Gå til innhold

Gjøvik - Oslo på gruus


Anbefalte innlegg

anerds skrev (På 14.10.2023 den 20.55):

Syklet "lillebroren" til Gjøvik-Oslo ved å gå av på Eina. Derifra så er det litt over 3km før man kommer inn på sporet til Alpers og Co. Sparte 30km og ca 700hm på det og fikk også med oss vaffel på Kikut og hjemme før det var mørkt. De ca 115km av ruta som vi syklet anbefales, Var ikke noe store problemer med veidekke. Ett sted der det var skiltet at veien var rast ned og det var den jo, men enkelt å komme seg forbi på sykkel. Var veldig bra forhold idag. 

Når dro dere og når var dere hjemme?

Vanskelig å synce kalenderen til tre middlealdrende menn, så kanskje søndag etter whiskeyfestival blir avreise 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk omsider syklet denne høstklassikeren igjen, den var om mulig enda bedre denne gangen. Fikk følge med en annen gruppe, så vi var et ensemble på cirka ti stykker som overlappet hverandre sydover mot hovedstaden. 

Tar en 0700-toget rekker en fint denne turen også neste helg. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 16.10.2023 den 11.39):

Når dro dere og når var dere hjemme?

Vanskelig å synce kalenderen til tre middlealdrende menn, så kanskje søndag etter whiskeyfestival blir avreise 😄

 Vi tok 07 toget fra Oslo. Så fremme i Eina ca kvart på 9 og i Brandbu ca 1030, hvor vi bunkret opp og dro videre. Var vel på Kikut litt før tre og hjemme rundt fem vil jeg tro.. Så fem og en halv time moving time og åtte timer totalt med noe motvind og litt våt grus:) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Når varmværet nå har gjort sin ankomst så kjenner jeg lysten på turer stige uforholdsmessig raskt. Noen som har en formening om når det kan være greit å sykle Gjøvik-Oslo i 2024?

Jeg er vel optimistisk her, men jeg håper at man kan få noe tørt-ish i mai, kanskje april? 😄

Får vel bare begynne å innstille meg på at det blir landevei en god stund før grus...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørt i mai er nok ambisiøst, men rare ting har skjedd før også. Men om man kan leve med sølesprut og kjøre med skjermer og varme/regntette sko så snakker vi nok mai ja! Skiføret i de mest bortgjemte søkkene holder jo til midten av mai gjerne, så det kan være noen kronglete partier.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Jeg er veldig optimistisk, etter mine gjetninger bør den ha blitt helt klar fra typ midten av mai. Var noen gode perioder med knallvær og så pøsregn fulgt av knallvær. Det som har holdt oss tilbake er å finne en dato før sommeren der "alle" kan. Ser nesten ut som vi må gjøre en nå før juli og en til høsten kanskje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også den er klar, men uten tilbakemeldinger vet man jo ikke om det har vært noen ras etc. Vurderer kanskje i slutten av uka, om været tillater det og tid er tilgjengelig.

Enkelte steder har snøen hengt lenge igjen, men den er borte selv i de verste skyggepartiene jeg vet om nå i Nordmarka. Det stedet du nevnte i langturen din er et sted jeg sjekket tidlig ut når snøen begynte å forsvinne. Med en gang en kom inn der så kjente man temperaturen falt ganske raskt.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Sykla Gjøvik-Slependen på søndag, fin tur, men må si at strekket fra Gjøvik til Brandbu ikke var det helt store. Lite variert landskap med tett skog på alle bauger og kanter. Traff ikke helt på originalsporet til Alpers, mulig jeg gikk glipp av noe gull der. Ellers mye pukk og løse forhold til tider også.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Fikk endelig surret meg til å sykle denne i dag, det var siste sjanse med kombinasjonen tog + bra vær før de begynner vedlikehold på Gjøvikbanen 27.07-24.08

Enig i at Gjøvik-Brandbu ikke var så spektakulært, men omtrent på linje med melkerutene i Nordmarka.

Brandbu til starten av stigningen mot Mylla derimot må vel være det fineste vi har av landskap langs grusveier syd for Gjøvik!

Jeg brukte dog vesentlig mer tid enn Landevei-folket (10,5 timer sykling), men bikket aldri over sone 2 og trener vel ca. halvparten så mye som dem 😃

Et tips jeg vil gi er å sørge for å ha noe som beskytter drikkeflasketuter, veldig mye sauer og møkk langs ruta - jeg brukte Camelbak Podium mud caps, ev. heldekkende skjerm på forhjulet vil vel gjøre samme nytte.

PXL_20240725_141752867.jpg

PXL_20240725_151415952.jpg

  • Like 9
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

For den interesse det måtte ha, kan Gjøvik-Oslo gjerne kombineres med Trollsykkelløypa over Ringebufjellet. Her fra Skotten seter til Sørkedalen landhandel: Komoot 😀

Har lagt ut noen bilder og kommentarer i turtråden fra denne posten og et par poster til lengre nede på siden.

Rullet med bagasje på landeveisutveksling og slicks, som var fint på Ringebufjellet og landeveisetappen Lillehammer-Gjøvik, mens knaster og lettere utveksling vil være å foretrekke om du skal gi jernet Gjøvik-Oslo 😅

Veien ned fra Gjerdingen til Almedalsputten er forresten fortsatt merket som stengt, og den er ikke sikret ennå, men sperringene er fjernet

  • Like 1
  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...