Gå til innhold

Rallarvegen t/r


Gullars

Anbefalte innlegg

Fikk meg en tur på Rallarvegen i går og parkerte ved togstasjonen. 

Litt forvirrende skilting ang. parkering før du er inne på selve stasjonen men det har gått bra alle gangene vi har vert der.

Været skulle være greit med opp til 15grader og lite vind, men det ble motvind fra nordvest og stort sett skyer.

Kun ei snøfonn på rundt 5m rett før høyeste punkt og Fagernut vokterstasjon åpnet 29/7 så det går an både å varme skrotten og få handlet litt.

Skulle sykle så langt jeg gadd og rakk og endte turen etter Hallingskeid når jeg fikk de første regndråpene på brilleglassene.

Premien da var medvind hjemover og det ble vel 10mil. 

Veien i seg selv er ganske fin, men vesentlig dårligere et stykke etter Fagernut, med endel grovere stein, men ikke noe drastisk.

Fra Finse og videre er det endel tverrgående renner etter vann som ikke er noe morsomme med gravelsykkel og godt driv, så da er det greit å være obs.

Sykla på en Trek Domane SL5 med 40mm Schwalbe G-One Allround

For de som aldri har sykla Rallarvegen så er det bare å ta turen.

Syklinga er vel ganske gjennomsnittlig, men for en natur det er der oppe.

Snø, vann, sol og fjell i skjønn forening.

Utrolig mange på elsykkel.

IMG_6885.jpeg

IMG_6887.jpeg

IMG_6894.jpeg

IMG_6897.jpeg

  • Like 8

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hilts skrev (På 28.7.2024 den 2.34):

Begynte selv fra Flåm litt over kl 13 (13:10 ifølge Strava) og rakk Jokeren på Ustaoset med litt margin, og da er det jo enda noen timer igjen med dagslys. Spørs jo selvsagt hvor langt nedover dalen du skal.

Det var ikke flere plasser til sykkel på noen av togene de neste dagene som er på Myrdal kl 11, så da ble det det som er der kl 13. Så start i Flåm nærmere kl 15..

Jeg skal ned til Geilo og så opp over Kikut / mot Skurdalen. Så blir jo en del mil og høydemetere selv etter Rallarvegen er ferdig. Blir vel 130 km totalt og ~2500 høydemeter eller noe, på en litt tung MTB med en del oppakning, men jeg har lys, så klarer meg utover natten 😂

 

hilts skrev (På 28.7.2024 den 2.34):

Eneste bakdelen med å begynne så sent var vel at de fleste av serveringsstedene langs ruta hadde stengt for dagen, så det ble lite vafler og colabrus.

Mat har jeg, men håper det er ok muligheter for påfyll av vann. Ellers får det bli en bekk her og der.

  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (På 31.7.2024 den 9.48):

Det var ikke flere plasser til sykkel på noen av togene de neste dagene som er på Myrdal kl 11, så da ble det det som er der kl 13. Så start i Flåm nærmere kl 15..

Etter å ha refreshet nettsiden var det plutselig ledig sykkelplass på det tidligere toget, så byttet billetten kjapt og sitter nå på det toget. Strålende vær, gleder meg! Kom på enorme mengder syklister ved Haugastøl, så skjønner det var tight om sykkelplasser. Tok lang tid og få lesset alle på, heh.

20240801_102207.jpg.98f7429c4e77a292112a9d09024a6538.jpg

Forøvrig relativt fullt på parkeringen ved stasjonen, men ok plass på gresstuftene på vei inn til stasjonsområdet. Ved hotellet var det relativt fult på de plassene som ikke er for hotellgjester.

 

  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en nydelig tur i går. Syklet til toget. Tog til Myrdal, syklet så serpentinene ned til Flåm, og så opp igjen og videre inn mot Finse og til Haugastøl. Tok ca 1 time ned til Flåm, og 2 timer opp til samme punkt.. De svingene var helt latterlig bratte! Så en liten pause på Vatnahalsen i toppen der. Så bar det videre oppover, tok neste pause på DNT Hallingskeid. Fortsatt ikke på toppen, det var seigt en periode for motivasjonen der. Endelig på høyeste punkt, og da gikk det fort til Finse. Der måtte jeg dessverre ha et litt lengre ladestopp, da jeg mistet ene batteriet til goproen en plass. Så ble en dyr cola mens jeg ladet. Måtte deretter trykke hardt på siste stykket til Haugastøl for å rekke filme resten for Street View med det jeg hadde ladet av strøm. Vel fremme der var det å sykle "ned" til Geilo (det var mere oppover-kneiker enn jeg hadde sett for meg), og så en siste stigning over Kikut ned mot Skurdalen.

Lengste jeg har syklet i timer noen sinne. Lenger enn hva jeg brukte på Vättern, liksom.

Screenshot_20240801_221137_Strava.jpg.5167998f657832b204e433b3b5554fdb.jpg20240801_192311.jpg.b33925b182d940aa925d26d39cbe599d.jpg

 

20240801_140151.jpg.bbb4c9c2e285f5002af2b19d18a9ebd8.jpg

 

Gullars skrev (På 31.7.2024 den 8.05):

Fra Finse og videre er det endel tverrgående renner etter vann som ikke er noe morsomme med gravelsykkel og godt driv, så da er det greit å være obs.

Ja, ble litt overrasket over hvor store og dype mange av dem var. Når det endelig begynte å gå nedover og jeg ville dure på, ble det en del bunnyjumping. Jeg syklet med fulldemper, da, så gikk forholdsvis greit.

 

The Dark Side skrev (23 timer siden):

Hvis du ikke finner steder å fylle vann langs Rallarvegen, er du sannsynligvis blind. 

Nå tror jeg det var ganske klart at jeg snakket om plasser å fylle som ikke var fra elven, da.. Greit å unngå om man kan om man ikke har filter av noe slag, og styrete å måtte komme seg av veien og til vannet. Samt tanken var om jeg kunne unngå å bære for mye opp serpentinene fra Flåm.

Var en kiosk på Vatnahalsen, samt en utendørs kran, så det gikk bra.

  • Like 7
  • Thanks 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble inspirert av denne tråden og slang meg i bilen grytidlig i går for å ta turen (noen år siden sist), Haugastøl - Flåm t/r. 

Kom meg på sykkelen ca kvart på 9, perfekt vær, kokvarmt og gode vindforhold. Mye ledige plasser ved Haugastøl i halv 9 tiden. Svak medvind innover, litt motvind nedover mot Flåm, men da går det jo nedover uansett. Kort stopp i Flåm for å fylle flaskene og ta en kjapp matbit. Medvind på returen. Like bratt som sist opp serpentinersvingene mot Myrdal, men mye turister som kom med heiarop gjorde at jeg måtte få det til å se lett ut 😅

Som nevnt over ble det mye bunnyjumping mot Finse.

De få meterne med snø var smeltet nå.

Rallarvegen er jo mer trafikkfarlig enn RV7 til tilder 😅 

Skjermbilde2024-08-03kl_07_41_41.png.f96e87c9c0b495397dbdde227a0f6ef2.png

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sugen på å få tatt Haugastøl-Flåm-Haugastøl selv som en dagstur. Hele tråden er ikke lest med lupe, så bær over med meg om noe er besvart. Er vi på totalt 160-170 km? Antall høydemeter? Hva kan man forvente av tidsbruk om man er i ok/god form?  7-8 timer sykkeltid?

  • Like 1

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

161km. Ca 2550hm. Jeg syklet på ca 6t50min i går, typisk z2 for min del i går og gode vindforhold, 23.5km/t i snitt. Hadde ca 36-37 km/t snitt siste 25km fra Finse til Haugastøl f.eks.

Har syklet på 8t blank for noen år siden sammen med andre. De jeg syklet med da var på litt ulike nivåer slik at vi tok hensyn til hverandre.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Skoje! Akkurat den infoen jeg var på jakt etter. Får se om jeg klarer å få til en dag. Drøye fire timer å kjøre til start fra Larvik, så blir drøyt å presse inn kjøring tur/retur start og syklingen på én dag. Forhåpentligvis kan jeg kjøre opp på kveldstid, overnatte i Y’en, og deretter sykle og kjøre hjem dagen etter. 

  • Like 2

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (På 2.8.2024 den 14.05):

Ble en nydelig tur i går. Syklet til toget. Tog til Myrdal, syklet så serpentinene ned til Flåm, og så opp igjen og videre inn mot Finse og til Haugastøl. Tok ca 1 time ned til Flåm, og 2 timer opp til samme punkt.. De svingene var helt latterlig bratte! Så en liten pause på Vatnahalsen i toppen der. Så bar det videre oppover, tok neste pause på DNT Hallingskeid. Fortsatt ikke på toppen, det var seigt en periode for motivasjonen der. Endelig på høyeste punkt, og da gikk det fort til Finse. Der måtte jeg dessverre ha et litt lengre ladestopp, da jeg mistet ene batteriet til goproen en plass. Så ble en dyr cola mens jeg ladet. Måtte deretter trykke hardt på siste stykket til Haugastøl for å rekke filme resten for Street View med det jeg hadde ladet av strøm. Vel fremme der var det å sykle "ned" til Geilo (det var mere oppover-kneiker enn jeg hadde sett for meg), og så en siste stigning over Kikut ned mot Skurdalen.

Lengste jeg har syklet i timer noen sinne. Lenger enn hva jeg brukte på Vättern, liksom.

Screenshot_20240801_221137_Strava.jpg.5167998f657832b204e433b3b5554fdb.jpg20240801_192311.jpg.b33925b182d940aa925d26d39cbe599d.jpg

 

20240801_140151.jpg.bbb4c9c2e285f5002af2b19d18a9ebd8.jpg

 

 

 

Nå tror jeg det var ganske klart at jeg snakket om plasser å fylle som ikke var fra elven, da.. Greit å unngå om man kan om man ikke har filter av noe slag, og styrete å måtte komme seg av veien og til vannet. Samt tanken var om jeg kunne unngå å bære for mye opp serpentinene fra Flåm.

Var en kiosk på Vatnahalsen, samt en utendørs kran, så det gikk bra.

Ser og høres ut som du har hatt en utmerket tur. 

Men forstår ikke hva du mener med filter. Filtrerer du vannet fra bekker, elver og vann på fjellet? I så fall, hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Dark Side skrev (14 timer siden):

Filtrerer du vannet fra bekker, elver og vann på fjellet? I så fall, hvorfor?

Turen her ble veldig spontan og ikke akkurat planlagt hjemmefra, så da ble det med det utstyret jeg hadde der jeg var. Ergo lite. Skulle jeg vært avhengig av å drikke flere liter fra naturen ville jeg nok sett på å ha et form for filter, LifeStraw eller lignende. Jeg er oppvokst i området, og har nok drukket en god del liter fra naturen, men selv om vannet ser klart ut og det stort sett går bra, er det ikke vits i å ta noen sjanser. Det gikk helt fint å fylle fra hyttene underveis, så da gadd jeg ikke styre med å komme ned til vannet uansett.

Største problemet er lemen / gnagere eller avføring fra beitedyr. Begge deler kan det være mye av på denne strekningen, og man kan ikke vite at det man drikker faktisk er rent. Som sagt, går bra 99% av gangene, men hvorfor ta en sjanse når man ikke trenger?

  • Like 1

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/2/2024 at 2:05 PM, Sykkelmafiaen said:
On 7/31/2024 at 8:05 AM, Gullars said:

Fra Finse og videre er det endel tverrgående renner etter vann som ikke er noe morsomme med gravelsykkel og godt driv, så da er det greit å være obs.

Ja, ble litt overrasket over hvor store og dype mange av dem var. Når det endelig begynte å gå nedover og jeg ville dure på, ble det en del bunnyjumping. Jeg syklet med fulldemper, da, så gikk forholdsvis greit.

Når jeg syklet tidlig i juli for noen år siden så var det på et punkt en 2-3 meter og 20 cm dyp bekk som rant over veien mellom Hallingskeid og Myrdal. Måtte bare ta fart, løfte beina, og håpe det gikk bra 🙂

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelmafiaen skrev (På 5.8.2024 den 12.25):

Turen her ble veldig spontan og ikke akkurat planlagt hjemmefra, så da ble det med det utstyret jeg hadde der jeg var. Ergo lite. Skulle jeg vært avhengig av å drikke flere liter fra naturen ville jeg nok sett på å ha et form for filter, LifeStraw eller lignende. Jeg er oppvokst i området, og har nok drukket en god del liter fra naturen, men selv om vannet ser klart ut og det stort sett går bra, er det ikke vits i å ta noen sjanser. Det gikk helt fint å fylle fra hyttene underveis, så da gadd jeg ikke styre med å komme ned til vannet uansett.

Største problemet er lemen / gnagere eller avføring fra beitedyr. Begge deler kan det være mye av på denne strekningen, og man kan ikke vite at det man drikker faktisk er rent. Som sagt, går bra 99% av gangene, men hvorfor ta en sjanse når man ikke trenger?

Her tror jeg dessverre du overdriver faren for smitte sterkt. For noen år tilbake havnet et reinsdyr i Reinungavatn (vannet nedenfor Vatnahalsen hotell), langs Rallarvegen. Dyret ble funnet når isen tinte, og har sannsynligvis blitt tatt av et ras. Siden vi bruker dette som vårt drikkevann (hytten har ikke innlagt vann), ringte jeg naturforvalteren i Aurland kommune. Han fortalte meg at det overhodet ikke var farlig å drikke vannet, fordi sirkulasjonen og oksygeninnholdet er såpass høyt. Alt vann som renner, er med andre ord rent. Hva gjør dere med reinsdyret, spurte jeg? Det blir tauet ut på dypt vann, og senket ned! Altså kan du trygt drikke vann fra elver, bekker og fjellvann så lenge det er god sirkulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

The Dark Side skrev (På 21.7.2024 den 22.52):

Bruker parkeringen i Flåm jevnlig, da jeg har hytte oppe i dalen (har årskort på Flåmsbanen). Parkeringen har vært gratis i alle år, men nå har kommunen innført betaling. Er mye biler i Flåm om sommeren, og redd du ikke så lett kan finne gratis parkering. 

Hva koster parkeringen for et døgn (hvis det overhode er mulig)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...