av spor etter sykkelveier i asfalten i Rådhusgata. Har sendt mail til bymiljøetaten, men har foreløpig ingen forklaring. Kjenner jeg blir veldig provosert

Sikker på at det ikke er noe annet planlagt arbeide på gang?
F.eks. for å avlaste ved stenging av Ring 1?


Edit:  Link til mer info: https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/prosjekt/tunneleroslo/nyhetsarkiv/beredskapstrase-ved-midlertidig-stenging-av-ring-1/


Står jo dette hos vegvesenet:

Kartmarkør

Stengt vei - frem i tid

E18 Rådhusgata i Oslo
Vegarbeid, vegen er stengt, gyldig mellom 20:00 og 06:00 hver dag fra 10.06.2024 til 30.06.2024.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (31 minutter siden):

Ja, da fikk jeg for første gang se effekten av det nye byrådet. På mindre enn 24t har de strippa alt av spor etter sykkelveier i asfalten i Rådhusgata. Har sendt mail til bymiljøetaten, men har foreløpig ingen forklaring. Kjenner jeg blir veldig provosert

Syklet der i går kveld (Spilloteket er bra!), og var veiarbeid der da. Men startet ikke kameraet før en blokk bort så får ikke sjekket hva de egentlig drev med.

Men en teknisk greie om hvordan sykkelfelt legges, er at ofte så stripper man bort øverste laget på hele veien, og legger svart asfalt i hele bredden. Deretter freser man ut der sykkelfeltet skal være noen dager senere, og fyller så det med rød asfalt. Å gjøre det på den litt tungvindte måten er for å bidra til at det ikke sprekker opp i skjøten, som ofte skjer om man bare freser ut til sykkelfelt på gammel asfalt. Det binder seg ikke. Som man jo kan se er et problem fra forrige gang Rådhusgata ble asfaltert. Da får man etter hvert vann ned under og det tar kort tid før man får større hull også.

image.png.40e4be7c806969366ce4fcbc674ef835.png

 

 Men jeg skal sjekke.

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra funn @Kakachka, jeg har følgende innvending:

"Erfaringstall viser at beredskapstraséen vil bli benyttet få ganger per år, og i kortere tidsperioder."

Hvis dette er sant, hva i alle dager er vitsen med å strippe alt av sykkelfelt og skillelinjer i hele rådhusgata? Da er det jo sjukt mye bedre å la ting være sånn de var, også heller skilte/markere tydelig når det er behov. Kunne jo feks bare vært satt opp noen digitale beredskapsskilt som skrus på og omdirigerer traffikk _ved behov_.

Sånn som det er nå så har de gjort en av de mest(?) traffikerte sykkel og bilveiene til et livsfarlig område for syklister. Det er en enveiskjørt gate med syklister på begge sidene og en god del tungtraffikk. Uten tydelige skiller for sykkeltrase kan jeg love deg at det blir utrolig mange fler farlige situasjoner.

 

e: det mafiaen skriver pluss tidsvinduet (10-30.06) får meg til å tro at de skal gjenopprette sykkelmarkeringen. Håper iaf det. Kanskje... Men de har ikke fjernet hele veien, de har bare freset bort sykkelfeltene og lagt ny asfalt kun der.
Vi får se..

 

e2: "Rådhusgata er en meget viktig sykkeltrasé, og omgjøring fra lysregulering til forkjørsgate vil legge til rette for en bedre sykkeltrasé i sentrum. Statens vegvesens anbefaling er at Rådhusgata og beredskapstraseen over Rådhusplassen prioriteres som sykkeltrasé i en normalsituasjon. Gaten merkes og skiltes for sykling i blandet trafikk."

Ok, jeg er litt mer optimistisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (6 minutter siden):

Kanskje... Men de har ikke fjernet hele veien, de har bare freset bort sykkelfeltene og lagt ny asfalt kun der.

(...) "Gaten merkes og skiltes for sykling i blandet trafikk."

Hmm, virker jo ikke helt lovende det. 🤔 

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret fra "Sykkel i Oslo" gruppa på facebook som drives av BME (tror jeg) svarte noe ala "det er vegvesenet sitt bord, ingen aning"

Fra BME epost kom følgende:

Sitat

 

Hei,

 

Bymiljøetaten takker for din henvendelse.

 

Statens Vegvesen v/kontaktperson Snorre Olufsen har et pågående gyldig arbeids- og gravevedtak for asfaltering og fresing i Rådhusgata, med planlagt sluttdato 07.07.24. For nærmere informasjon om dette arbeidet kan du ta kontakt med Statens Vegvesen på e-post firmapost@vegvesen.no eller telefon 22 07 30 00.

 




Jakten fortsetter

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt rart dette med at noen har ansvaret for den veien, andre for den veien.

Annen sak, men: For meg som bruker, så melder jeg inn at det er glasskår jevnt fordelt langs et sykkelfelt på 2 km. Får så svar av kommunen at det ikke er deres ansvar, men at de har sendt videre til de som er ansvarlig. Ser så at det er mange andre som har meldt inn det samme i flere uker, med samme svar. Jaha? Hvem er det som er ansvarlig da? Stat, fylke, private aktører? Hvordan skal jeg vite hva slags vei det er og hvem som har ansvar? Og hvorfor skal jeg måtte forholde meg til det? Kost veien for faen 😩

  • Like 4

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med litt div i Syklistforeningen og bekjente i Bymiljøetaten i går og rørte litt i gryta. Håper det kanskje kommer en avisartikkel rundt dårlig informering fra SVV ut av det.

Slik jeg skjønner det, har SVV vært veldig lite interesserte i å lage god sykkeltilrettelegging, men heldigvis har BYM vært flinke og pushet hardt, så det blir mye bedre enn det kunne ha blitt... feks https://einnsyn-fillager-api.api.oslo.kommune.no/fil?virksomhet=996922766&filnavn=bef29acd717643c4a648ab806b0868b5_23e78ed967f265725acc74315f839894.pdf

  • Like 2
  • Thanks 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal også nevnes at det bygges noe som ser sykkelveiaktig i overgangen fra Christiania Torg og kontraskjæret mot Rådhuset etc. Dette er isf veldig velkomment da det krysset der heldigvis har relativt lite traffikk, men den som er der er til tider ganske kaotisk med gående, syklende, kjørende og trikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 12.6.2024 den 9.18):

Ja, da fikk jeg for første gang se effekten av det nye byrådet. På mindre enn 24t har de strippa alt av spor etter sykkelveier i asfalten i Rådhusgata. Har sendt mail til bymiljøetaten, men har foreløpig ingen forklaring. Kjenner jeg blir veldig provosert

Her bommer du i din analyse, det er verken Byrådet, Bystyret eller for den skylds BYM som "står bak", dette handler om tiltak som gjennomføres av SVV som følge av stengingen av Ring 1 i forbindelse med det nye Regjeringskvartalet. Tiltaket kommer under overskriften "Beredskapstrase" og hadde de fått det som de ville hadde SVV lagt en klump asfalt over Rådhusplassen også. 

Du kan lese mer om det her på SVV sine  sider:  https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/prosjekt/tunneleroslo/nyhetsarkiv/forberedende-arbeider-i-radhusgata-og-pa-radhusplassen/ 

Ellers må jeg si at det er en gåte for meg de som inntil nå velger å sykle Rådhusgata dersom en skal følge gata hele veien framfor å sykle rundt Vippetangen. Som daglig pendler der så tar jeg gladelig de få ekstra meterne rundt for å slippe å stoppe på et eneste lyskryss. Det er både hurtigere og langt triveligere.  

Hvordan det blir nå dersom det blir forkjørsvei gjennom hele og de tar vekk lyskryss vil jo endre en del. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Sykkelmafiaen said:

Slik jeg skjønner det, har SVV vært veldig lite interesserte i å lage god sykkeltilrettelegging, men heldigvis har BYM vært flinke og pushet hardt, så det blir mye bedre enn det kunne ha blitt... feks https://einnsyn-fillager-api.api.oslo.kommune.no/fil?virksomhet=996922766&filnavn=bef29acd717643c4a648ab806b0868b5_23e78ed967f265725acc74315f839894.pdf

Mulig jeg misforstår byråkratisnakket. Men. Sånn jeg leser vegvesenet sine svar så kan de ikke lage en sammenhengende sykkelvei fordi strekket det er snakk om ikke er en del av en allerede sammenhengende vei 🤣

  • Haha 1

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (På 13.6.2024 den 10.29):

Håper det kanskje kommer en avisartikkel rundt dårlig informering fra SVV ut av det.

Sånn: https://www.aftenposten.no/oslo/i/o36r3W/ring-1-stenger-i-tre-aar-null-sykkelfelt-i-raadhusgata-er-en-av-konsekvensene

Av en eller annen grunn ville de ikke ta med sitater fra meg, da, hehe.

Må ordne meg pluss så jeg får lest..

  • Like 3
  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Tenkte bare å følge opp her. Løsningen til SVV her virker fullstendig uten tanke på sikkerhet og oversikt. Nå er alle (bortsett fra to) lyskryss avviklet (blinker oransje), biler kan kjøre begge veier, kaotisk trafikkavvikling for alle parter og fra alle sider.

Dette er en såpass dårlig løsning at man skulle tro det var gjort med vilje for å gjøre det jævlig for folk. En kort periode var det kjegler som hindret biler fra å kjøre i retning operaen, og da var iaf sykkeltrafikk den veien veldig god (litt for god, for man hadde jo et helt bilfelt), mens veien ut mot AB er et bilfelt som deles av syklister og biler og lastebiler/varebiler/søppelbiler. Nå er det enda mer kaotisk fordi kjeglene er fjernet og det ikke står noe om at biler ikke kan kjøre mot operaen, så plutselig svinger en bil inn fra siden i uventet retning.

Har heller ikke hørt noe svar på min forespørsel til SVV om begrunnelse/planer utover det dårlige infoskrivet på nettsiden deres. Det er virkelig hårreisende hvor farlig de har gjort en av hovedårene for sykkel for at gaten skal kunne brukes som "beredskapsvei 3-4 ganger i året".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (3 timer siden):

Løsningen til SVV her virker fullstendig uten tanke på sikkerhet og oversikt. Nå er alle (bortsett fra to) lyskryss avviklet (blinker oransje), biler kan kjøre begge veier, kaotisk trafikkavvikling for alle parter og fra alle sider.

 

Syklet gjennom der tidligere i dag selv og laget en sytevideo. Vi har gått fra enveiskjørt for biler med sykkelfelt til bare en malingsklatt og mye trafikk. Masse lastebiler og syklister klemt inn blant biler, ikke noe som helst er gjort for å "prioritere" syklende.

https://www.instagram.com/reel/C_NmaswKzGB/?igsh=b2p4b3hqc2hxNGRr

  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...