Gå til innhold

Dekktråd for landevei


Anbefalte innlegg

Gimondi skrev (5 minutter siden):

Jeg er relativt rookie, så har ikke så mye erfaring med dekktrykk, dekktyper osv. Bare drar ut og sykler og lærer litt her og der. Har vel sikkert alt for høyt trykk i dekkene. Leste et sted at mann 82 kg og bredde 28 så blir det sånn ca 6-7 bar, så tror jeg ligger omtrent der. Men jeg følger logikken til begge leire her, så kanskje en mellomting er good.

Min læring her er at jeg i alle fall ikke er nødt til å løpe og kjøpe meg bredere grusdekk bare fordi det er litt grus på veien. 

Det viktigste er å komme seg ut 🙂 Får en mye punkteringer, syns det er ubehagelig ene eller andre veien etc, så er det bare å prøve å justere den veien en ønsker til en blir fornøyd. Alt fra si 5-12 bar vil/kan fungere alt etter som, så en har ett ganske stort vindu. Når det gjelder grus/sand tåler etter min erfaring de fleste dekk det fint. Kan/vil selvsagt få noen små sår osv, men det er normalt ikke farlig og dekk varer uansett ikke evig (hvis en sykler endel). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (18 minutter siden):

Det viktigste er å komme seg ut 🙂 Får en mye punkteringer, syns det er ubehagelig ene eller andre veien etc, så er det bare å prøve å justere den veien en ønsker til en blir fornøyd. Alt fra si 5-12 bar vil/kan fungere alt etter som, så en har ett ganske stort vindu. Når det gjelder grus/sand tåler etter min erfaring de fleste dekk det fint. Kan/vil selvsagt få noen små sår osv, men det er normalt ikke farlig og dekk varer uansett ikke evig (hvis en sykler endel). 

Jepp, det viktigste er å bruke sykkelen mest mulig !

Min løsning er å bruke relativt punkteringssikre dekk om våren og så finne frem findekkene etterhvert.
sjekk nettstedet https://www.bicyclerollingresistance.com/ og les deg opp om egenskapene til de forskjellige dekkene

så blir det aldri feil å finpusse teknikken med å bytte slange

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Pogacar brukte 30mm Grand Prix 5000 på grusrittet Strade Bianche. Han syklet i 39km/t i snitt, så må ha hatt greit grep på grusen, og ikke punkteringer 😀. Men han er vel bare 66 kilo lett, og med sykkel på under 7 kilo så flyter en vel bare over.

I 2022 syklet han samme ritt på 28mm P Zero TLR tubeless dekk med 71psi foran and 75psi bak.

I 2021 syklet han samme ritt på Vittoria Corsa Control

Han hadde for øvrig 460watt i 5 minutter under angrepet, og 340 watt i snitt på løpet i år.

Grand Prix 5000 30mm tire.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei, ny her inne men følgt med🙂

Jeg har noen funderinger rundt nye dekk til mine Mavic cosmic pro carbon ust hjul 19mm innv/28utv. Har til nå kjørt på Mavic Yksion pro ust (tubeless) siste fire sesonger det har funket helt uten problemer🤞 men er slitsomme og få over felgen men jeg klarer det.

Googler man Mavic felgen så er det flere som sliter med det samme, nå skal jeg ettervært ha nye dekk (28mm) og hade gjerne handlet Conti 5000 men dem virker enda verre og få på den felgen?

Yksion har kommet i en ny versjon som enligt www skal være lettere og få på? men selges per nå kun hos noen få utlandske butikker.

Bikeshop mener Scwalbe pro one tle skal være lettere og få på? jeg vurderer også og prøve TPU slang fremover, men tubeless videre til man står der full i guffe etter veien😬

Noen forslag/erfaringer fra dere andre brukere?

Mvh 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP5000 er bankers. At dekkene er litt tighte å få på er fint. Du kan jo lese i Hookless-tråden hva som kan skje om man kjøper hjul med dårlige toleranser/ dårlig design. Mavic er iaf i gamle dager kjent for å mestre tubelessdesign.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Srog skrev (27 minutter siden):

Hei, ny her inne men følgt med🙂

Jeg har noen funderinger rundt nye dekk til mine Mavic cosmic pro carbon ust hjul 19mm innv/28utv. Har til nå kjørt på Mavic Yksion pro ust (tubeless) siste fire sesonger det har funket helt uten problemer🤞 men er slitsomme og få over felgen men jeg klarer det.

Googler man Mavic felgen så er det flere som sliter med det samme, nå skal jeg ettervært ha nye dekk (28mm) og hade gjerne handlet Conti 5000 men dem virker enda verre og få på den felgen?

Yksion har kommet i en ny versjon som enligt www skal være lettere og få på? men selges per nå kun hos noen få utlandske butikker.

Bikeshop mener Scwalbe pro one tle skal være lettere og få på? jeg vurderer også og prøve TPU slang fremover, men tubeless videre til man står der full i guffe etter veien😬

Noen forslag/erfaringer fra dere andre brukere?

Mvh 

Teknikk er undervurdert når det gjelder å få på dekk og i særdeleshet landeveisdekk. Sjekk ut youtube for instruksjonsvideoer, kjøp solide dekkspaker. Disse er veldig bra: https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verkstedutstyr/verktoy/dekkverktoy-2000042895
Så kan du bruke ymse typer glidemiddel, såpe, silikonspray, litiumfett eller "spesialfett" fra dekkleverandører. Dekkene bør holde romtemperatur, hvis de er kalde kan de bli vanskligere å få på.

Hvis du er en glad amatør med ti tommeltotter, tren og utstyr deg med øl og ett rikholdig ordforråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (34 minutter siden):

Teknikk er undervurdert når det gjelder å få på dekk og i særdeleshet landeveisdekk. Sjekk ut youtube for instruksjonsvideoer, kjøp solide dekkspaker. Disse er veldig bra: https://www.biltema.no/bil---mc/mc/verkstedutstyr/verktoy/dekkverktoy-2000042895
Så kan du bruke ymse typer glidemiddel, såpe, silikonspray, litiumfett eller "spesialfett" fra dekkleverandører. Dekkene bør holde romtemperatur, hvis de er kalde kan de bli vanskligere å få på.

Hvis du er en glad amatør med ti tommeltotter, tren og utstyr deg med øl og ett rikholdig ordforråd.

Joda satt på noen dekk opp gjennom årene så ikke helt amatør og håndverker til daglig så er vel ikke helt upraktisk heller🙄 mitt clincher hjul-sett legges fint på for hånd uten noe hjelpemidler men det er noe annet med slangløs oppsettet.

Den dagen man står etter veien og sliter med og få på dekket igjen er det jeg vil undvike, btw prøvde med ett gammelt GP 4000 clincher og det var kul umulig og få over felgen.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har nå satt opp GP5000TLR 28mm på mine Mavic cosmic pro UST litt harde og få over siste biten men med små tag med en spak så på plass, poffet på med gulvpumpe vid ca 3bar og holder luften lenge uten guffe, men guffe skal i. Muck-off tape/guffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som vil nerde litt kan jeg anbefale bicyclerollingresistance.com som må ha den største databasen av dekktester som er. Både landevei, gravel og terreng Det er standardiserte tester som gjøres innendørs som tester blant annet rullemotstand på ulike dekktrykk, grep, punkteringssikkerhet m.m. Det er selvfølgelig listet vekt for den som bryr seg om det også. Det er jo selvfølgelig ikke direkte overførbart til utendørsbruk, men vil gi pekepinner.

Personlig har jeg punktert mye mer med GP 5000 TLR i ulike varianter(25 - 28 - 32) enn andre dekk jeg har brukt siste årene ( vittoria corsa pro, Tufo Comtura, Corsa N.ext). Erfaringen min passer forøvrig godt med punkteringsscoren de får på testen der inne.

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg siklet lenge på Strada Bianca, men fikk litt kalde føtter etter rapporter om at de ble fort slitt.

Du får Vittoria Corsa N. EXT i 34mm, som jeg har peilet meg litt mot for tilsvarende bruk, men er ikke anskaffet enda.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maggan skrev (12 minutter siden):

Noen med erfaring med landeveisdekk som er bedre enn andre på grus? Evt lettrullende grusdekk - dette går vel litt over i hverandre. Bruken er jobbpendling på asfalt, grus i Nordmarka og "landeveissykling" i regnvær. 

Har f.eks. sett på Challenge Strada Bianca H-TLR i 36mm og Continental GP5000 AS TR i 35mm.

Innspill?

Selv har jeg brukt GP5000 i 28/30 på grus nå og er overraskende fornøyd med det. I fjor hadde jeg Vittoria Corsa N. EXT i 34mm. Disse var super kule på grus, men det er ikke alt for mange turer de tåler før de er kuttet i stykker. 

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pirelli P Zero Race kan også være et alternativ. Skal være aktuell i 35mm, men virker ikke veldig tilgjengelig i den strl. Noen her som kan si noe om holdbarheten på dem?

Ut i fra BRR ruller de litt dårligere enn GP5000 AS, men scorer litt bedre på punkteringsikkerhet. Det er ganske kjekt å bruke BRR med filter for tilgjengelig strl for å se hvilke landeveisdekk som kommer i ønsket bredde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt P zero race TLR (produsert i Italia, ikke Frankrike). Dette er andre sesongen de benyttes på pendlersykkelen. Dekkene ruller særdeles godt og har god punkteringsmotstand. 
 

Etter en sesong begynte dekkene å bli merkbart slitt med synlige sprekker og slitt på midten. Det samme gjelder forsåvidt også Conti GP5000 TR (kjøpt samtidig ). 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GP 5000 TR må være det mest punkteringsutsatte dekkene jeg har hatt. Har kanskje sykla rundt 1000 km på begge dekka og har fått punktering på begge. Har bytta bakdekket til GP 5000 clincher og kommer til å gjøre det samme med fordekket nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har falt av feltet og må spørre:

Hva finnes nå av tlr-dekk med lyse(re) sider i 27-28 mm bredde på 17-18c felg?

(De siste årene har jeg syklet omkring med Challenge Paris-Roubaix 27 mm og vært riktig så fornøyd.)

Bianchi-Campagnolo | Age and treachery will overcome youth and skill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som triller lettest; nye dekk eller gamle dekk ? eller går det ut på ett ?

jeg har to hjulsett, ett med lavprofil som er mitt favorittvalg - men også ett karbon "høyprofil" hulsett som jeg ikke bruker så mye. karbonhjula er ikke brukbare på vått føre og jeg liker dem ikke når det blåser. Tenkte å bruke "høyprofil" til intern konkuranser og triatlon når det er finvær 🙂
Gjerrigknarkløsningen blir å flytte slitte dekk over til karbonhjula og så sette nye dekk på brukshjula
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valentino skrev (7 timer siden):

Hva finnes nå av tlr-dekk med lyse(re) sider i 27-28 mm bredde på 17-18c felg?

Bike Rolling Resistance har 18c felg de bruker på test av landeveisdekk og oppgir faktisk bredde på alle dekk. Under her ligger noen av klassikerne i senere versjoner. Antar at du ikke er ute etter såkalte TT-dekk eller all-season.

Enve Raceday kommer i 27mm, men kun i sort, ser det ut som. Uansett verdt et tips pga. særdeles gode testresultater.

IMG_7637.jpeg.497edf3c362c7a6b38a06e393fc5c412.jpeg


 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, men da må dette være på en teoretisk perfekt overflate enn noe tilnærmet den virkelige verden, ikke sant?

Trodde det "siste" var at lavere trykk hadde mindre motstand (eller var raskere, husker ikke) på alt annet enn helt perfekt nylagt asfalt underlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...