Gå til innhold

Batteripakke (DIY?) til lykter


Eirikur

Anbefalte innlegg

AGT skrev (På 24.8.2023 den 23.23):

 Ikke kjøp Protected , kjøp Unprotected batterier.

 

Hvorfor unprotected egentlig? Generelle anbefalinger rundt omkring virker å være protected. Er det fordi det allerede er sikkerhetsmekanismer i batteripakkene mot overlading/overtømming?Og at risikoen for overlading ikke er fremtredende hvis man bruker en lader som lader cellene enkeltvis?

Tenkte å skaffe denne laderen: https://www.batterinett.no/shop/xtar-vc8-li-ion-7107p.html?gclid=EAIaIQobChMI4_6Vzc22gQMVMUKRBR2MyAirEAQYAyABEgJu8fD_BwE

Benytter samtidig anledningen til å skaffe litt oppladbare AA og AAA batterier da det går mye av dette i heimen.

 

I valg av 18650 batterier er jeg litt i stuss. De åpenbare kandidatene er Sanyo/Panasonic NCR18650GA, Samsung INR18650-35E og LG MJ1.

En test rater Sanyo/Panasonic over Samsung (og over LG): https://www.thunderheartreviews.com/2018/08/3500mah-18650-li-ion-cells-discharge.html

Men denne tar ikke hensyn til antall ladesykluser. Litt søking forteller at Panasonic har 70% ved 300 ladesykluser og Samsung 60% ved 500 sykluser. LG fremstår med 400 sykler og 80%.

image.png.a0a59508a995a013a0b133b2f775a5e4.png

 

Sanyo er tilgjengelig til 95 kr, Panasonic og Samsung til 70 kr, vs LG til 120 kr. I norske butikker, det er ikke aktuelt å handle batterier fra utlandet.

Spørsmålet er om det er verd å legge 50 kr ekstra per batteri for LG? Er det et valg mellom langtidsholdbarhet og effekt/kapasitet per bruk? Er det nærliggende å tro at man når teoretisk levetid før man uansett bytter det ut? Spørsmålet er kanskje hvor fort Sanyo/Panasonic og Samsung taper seg ift LG over tid både i lagring og aktiv bruk. 

Batteriene bør holde noen år. De er neppe i bruk mer enn 2 ganger i uken i mørketiden.

Tenkte å kjøpe 10 batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har å gjøre med passformen. Ikke sikkert at Protected vil passe inn i den boksen. Så en video for noen år siden , som jeg glemte å bokmerke - det var noen som fikk problemer med å få ting til å fungere  , fordi den protected kretsen hele tiden slo inn.

 

Den laderen ser bra ut.

 

Angående AA og AAA batterier , løp og kjøp oppladbare av disse på nærmeste IKEA butikk. Har sett tester som viser at de er knallgode.

 

Panasonic ( som eier Sanyo) bruker NCA ( Nikkel Cobolt Aluminium ) i sine batterier , mens LG og tildels Samsung bruker NMC ( Nikkel Mangan Cobolt ) NMC er kjent for å være bedre på antall ladesykluser.

Hvis du har lyst til å fordype deg inn i en seriøs test, Sjekk  denne her testen. Utstyret som er brukt til å teste koster over 30 000,-  Resultatene begynner å tikke inn fra side 10. Han har kjørt testen i en periode på over et halvt år.

Kan legge ut screenshot av Sanyo

image.jpeg.51c461f35db7e5690b40a5d7714cd838.jpeg

Hvis du sammenlikner den med LG , vil du se at det er rått parti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Angående screenshotet som du har lagt ut av Cycle test. Det ser ut til at de har kjørt en veldig tøff test ( belstning på 6A vs 2.5A i den testen jeg linker til) , dvs kjørt batteriet på stor belastning. Disse høykapasitets batteriene er ganske enkelt ikke skapt til å kjøre slike belastninger. Antall ladesykluser vil i dette tilfelle falle dramatisk.

Overført til sykkel lykt som dette  handler om , har du en normal lykt , holder det med en batteripakke på 7000 mah. Har du derimot en kraftig lykt , så må du bruke en batteripakke som er større , hvis ikke blir belastningen pr batteri for stor , og ladesykluser vil falle som en stein.

 

Endret av AGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AGT skrev (På 23.9.2023 den 13.31):

 Sjekk hva jeg fant , etter litt research:

10 stk LG MJ1 til 585,- Har aldri handlet ifra den nettbutikken , men den ser da ut til å være Norsk ?

Den siden har dukket opp under søk. Men blir liksom ikke overtalt når jeg leser beskrivelsen:

image.png.24b96b89b18bedc54dcc9f9be725c55f.png

Merkenavn: Daweikala??

Flere ting som skurrer på disse nakenbatteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg vet sannerlig ikke hva slags merke det er. Skal du kjøpe billig , så er du faktisk nødt til å ta  sjanser.

______

Jeg nok batterier selv , men min strategi hadde nok vært å ta kontakt med forhandleren.  Opplys at det første du gjør er å teste kapasiteten på batteriene etter ankomst ( det gjør jeg med alle batterier jeg kjøper) .

 

I tillegg ville jeg ha sjekket vekten som er oppgitt til 47 gram ( har en kjøkken vekt som er ganske nøyaktig ). Link til NKON.  Fake batterier er nesten alltid lettere enn ekte vare. Selv det er ikke  i alle tilfeller nok. Finnes fake batterier som er tilført bly , bare for å få opp vekta....

 

_______

Sjekket du den langtidsteseten jeg linket til ?

Finnes flere gode kandidater der , som f.eks LG M36 - Samsung 29E7 ( ikke kjøp E6) - Samsung 35E - og LG HG2  (som har litt lavere kapasitet , tåler høyere belastning , og er regnet for å være litt av en tøffing).

 

Endret av AGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg har nå sjekket litt mere angående Daweikala.

Fant dette på Ali Express. Hvis du søker på Customers review , så finner man raskt ut at dette ikke er bra saker. kapasiteten på disse batteriene ligger mellom 1200 - 2400 mah.

 

A3c09f629b2064cc0934690f36efbc7e7w.jpg

 

____________

 

Fant dette på Finn.no Han har lagt ut screenshots av kapasitetstest. 3340-3377 mah er helt innafor.

Endret av AGT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er valget tatt. Det ble Samsung 35E. Vippeskålen var testene i forumet sitert her (og resultatet gjengitt i posten over):

AGT skrev (På 22.9.2023 den 13.26):

Sjekk  denne her testen. Utstyret som er brukt til å teste koster over 30 000,-  Resultatene begynner å tikke inn fra side 10. Han har kjørt testen i en periode på over et halvt år.

Denne grafen synes jeg var god:

image.png.75270fe2feecb40f7babd3cb0244c3b4.png

Pris har jo betydning. Å leke med batterier er en av mange utgiftsposter for tiden. Jeg kjenner godt til Elefun (de er store på alt av radiostyrte leketøy) og har bestilt derfra, siden jeg også trengte et par nye lipo-batterier til RC-biler også.

Tilfeldigvis dumpet nå første forsendelse fra Kina i postkassen med 4-cellers batteripakken. Det var omtrent en måned raskere enn jeg antok. I tillegg kom overgangskabelen til rund plugg til lykta som har oval plugg. Når 6-cellers pakken kommer, så er det bare å glede seg til å kjøre på med 2000 lumen i marka. 4-cellers pakken tenker jeg skal få stå på pendlesykkelen med 1000 lumen lykta. Har alltid vært veldig spent på batteristatus når den har vært i bruk - den har gått mørk noen ganger...

Takker for gode innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AGT skrev (10 timer siden):

Hmm , jeg tok og sammenliknet 10 stk Samsung 35E som blir ca 740,- vs 10 stk LG MJ1 kjøpt ifra Nkon med frakt og det hele ca 870,-

 

 

2023-09-29_103456.png

Jeg så på dem og funderte litt på hva "reclaimed" hadde for betydning.

Men det kommer vel +25% norsk mva + evt toll? Da var det ikke så gunstig i så fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AGT skrev (På 24.8.2023 den 8.40):

Har funnet frem til  batteripakken som XXL selger. Her sitter det 4 stk 21700 batterier. Hvis det er Samsung 50E ( forhør deg på XXL ) så sier jeg bare  ...løp og kjøp.... Bla deg frem i de bildene , så ser du at det er batteri indikator. Skal inrømme at jeg aldri har brukt den funksjonen , da  batteriene er festet til ramma.

Er også indikator på de Ali boksene. Har syklet med de i regnvær , og de er pottetette.

 

________

Det som er så fint med de boksene fra ALi som jeg har linket til , er at du kan ha med ekstra batterier med på tur. Skulle du gå tom , så bare tar du ut de batteriene som sitter i boksen , og bare putter inn nye. Det holder med at du tar med 2 ekstra  batterier ( har prøvd , og det funker - batterikapasiteten går da ned til 3500 mah)

Er det noe i veien for å bruke denne pakka på andre MS lykter 

Har den første alle skulle ha pluss en nyere litt mindre variant (størrelse ikke lumen) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd den på andre MS lykter  ( f.eks MJ 872 ) , og det fungerer.  Jeg kjenner ikke til alle MS lykter , men det som teller er rund plugg + at spenningen i volt ( 7.4 )  må være riktig.

Du kan ikke bruke den nye batteripakken som sitter i den nye Monteer 12 000 på gamle lykter. Den gir en spenning på 14.4 volt. vet ikke om XXL selger den løst.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...