Gå til innhold

Dekktråd for landevei


Anbefalte innlegg

Rikelig skulle det stå btw 😄

Ja nei jeg hadde aldri behov for det før, men i år (med samme dekk/felgkombo!!) måtte jeg bruke oppvasksåpe på både terreng og grussykkelen. Det lubrikerer dekkantens ferd mot felgkanten og hjelper veldig. Oppvaskmiddel med litt vann i.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
SigmundS skrev (På 8.9.2024 den 23.18):

Direktelink til Dov’s egen bloggpost som artikkelen er basert på; https://www.parcours.cc/blogs/news/aero-testing-race-tyres-which-is-fastest

 

( Ja, jeg har en gang i tiden når jeg var frisk og rask( nå er jeg bare feit og dvask) hatt ett ikke betalt samarbeid med Dov( som startet Parcours) )

Det var ekstremt interessant, de sier at 111 har merkbart bedre evne til å håndtere sidevind - så de mener mao. at det er en direkte positiv korrelasjon mellom redusert luftmotstand ved vindtunnelltesting med vinkel over 10° og sidevindsstabilitet.

Hadde vært kult dersom designprinsippene arves av et litt mindre ekstremt dyrt dekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olve skrev (På 9.9.2024 den 11.27):

Er dette noe å bekymre seg over? Både fram- og bakhjul har tegn til morkning. Gått ca 2500 km og er 1,5 år gamle.

GP5000 ble sluppet for seks år siden. Dekket kan dermed potensielt være en god del eldre enn kjøpsdato.

På Contis sykkeldekk skal det være en firesifret kode innfelt i dekksiden der de to første tallene er uken og de to siste er året.

Gatorskin.jpg.7977174985ef9c6c634e5beccd39fbba.jpg

Bildet er Gatorskin produsert i uke 17 i 2021.

Dersom dekket før eller etter anskaffelse har vært oppbevart i direkte sollys, varmt eller fuktig. kan gummien lide under det. Kjølig og tørt er tingen.

Om du er blitt tilbudt et gammelt dekk, eller om det er et nytt dekk som har degradert raskt ved alminnelig bruk og forsvarlig oppbevaring, ville jeg i begge tilfeller henvendt meg saklig og høflig til forhandler. Det skal ikke se sånn ut etter 2500 km alminnelig bruk.

  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gruskverner skrev (1 time siden):

Det var ekstremt interessant, de sier at 111 har merkbart bedre evne til å håndtere sidevind - så de mener mao. at det er en direkte positiv korrelasjon mellom redusert luftmotstand ved vindtunnelltesting med vinkel over 10° og sidevindsstabilitet.

Hadde vært kult dersom designprinsippene arves av et litt mindre ekstremt dyrt dekk.

 

Cadex og Schwalbe har vel også dekk med Aeroform. Prisen er jo også på dem ekstrem villendene

 

CADEX DEKK AERO 700X25C Road Tubeless 290g - Ultimate Nordic AS (sykkel.no) Syke priser. 

  • Sad 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Sepeda said:

GP5000 ble sluppet for seks år siden. Dekket kan dermed potensielt være en god del eldre enn kjøpsdato.

På Contis sykkeldekk skal det være en firesifret kode innfelt i dekksiden der de to første tallene er uken og de to siste er året.

Gatorskin.jpg.7977174985ef9c6c634e5beccd39fbba.jpg

Bildet er Gatorskin produsert i uke 17 i 2021.

Dersom dekket før eller etter anskaffelse har vært oppbevart i direkte sollys, varmt eller fuktig. kan gummien lide under det. Kjølig og tørt er tingen.

Om du er blitt tilbudt et gammelt dekk, eller om det er et nytt dekk som har degradert raskt ved alminnelig bruk og forsvarlig oppbevaring, ville jeg i begge tilfeller henvendt meg saklig og høflig til forhandler. Det skal ikke se sånn ut etter 2500 km alminnelig bruk.

Begge dekkene ble produsert i uke 37 i 2022, så de er ganske nøyaktig 2 år gamle. Jeg har nok syndet litt med lagringen da solen titter inn gjennom vinduet her i ny og ne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...